Tarvitsen apua

Voit kirjoittaa oman tarinasi.

Valvojat: Purple, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Dana

Tarvitsen apua

Viesti Kirjoittaja Dana »

En tiedä mistä aloittaisin, olo on niin tyhjä ja turta.... tuntuu että elämäni on ihan sekaisin ja täynnä kieroutumia.
Tapasin elämäni miehen n10vuotta sitten ja taustalla on meillä molemmilla rikkonaiset suhteet ja lapsia aiemmista liitoista. Alusta asti oli selvää lasten olemassaolo ja kaikki sujui kuin tanssi... koin vihdoinkin löytäneeni sen todellisen sielunkumppanin, kaikki pitivät hänestä ja hänen älykkyydestään ja jutuistaan. Epärealistisia ajatuksia oli tuolloin jo mutta vaaleanpunaiset silmälasit päässä uskoin loistavaan tulevaisuuteen tämän charmikkaan miehen kanssa. Olen aiemmissta suhteistani ottanut siipeeni ja tutkinut omaa käytöstäni todella tarkasti ja tietyllälailla myös syyllistänyt itseäni vahvasti epäonnistumisesta.... koin että tarvitsen vahvan , miehisen miehen joka asettaa myös rajoja, tohvelisankaria en kaivannut. Kait tiedostamattani hakeuduin siis tähän liittoon josta on tullut myrkkyä meille kaikille ja olotilani kotona on lähinnä oksettava.

Avioliiton alkuaikoina jo tapahtui asioita joita pidin outoina / ei-normaaleina, mutta sysäsin ne mielestäni ja uskoin että itse en ole oikea ihminen kritisoimaan häntä... Meille syntyi yhteisiä lapsia ja olin kotona, todellakin sidottuna ja yleensä pyöritin koko arkea yksin, hänen reissatessa itselleen tärkeiden asioiden tiimoilla, niin työ-kuin vapaa-ajan jutuilla. Omia menojani ei ollut tänä aikana kuin muutama, nekin hyvin lyhyitä ja yleisesti ottaen matkani aikana sain n1h välein vähintään viestejä, joko kuinka ikävä hänellä on tai syyllistystä siitä kuinka lähdin, esim suuttumalla kun hän ei satu löytämään jotain lasten asiaa / siivousvälinettä / kuinka lapset on tehneet sitä tai tätä. Tämän oman lyhyen matkani jälkeen sain tästä omasta lähtemisestäni kuulla...yleensä aiheuttaen sen etten paljoa viitsinyt lähteä, korvaus siitä oli liian suuri. Omien matkojensa (saattoi olla 1-3vk reissussa) osalta vaikka tilanne olisi kotona ollut mikä, lähti hän matkalle ja minä tietysti pärjäisin ja hoitaisin kaikki kesken jääneet asiat ja muitakin joita sitten yhtäkkiä saattoi matkan aikana tulla mieleen...huolimatta kuinka kuormittunut olin tuona aikana. Viikko ennen matkaa alkoi jo huomionhaku siihen kuinka hän JOUTUISI lähtemään ja kuinka hänellä tulisi ikävä ja huomiota tuli antaa, 24/7. Matkan jälkeen samajuttu toistui, tosin hänellä takana NIIIN rankka reissu ja kuinka hänen täytyi nyt saada levätä ja toisaalta kuinka hänellä oli nyt paljon rästiinjääneitä töitä, olkoonkin että matka oli ollut töihin liittyvä virkistysmatka. Ja taas minä venyin...venyi ja venyin ja lapset ikävöi...elimme vuosia ns poikkeustilassa, sillä matkoja oli paljon, työmatkoja tosin useimmiten. Riitelimme paljon ja toisaalta rakastimme paljon.... jatkuva ylä-ja alamäki oli sietämätöntä. Mieheni työstä sen verran että hän on isossa asemassa ja koko liittomme aikana tämä k.o työ on ollut isossa asemassa myös vapaa-ajalla.... hän on ylpeä saavutuksestaan ja useimmiten myös liian tärkeänä siitä mikä hänen asemansa on...ihmisten ihailu hänen tekemäänsä työtä kohtaan on asia , joka saa hänet ponnistelemaan ja huomionhaku ja itsensä täydelliseksi kokeminen on jokapäiväistä. Elämämme pyörii tämän statuksen ympärillä. Status on myös tarpeen tuoda julki muille...

