Apua eroon

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Lotus

Re: Apua eroon

Viesti Kirjoittaja Lotus »

Kiitos lohduttavista sanoista PerheellinenM. Lähes päivittäin huokailen tähän tyyliin että onneksi en ole enää sen narsistin kanssa... Voin vain toivoa että aika parantaa ja kai se parantaa kun aikaa menee niin muistot haalistuu etenkin kun ei onneksi tarvi olla missään tekemisissä. Jos joku joka lukee tätä ja kamppailee vaikeassa suhteessa narsistisen ihmisen kanssa. Kaikki mitä narsistista sanotaan ja kirjoitetaan on totta. Vaatii paljon päästä irti sellaisesta suhteesta. Se on kuitenkin mahdollista. Kenties tapahtuu jokin asia joka on se viimeinen niitti. Kun se on tapahtunut voi paranemis prosessi alkaa. Kiitän usein ystävääni joka majoitti minut ja pyysi luokseen. Sitten asiat vyöryivät niin että tiesin eron olevan nyt totta eikä enää mitään jahkailua sen suhteen. Monilla menee varmaan vuosia siinä ettei vaan pääse irti eikä tee päätöstä. Vuodet vierivät ja narsisti tekee tuhojaan kumppanin psyykkeelle. Minä ainakin tiedostan ne vasta nyt ja etenkin sen eron jälkeen olin jotenkin aivan murskana. Se paha olo ja väsymys yms. tulee pintaan eron jälkeen. Omasta kokemuksesta voin sanoa että tästä kuitenkin pääsee yli ja vahvistuu ja on tää ehkä ollut myös silmiä avaava kokemus että on olemassa tuollaisia ihmisiä vois sanoo ihan rikollisia kun huomaa että moni asia oli laskelmoitua hyväksikäyttöä taloudellisesti. Jos jotain tästä oppii niin ehkä näkee selvemmin asioita ja aion todellakin kiertää kaukaa narsistiset ihmiset.
huonovaimo

Viesti Kirjoittaja huonovaimo »

Väli päivitystä..

Avioero on laitettu vireille minun toimesta viime viikolla. Meillä on näköjää ollu nopeaa toimintaa ja narsisti ilmoitti keskiviikkona saaneensa paperit. Kuulemma suostuu allekirjoittamaan ne, mutta vasta kun on minun kanssa päässyt kahden kesken keskustelemaan. Ei taida raukka tietää että ei tää noin mene, että uhkailun ja kiristyksen kautta pääsis minun kanssa samaan tilaan yksin. Onneksi lueskelin siitä erosta sen verran että narsistin ei tartte minun kanssa edes olla missään tekemisissä eikä häneltä tässä tilanteessa kysytä.

Olen ollut paljon vapaamman oloinen ja tuntenut vihdoinkin helpotusta elämässä. On mahtavaa kun voi tehdä omalle kropalleen ja mielelleen mitä ihan itse haluaa ilman että toinen on estelemässä vieressä ja sanomassa "et sä noin tee, sä et oo semmonen ja tällänen ihminen". Olen jo käynyt ottamassa asiasta muistuttavan tatuoinnin paikkaan mitä hän ei olisi ikinä sallinut ja opetellut ostamaan ihan rauhassa sen muutaman oluen ilman pelkoa että ne ei huomenna olenkaan jääkaapissa. Asioita jotka on muille normaalia, mutta itselle niin kovin uusia ja erikoisia.

Isot tsempit lotukselle ja perheellinenM tää meidän helvetti on kohta kaikilla ohi.
Lotus

Viesti Kirjoittaja Lotus »

Hienoa että olet jo noin pitkällä. Hyvä että itsesuojeluvaistosi on herännyt. Ei todellakaan kannata kahden kesken narskun kanssa ero asioita enää selvitellä. Jotenki tuntuu että juonittelee jotain kun asettaa ja sanelee noita ihme ehtoja. Narsistille on todella iso yllätys kun et enää tanssikkaan hänen pillin tahtiin. Varmaan koettaa vielä komennolla ja alistaa jos suinkin voi. Ja aika varmasti narsisti myöhemmin koettaa ottaa yhteyttä. Mun ex narsisti otti yhteyttä viestillä yli kahden vuoden jälkeen. Ei muuta ku estolle en todellakaan vaivaudu vastaamaan mitään. Mutta tuossa tilanteessa kun ero on noin tuore niin kannattaa suojata itsensä narsistista ei tiedä mitä se keksii tai käyttäytyy kun tajuaa että peli on pelattu. Temppiä ja voimia tulevina päiviin.
PerheellinenM

Viesti Kirjoittaja PerheellinenM »

huonovaimo kirjoitti: 16 Huhti 2021, 14:23 Väli päivitystä..

