Sosiaalinen media narskun työkaluna

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Jeppejee

Sosiaalinen media narskun työkaluna

Viesti Kirjoittaja Jeppejee »

En tiedä, kuinka moni tältä foorumilta kuuluu esim. facebookkiin mutta sen ainakin tiedän, että narsistit käyttää temmellyskenttänään näitä SOME-kanavia tehokkaasti. Mun ex oli luonu vaikka kuinka monta valeprofiilia faceen ja herra ties minne muualle...
Itselläkin oli ihan se yksi ja ainoa profiili ja senkin kanssa oli työtä, että viitsi pitää jotenkuten ajan tasalla. En ymmärrä miten joillakin on aikaa pakertaa monen profiilin kanssa ja vielä eri mediakanavilla.
Nyt olen katsonut viisaimmaksi poistua facesta enkä muuallekaan ole mitään profiileja perustanut. Ei yksinkertaisesti uskalla. Ex ja hänen hovinsa kuitenkin kyttäävät ja vakoilevat mitä elämääni kuuluu.
pilvilinna

Re: Sosiaalinen media narskun työkaluna

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Tuo pitää niin paikkansa. Ymmärrän jos joillakin vaikea uskoa, tällaisen olevan mahdollista, mutta kun joutuu pilkan, mitätöinnin, syyttelyn uhriksi netissä on kyllä leikki kaukana. Minulla ystäviä joiden mielestä en saisi reagoida, olen itse aiheuttanut tuon pilkan kertomalla keskustelupalstalla(täälläkin aikoinaan) kokemuksistani. Facessa olen valinnut ystäväni. Kellään muulla ei ole mahdollisuutta päästä lukemaan sivulleni (uskon ainakin näin) varmuuden vuoksi en ole koskaan puhunut sanaakaan exästä, ykköstyneenstä kakkosestaan tai suvustaan siellä.
Kaikkien eniten loukkaa ystävien minun kysenalaistaminen ja syyttäminen johtuen kiusaajan nettikirjoituksista.
NINA

Viesti Kirjoittaja NINA »

Hei..
Sosiaalinen media on paratiisi , varsinkin narsistille. Tekaistuja profiileja tehdään niin paljon kuin vain halutaan. Minun ex on luonut tekaistun profiilifacebookkiin ja varmaan moniakin. Miettikää yli vuoden antoi olla mun rauhassa. Mutta kun vihdoin ja viimein todisteeni riittivät syytteen nostamiseen ja viranomaiset uskovat minua, niin johan tuli yhteydenotto. Olin estänyt hänet jotta hän ei voisi ottaa minuun yhteyttä facebookissa. No helppoahan se on luoda uusia profiileja ja ottaa yhteyttä, estää haluamiansa ihmisiä jne. Sain viimeksi tänään uuden viestin jossa anoo minulta yhteydenottoa tai edes jotain kontaktia. Muuta kautta hän ei onneksi saa minuun yhteyttä. Ja voin sanoa että aavistin että hän ottaa vielä yhteyttä. Tiedän että olen hänelle painajainen syyttäjän nostaman syytteen vuoksi. Mutta narsisti on näköjään niin itsevarma että luulee saavansa exät "takaisin". He hallitsevat manipuloinnin. Mutta itseasiassa paniikissa hän vain tekee lisää virheitä. Kuulemma narsisti häviää tielle tietämättömille jos aavistaa että uhri paljastaa tai saa hänet vastuuseen teoistaan. Niin teki minun ex. Exäni hävisi kuin tuhka tuuleen uuden rakkautensa kanssa. Mutta tiedän että nyt pelko on persuuksissa. Ei sitä yhteydenottoa muuten olisi tullut. Ei hän minusta välitä, ei ole koskaan välittänyt. Ainakin nyt minä olen niskan päällä ja kohtelen pahimmalla mahdollisella tavalla häntä. EI MITÄÄN KONTAKTIA KOSKAAN. Tiedän helvetin vaikeaa. Arvatkaa miten mieli tekisi sanoa vaikka mitä hänelle. BUT NO CONTACT. Se satuttaa narsistia kaikkein eniten. Vaikka sanoisin negatiivista se olisi "voitto" narsistille. Mutta se tunne että hän ei ole edes vastauksen arvoinen, saa hänet hulluksi. Mukavaa joulupäivää kaikille :) .
Hiirihaukka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiirihaukka »

Hei nimimerkki "Nina".

