Oikeus

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
LiianRikkiHajoamaan

Oikeus

Viesti Kirjoittaja LiianRikkiHajoamaan »

Onko täällä ketään kuka olisi nostanut syytettä/syytteitä pahoinpitelyistä , henkisistä ja fyysisistä? Miten asiat on mennyt?
3713

Re: Oikeus

Viesti Kirjoittaja 3713 »

Hei!
Minun exavopuolisoni häipyi elämästäni - itseasiassa tänään tasan vuosi sitten. Viime vuoden joulukuussa tein hänen toistuvasta, säännöllisestä sekä fyysisestä että henkisestä väkivallasta rikosilmoituksen. Tämän vuoden kesällä vihdoin tuli kutsu kuulusteluun ja nyt, noin kuukausi sitten, esitutkinta valmistui ja asia on nyt syyttäjävirastossa.
Poliisi kirjasi 10 eri syytekohtaa, joista 9 liittyi fyysiseen väkivaltaan ja 1 kunnianloukkaukseen.
Asianajajani teki syyttäjälle vielä yhteenvedon, missä korosti henkisen väkivallan merkitystä.
Nyt sitten vain odotellaan syyttäjän päätöstä, nostaako hän syytteen. Asianajajani mielipide on, että varmasti nostaa.
Jos asia etenee, kuten toivon, niin käräjillä tavataan. Ikävä kyllä osaksi kai koronan vuoksi, siihen menee aikaa, varmasti ensi vuoteen pitkälle.
Tässä lyhyesti prosessi, minkä minä koin välttämättömäksi tehdä, jolla ehkä osaksi korjaan omanarvontuntoani. Ja koen myös, että narsistille on pakko joskus laittaa edes tämä raja. Hänen toimintansa ( = lähisuhdeväkivalta ) on Suomen lain mukaan rikollista toimintaa ja siitä hänet pitää myös tuomita.
Toki kohtaaminen oikeudessa ei varmasti tule olemaan ilonäytelmä, mutta minulle on haettu sermi itse istuntoon, ettei ainakaan tarvitse tyyppiä enää nähdä.
Tätä samaa kehotan lämpimästi kaikille, jotka ovat suhteessaan kokeneet väkivaltaa.
krassi

Viesti Kirjoittaja krassi »

Minun tapaukseni on poliisilla esitutkinnassa. Odotan kuulemiseen pääsyä.
krassi

3713, minkälaista oli poliisin kuulustelussa? Voitko kertoa yleisesti?
3713

Hei,
Poliisikuulustelu sujui hyvin ja olo oli todella helpottunut ja kevyt sen jälkeen. Ensimmäinen askel eli se rikosilmoituksen teko oli paljon raskaampi kokemus. Todella empaattinen miespoliisi antoi minun itkeä rauhassa ja sitten taas jatkettiin tarinan kokoamista.
Varsinainen kuulustelu sitten noin 7 kuukauden kuluttua oli jotenkin henkisesti helpompi kokemus. Kuulustelu oli lähisuhdeväkivaltayksikössä ja omasta toiveestani sain naistutkijan. Aikaa vierähti yli kaksi tuntia ja hankalinta oli minulle muistaa kaikki tapahtumat ja yhdistää ne oikeisiin päiviin tai edes kuukausiin. Minun tapauksessani väkivalta oli alkanut jo vuonna 2016 ja viimeisenä vuotena se oli noin joka toinen viikonloppu tapahtuvaa.
Tärkeintä oli se, että joku todella kuunteli minua, ei syyllistynyt missään vaiheessa. Tuli tunne, että molemmat poliisit uskoivat minua ja kohtelivat ystävällisesti ja kannustavasti.
Olen todella ylpeä itsestäni, että sain nieltyä kaiken sen häpeän ym. ikävän tunteen, mikä esti minua lähtemästä ja tekemästä rikosilmoitusta jo ensimmäisestä iskusta ja huorittelusta. Nyt on tunne, että olen tehnyt kaiken mitä pitikin ja toivon todella, että tämä mies saa jonkinlaisen tuomion. Se on kuitenkin tärkeä viesti, että jossain tulee hänellekin raja vastaan. Vastuunottoa, syyllisyyden myöntämistä tai aitoa anteeksipyyntöähän narsistilta on turha odottaa.

Paljon tsemppiä ja rohkeutta sinulle, jos olet aikeissa lähteä hakemaan oikeutta itsellesi!
krassi

Onpa kiva, että kuulustelusi oli helpottava. Toivotaan, että tulee kova rangaistus.

Minulla on kaikki henkistä väkivaltaa. Onnekseni exä teki yhden konkreettisen virheen ja sain hänet kiinni. Vasta kolmatta rikosilmoitustani poliisi uskoi.

Tutkijana on miespoliisi, joka tutkii piirin murhatkin. Olen tähän tyytyväinen, koska ex on hirveän kovapintainen ja taitava vedättäjä. Mulla on myös kyse siitä, että homman on loputtava, rajat on pakko laittaa. Avioerosta on monta vuotta ja kiusaaminen vaan jatkuu.
3713

Moikka!
Käsittämätöntä, että jotkut eivät vain voi lopettaa sitä kiusantekoa. Jos vielä yhteisiä lapsia, niin häirintä voi jatkua.....
Toivottavasti sinun juttusi etenee oikeuteen ja kaveri saa jonkinlaisen rangaistuksen.
Mielestäni kuulin, että Turussa oli ensi kertaa joku saanut tuomion vain henkisen väkivallan käytöstä.
Minulla on helpompi tilanne, kun tämä minun ex on niitä ns. katoajia, joten hän ei viitsi häiriköidä, kun uusi, monivuotinen pa...kaveri, oli valmiina ottamaan lämpimään huostaansa tämän sankarin.
Ja luojan kiitos, meillä ei ole yhteisiä lapsia🙏
Mä niin peukutan sinua, että olet jaksanut olla sitkeä ja nyt vihdoin sinua on kuultu!
Lauri68

Viesti Kirjoittaja Lauri68 »

Ehkä vähän asian kääntöpuoli, mutta onko tavallista, että narsistisesti käyttäytyvä henkilö nostaa asiattomia oikeusjuttuja kostoksi, ja ovatko ne menestyneet, erityisesti siis erotilanteessa kumppania kohtaan? Aina kun ero tulee puheeksi, vaimo alkaa kehitellä ties mitä riitauttamisia ja uhkailuja. Kuitenkin minä olen se, joka on saanut häneltä mustelmia, eikä toisin päin. Mies kun olen, niin varmaan helpommin uskotaan itkevää vaimoa kuin minua, kun on aika sääliteatterin? Samasta syystä en ole halunnut käydä häneen käsiksi edes tuollaisissa aggressiotilanteissa, vaikka olisi ehkä pitänyt kun tavaroita lentelee, ettei pääse sanomaan mistään myöhemmin.
solacium

Viesti Kirjoittaja solacium »

On aika tyypillistä. Kokemusta on oikeushaasteista ja oikeudenkäynnistä jotka narsistin aloittamia. Eikä silloin totuus näyttele minkäänlaista roolia. Narsisti on saanut jopa juristinsa manipuloitua valheineen ja itse oikeuskäsittelyssä olikin jännittävää nähdä miten tämän juristin argumentit murenivat ja miten hän mahdollisesti huomasi tulleensa kusetetuksi. Seuraavassa oikeuskeississä olikin sitten eri asianajaja.
Ciiiea

Viesti Kirjoittaja Ciiiea »

Kuinka tuon henkisen väkivallan voi todistaa?
Vastaa Viestiin