Romahduksen partaalla 20 vuoden jälkeen

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Tunturipöllö

Re: Romahduksen partaalla 20 vuoden jälkeen

Viesti Kirjoittaja Tunturipöllö »

Hei,
ÄLÄ JÄÄ YKSIN! Pyydä apua perheneuvolasta, psykologilta, omalta lääkäriltä tai ensi- ja turvakodilta. Saat asiantuntijan neuvoa ja hän osaa neuvoa eteenpäin. Älä kerro narsistille mitään käynnistäsi. Raha-asiat selviää myös asiantuntijan avulla ja muuttaa voi ilman rahaa sosiaalitoimen tai ensi- ja turvakodin kautta. Huomasithan, että tällä sivustolla on ilmaista lakineuvontaa.
Ystäviä ja läheisiä tarvitset muuten tueksi muutossa ym arkiasioissa, mutta ilman tukiverkkoakin selviää. Läheiset eivät ehkä uskalla tai pysty tukemaan itse erossa ja päätöksessä erota. He eivät näe koko tilannetta, vaikka kerrotkin tilanteesta.

Mielestäni olet pystynyt kertomaan tilanteestasi hyvin tällä foorumilla. Asiantuntija voi auttaa sinua eteenpäin.
Olet varmaan jo huomannut, että mikään keskustelu ja neuvottelu ei auta narsistin kanssa. Narsistin mielestä syy on sinussa (tai jossakin muussa) teit sitten miten tahansa. Jos jäät, narsistin mielestä pilaat hänen elämän ja jos lähdet niin sama juttu. Tee itse oma päätöksesi asiantuntijan avulla.

Henkinen väkivalta jättää syvät jäljet, jotka eivät näy päällepäin. Suosittelen terapiaa eron jälkeen tai ennen eroa, jos mahdollista. Itse en sitä ymmärtänyt ja nyt on diagnióosina vaikea masennus ja vaikea työuupumus. Pahoihin panajaisiin sain silmänliiketerapiaa, jota käytetään traumojen hoidossa. Silmäliiketerapialla loppui painajaiset ja vatsakrampit, mutta muuten jatkuu itsesyytökset; miksi en lähenyt ajoissa, miksi olin niin sinisilmäinen, miksi uskoin paskaa, miksi en puhunut ulkopuoliselle ja millainen äiti altistaa lapsensa tuommoiselle jne.
Lapseni ovat nyt aikuisia ja voivat hyvin, eivät syytä minua mistään ja ollaan keskusteltu avun hakemisesta tarvittaessa, narsismin tunnusmerkeistä jne.

Voimia kamppailuusi!
kaikkenkanssa

Viesti Kirjoittaja kaikkenkanssa »

Emäntä kirjoitti: 22 Heinä 2020, 22:00 Raha-asiat järjestyvät kyllä aina jotenkin. Tärkeintä on saada sinut ja lapset turvaan. Äideillä nyt onneksi on yleensä etulyöntiasema lähivanhemmuutta sopiessa. Jos miehen kanssa ei pysty sopimaan elatusavusta, oikeusavustajan kanssa haetaan elatuspäätös oikeudesta ja kela maksaa elatustuen.
Oletko jutellut lasten kanssa miltä riitely ja miehen raivoaminen heistä tuntuu?
Mikään miljoonatalo ei ole sinun itsetuntosi ja sielusi arvoinen. Sanoisin että äkkiä turvaan, vaikka ensin vuokralle, ja sieltä käsin alat järjestelemään asioita. Lastenvalvojaan ja kenties lastensuojeluunkin kannattaa ottaa yhteyttä ja kertoa tilanne rehellisesti.
Juuri noin kuin "emäntä" kirjoittaa. Rahalla ei terveyttä makseta, mikään ei ole niin tärkeää kuin terveys jos tilanne on todella tuollainen kuin kuvaat "lotta". Tunnistan kokemuksistasi paljon omiin kokemuksiini viittaavaa ja ihmettelen mikä pidättää. Usealle kuin minullekkin se viimeinen pisara vain tuli ja päätin, visusti päätin, sen jälkeen tuli kaikkea tuota lirkuttelua ja teeskentelyä kuten edellä on muut kirjoittaneet mutta pysy päätöksessäsi, se kannattaa.
Tietenkin jos aiot jatkaa suhteessa niin toivotan onnea sinulle ja lapsillesi.
PerheellinenM

Viesti Kirjoittaja PerheellinenM »

Lotalle voimia paljon!