Olet huomannut ison asian jota opetan myös itse eteenpäin työyhteisöissä. Olet suoraan katkaissut narsistisen ihmisen vaikuttamiskanavat - katkaisemalla viestinnän kokonaisuudessaan.

Narsistinen ihminen käyttää aseinaan pääsääntöisesti sanoja sekä mielikuvia. Nämä ovat ensimmäisiä orjuuttamisen ja vaikuttamisen kanavia. Luvataan ummet ja lammet, ollaan upeita ja mahtavia, ihania puolisoita tai kollegoita.

Mutta entä jos sanoilla ei olekaan enää merkitystä? Entä jos vaaditaankin konkretiaa ja käytännön tekoja? Yhtäkkiä narsistiselta ihmiseltä loppuvatkin työkalut, koska pahemmin näyttöä ei välttämättä ole tai se ei riitä pitkäksi aikaa. Näitä peitellään uudella selittelyllä ja uusilla tekosyillä - mutta entä jos näidenkin päälle vaaditaan konkretiaa? Lopulta narsistinen ihminen jää kiinni omiin valheisiinsa eikä pysty enää vetoamaan mihinkään - koska totuuspohjaa ei ole.

Summasummarum - mikään ei ärsytä narsistista ihmistä yhtä paljon kuin vaikutuskanavien katkaisu. Viestintä ja valehtelu ovat näitä - katkaisemalla viestinnän tai vaatimalla todisteita pääsetkin yhtäkkiä varsin helposti niskan päälle.
Ystävällisesti,

Markus Lustig
Työympäristöongelmien asiantuntija

http://www.markuslustig.com
NINA

Viesti Kirjoittaja NINA »

"Hiirihaukka".....
Juurikin näin. Sain edelleen uusia viestejä exältäni jossa pyysi ottamaan yhteyttä ja nimenomaan puhelimitse. Niin puhelimitse käydystä keskustelusta ei jää kirjallista todistetta, ellei tietysti nauhoita puhelua. Ja puhelimitse narsistin olisi ollut helppo aloittaa jälleen oma kylmä peli minua vastaan. Siksi hän minuun otti yhteyttä eikä esimerkiksi lakimieheeni tai muihin viranomaisiin. Hänen tarkoitus ei olisi mikään muu kuin minun loukkaaminen lisää, manipulointi ja asioiden käätäminen minun syyksi. Minun vastaus hänen viesteihin oli että estin jälleen hänet facebookissa. Kaikki yhteydenottomahdollisuudet jälleen katkaistu. Tämä jos mikä ärsyttää narsistia.
Hiirihaukka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiirihaukka »

Hei Nina sekä muut lukijat,

muistattehan että vuoden 2014 alusta rikoslakiin lisättiin vainoaminen, josta tehtiin nyt rangaistavaa.

"Vainoamiseen syyllistyy henkilö, joka toistuvasti uhkaa, seuraa, tarkkailee, ottaa yhteyttä tai muulla näihin rinnastettavalla tavalla vainoaa toista niin, että se on omiaan aiheuttamaan vainotussa pelkoa tai ahdistusta. Rikoksesta voidaan tuomita sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta. Vainoaminen on virallisen syytteen alainen rikos eli syyttäjä nostaa siitä syytteen, vaikka asianomistaja ei vaatisi rangaistusta."

Rikosilmoituksia vainoamisesta tehtiin pelkästään tammi-kesäkuussa 355 kappaletta ja tuomioitakin ehditty jakaa kolme.
Ystävällisesti,

Markus Lustig
Työympäristöongelmien asiantuntija

http://www.markuslustig.com
pilvilinna

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Tuo laki on hyvä. Minä en asu suomessa. JOten suomen laki ei koske täällä. Minua satuttaa kiusaajani vaikutus ystäviini. Hän on saanut yhteiset ystävämme tuomitsemaan ja tuomaan sanomaansa minulle. TÄllä hetkellä on rauhallista. TOivottavasti rauha kestää. Enkä liiku baareissa niin ei pelkoa joutua kasvotusten. Kaupoissakaan ei onneksi ole tultu vastakkain. Enkä juuri tällähetkellä ole huomannut autoaankaan korttelissamme. TOivottavasti näin myös jatkossa.
Vastaa Viestiin