Avioero on laitettu vireille minun toimesta viime viikolla. Meillä on näköjää ollu nopeaa toimintaa ja narsisti ilmoitti keskiviikkona saaneensa paperit. Kuulemma suostuu allekirjoittamaan ne, mutta vasta kun on minun kanssa päässyt kahden kesken keskustelemaan. Ei taida raukka tietää että ei tää noin mene, että uhkailun ja kiristyksen kautta pääsis minun kanssa samaan tilaan yksin. Onneksi lueskelin siitä erosta sen verran että narsistin ei tartte minun kanssa edes olla missään tekemisissä eikä häneltä tässä tilanteessa kysytä.

Olen ollut paljon vapaamman oloinen ja tuntenut vihdoinkin helpotusta elämässä. On mahtavaa kun voi tehdä omalle kropalleen ja mielelleen mitä ihan itse haluaa ilman että toinen on estelemässä vieressä ja sanomassa "et sä noin tee, sä et oo semmonen ja tällänen ihminen". Olen jo käynyt ottamassa asiasta muistuttavan tatuoinnin paikkaan mitä hän ei olisi ikinä sallinut ja opetellut ostamaan ihan rauhassa sen muutaman oluen ilman pelkoa että ne ei huomenna olenkaan jääkaapissa. Asioita jotka on muille normaalia, mutta itselle niin kovin uusia ja erikoisia.

Isot tsempit lotukselle ja perheellinenM tää meidän helvetti on kohta kaikilla ohi.
Mahtavaa mahtavaa. Todella mahtavaa kuulla.!
Ei sun tartte mistään keskustella. Sulla on syysi tehdä näin ja teet niin ku pitää. MItä kylmempi oot sen parempi. Ei yhtään saa päästä ihon alle. Ei yhtään.

Joo tää on mullekin uutta kun voin tehdä mitä huvittaa...Toki pojan ottaisin mukaan auto juttuihin ja niin ees päin, mutta nyt joka toinen viikonloppu teemme sitten isän ja pojan juttuja. Lintupaikoissa ja autoja bongaten. Ja joka keskiviikko. Mutta on tää outoa kun tänäänkin tässä mietin että minne sitä menis... Kukaan ei sano eikä vaadi mitään. Kuhan huolehdit itsesi nukkumaan ajoissa.

Voimia sinulle. Selviit kyllä. Pärjäät kyllä. Pystyt kyllä tähän kaikkeen. Nyt vaan vahvasti kohti uutta, omaa itsenäistä elämää, josta päätät sinä.! Stemppiä!
PerheellinenM

Lotus kirjoitti: 16 Huhti 2021, 23:28 Hienoa että olet jo noin pitkällä. Hyvä että itsesuojeluvaistosi on herännyt. Ei todellakaan kannata kahden kesken narskun kanssa ero asioita enää selvitellä. Jotenki tuntuu että juonittelee jotain kun asettaa ja sanelee noita ihme ehtoja. Narsistille on todella iso yllätys kun et enää tanssikkaan hänen pillin tahtiin. Varmaan koettaa vielä komennolla ja alistaa jos suinkin voi. Ja aika varmasti narsisti myöhemmin koettaa ottaa yhteyttä. Mun ex narsisti otti yhteyttä viestillä yli kahden vuoden jälkeen. Ei muuta ku estolle en todellakaan vaivaudu vastaamaan mitään. Mutta tuossa tilanteessa kun ero on noin tuore niin kannattaa suojata itsensä narsistista ei tiedä mitä se keksii tai käyttäytyy kun tajuaa että peli on pelattu. Temppiä ja voimia tulevina päiviin.
Joo joka kerta kun jotain on, niin kyllä se vaan se tuli selväksi taas, että aina varmista aina kaikki varmista ja tekstiviestillä tai jollain että jää jälki. Kyllä se vaan niin on. Minä joudun exää kattelee pojan takia, mutta lähinnä watsupin kautta. Mutta se on varmaa, ettei tuo todellakaan ala mua enää vokottelemaan....................
PerheellinenM