En osaa muuta sanoa kuin että lähde niin pian kuin voit. Kyllä asiat järjestyy, hae apua jo ihan diakoniakin puolelta voi löytyä yllätävän paljon tukea, linkkejä ja ihmisiä, jotka osaavat auttaa ja viedä oikeaan osotteeseen puhumaan.

Mutta sen sanon tähän, että narsistille ei riitä mikään. Itse koin sen appiukon kanssa, ihan sama mitä minä teen se ei kelpaa tai riitä tai teen sen väärin. Aina on joku asia pielessä, aina käy niin että hän neuvoo ja lopulta näyttää miten sitä lehtikasaa pitää haravoida. Peruutat auton nätisti pihaan niin se on hänen mielestään vinossa joka tapauksessa ja jos mitään muuta ei voi siitä sanoa, niin "kylläpä se kesti kauan peruuttaa". Mikään ei riitä. MIkään. Narsisti ei varmasti muutu ikinä tälläsestä asiasta. Aina jonkun muun syy, omassa toiminnassa ei nähdä mitään vikaa...

No tää ei nyt sinäänsä sinun tilannetta kuvaa ehkä, piti vaan sanoa, että kyllä toi miehesi aika sekopää on. EI muuta ku kuten tuola luki, salassa kaikki. Ei sanaakaan mitä aiot, lähetä hakamus haet eroa yksin ja kun se tulee kotiin ukon on pakko kirjottaa se alle. Muuten tulee soittoa perään. Vain siten saat sen nimen paperiin käsittääkseni. Juristi valmiiksi ja asiat pankin kanssa kuntoon, jotta tiedät tilanteesi taloudellisesti.

Kovasti voimia Sinulle Lotta!
Lotta

Viesti Kirjoittaja Lotta »

Pientä päivitystä taas tilanteeseemme. Mies ilmoitti halukkuudesta eroon, mutta hänen määrittelemillään ehdoilla. Mitenkäs muutenkaan. Hän ilmoitti ehdot minulle kirjallisesti ja onneksi tekikin niin koska nyt voin antaa ne suoraan juristilleni. Tietääpä sitten juristikin mitä on vastassa.

Luin miehen ehdot, mutta olin tyyni, ilmeeni ei värähtänyt, enkä kommentoinut mitään. Mies ilmeisesti luulee tämän vuoksi, että olen suostuvainen hänen ehtoihinsa. Mutta yllätyksestä tulee hänelle suuri. Valitettavasti tämä täytyy antaa juristien hoidettavaksi ja todennäköisesti on viisainta, että kaikki kommunikointi menee juristin kautta. Mies mm. ilmoittaa määrittelemissään eroehdoissa että ei suostu tapaamissopimuksiin eikä elatussopimuksiin. Sen sijaan hän on valmis antamaan lasten henkilökohtaisille pankkitileille pienen summan joka kuukausi (niin pieni summa että se ei riitä edes kenkäparin ostamiseen) ja voin käyttää sen rahan sitten 'tarpeelliseen' sillä ehdolla että ensin hyväksytän ostokset etukäteen miehellä. Ei kuulemma halua maksaa elatusmaksua suoraan minun pankkitililleni. Tapaamissopimuksia ei halua, koska lapset voi olla kuulemma kumman luona vain ja milloin vain ja me vain soittelemme joka päivä että missä lapset on.

Lisäksi mies ilmoitti että tietty osa omaisuuttamme lahjoitetaan ennen eroa lapsille. Tämä hänen mielestään lahjoitettava omaisuus on sellaista, että se on tällä hetkellä hänen nimissään ja käytössään ja olisi myös eron jälkeen hänen käytössään.

Kaikki omistamamme kiinteistöt mies arvottaa eroehdotuksessaan huomattavaan alihintaan. Tiedän kiinteistöjemme arvon, koska olen selvittänyt tämän nyt hänen tietämättään. Tuon alihinnan kuromiseen minun palkallani menisi loppu ikä.

Olen niin pöyristynyt tästä miehen käytöksestä, mutta toisaalta olihan tuo tietyllä tapaa odotettavissa hänet tuntien.

Ainoa haaste tässä eron täytäntöönpanossa on tällä hetkellä se, että mies haluaa että allekirjoitamme erohakemuksen yhdessä. Miksi? Haluaako että voi sitten puhua ihmisille että tämä on ollut yhteinen hanke? Minä sanoin hyvin rauhallisesti miehelle, että hän ei minua tarvitse hakemuksen jättämiseen vaan voi tehdä sen yksinkin - ja mies ei tee sitä yksin. Jätti nyt tämän vuoksi erohakemuksen jättämättä kun ei sitä yksin suostu tekemään. On tämä outoa.

