Miten olette saaneet arjen rullaamaan jollain tasolla?

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
solacium

Re: Miten olette saaneet arjen rullaamaan jollain tasolla?

Viesti Kirjoittaja solacium »

Kirsikkamustikka kirjoitti: 12 Tammi 2021, 16:38 Hei kaikille täältä pois lähteneiden maasta😍

Voin kertoa,että elämä on ihanaa ollut sen jälkeen kun lähdin. Se nimittäin tarkoitti samalla, että eksällä ei ole enää valtaa minuun ja elämääni, otin sen vallan itselleni😍 enkä siitä enää luovu. Voin myös kertoa, että vapautumiseen mennyt voiman tarve oli murto-osa siitä, kuinka paljon siinä suhteessa olo vei. Joten kannustan lämpimästi ihan kaikkia huonossa, väkivaltaisessa ja myrkyllisessä suhteessa elävää lähtemään ja nopeasti, sillä vain siten voi elää, antaa itselleen sekä lapsilleenkin mahdollisuuden tasapainoiseen ja onnelliseen elämään. Asia on todella yksinkertainen oikeasti, luottakaa siihen! Kun valta siirtyy itselle(eli kun sen otat)=olet itse vastuussa omasta elämästä, niin kaikki ne esteet joita nyt tuntuu olevan katoaa. Tsemppiä ihan jokaiselle, luottakaa itseenne, olette arvokkaita. Siis niin arvokkaita että omaa elämää ei kannata hukata enää yhtään minuuttia huonossa suhteessa. Kaikki asiat järjestyy kyllä❤
Juuri näin❣️❣️❣️❣️❣️❣️
Liina75

Viesti Kirjoittaja Liina75 »

En tiedä auttaako ajatus siitä, että ajattelet vaimosi 2-vuotiaaksi, kun hän oireilee.

Itselläni on kokemus juuri tuollaisesta hienovaraisesta narsismista, jossa piikit ja manipulaatio lin puettu lempeyden alle. Toki sättimistä ja moitetta oli myös. Kyseessä äitini, joten olen myös kasvanut siihen, että on ihan normaalia puhetyyliä moittia ja tiuskia. Vasta nyt 1,5 vuoden välikatkon jälkeen tunnen, siis todella tunnen, sen pahan olon, jota moitteet ovat aiheuttaneet. Koska narsistiäidin kanssa tunteita ei ole, ne ovat vasta nyt tulleet esiin hiljalleen.

Itse olin jo niin loppu äitini suhteen, että yhden kunnon huutoraivarin jälkeen, (jossa vihdoin sain sanottua oikeasti vastaan hänelle) en enää vain jaksanut reagoida. Ehkä siinä kohtaa näin riehuvan aikuisen takana räpiköivän lapsen, jolle en jaksanut/voinut sanoa enää mitään vastaan. En jaksanut yrittää muuttaa mitään, olla oikeassa, selittää tai perustella. Tilanne ei tietenkään ole sama kuin sinulla, koska olen yli 40-vuotias, enkä todellakaan asu äitini kanssa. Vaatii aikamoista zen-mestaruutta olla provosoitumatta, jos toinen räyhää samassa taloudessa. Itse tajusin hyvien ja huonojen kausien jatkuvan vaihtelun, kun aloin pitämään niistä päiväkirjaa. Merkkailin kalenteriin niitä ja aika pian huomasin, että aikamoista jojoilua tämä on. Mieli kun tuppaa unohtamaan ja selittää kaiken olevan normaaliin päin tai oma vika. Kalenterimerkinnät tekee kaiken konkreettiseksi ja nopeasti tajuaa, että ei tälläistä voi tai pidäkään jaksaa.

Mutta. Lohdutukseksi haluan sanoa, että ne aivan mitättömän pienetkin ja vähäiset ymmärryksen sanat, joita olen vuosien saatossa isältäni saanut, ovat olleet kultakimpaleita. Ja uskon, että niiden avulla olen ymmärtänytkin jo varhain (ehkä 6-vuotiaana), ettei äitini käytös ole aivan normaalia. Oikeastaan isä ei paljoa sanonut, mutta teot kertoivat. Esim. kun hän nappasi meidät lapset mukaansa harrastuksiinsa tai vei meidät grillille syömään, mihin tahansa pois kotoa. Uskon, että näin hän omalla tavallaan onnistui näyttämään, että tuollaista ei tarvitse katsoa.
solacium

Tämmöinen lista löytyi.

