Kiinnostaa myös tämä asia. Kun ensimmäisiä kertoja kuulin puolisoani luonnehdittavan narsistiksi, hiukan hämmennyin. Moni toisistaan tietämättä on esittänyt saman arvion.
Minua parhaiten on auttanut ymmärtämään tämä kirjoitus: https://www.huonoaiti.fi/katso-tasta-ol ... in-kanssa/
Tässä asioita omasta elämästäni.
-Kun kyseenalaistan tarjotusta työstä kieltätymisen, syy on minun kun en ymmärrä työn ja työyhteisön huonoja puolia.
-kuin ei käy töissä, eikä käy kaupassa, ei vie lapsia harrastuksiin, syy on minun kun en ymmärrä kuinka rankkaa on opiskella. Kun teen nämä yksin, hän on uhri joka joutuu kärsimään siitä kun kaupasta tuli väärät tuotteet
-Kun kyseenalaistan täysin sietämättömät elintavat, joilla on hankittu 30 kg ylipaino hetkessä, syy on siitäkin minun kun en ymmärrä kuinka rankkaa on ja kuinka en muuhun tue. Uhriutuminen alkaa siitäkin kun en olekaan halukas sitä suklaata kantamaan lisää kaupasta.
-Hän ja lapset ovat uhreja kun vanhempani antoivat vääränlaiset joululahjat, sillä ei ole merkitystä vaikka ne olivatkin lapsille mieluisia. Väärin toimittu silti.
-Kun sairastun, hän on uhri joka joutuu minun velttoilun takia venymään.
-kun hän tulee kotiin opinnoista tms. Negamyrsky alkaa, johon minä olen syyllinen. Syy haetaan vaikka kengistä tuulikaapissa.
Omalla kohdalla korostuu myös se, että puolisoni otti iäkkäät vanhempani jonkinlaiseksi maalitauluksi, jota kritisoida ja manipuloida minua samaan mukaan. Laput pois silmiltä otettuna kritiikki heitä kohtaan oli täysin asiatonta ja perusteetonta.
Pahimpia tapauksia en pysty kirjoittamaan tänne ja alan tiedostaa, että toipuminen näistä vaatii toimia.
Elämää piilonarsistin kanssa
Valvojat: Karju, NinniAnniina
Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.
Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.
Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.
Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.
Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.
Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.
Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
-
Re: Elämää piilonarsistin kanssa
Aina silloin tällöin täällä kysytään, miksi kirjoitukset tänne keskusteluun vähenevät ja toivotaan, että se on ohimenevää. Asiaan on varmasi useita syitä, yksi lienee somemaailman lisääntyvä piilomarkkinointi, sosiaalisen median kommentointialustan käyttö myyntitarkoituksiin.
Näihin saakka anonyymin kommentoinnin sallivat vertaistukisivustot ovat kyenneet lähes ihmeisiin. Jokseenkin olemattomin taloudellisin resurssein ne ovat tehneet nopealla sykkeellä neuvontaa ja auttamistyötä. Kun moderointi on toiminut, ketään ei ole arvosteltu kriittisesti ja apua ja tukea on pyritty antamaan.
On kokemuksen kertomaa, että anonyymi kirjoittaminen ja avun pyytäminen leimaamiselle herkällä ihmiselämän alueella kuten narsismi, ei kärsi juuri minkäänlaisia ulkopuolisia häiriötekijöitä.
Uhriksi joutuneet ovat arkoja. Heitä on hyväksikäytetty ja kohdeltu kaltoin. Siksi tämänkin sivuston alussa kerrotaan sivuston säännöistä, yksityiskohtaisesti. Kun pelisääntöjen noudattamista valvotaan aktiivisesti, se takaa turvallisuuden kirjoittajille.
Suuret ja suuriksi haluavat yritykset käyttävät nykyisin yhä enemmän palkattua työvoimaa somevaikuttamiseen. Palkkiopohjaiset somevaikuttajat ja asiakkaita itselleen toivovat yrittäjät humahtavat sivustoille anonyymisti keskustelijoiksi ja vertaistuen pyytäjiksi ja antajiksi. Se ei ole ongelmatonta. On käynyt vuosien mittaan eri puolilla maailmaa selville, että hyvätkin voittoa tavoittelemattomat nettisivustot näivettyvät mikäli näin pääsee käymään.