Olen jotenkin niin kylmäpäistynyt, että en tanssi enää miehen tanssia. Vietän lasten kanssa aikaani ja mies olkoon missä on. Tällä hetkellä on tasaista ja tyyntä eli ei riitoja. Mutta kyllä tässä kävellään munan kuorilla ja odotan miehen seuraavaa liikettä. Minulla sitä aikaa on. On jotenkin helpottavaa kun voin nyt elää vain itselleni ja lapsille, saan pitää vielä lapset 100% ajasta kanssani.
solacium

Viesti Kirjoittaja solacium »

Onnittelut loistavasta päätöksestä ja asian etenemisestä. Vinkkinä: älä jätä mitään asioita auki niin että miehesi voi roikottaa sinua ja tehdä päätöksiä. Kaikki paperille. Erinomaista että olet ottanut juristin, ehdottomasti parasta että et sovi suoraan miehesi kanssa. Onko juristisi tietoinen että vastapuolella on persoonallisuushäiriö? Vaikkei sitä luultavasti kannata ottaa missään kohtaa esiin (etenkin jos virallista diagnoosia ei ole esittää) on juristin hyvä tietää tämä koska narsistiseen peroonallisuushäiriöön sairastunut ihminen toimii tiettyjen kaavojen mukaisesti ja hänelle valehtelu ei tuota mitään ongelmia. Edes oikeudessa.

Olen katsellut tässä vieressä kumppanini eks puolison vääntöjä vuosia. Tarkoitus on elää kokoajan liikkuvassa muutoksessa jota narsisti hallitsee. Siihen emme aio enää suostua. Älä suostu sinäkään.
Kirsikkamustikka

Viesti Kirjoittaja Kirsikkamustikka »

Hei,

Nimeä vaan alle eropapereihin, kun kerran mies sitä tarjoaa. Siihen kannattaa tarttua eikä jäädä odottelemaan toisen siirtoja. Elämä omiin käsiin kun se on se ainoa tie. Omalla kohdallani juuri se, että mies taas kerran halusi erota ja tartuin siihen tiukasti(mm. heti kaikille asian kertominen) oli ratkaiseva tekijä, että pääsin eroon suht sopuisasti. Mieshän koki olevansa suurin piirtein sankari, kun HÄNEN päätöksen takia ihmisten elämä helpottui vihdoin. Toki hän erouhkauksen sanottuaan olisi perunut sen kuten ennenkin jos en olisi tehnyt siitä julkista(hänen lapset, oma lapsi, sukulaiset, ystävät). Ja tuota sankarinviittaa kun tuin, niin ero meni suht helposti😉kannattaa käyttää narsistin omia piirteitä ns.hyväksi niin oma elämä voi vihdoin alkaa❤ Tsemppiä loppuhuipennukseen😍
solacium

Viesti Kirjoittaja solacium »

Olen täysin samaa mieltä Kirsikkamustikan kanssa. Se että asioista puhuu muille on ehdottomasti hyvä asia. Narsisti käyttää hyväkseen hiljaisuutta ja hänen keinonsa vähenevät puhumisesi myötä. Hän ei enää voi kääntää asioita kaikille heille sopivalla tavalla ja manipuloida muita yhtä hyvin kun puhut asiat auki. Onhan hänen suurin pelkonsa paljastuminen.
Tunnevuoristorata

Viesti Kirjoittaja Tunnevuoristorata »

Hei olen uusi täällä ja tämä on ensimmäinen postaukseni. Kun luin noita kirjoituksiasi, niin aloin ihan fyysisesti voimaan pahoin, koska samaistuin osittain noihin sinun kertomuksiisi. Toivottavasti olet jo pystynyt irrottautumaan narsistimiehestäsi ja aloittamaan lastesi kanssa elämään omaa elämääsi. Toivon todella kaikkea hyvää. Kaksikymmentä vuotta narsistin kanssa muuttaa jo omaa persoonallisuutta varmasti.
Minulle on selvinnyt viimeisten puolentoista vuoden aikana lisää asioita koko narsismin kirjosta. Olen seurustellut miehen kanssa, josta jo ensi päivinä ajattelin, että onpas erilainen mies, kun ne kymmenkunta muuta, joita on ollut. No sain mm. työkaverilta kannustusta, että "no pidä kiinni, kun olet löytänyt noin kultturellisen miehen". Kuitenkin hälytyskelloni soivat enemmän ja vähemmän eri tilanteissa. Näillä palstoilla lukemani kiiretarinat sopivat myös minun tarinaani. Onnekseni olin kuitenkin jo nähnyt aikaisemminkin tämän tyyppisiä kavereita ja juurikin siitä syystä osaan varoa. Rakkaus vaan on aikamoinen taikasana ja liima, joka yrittää ottaa voiton järjestä. Puhumattakaan, kun välissä on vielä lapsia.