Lotus kirjoitti: 15 Huhti 2021, 14:20 Kiitos lohduttavista sanoista PerheellinenM. Lähes päivittäin huokailen tähän tyyliin että onneksi en ole enää sen narsistin kanssa... Voin vain toivoa että aika parantaa ja kai se parantaa kun aikaa menee niin muistot haalistuu etenkin kun ei onneksi tarvi olla missään tekemisissä. Jos joku joka lukee tätä ja kamppailee vaikeassa suhteessa narsistisen ihmisen kanssa. Kaikki mitä narsistista sanotaan ja kirjoitetaan on totta. Vaatii paljon päästä irti sellaisesta suhteesta. Se on kuitenkin mahdollista. Kenties tapahtuu jokin asia joka on se viimeinen niitti. Kun se on tapahtunut voi paranemis prosessi alkaa. Kiitän usein ystävääni joka majoitti minut ja pyysi luokseen. Sitten asiat vyöryivät niin että tiesin eron olevan nyt totta eikä enää mitään jahkailua sen suhteen. Monilla menee varmaan vuosia siinä ettei vaan pääse irti eikä tee päätöstä. Vuodet vierivät ja narsisti tekee tuhojaan kumppanin psyykkeelle. Minä ainakin tiedostan ne vasta nyt ja etenkin sen eron jälkeen olin jotenkin aivan murskana. Se paha olo ja väsymys yms. tulee pintaan eron jälkeen. Omasta kokemuksesta voin sanoa että tästä kuitenkin pääsee yli ja vahvistuu ja on tää ehkä ollut myös silmiä avaava kokemus että on olemassa tuollaisia ihmisiä vois sanoo ihan rikollisia kun huomaa että moni asia oli laskelmoitua hyväksikäyttöä taloudellisesti. Jos jotain tästä oppii niin ehkä näkee selvemmin asioita ja aion todellakin kiertää kaukaa narsistiset ihmiset.
Sama homma ja allekirjotan joka sanan tosta. Näkee kuplan sisään ulkopuolelta, miettii miten ihmeessä ees jaksoin tota....

Joo kyllä tällänen jättää jäljet. Ei tässä itse jaksa mitään vakavaa. Elän itselleni nyt niin kauan kun siltä tuntuu. Menee kauan toipua ja palauttaa luottamus ihmisiin.
SirpaLeeena

Viesti Kirjoittaja SirpaLeeena »

Ihana lukea teidän selviytymistarinoita, näitä tosielämän selviytymisiä. Sitä voimaa ja rohkeutta ja mikä teistä löytyy, ai että!
Onneksi voin nyt todeta olevani myös yksi joukossa. Erosta 3 kk ja huoltajuudesta hirvittävä taisto päällä ja musta pahaenteinen pelon pilvi leijuu päällä...Hautoo kostoa kun ei mennyt tapaamisajat exän mielen mukaan ja nyt syyllistää etten anna tavata lasta. Onneksi viestit todistavat että hän ei ole vastannut minun kysymyksiin siitä milloin haluaa tavata.

Eli älkää suostuko puhumaan, ei kahdestaan, ei puhelimessa. Vain siten, että jää mustaa valkoisella. Ainakin jos on tilanne että exä vääristelee sanomista ja syyttää sen jälkeen valehtelijaksi tms.

On todella kuormittavaa yrittää pysytellä aina askeleen edellä ja ennakoida mihin hyökkäykseen hän milloinkin ryhtyy. Yrittää pitää pää kylmänä ja estää kaikki manipulointi ja asioiden vääristely-yritykset. Asettamalla rajat viestintään, olen vienyt narsistilta hänen aseensa.
Ja sekös häntä suututtaa.
Ja sekös minua pelottaa...
huonovaimo

Mukavia vappuja tähän ketjuun :)

Ensiksi kiitos kaikille kommentoinneille! Lähetin myös kiitokset lähisuhdeväkivallan työntekijälle, jonka luona kävin juttelemassa, hänen avulla opin kunnioittamaan itseäni ja lähteään pois suhteesta joka oli tuhoon tuomittu.

Oma narsistini on siirtynyt taas askeleen lähemmäs uhkailuja. Yrtti soittaa tällä viikolla, laitto ääniviestejä perään ja pari viestiä. Ilmoitti että hän on äärettömän kykeneväinen etsimään minut tästä kaupungista, ja että se veisi maksimissaan kaksi päivää selvittää missä asun. Otin tuon viestin talteen mahdollisena laittomana uhkauksena. Itse yhä vetänyt äänetöntä linjaa hänen kanssaan. Samaten hän on siirtynyt mahdolliseen lahjomiseen ilmottaessaan antavansa autonsa minulle erossa. Itse en tässä elämäntilanteessa voisi edes rahallisesti ottaa koko autoa, eikä sillä että sitä haluaisin.

