Havahtuminen

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Nanna123

Havahtuminen

Viesti Kirjoittaja Nanna123 »

Olen tosi helpottunut, että löysin tämän sivuston, olen lueskellut teidän kirjoituksianne monttu auki ihmetellen vanhempiemme mielenvikaisuutta 😬 Itse heräsin äitini narsismiin vasta pari viikkoa sitten ja syy, miksi tänne kirjoitan on se, että olen vielä vaiheessa, jossa toisaalta kuitenkin epäilen itseäni, jos minä olenkin se sekopää tässä?

Vyyhti alkoi purkautumaan sukuriidan yhteydessä. Yllättäen äitini on ollut siellä etulinjassa ja varsinkin pari ihmistä on saanut kuulla kunniansa. Aloin jossain kohtaa miettimään, että miksi tämä tuntuu niin tutulta? Mistä tämä ahdistus nyt tulee? Ja tajusin, et mä olen ollut tuossa samassa tilanteessa. Meillä oli lapsena periaatteessa kaikki hyvin. Paitsi jos uskalsit sanoa äidille vastaan, ei ollutkaan. Muut ei uskaltaneet paitsi minä, ja tietysti välit kiristyivät. Muistan lapsuudesta, että äiti oli aina vähän kireä ja piti skannailla, että mikä ilmapiiri milloinkin on. Teininä tein tietysti vääriä valintoja poikien suhteen ja myöhemmin ammattien suhteen. Äitini oli ja on syömishäiriöinen, ja se ajatus takaraivossani olen maailmalle lähtenyt, että "sä oot kohta niin lihava ettet ovista mahdu ulos".

Viime viikkojen aikana olen tajunnut, että olen vuosia kärsinyt selittämättömästä pahasta olosta, jolle en ole tajunnut syytä. Aina vain yrittänyt parantua "jostain". Ja nyt kun olen perehtynyt aiheeseen, olen alkanut miettiä, voisiko äitini olla narsistinen? Kaikki on aina muiden syytä (itse kärsin vieläkin tästä olen kaikkeen syyllinen-ajatuskuviosta), hän ei kykene ottamaan vastaan minkäänlaista kritiikkiä vaan joko loukkaantuu tai hyökkää vastaan, alentunut empatiakyky ja kyvyttömyys asettua toisen asemaan eikä minkäänlaista kykyä tunnetyöskentelyyn sekä järkkymätön tarve olla oikeassa ihan joka asiassa. Tähän asti olen ajatellut hänen vain olevan hankala ihminen, mutta miltä tämä teistä kuulostaa?
Janna

Re: Havahtuminen

Viesti Kirjoittaja Janna »

Kyllä tuo äitisi käyttäytyminen niin narsismilta kuulostaa. On normaalia, että narsistin uhri epäilee omaa sekopäisyyttä, siihen juuri narsisti pyrkiikin - sekoittamaan uhrinsa pään, jotta voisi paremmin kontrolloida tätä.

Itsekin havahduin isäni narsismiin tosi myöhään. Siitä havahtumisesta alkoi mun eheytyminen, joka on pitkä ja välillä raskaskin prosessi, mutta kannattaa, sillä saa oman elämänsä takaisin itselleen, omaan hallintaansa.

Tsemppiä sulle sille tielle!
Nanna123

Kiitos vastauksesta! 🙂 Eikö narsistin marttyyrius-taipumus ja sydänjuuriaan loukkaantuminen muuten ole myös yksi tunnuspiirre? Huomaan, että siihen lankaan meinaan mennä toistamiseen.
Janna

Kyllä juuri tuo myös! Minunkin isä syyti mun päälle vaikka mitä sontaa, mutta sitten loukkaantui sydänjuuriaan myöden siitä, etten soittanut hänelle hänen mielestään tarpeeksi usein ja heittäytyi marttyyriksi kuin pikku lapsi.
Nanna123

No niin, kyllä tämä melko selvä peli alkaa olemaan!
Minla

Viesti Kirjoittaja Minla »

Itse tajusin vasta keski-ikäisenä että äitini on narsisti.
Käyn terapiassa mutta siellä ei puhuta narsistista vaan itsekkäästä äidistä.
Voin sanoa että en missään nimessä halua pitää äitiini yhteyttä. Nyt varsinkin kun lapsuuden muistot alkavat palautus mieleen. Meilläkin isä oli täysin äidin talutushihnassa. Eikä meitä lapsia puolustanut kukaan kun äiti aloitti ilkeilyn.
Voimia kaikille teille jotka kamppailevat samojen ongelmien kanssa!
Surusilmä1962

Viesti Kirjoittaja Surusilmä1962 »

Kuulostaa niin tutulta. Minulla vain isä ollut aina hankala. Pari vuotta sitten aloin miettimään ,että onko vika minussa vai voiko kyseessä olla isäni? Mitätöintiä,nolaamista,,syyllistämistä vuosikymmeniä.Tänä syksynä kaikki tavallaan räjähti silmille ja ymmärrän ,että olen narsistin kasvattama syntipukki.Olo on hämmentynyt,suuria tunteita,vihaa,surua. Monet ongelmistani juontavat lapsuuden kotiin ja sen häiriintyneeseen lmapiiriin. Kun tähän on tultu on suunta eteenpäin kohti parempaa loppuelämää,itseni kokoamista terapian kautta. Tsempit ,et ole yksin. Ryhmästä päätellen meitä on aika monta ,jotka kulkevat olka olkaa vasten poispäin narsisteista. Se taitaa olla ainoa vaihtoehto ,mutta vaikea kun kyseessä on lähiomainen.
Janna

Mulla alkoi uusi elämä kun narsisti-isäni kuoli 2 vuotta sitten. Vihdoinkin saan elää täysin omannänöistäni elämää ilman että joku on koko ajan jossain arvostelemassa, moralisoimassa, mitätöimässä tekemisiäni, ajatuksiani, haaveitani, tunteitani, mielipiteitäni, persoonaani. Narsistista voi alkaa vapautumaan vasta kun hän on kokonaan pois elämästäsi. Nyt kun pystyn avoimesti muistelemaan kaikkea sitä pahaa mitä hän teki ja sanoi mulle, mut täyttää viha, mutta toisaalta se viha tuo muhun energiaa, jolla pystyn ponnistamaan eteenpäin omalla tielläni. Silloin kun hän vielä eli, olin enimmäkseen niin lamaantunut ja hämmennyksissä siitä kaikesta, etten pystynyt kunnolla toimimaan enkä ajattelemaan.
Vastaa Viestiin