Hätkähdin nähdessäni linkin erään tunnetun yrityksen nettisivuille edellä olevassa kommentissa. En mainitse yrityksen nimeä, koska säännöt kieltävät, jokainen voi lukea nimen edellisen kommentoijan linkistä. Kyseisellä yrityksellä ei ole narsismitietous tai vertaistuki toimintansa keskiössä. Linkin sisältämä käännösartikkeli oli laadultaan vaatimaton. Jäin kysymään miksi yrityksen nimen sisältämä linkki on keskustelufoorumilla, Ehkä vahingossa?
Uskon, että nimimerkillä oli linkin laittaessaan puhtaat tarkoitusperät.
Pitäisikö tälläkin vertaistukisivustolla ottaa paremmin huomioon ammattimaisen somevaikuttamisen nykyiset, meko aggressiiviset toimintatavat, etteivät lieveilmiöt valtaisi alaa?
Näihin saakka anonyymin kommentoinnin sallivat vertaistukisivustot ovat kyenneet lähes ihmeisiin. Jokseenkin olemattomin taloudellisin resurssein ne ovat tehneet nopealla sykkeellä neuvontaa ja auttamistyötä. Kun moderointi on toiminut, ketään ei ole arvosteltu kriittisesti ja apua ja tukea on pyritty antamaan.
On kokemuksen kertomaa, että anonyymi kirjoittaminen ja avun pyytäminen leimaamiselle herkällä ihmiselämän alueella kuten narsismi, ei kärsi juuri minkäänlaisia ulkopuolisia häiriötekijöitä.
Uhriksi joutuneet ovat arkoja. Heitä on hyväksikäytetty ja kohdeltu kaltoin. Siksi tämänkin sivuston alussa kerrotaan sivuston säännöistä, yksityiskohtaisesti. Kun pelisääntöjen noudattamista valvotaan aktiivisesti, se takaa turvallisuuden kirjoittajille.
Suuret ja suuriksi haluavat yritykset käyttävät nykyisin yhä enemmän palkattua työvoimaa somevaikuttamiseen. Palkkiopohjaiset somevaikuttajat ja asiakkaita itselleen toivovat yrittäjät humahtavat sivustoille anonyymisti keskustelijoiksi ja vertaistuen pyytäjiksi ja antajiksi. Se ei ole ongelmatonta. On käynyt vuosien mittaan eri puolilla maailmaa selville, että hyvätkin voittoa tavoittelemattomat nettisivustot näivettyvät mikäli näin pääsee käymään.
Hätkähdin nähdessäni linkin erään tunnetun yrityksen nettisivuille edellä olevassa kommentissa. En mainitse yrityksen nimeä, koska säännöt kieltävät, jokainen voi lukea nimen edellisen kommentoijan linkistä. Kyseisellä yrityksellä ei ole narsismitietous tai vertaistuki toimintansa keskiössä. Linkin sisältämä käännösartikkeli oli laadultaan vaatimaton. Jäin kysymään miksi yrityksen nimen sisältämä linkki on keskustelufoorumilla, Ehkä vahingossa?
Uskon, että nimimerkillä oli linkin laittaessaan puhtaat tarkoitusperät.
Pitäisikö tälläkin vertaistukisivustolla ottaa paremmin huomioon ammattimaisen somevaikuttamisen nykyiset, meko aggressiiviset toimintatavat, etteivät lieveilmiöt valtaisi alaa?
