Eroa harkitsemassa

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Jonna1985

Eroa harkitsemassa

Viesti Kirjoittaja Jonna1985 »

Olen ehkä viimein tullut siihen tilanteeseen ja saanut jostain voimia, että harkitsen lähtemistä vakavasti. Ensimmäinen etappi oli laittaa asuntohakemukset eteenpäin. Salassa mieheltäni.
Olemme olleet yhdessä yli kymmenen vuotta, josta suurin osa ajasta on ollut yhtä helvettiä. Asiaa on vaikea pukea sanoiksi mitä olen joutunut kokemaan. Fyysistä väkivaltaa ei ole koskaan ollut, mutta henkistä senkin edestä. Olen väsynyt tähän huonoon kohteluun. Mieheni on ärtynyt ja tiuskii. Välillä saattaa mennä lähes kuukausi, että pitää mykkäkoulua ja on kotona kuin minua ei olisi ei edes olemassa. Monesti mykkäkoulu alkaa siitä jos hän on loukannut minua ja olen puolustanut itseäni. Aiemmin pyytelin anteeksi ja yritän sovitella vaikkei vika ollut minussa. Olen kuullut huomautuksia ulkonäöstäni, käytöksestäni, kavereistani. Muille ihmisille mies on sosiaalinen, puhelias ja toiset huomioonottava. Kun kotiovi sulkeutuu alkaa sama hiljaisuus. Monet läheiseni eivät ymmärrä mitä joudun kokemaan, sillä heille mies antaa täysin erikuvan itsestään.
Tilannetta on hankala selittää ja välillä olen epäillyt jo jopa omaa mielenterveyttäni. Kuvittelenko vain kaiken. Aloitin terapian, josta olen saanut paljon voimaa jaksaa ja alkaa ymmärtää itseäni. Asettamaan rajat sille kuinka minua saa kohdella. Toivoisin vertaistukea muilta, jotka ovat samassa tilanteessa.
JennL

Re: Eroa harkitsemassa

Viesti Kirjoittaja JennL »

Ymmärrän täysin mistä puhut! Ei meilläkään kukaan ymmärrä miten erilainen mieheni on kotina minua kohtaan ja välillisesti lapsia kohtaan, eli haukkuu lapset minulle.
Minäkin olen vuosia pyydellyt anteeksi käyttäytymistäni ja ylipäätään olemassaoloani. Hyvä että käyt terapiassa! Minulla on vakava masennus takana, joka tänä keväänä uusiutui. Terapeuttini sanoikin minulle, etten voi koskaan parantua täysin tässä suhteessa.
Toivon sinulle öaljon rohkeutta ja tsemppiä!
Thomasson

Viesti Kirjoittaja Thomasson »

Kuulostaa niin tutulta. Kotona kun ollaan niin mistään ei puhuta olen kuin ilmaa ja samoin ovat lapset. Aina tiellä tai huono hetki puhelin on se tärkein asia ja jonkin sortin pyhälehmä. Ero meillä vireillä ja vaikka kuinka pahalta tuntuu menettää iso osa elämästä mutta ei tämä mitään elämää ole. Lapsille luvataan jatkuvasti mitä tehdään ja minne mennään ym mutta mitään ei tapahdu. Joka ainut riita päättyy siihen että minä anellen ja pyytelen anteeksi ym .
huonovaimo

Viesti Kirjoittaja huonovaimo »

Heippa!

Ihan mahtavaa ensinnäkin että olet löytänyt tänne. Kaikki tuo mitä olet kirjoittanut oikeuttaa sinua jo lähtemään. On todella mahtavaa lukea että olet jo omaa asuntoa katsellut ja hakenut ja tehnyt päätöksen lähtemisestä, se on aina se suurin askel mikä pitää ottaa

Tuo mitä kerroit miehen olevan erilainen sinua kuin muita ihmisiä kohtaan on itselle se tutuin asia. Oma mies joka ei tiennyt että olin asioista puhunut ystävilleni oli heille aivan mielikielin ja se maailman mahtavin ihminen. Tähän ansaan lankesi todella moni lähipiiristäni ja kerrottuani heille kaiken, moni tuli sanomaan etteivät aavistaneet mitään.