Olin ollut noin neljä vuotta ilman parisuhdetta, ennen tätä tapausta ja olin voimaantunut opiskelun ja ystävieni avulla todella hyvin ja tunsin, että nyt olisi aika "löytää joku" kumppaniksi, koska ikääkin jo alkaa olla niin paljon, että ei haluaisi olla yksin vanhuutta.
Lueskelin kauhulla kertomuksiasi miehesi seksivaatimuksista. Myöskin minun miesystäväni seksuaaliset halut olivat huomiota herättäviä heti alkumetreillä. Tosin myös itse olen ollut kiinnostunut tähän alueeseen, mutta siinäkin ylitettiin "joku normaaliuden raja", koska se hallitsi elämää tosi paljon. Tämä on vaan pintaraapaisua, mutta jostain on nyt pakko aloittaa.
Lotta

Viesti Kirjoittaja Lotta »

Päivitän kuulumisiani. Tämä on helvetin esikartano.

Mies laittoi yksipuolisesti avioeron vireille. En siis suostunut allekirjoittamaan paperia yhdessä. Minulla on juristi, mutta emme ole vielä aloittaneet keskusteluja.

Mies sanelee ehtoja. Tämä ero pitäisi hoitaa hänen asettamien ehtojen mukaan. Auttakaa minua!

Mies sanoo, että ei maksa minulle elatusmaksua kuin 80 euroa/lapsi/ kuukausi ja hän laittaa rahan lapsen tilille. Ei aio maksaa lastenvalvojan laskemaa summaa, koska lastenvalvojat kuulemma määräävät liian suuret summat ja lapsi ei oikeasti kuluta niin paljon. Haluaa maksaa tuon 80 euroa lapsen tilille jotta näkee mitä ostan sillä rahalla. Ja jos lapsi ei tarvitse sitä 80 euroa/kk niin silloin hän pienentää maksua. Hän sanoo, että lastenvalvoja ei suostu siihen että miehen pitäisi maksaa summa minun tilille vaan lastenvalvoja ymmärtää miksi se raha pitää maksaa lapsen tilille. Onko tämä totta?

Pelkästään miehen nimissä oleva omaisuus (autot, moottoripyörät, vesiskootterit jne) on suurempi kuin minun nimissäni oleva. Meillä ei ole avioehtoa. Mies sanoo, että tasinko voidaan määrätä niin, että hän ei anna sitä rahana vaan hän jättää minulle esimerkiksi moottoripyörän. En halua moottoripyörää, en ole koskaan sellaisella ajanut enkä omista siihen ajokorttia. Haluan rahassa tasingon. Onko tasinko pakko ottaa moottoripyöränä? Mies sanoo, että on pakko ottaa.

Mies ei suostu allekirjoittamaan tarkkaa tapaamissopimusta, koska se kuulemma määrittää liian tarkasti asiat. Miehen mukaan pitää joustaa ja katsoa missä lapset haluaa mennä. Mies ei suostu siis siihen että tekisimme tapaamissopimuksen missä lukee vaihtopäivät ja vaihtokellonajat. Kuulemma pitää sopia väljästi niin että "joulu vuorovuosina", mutta ei saa kirjata esimerkiksi "vuorovuosina 20.12 klo 18-25.12 klo 18". Minusta tuntuu, että jos emme sovi tarkasti päiviä niin mies tuo ja vie lapsia miten sattuu oman mielensä mukaan ja minä alistun hänen tahtoonsa.

Miten tästä voi selvitä?!
Kirsikkamustikka

Viesti Kirjoittaja Kirsikkamustikka »

Hei,

Hyvä että sinulla on juristi ja pääset eroon miehestä. Anna juristin hoitaa omaisuuden ositus ja lastenvalvojan huoltajuuteen sekä elatukseen liittyvät asiat. Mutta vastauksia kysymyksiisi: elatus maksetaan sinun tilille ja sinulla ja lapsella on oikeus yhteisen lapsen kuluihin osallistumiseen molempien vanhempien osalta. Elatukseen lasketaan asunnon,sähkön ym.kulutus sekä tuloerot ym. Älä suostu muuhun! Tasinkoa ei tarvitse ottaa tavarana vaan rahana. Piste. Pidä huolta että sinua ei huijata ja pelotella. Ole vahva,ota asioista selvää eläkä usko mitään mitä eksäsi sanoo vaan ole tilanteen herra. Pelottelemalla,väärien totuuksien sanomisella yritetään manipuloida. Tsemppiä!
Vastaa Viestiin