-
Kiitos edellisistä viesteistä, joista löysin osuvia kertomuksia ja vertauksia siitä kuinka piilonarsisti toimii. Itse ajattelen pitään, että puolisoni ei ole narsisti, vaan ennemmin epävakaa tai jotain muuta, mutta nyt hän on jopa itse tunnistanut, että käyttäytyy narsistisesti ja ajattelee sen johtuvan edellisestä suhteestaan, jossa joutui narsistin uhriksi. Mutta todellisuus taitaa kuitenkin olla, että hän on juurikin piilonarsisti ja suhteessamme näkyy kaikki nämä tyypilliset kaavat. Itselleni on silti hyvin vaikeaa kovettaa itseni ja hyväksyä selvät faktat ja realiteetit Sorrun yhä uudelleen tyhjiin lupauksiin, yhden kerran muutoksiin ja tuodessani esille näitä asioita, joudun yhä syvemmälle hänen ansaansa. Hän kostaa kaiken pienenkin kritiikin tykistökeskityksellä ja mielini pirstoutumisen lisäksi myös taloudellinen velkana kasvaa ja se on jo nyt niin suuri, että minulle tulee menemään vähintään vuosikymmen niiden takaisinmaksuun, jos pääsen koskaan edes alkuun. En ymmärrä miten joku voi elää jatkuvasti tuhon tiellä, tuhoten perheen talouden välittämättä seurauksista tai kuvitellen, että asiat järjestyy - koska olen jotenkin toistaiseksi onnistunut pitämään kulissia yllä ja maksamaan hänen tuhlailut velkaantumalla itse. Hän ei lopeta niin kauan kuin itse jatkan maksamista ja olen asettanut rajat jo monta kertaa, mutta aina hän luikertelee ja manipuloi minut yhä uudelleen leikkiinsä mukaan. Nyt suhteemme on kuitenkin kuivunut pystyyn ja en tunnetasolla enää pysty tukemaan häntä, niin ehkä hän lähtee etsimään uutta uhria. Tai sitten hän pitää huolen, että minulle ei jää mitään ja olemme yhdessä ikuisessa ulosotossa. Tilanne ei ole kummallekaan hyvä ja minun on toimittavat, jotta molemmat saavat mahdollisuuden parempaan tulevaisuuteen, mutta se on raskas taakka kun en alunperinkään koe aiheuttaneeni tilannetta muuten kuin alistumalla ja maksamalla. Ero jää sitten minun syyksi ja joudun varmaan edelleen salaamaan totuuden lähipiiriltä, jotta lapsemme ei kärsi. Mutta ehkä se on pienempi hinta kuin jatkaa tuhon tiellä.
-
Ehdotin sitä jo suhteen alkuvaiheessa, koska meillä oli kommunikaatiohaasteita. Se ei jäänyt viimeiseksi kerraksi. Hieman vastahakoisesti suostui näihin kaikkiin:
1. Ensimmäinen terapeutti ei ollut sopiva joten lopetettiin yhden kerran jälkeen.
2. Toinen hommattiin jonkin ajan päästä ja hän olikin parempi. Vaimo ei tykännyt, koska tunsi että terapeutti oli häntä vastaan.
3. Kolmatta terapeuttia vaimo ei ottanut vakavasti eikä tehnyt annettuja kotitehtäviä.
4. Neljänteen mentiin pitkällisen suostuttelun jälkeen ja vaimo ei ymmärtänyt menemään avioLIITTOterapiaan vaan avioEROterapiaan.
Olisi pitänyt ymmärtää jo silloin (noin vuosi sitten), ettei tästä voi tulla enää mitään. En edelleenkään osaa sanoa onko vaimo narsku vai ei. Tuo listasi toimimattoman parisuhteen merkistä sopii meihin noin 80-prosenttisesti (ja listalta puuttuu vielä aika paljon asioita). Tosi moni pointti viittaa siihen piilonarsismiin, mutta kuten sanoit en maallikkona pysty sitä diagnosoimaan.
Ollaan edelleen saman katon alla, mutta parisuhde on kuollut: ei ole vuosiin ollut läheisyyttä. Jos minulla vielä hetki sitten oli ajatus että "ehkä vielä jonain päivänä voidaan olla läheisiä" niin kyllä sekin nyt on karissut. Olen tunnetasolla kovettanut itseni ja tuntuu että "olen olemassa, mutten ole elossa".
Nyt yritetään keksiä niitä omaan tilanteeseen sopivia ratkaisuja ja varmistaa ettei lapsi kärsisi vanhempien päätöksistä tai päättämättömyydestä.
-
Miten menee? Joko aurinko paistaa?Sarvijaakko kirjoitti: ↑14 Huhti 2023, 18:29 Piilonarsismi on kuin syöpä syövän keskellä. Itse puntaroin asiaa edelleen ja elän sellaisessa sumussa.. Ikään kuin eläisi sumussa, jonnekka on alkanut aurinko paistaa sumuverhon läpi. Sen huomaaminen on ollut järkyttävin asia. Joskus toivoo että ei huomaisi asiaa