Paljon saanut voimaa lukiessa myös teidän muidenkin onnistumisia! Tietäen että en todellakaan ole se hullu osapuolitässä keississä, ja että narsisti jaksaa yhä elää kuplassaan. Tämä tuli näistä ääniviesteistä selväksi, minä olen kuvitellut kaiken ja tehnyt hänestä päänsisällä hirviön omien ongelmien kautta. On omalla tavallaan jopa huvittavaa, kuinka oppikirjamaisesti tämä etenee. Ensin tulee anelut, sitten lupaukset, kärsimykset ja nyt tämä. En haluaisi itse muuta kuin saada elämäni takaisin ilman häntä.
SirpaLeeena kirjoitti: 29 Huhti 2021, 22:42 On todella kuormittavaa yrittää pysytellä aina askeleen edellä ja ennakoida mihin hyökkäykseen hän milloinkin ryhtyy. Yrittää pitää pää kylmänä ja estää kaikki manipulointi ja asioiden vääristely-yritykset. Asettamalla rajat viestintään, olen vienyt narsistilta hänen aseensa.
Ja sekös häntä suututtaa.
Ja sekös minua pelottaa...
Tämä on niin totta! Se kuinka paljon ajatustyötä koko projekti vaatii niin että pystyy pysymään järjissään ja askeleen edellä. Omasta jo näkee, että huumori alkaa loppua, ja olenkin tehnyt jo ennakoivaa työtä kertomalla ystävillemme tästä asiasta, ja olen päättänyt etten enää vaikene omasta tilanteestani hänen kanssaa. Uskokoon ihmiset kumpaa sitten haluaa. Olen tosin saanut niin paljon tsemppejä tutuiltamme ja ystäviltämme, että uskon tässä tilanteessa niin sanotusti voittaneeni. Vasta 2 kuukautta omaa onnea takana ja tuntuu vieläkin kun eiliseltä oma lähtö.

Päivä päivältä kohti omaa parempaa huomista.
PerheellinenM

Täytyy sanoa että mulla on onneksi se tilanne, ettei ole tätä pinaamista ja uhkailuja. On vaan kaikkea muuta. Kuten vallan käytöä lapsi aseena hommia. Sellasta perus kostamista.....vallan käyttöä ja joustamattomuutta.
Oon vaan niin täys tätä..... Mutta en voi luovuttaa pojan takia enkä itseni takia.

Älkää tekään luovuttako. Ei saa antaa pelolle sijaa. Jos joku uhkaa selvittävänsä missä ex asuu ni tosiaankni viesti talteen ja soitto poliisille vaikkapa varmuuden vuoksi, että tällästä on tulossa.

Koitetaan jaksaa.!
huonovaimo

Nostetaan tätä taas vähän ylös ja päivitellääs tätä keissiä...

Narsisti päätti sitten taas näyttää voimansa. 8.4 olen laittanut paperit käräjille ja hänhän ilmoitti viikko siitä saaneensa ne postitse. Ihmettelin tässä kun ei ole mitään kuulunut ja soitin sitten käräjille. Osasivat kertoa, että narisisti on saanut paperit haastemiehen kautta 18.6?! Pääsen siis tästä ihmisestä laillisesti eroon jouluna. En olisi kuvitellutkaan, että tuo ihminen saa miussa enää mitää reaktiota aikaiseksi, mutta koin suunnatonta vihaa ja raivoa. Hän siis tällä tavalla pääsi vielä kerran kontrolloimaan onneani ja elämääni.

Luojan kiitos terveydenhuollon, olen pääsemässä puhumaan hänen psykologisesta hyväksikäytöstä ammattilaisen kanssa. Olin äärettömän onnellinen kun tuli käytyä terveystarkastuksessa ja siellä todettiin muuten terveeksi, mutta mentaalinen puoli oli yllättäen huonolla tolalla. Hämmenystä toi kuitenkin se, että mulle on 5 vuotta toitotettu, että "sä oot vitun sairas". Ja nyt sanotaankin, hei sä oot ihan terve..

Ironista kylläkin, hän on ilmeisesti mennyt myös eteenpäin. Meidän tavaroita oli läheiselle kirppikselle mennyt myyntiin, mitä osasin kyllä odottaa. Toisekseen, pääsen näillä näkymin viettämään erojuhlani tästä samana päivänä kun olen ko. ihmisen tavannut ensimmäisen kerran. :lol:
Vastaa Viestiin