Menin töihin, sillä olin äitiysvapaavuosistani riippumatta huolehtinut tasavertaisesti perheemme raha-asioista, taloudellinen paine kasvoi suureksi. Koin myös että halusin olla itse jotakin muuta kuin palvelija kotona. Löysin mielekkään työn ja osoitin ensimmäisen kuukauden aikana olevani juuri oikealla alalla, alan vaativuudesta huolimatta, aloin tienata todella hyvin. Tämä oli mielestäni yksi käännetekijä suhteessamme... olen töissä missä 99% on miespuolisia. Mieheni on mustasukkainen ja omistushaluinen. Samantein aloin kuulemaan kuinka olen työpaikkani saanut pomon vällyjen välissä . Toisaalta hän oli hyvin ylpeä siitä kuinka hänen vaimo tekee hyvää palkkaa ja kuinka olen hyvä siinä mitä teen. Ulospäin hän oli maailman arvostavin aviomies, kotona en ollut mitään. En tiedä yhtään ainoata nimitystä mitä en olisi saanut näiden 10v aikana kuulla. Ei ole ollut väliä onko lapset kuulleet vai ei... kaikelle on löytynyt oikeutus....
Mieheni on äärimmäisen rakastava halutessaan ja tämä on pitänyt minut sairaalla tavalla kiinni tässä liitossa. Usko parempaan huomiseen, usko siihen että olinhan kenties ansainnut tämän, tai usko siihen että hän kuitenkin aina rakastaa minua, vaikka sanookin minusta kamalia asioita. Eräs ystäväni huolestui meilläkäydessään tietystä tapahtumasta, jonka päätteeksi sain perusteettomat haukut kaikkien läsnäolevien kuullen. Suhteemme jo ensimmäisistä vuosista alkaen mieheni haki kaikilta jotka sattuivat kulloisenkin erimielisyyden hetken tullen olemaan samassa tilassa, tukea ja kannustusta omalle oikeassaolemiselleen. Hän kuunteli vanhempieni kertomuksia nuoruusvuosistani ja käytti kertomuksia hyväkseen riidan tullen vääristäen mm vanhempieni sanomisia saadakseen minut uskomaan omaan väärässäolemiseeni ja että kuinka minä silloin nuorempanakin näin ja noin tein ja että omat vahempasikin olivat sitä mieltä. Asiayhteys ei kuitenkaan ollut sama, omat vanhempani eivät koskaan ole kertoneet muistoja antaakseen "aseita" minua vastaan, ne on syntyneet mieheni päässä :(

