Miten eteenpäin

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
rikkinäinen

Miten eteenpäin

Viesti Kirjoittaja rikkinäinen »

Hei! Olen vähän aikaa sitten eronnut miehestäni ja meillä kaksi yhteistä lasta. Lapset asuvat kanssani ja isäänsä näkevät vain satunnaisesti. Suhteemme aikana hän lyttäsi paljon minua. Hänestä vain hän osasi tehdä ruokaa, jos siivosin oli siivouksessani vikaa...Ilkeitä kommentteja sanoi myös ulkonäöstäni yms jotka jälkikäteen väitti olevan vitsejä. Minun mielipiteitä hän ei ottanut lähes koskaan huomioon vaan kaikki tehtiin miten hän halusi..Hänellä oli lisäksi alkoholi ongelmaa, jonka omasta mielestään koki olevan hallinnassa, vaikka oli päivittäistä mietojen alkoholijuomien käyttöä..Hän myös väitti usein etten pärjäisi ilman häntä, vaikka minä käytännössä jo silloin huolehdin lapsista usein yksin..Ilkeilyjä seurasi hyvittelyn kehä ja sitä jatkui pitkään ja toivoin monesti, että olisi muuttunut, mutta sama toistui..Kaipaisin kohtalotovereilta neuvoja miten olette päässeet eteenpäin..Huomaan edelleen välillä epäileväni etten pärjää yksin vaikka kokoajan olen päjännyt ja yhä välillä mietin jos hän kuitenkin olisi pystynyt muuttumaan..Aika on tietenkin yksi asia, joka auttaa mutta tuntuu, että olen jotenkin jumissa ajatusteni kanssa..
Minuaetsimässä

Re: Miten eteenpäin

Viesti Kirjoittaja Minuaetsimässä »

Pikku hiljaa, ajan kanssa huomaat että pärjäät. Olethan nyt jo pärjännyt, niin kuin kerroit. Aikaa kun kuluu, voimaannut ja jaksat tehdä itse päätöksiä ja suunnitelmia tulevaisuuden suhteen. Anna itsellesi aikaa ja hyväksy myös tilanne, jos joku asia ei mene ihan maaliin. Se on elämää, niin välillä käy, mutta niistä selviää. Olet nyt oman elämäsi herra, tai siis rouva :D , tästä on suunta vain ylöspäin. Älä anna exällesi sitä iloa, että saa sinut epäröimään, sehän hänen tavoite on aina ollut. Sä olet rautainen nainen ja lastesi paras äiti.
rikkinäinen

Kiitos paljon..Juu kyl tää tästä pikkuhiljaa et jotenkin tosi vaikeata uskoa itseeni ja tarvitsen jotenkin vahvistusta muilta päätöksiin kun pitkään tosiaan suhde oli sellainen, että exä "ylhäältä saneli" ettei ollut tasavertainen suhde..Tuntuu myös, että hän edelleen laittaa itsensä jopa lasten edelle ja syyttää mua esimerkiksi siitä, että joutuu elatusmaksuja maksamaan minulle kun hänen rahat tiukoilla vaikka tietenkin isänä kuuluukin lasten elatukseen osallistua..Tuntuu myös, että hän yhä välillä yrittää sellaista "kontrollointia", että huippu oli tässä yksi päivä kun oli kävellyt mun asunnon ohi niin kysyi miksi olen rullaverhon laskenut alas jo iltapäivällä :shock: mut nyt tiedän et myös mun hyvinvointi tärkeätä ja se ei aitoa rakkautta jos haluaa toiselle pahan mielen eikä välitä toisen mielipiteistä lainkaan..
SirpaLeeena

Viesti Kirjoittaja SirpaLeeena »

Minulla on aika samanlainen tilanne. Erosin 3 kk sitten miehestäni,meillä on yksi yhteinen lapsi ja minulla lisäksi edellisestä liitostani 2 esiteini-ikäistä lasta.
Suhteemme aikana olimme jotenkin kuin aikuinen - lapsi asetelmassa, jossa hän oli se viisas ja ohjaava aikuinen ja minä hieman hölmö ja yksinkertainen. Todellisuudessa hoidin kotityöt, sekä lapset, minulla oli ns langat käsissä arjen suhteen. Hän kuitenkin oli se joka antoi kommenttia etenkin jos asiat ja hommsr kasaantui ja neuvoi miten pitäisi tehdä ja miksi en ole tehny kuten hän on neuvonut. Itse ei kuitenkaan auttanut vaikka häärin vauva-arjessa kotia hänen siisteysvaatimustensa mukaiseksi, hoidin lasten harrasterumbaa maksoin asuntolainaa yksin ja hoidin vauvan. Kaikki yövalvomiset ym. Ai niin ja opiskelin yhden tutkinnon.
Selvisin tästä kaikesta siinä sivussa kun siedin hänen raivareitaan (kunnes tuli se viimeinen niitti) ja edelleen eron jälkeen kun kaikki on jo helpompaa, tunnen itseni huonoksi ja riittämättömäksi. Tunnen hänen alentuvan katseensa ja pelkään epäonnistua esim ruuan laitossa vaikka hän ei ole arvostelemassa.
Kadotin nyt ehkä punaisen langan tätä kirjoittaessani, mutta jos yhtään helpottaa, meitä on muitakin. Siitä piinasta ei vain selviä heti, liekkö koskaan, mutta päivä päivältä löydän jonkin asian joka muistuttaa vapaudestani. Ne on pieniä muutoksia, kuten kauppasta ostettu oma, ei hänen lempikahvi. 😊 Saan valtavasti voimaa asioista joista minulle uskoteltiin että en kuitenkaan osaa, ja nyt kun on pakkokin pärjätä, niin kyllä onnistuu tietokoneen asennus, ilmastointikoneeseen suodattimien vaihto, auton ajovalon vaihto sekä muu arjen pyöritys.
Sinä pärjäät, jos pärjäsit hänen kanssaan siinä prässissä, pärjäät nytkin. Olet vahva ja muista että suurin hyppy on jo takana. Olemme tosielämän selviytyjiä!
PerheellinenM

