Vertaistukea

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Purple, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
annikaannika

Vertaistukea

Viesti Kirjoittaja annikaannika »

Olen noin vuosi sitten eronnut narsistisesta parisuhteesta, joka kesti noin 3 vuotta.
Parisuhteeseen kuului oikeastaan jokaista väkivallan muotoa.

Parisuhteen päättymisen jälkeen olen yrittänyt löytää erilaisia vertaistuki mahdollisuuksia, mutta mikään ei ole tuntunut omalta tai sopivalta.
Löytyisikö täältä joku, joka haluaisi jakaa ajatuksia kanssani?
Gilda

Re: Vertaistukea

Viesti Kirjoittaja Gilda »

Hei, annikaannika,

hieno juttu, että olet selviytynyt ja irrottautunut tuhoisasta ihmissuhteesta.

Kirjoitat, että:
... olen yrittänyt löytää erilaisia vertaistuki mahdollisuuksia, mutta mikään ei ole tuntunut omalta tai sopivalta.
Osaisitko kertoa miksi tällainen kokemus sinulle syntyi. Voisiko ehkä palautetta antamalla saada vertaistuissa asioita paranemaan.

Ryhmiä voidaan vetää monella tavalla ja tietyt periaatteet ovat vuosikymmenten kuluessa osoittautuneet paremmiksi kuin toiset.
On jo vuosia siitä, kun itse kävin ryhmissä, ja kokemukseni olivat myönteisiä.

Vertaistuessa, jossa kävin, ei ollut vapaata keskustelua kuin hiukan lopuksi ja tapaamisten alussa. Luulen, että vapaan keskustelun minimoimisella oli suurin merkitys ryhmän turvalliseen ilmapiiriin.
Se, että vertaistuessa kokoontumisten aikana keskiössä ei ole vapaa keskustelu, vaan kiertävä puheenvuoro, antaa jokaiselle halukkaalle mahdollisuuden puhua siitä mikä sillä hetkellä häntä askarruttaa. Jokainen saa puhua ilman pelkoa siitä, että tulee tuomituksi tai väärin ymmärretyksi.
Myös se, että ryhmää vetää kokenut vertaistukiveteraani, joka valvoo yksinkertaisten säätöjen noudattamista, on olennainen tekijä hyvän vertaistukiryhmän toiminnassa.
annikaannika

Viesti Kirjoittaja annikaannika »

Vertaistukiryhmä ei tuntunut minulle sopivalta sillä, sääntöjä ryhmässä ei ollut eikä mitään kiertäviä puheenvuoroja. Annoin palautetta, mutta minulle ei koskaan vastattu. Koko kokemus oli niin ahdistava että vertaistukiryhmät eivät tule kohdallani enää kyseeseen.
Toipuva12

Viesti Kirjoittaja Toipuva12 »

Hei, annikaannika,
Ymmärrän tuskasi ja mitä käyt läpi. Itsellänikin erosta aikaa nyt yli vuosi ja vieläkin on toipuminen kesken. Kävin myös alussa fyysisessä vertaistukiryhmässä ja mielestäni siitä oli vähän apua mutta lähdin kuitenkin hakemaan apua terapiasta. Vertaistukiryhmä en myöskään ihan kokenut itselleni sopivaksi koska suurin osa ajasta menitarinoiden kuunteluun. Ja kun oman tarinani olin kertonut niin lopussa ei ollut oikein mitään lisättävää siihenkään. Terapiani on vielä kesken ja nähtäväksi jää kuinka paljon siitä on ollut hyötyä. Kokoajan sitä pitää vaan itse näitä asioita työstää vaikka kipeältä tuntuukin. Irtipääseminen on todella vaikeaa koska se tunneyhteys meillä uhreilta on usein hyvin luja narsistiin. Kyse on usein traumasiteestä. Minua on auttanut aika paljon näkemään omaa pahoinvointiani ja tilannettani kun olen kuunnellut ja katsellut You Tubesta videoita jotka käsittelee narsismia, traumasidosta ja tunnelukkoasioita sekä läheisriippuvuusteemaa jne... Sieltä ja netistä sekä kirjoista löytyy paljon aiheeseen liittyviä asioita ja helpottaa kun ahdistus alkaa nostamaan päätään. Esim. Narsisti vs minä on aika hyvä kanava. Siinä kokemusasiantuntija avaa hyvin asioita. Mielestäni oma toipuminen alkaa siitä että tunnistaa oman tilanteensa ja hankkii tietoa. Ei pidä jäädä yksin vaan puhua. Toivottavasti sinulla on myös ystäviä joille puhua ja jotka ymmärtävät tilanteesi. Kyllä sinä selviät. Uskot vaan itseesi vaikka se ei ehkä niin hyvältä neuvonta nyt tuntuisikaan. Jos haluat puhua kanssani tilanteestasi niin voit laittaa yv:tä minulle tänne.
Vastaa Viestiin