Miten auttaa lasta joka elää narsistin kanssa?

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Äippä

Miten auttaa lasta joka elää narsistin kanssa?

Viesti Kirjoittaja Äippä »

Hei
Löysin tämän mahtavan keskustelufoorumin ja pääsin tänne nyt itsekin kirjoittamaan. Poikamme asuu narsistilikkakaverin kanssa, he ovat seurustelleet kohta yhteensä kaksi vuotta. Me vanhempina olemme puhuneet ja vääntäneet rautalankaa useaan kertaan ja neuvoneet lähtemään kierosta ja vinoutuneesta suhteesta, jotta säilyisi itse terveenä ja saisi elämän, omat kaverit, sukulaiset ym. takaisin. Olemme perustelleet, että suhteessa jossa rakkaus on molemminpuolista niin toinen ei käyttäydy sinua kohtaan noin. Pojallamme ei siis ole "omaa elämää" tällä hetkellä ollenkaan, eikä ole paljon suhteen alkamisen jälkeen ollutkaan. Likka käyttää härskisti hyväksi kaikin keinoin, syyttelee, uhkailee, kiristää, pelottelee, jatkuvasti viestittelee taukoamatta, lista on pitkä. Yritin eilen saada poikaamme soittamaan narsistien uhrien tukipuhelimeen johon vastaus oli että hän ei rupea kellekkään tuntemattomille puhumaan ja hän hoitaa tän itte ja älä kysele ja hän ei ole narsistin uhri. Hän on niin narsistin uhri ja narsistilikka on saanut hänet jo niin sairastumaan että poikamme ei näe enää totuutta. Olemme ja tunnemme itsemme täysin kädettömiksi kun me ollaan hössääviä vanhempia ja me ei ymmärretä. Ainoat tilanteet milloin poikamme on kavereille pystynyt sanomaan että heidän suhde on täysin pas.. ja hän ei enää jaksa, on ollut silloin kun hän on humalassa. Onko kokemuksia, mitä itse olette tehneet vastaavassa tilanteessa ja oletteko pystyneet auttamaan lastanne ja avaamaan hänen silmiään jotenkin?
Venica

Re: Miten auttaa lasta joka elää narsistin kanssa?

Viesti Kirjoittaja Venica »

Hei,
Ei ole oma lapsi niin iso vielä, mutta kun äiti minua varoitteli omasta eksästäni. niin hän osasi kaiken kääntää omaksi edukseen.

Anna poikasi itse kokea se tie. Ei hän muuten usko, kuin sen itse kokemalla. Koita kerätä kaikki todisteet talteen, jos tyttöystävä jää valehtelusta yms kiinni. Kyllä se alkaa pikku hiljaa sitten pojallesi valkenemaan. VAroita kuhan ei tee lapsia sellaisen kanssa. Silloin se on ikuisesti kiinni narsistissaan.
Surusydän16

Viesti Kirjoittaja Surusydän16 »

Toista ei voi pakottaa aukaisemaan silmiään, ei kannata jatkaa koska se akka saattaa kääntää pojan teitä vastaan. Ole taustalla, tue ja kuuntele jos puhuu, mutta älä yritä pakottaa! Kerätkää todisteita jos saatte kaikessa hiljaisuudessa. Poika ei ole valmis kohtaamaan vielä totuutta! Niin kauheaa kun onkin katsoa vierestä, mutta ei voi muutakaan. Se on itse oltava valmis pyristelemään irti ja kun se päivä tulee, olette valmiita auttamaan ❤. Voimia ❤
Äippä

Kiitos Venica ja Surusydän16 neuvoista ja toivotuksista ;)

Toi on niin totta, et on ihan kauheeta katsoa vierestä ja odottaa koska on poika valmis myöntämään totuuden ja halukas lähtemään helvet...stä.
Enemmän meillä isäntä on valmis odottamaan että poika herää ja minä äitinä murehdin itteni vääräks. Monta harmaata hiusta on tullut mutta tulkoon vaikka pää täyteen kun vaan poika pysyy terveenä. Mä oon ajan kuluessa kirjotellut likan valheita muistiin, niitä riittää. Kotijoukot ollaan tukena ja valmiit auttamaan ja niin on jätkäkaveritkin luvanneet että kun se päivä tulee jolloin poikamme siitä lähtee niin tuki on 100%, että tämän suhteen poikamme on onnellisessa asemassa. Helpottaa kun saa jakaa tätä kuormaa, kiitos.
Surusydän16

Viesti Kirjoittaja Surusydän16 »

Sekin on hienoa, koska olette yhtenä rintamana valmiina auttamaan ja tiedätte mistä on kyse. Narskun on vaikea mustamaalata poikaanne kun ystävät ja läheiset tietää mistä on kyse. Koska eron hetkellä viimeistään alkaa se mustamaalaus kampanja...
Äippä

Ajattelin vielä tarkentaa poikamme tilannetta. Hän on alle 20- vuotias ja tämä narsku on hänen eka likkakaveri. Tuntuu vaan niin tosi vaikeelta odottaa silmien aukeamista :(
krassi

Viesti Kirjoittaja krassi »

hei!
Mielestäni alle 20 -vuotiaalle voi yrittää selittää asiallisesti ja maltillisesti sopivassa tilanteessa. Ei poika millään voi tietää, mitä narsismi on. Vanhemmat ja ystävät keksivät varmasti tavan, miten selittää hienotunteisesti. Ehkä pojan olisi syytä huomata, että hänellä ei ole hyvä olo suhteessa. Pojan omista lähtökohdista on lähdettävä, ei tytön mustamaalaamisesta.
Äippä

Hei
Kiitos myös krassille! Ollaan puhuttu matkan varrella pojallemme narsismista ja narsistin käytöksestä (omakohtainen kokemus pomosta joka oli narsisti ja paha sellainen). Voinko laittaa teistä jollekkin yksityisviestin kun en arvaa tänne kaikkea laittaa näkyviin?
krassi

Viesti Kirjoittaja krassi »

Ajatukseni on se, että otat pojan kanssa puheeksi jonkun konkreettisen tilanteen, joka mielestäsi oli tytön taholta asiaton. Kysyt pojalta pitikö hän oikeasti tytön käytöksestä, tuntuiko se kivalta tms.?

Lähetä minulle yksityisviesti, jos haluat. Keskustelen, en tiedä osaanko auttaa.
Vastaa Viestiin