”Toimi näin, jos puolisosi on vahvasti narsistinen

Älä syyllistä itseäsi riidoista tai muista konflikteista. Ne eivät ole sinun vikasi. Konflikti-, manipulointi-, syyttely- ja muissa vaikeissa tilanteissa suhtaudu häneen kuin pieneen lapseen tai mielialan vaihteluista kärsivään teini-ikäiseen. Pysy rauhallisena ja kerro, että keskustelet vasta, kun hän on rauhoittunut. Poistu tilanteesta, jos sinua ei oteta vakavasti. Luovu pitkistä keskusteluista. Niiden tarkoitus on yleensä vain manipuloida sinua lisää.
Luota omaan ajatteluusi ja tunteisiisi. Sillä ei ole merkitystä, mitä muut ajattelevat. Tiedät, mitä olet kokenut, kuullut, tuntenut ja nähnyt. Vaikka narsistin lähisukulaiset, yhteiset tuttavanne tai ulkopuoliset eivät uskoisi kertomaasi, muista, että sinä tiedät, mitä olet kokenut ja miten sinua on kohdeltu. Älä lannistu häpeän tunteen alle. Puhu. Kerro kokemuksistasi ja tunteistasi luotetuille läheisillesi, ystävillesi, tutuillesi sekä ammattiauttajille.
Älä siedä huonoa suhdetta tai jää siihen lasten vuoksi. Pienetkin lapset vaistoavat herkästi kodin ilmapiirin ja reagoivat vanhempien väliseen suhteeseen sekä vanhempien vointiin. Lapset voivat saada vääristyneen kuvan ihmissuhteista, parisuhteesta sekä äidin ja isän roolista, jos toinen vanhemmista on narsisti.
Eron jälkeen pysy mahdollisimman etäällä narsistista. Ystävyyssuhde on epärealistinen toive.
Anna aikaa itsellesi eron jälkeen. Yleinen suositus on, ettei uutta suhdetta kannata aloittaa kovin pian. Tärkeiden hyvinvointia ylläpitävien elämänarvojen ja rajojen sekä itsearvostuksen vahvistuessa voi välttyä toistamasta aiempia virheitä.”

Lähde: Terapeutti Jenni Kiviniemi
Willow74

Viesti Kirjoittaja Willow74 »

Tajuan sen kuinka täällä ollaan sitä mieltä, että mitään vastausta kysyjälle ei ole, ainoastaan lähteminen, ilman
että se jättää jälkensä ja varsinkin kun yhtälössä on mukana lapsia/lapsia. Mutta muistakaa, että on jo suuri askel
pelkästään tunnistaa minkä kanssa on tekemissä ja myöntää se itselleen, saatikka muille. Ja tämä tie voi olla
todella pitkä, tunnistamisesta siihen, että pääsee pois. Ja tänä aikana kun meistä jokainen kulkee omaa matkaansa,
on tosi tärkeää, että voidaan jakaa näitä kokemuksia ja vaikka se onkin totta, että mitään logiikkaa ei narsistin
kanssa elämisessä olekaan, niin helpottaa jo se, että tietää että ei ole yksin. Olen itsekin opiskellut aihetta ja
tiedän metodit, grey rockista no contactiin, mutta voin kertoa, että ehkä vain noin 10 kerrasta kahdella onnistun siinä,
että en anna narsistille mitään reaktiota. Omani on niiiiin hyvä painelemaan mun nappuloita, että harvoin onnistun
siinä että en reagoisi syytöksiin ja haukkumiseen. Helpotusta on kylläkin tuonut se, että näen tilanteet sellaisina kun
ne on, että tajuan, että nyt tässä on kyseessä esim. gaslighting pahimmillaan, kun tuntee narsistin toimintamallit, ja metodit
niin tietää ainakin sen, että minä en ole tässä se joka on hullu! Itselleni ei ole mahdollista esim lähteä ystävän luo tms. koska
mieheni on varsin kontrolloiva ja sen lisäksi myös alkoholisti, eli ei helpoimmasta päästä. Paras ohje on varmaan se,
että koittaa olla provosoitumatta, niin vaikeaa kun se onkin. Totta myöskin se, että kannattaa antaa itsestään mahdollisimman
vähän, kaikki tiedon muruset ovat aseita narsistille. Älä anna niitä. Koita keksiä jotain asioita mistä itse nautit, johon voit
kodissasi uppoutua, jos ei ole mahdollista vaihtaa hetkeksi maisemaa. Jatka asian opiskelua, youtube on pullollaan kokemusasiantuntijoiden
kanavia, ainakin ulkomaalaisia, joista on itselle ollut apua. Ja kerro myös jollekin läheisellesi minkä kanssa painit.
N37