Hieno homma on myös se, että olet ollut minua viisaampi ja hakeutunut jo näin hyvissä ajoin puhumaan ammattilaiselle, miun tie sinne alkaa vasta ensi viikolla.

Isosti tsemppiä alkuun ja jaksamiseen! Tämä tie ei ole helppo, mutta on sen arvoinen
Gilda

Viesti Kirjoittaja Gilda »

Iso askel on otettu kohti parempaa, kun kaltoinkohtelun uhri lopettaa olemasta kumppanilleen kuin avoin kirja.
Eroa harkitseva tekee valmisteluja itseään varten, eikä enää tunne tarvetta raportoida asioita kumppanille, joka ei ole osoittanut kiinnostusta tai kykyä asioiden kohentamiseksi.
On helppoa löytää syitä miksi kannattaa pitää eron valmistelu omana tietona persoonallisuudeltaan häiriintyneeltä kumppanilta.

Kiintoisa seikka on rajojen asettaminen npd-kumppanille.
Itse aikanaan totesin, ettei monikaan terapeutti, joka tätä ehdottaa, ymmärrä, ettei narsistisesti häiriintyneelle voi asettaa rajoja. Tai, toki voi, ja siitähän npd pitää, mutta rajoituksia hän ei noudata. Hän riemuitsee saadessaan pettää lupauksensa yhä uudelleen. Näin hän pakottaa kumppanin sietämään entistäkin toivottomampi tilanne.
Jos rajoja npd:lle asettaa, on tärkeintä on tehdä itselleen selväksi mitä rajoitusten rikkomisesta seuraa. Kumppanille kertominen ei useinkaan ole viisasta.
Eroa (pitkästä liitosta) tehdessäni erolla uhkaamisesta tuli minulle tapa. Lopulta itsetunto hävisi olemattomiin. Ei ollut mitään keinoja kohentaa tilannetta ellen eronnut. Ndp ei tuntenut tarvetta muutokseen, hän ei ollut parisuhteessa, vaan hyötysuhteessa, jonka päättyminen oli hänelle vain käytännön hankaluus. Vihdoin, kun tiesin eroavani, en puhunut asiasta ennakkoon mitään.
Sanat ovat hopeaa, tärkeintä on, mitä tekee konkreettisesti. Sopii itsensä kanssa, miten toimii, jollei toinen kunnioita rajoja, jotka hänelle on asetettu tai joihin hän on itse suostunut. Ja pitää itse itselleen antamastaan sopimuksesta kiinni.

Jos rajat on asetettu eikä niiden rikkomisesta seuraa mitään, narsisti ymmärtää voittaneensa.
Hänelle suhde on peliä. Hänelle huono ilmapiiri sopii hyvin, samoin se, että uhri nujertuu yhä syvempään ahdinkoon.
Npd:lle rajojen asettaminen merkitsee sitä, että uhri ei vielä käsitä kenen kanssa on tekemisissä. Uhri odottaa, että järkipuhe auttaa, sopimukset pitävät ja, että narsisti haluaa ilmapiirin paranevan. Näin ei kuitenkaan persoonallisuushäiriöinen toimi. Jos toimisi, hän ei olisi häiriintynyt eikä koko puheenaihetta tarvitsisi käsitellä.
Ndp:lle ei merkitse muu kuin hyötysuhteen jatkuminen. Hän tietää, että hänen yliotettaan ei kumppani voi mitenkään horjuttaa niin kauan kuin suhde jatkuu. Ainoa keino uhrille on irtautua fyysisesti.
solacium

Viesti Kirjoittaja solacium »

Upeaa Gilda! Puhut niin viisaita.
Vastaa Viestiin