Viesti Kirjoittaja PerheellinenM »

Kyllä sinä pärjäät. Alku on aina hankalaa, tullut huomattua, että on vaan pakko tehdä tietyt asiat. Ei kukaan muukaan niitä tee. Siivoukset sun muut. Mutta kyllä pärjäät. Tälläset narsistit - henkisen väkivallan käyttäjät pyrkii siihen, että tunnet olosi surkeaksi ja et osaa mitään. Aikansa ku kuuntelee niin siihen alkaa uskoa, että "no en mä varmaan sitten vaan osaa tätäkään". Mutta oikesti nää ihmiset peilaa omat heikkoutensa sinuun ja syylistää sinua siitä, mitä eivät itse osaa.

Mutta kyllä sinä pärjäät. Älä mieti exää...hoidat pakolliset asiat. Hoidat lapsien kanssa asiat niin, ettei tämä exäsi pääse silmille tulemaan mistään asiasta huoltajuuteen liittyen. Kyllä se siitä. Kevättä kohti ja rohkeasti eteenpäin!
Sydänyhteys

Viesti Kirjoittaja Sydänyhteys »

Kannattaa lukea/ kuunnella esim. Jenni Kiviniemen kirja Hyvästit Narsistille, tervetuloa oma elämä. Siinä on hienosti ja monipuolisesti kuvattu narsismia ja ylikilttejä, jotka tiedostamattaan suostuivat huonoon kohteluun koska se hiipi elämään niin salakavalasti. Kirjassa on monta lukua siihen, miten vahvistaa omaa uskoaan, omia arvojaan ja omaa elämäänsä. Kuinka laittaa rajat, miksi se tuntuu vaikealta, ja kuinka laittaa ne silti.

On luonnollista, että kun oli kaikkein vaikeinta ja sai voimaa lähteä, itsetuntoa ja elämää kannatteli se ’ei enää ikinä tuollaista’. Sitten kun elämä ei ole enää niin vaarassa, joudumme käsittelemään kaikkea sitä, jonka mitätöivä ja henkisesti tuhoava elämä aiheutti. Siihen tulee menemään aikaa ja tulee hetkiä, jolloin epäilemme itseämme. Mutta ei! Pysy päätöksessä, opettele uskomaan itseesi jälleen. On täysin ok ettet ihan tiedä itsekään enää, kuka olet kun tarkoituksellisesti tunteesi omasta itsestäsi murennettiin ajan kanssa. Älä jää vain yksin miettimään, vaan juttele asiasta. Toivottavasti saat täältä palstalta lisääkin kannustavia kommentteja ja tarinoita. Tee asioita, jotka tuovat sinulle voimaa. Terapeutti, joka ymmärtää ilmiötä, voi myös olla todella hyvä tuki. Mitä asioita halusit tehdä ennenkuin kadotit itseäsi, voisitko tehdä niitä nyt? Mene tämän vaiheen yli, askel kerrallaan. Elämäsi ei joka tapauksessa määräydy vain kotitöiden mukaan, vaan sinulla on lupa yksinkertaisesti hengittää omaa elämää, omia toiveita, opetella määrittelemään mitä haluat elämääsi ja mitä et. Kukaan ei saa määritellä niitä puolestasi. Paljon voimia sinulle!
rikkinäinen

Luin tuon Jenni Kiviniemen hyvästit narsistille, tervetuloa oma elämä ja moni asia sopi kyllä tosi hyvin omaan elämään..Tuo kirja antoi myös paljon lohtua et varsinkin sen oman itsensä takaisin löytäminen.. Usko siihen et omat siivet kantaa ja et oppeis olemaan armollinen itselleen ettei enää syyllistäis itseään niin paljon asioista ja pään sisällä soimais itseä samalla tavalla kun ex-kumppani soimasi..et edelleen toipumisessa matkaa mut nyt koitan tehdä asioita, jotka saa hyvälle mielelle ja uskoa et tulevaisuudella on vielä hyvääkin annettavanaan..Voimia ja tsemppiä teille kaikille muille myös
Vastaa Viestiin