Viesti Kirjoittaja N37 »

Olin tulossa etsimään tietoa samasta aiheesta, mutta täällä olikin jo aloitus olemassa.
Minäkin olen samassa jamassa, vuosien kuluessa olen vihdoin hoksannut, että mies on jollei narsisti, niin ainakin hyvin vahvasti narsistinen henkilö.
Vielä on vähän työstämistä sen asian kanssa, että ymmärtäisin vielä sen, ettei mies tule koskaan muuttumaan ja että muutosta on turha toivoa. On turha odottaa, että mies koskaan muuttaisi käytöstään tai heräisi huomaamaan, etteivät hänen toimintatapansa ole inhimillisiä. Yhä edelleen elättelen toivoa, että mies heräisi huomaamaan, ettei henkinen, fyysinen ja taloudellinen väkivalta ole ok.

Lähteminen on kuitenkin äärimmäisen raskas prosessi, sillä vaikka mies kiusaa minut hengiltä tässä suhteessa ja vaikuttaa siltä, että se puhtaasti vihaa minua, niin silti jostain kumman syystä hän ei siitä huolimatta halua erota. Olen tuonut eron esille nyt muutamaan otteeseen ja reaktio on aina sama: hän ei halua puhua asiasta, hän ei suostu neuvottelemaan mistään, hän raivostuu, vannoo vievänsä minulta lapset ja tekee kaikkensa, että joudun konkurssiin ja kaikkiin mahdollisiin ongelmiin eron tiimellyksessä. Mitään yhteisen kodin tavaroita en saa mukaani, jne jne. Kaikki viralliset asiat pitäisi siis jaksaa hoitaa itse ja ottaa se riski, että esimerkiksi lasten kohdalla oikeus ei välttämättä toteudu, vaan mies todella saa pidettyä esimerkiksi lähihuoltajuuden itsellään jolloin minä en saa mitään lapsiin liittyviä tukia, enkä siis kykene esimerkiksi vuoroviikkojärjestelyyn. Mies ei tulojensa puolesta tukia tarvitsisi.

Mutta elämä kotona on nyt ihan sietämätöntä. Tämäkin viikko on mennyt aivan harakoille, en pysty keskittymään töihin vaan kaikki työaika kuluu ruudun tuijottamiseen ja epätoivon sekä muiden musertavien tunteiden kanssa kamppailemiseen. Edessä on viikonloppu, jolloin en pääse edes töihin hengähtämään. Ahdistaa jo valmiiksi ajatus siitä, että ollaan 24/7 saman katon alla. Tukiverkko on olematon ja nyt korona-aikana vieläkin olemattomampi, minnekään ei voi lähteä.

Parhaita vinkkejä narsistin kanssa elämiseen ovat minun kohdallani olleet ajatusten pois suuntaaminen, esim. jokin mielekäs puuhastelu ja etäisyyden ottaminen. Etäisyyttä ei nyt saa kävelylenkkiä pidemmäksi aikaa, mutta jotain mielekästä puuhaa yritän järjestää itselleni kotona. Se piristää mielialaa ja saa ajatukset pois omasta tilanteesta, joka on enemmän kuin ahdistava. Mutta sitä en ole vielä keksinyt, mitä tehdä näille työpäiville, jolloin tuntuu etteivät ajatukset millään irtaudu kotioloista ja keskittyminen on kultakalan tasolla. Jos jollain on hyviä neuvoja siihen, niin mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan!

Kyllä se ero on tulossa, sitä kohti siirryn koko ajan, mutta pikkuhiljaa. Tämä täytyy tehdä viisaasti ja harkiten, jos en halua menettää kaikkea. Sekin kyllä lohduttaa, haave vapaudesta on olemassa. Miten mä olen saanut itseni tällaiseen pulaan. :(
solacium

Wau. Onpa mahtavaa kuulla!! <3

Etenkin ”vapautumiseen mennyt voiman tarve oli murto-osa siitä, kuinka paljon siinä suhteessa olo vei” On varmasti hyvä tieto monelle!

Tsemppiä vapauteen!
Vastaa Viestiin