Tein töitä, hoidin lapset, yritin löytää myös aikaa itselleni, siinä kovinkaan hyvin onnistumatta. Ystävyyssuhteita en ole juurikaan pystynyt ylläpitämään, sillä en halua oikein ketään meille, koen ahdistavana sen että yleensä vieraiden kuullen löytyy aina joku mielipide / asia jossa minut voi muiden kuullen mollata. Yhdelle ystävälle olen asioita kertonut ja hänestäkin on leimattu tyhmä. Mieheni kävi lukemassa viestittelyjäni ja tästä kehittyi myös yksi valtava riita, keskittyen siihen kuinka minä en häntä arvosta ja että kuinka kehtaan muille häntä haukkua. Kuinka hän ei koskaan mollaa minua kavereilleen. Tämä pitää paikkansa, ainakin osittain...sillä suurimman osan kavereistaan/työtutuistaan hän pitää mielikuvassa että meillä on täydellinen liitto, täydelliset lapset, täydellinen koti, täydellinen vaimo jne....MUTTA sitten on nämä muutama "kaveri" joille hän saattaa riidan yhteydessä soittaa ja haukkua minut täysin pataluhaksi ja että kuinka hän aikoo mennä huoriin jotta pääsee eroon kamalasta ämmästä. En pysty puhumaan juurikaan puhelimessa sillä puhelun jälkeen kannanotto löytyy yleensä heti, halusin tai en, vähintäänkin siitä, kuinka miten minulla voi olla aikaa vastailla puhelimeen, eikä antaa aikaa perheelle...ja tämä siis yleensä yhden ainoan puhelun seurauksena. Tulos on etten enään vastaa kenellekään puhelimeen kotonaollessani.

Olen yrittänyt erota tilanteesta mutta mieheni on loistava manipuloimaan minua ja on tehnyt itsensä ja perheemme niin korvaamattomaksi että olen alkanut kyseenalaistaa omia päätöksiänikin. Ns.kulissit ovat kaatuneet, välit ovat katkeutuneet joihinkin suuntiin ja tuntuu että mitä enemmän pyristelen irti, sen lujemmin hän pitää kiinni.
Vaikka olemme muutaman kerran jopa yhteistuumin miettineet eroa vaihtoehtona, olen vahvasti sitä mieltä ettei miehelläni ole ajatustakaan erota oikeasti...hän suunnittelee yhteisiä asioita eteenpäin vaikka on juuri saattanut sanoa että hän on käynyt allekirjoittamassa vuokrapaperit. Hankin jopa itselleni asunnon, kun kävi ilmi ettei aikomuksia ollutkaan hänen osalta. Muutin jonka jälkeen lasteni kautta hän pääsi "hakemaan" minua takaisin...
Inhoan itseäni ja sitä mitä laitan läheiseni käymään läpi tämän miehen pyörittäessä elämääni.
Hän ei näe itsessään mitään vikaa, vaan syyllistää milloin ketäkin kaikista ongelmista....
Kodissamme on syvä negatiivinen ilmapiiri ja toisaalta epätoivoinen etsintä niille hyville hetkille....

En vain näe ulospääsyä, tiedän että tarvitsen apua, mutta mistä ???
Perheessämme on tietyllälailla myös väkivallan uhkaa, ei ehkä suoranaista, mutta sekin on ollut osana tätä piinaa...useimmiten sanallisena, uhoiluna.

Itse olen tyhjä, turta, en näe ulospääsyä. Kiitos kun jaksoitte lukea, nyt on pakko lopettaa, en uskalla enempää kirjoittaa, ettei mieheni ihmettele mitä teen...
Keiju

Re: Tarvitsen apua

Viesti Kirjoittaja Keiju »

Niin vaikeaa kun se onkin, revi jostain se voima, jolla lähdet. Pyydä apua niiltä, joille olet puhunut asioista ja järjestä kaikki valmiiksi ennen lähtöä. Hoidat käytännön asiat viranomaisten kautta, niin ei tule tilanteita, joissa se pystyy maanittelemaan sut takaisin. Yhteisten lasten suhteen joutuu käymään läpi kaikenlaista, mutta ainakin aloitat pelastamalla itsesi ja ne lapset, jotka eivät ole sen. Se on jo alku.
Tiedän, ettei se ole niin helppoa mutta ainakaan itse en päivääkään ole lähtöäni katunut vaikka nyt 4 vuotta myöhemmin käydään kiistaa yhteisen lapsen huollosta ja takana on jo vaikka mitä. Ainakin voin arvostaa itseäni sen vuoksi, että säilytin ihmisarvoni ja pelasti kaksi muuta lasta sen kynsistä. Uskon, että joskus hyvä voittaa ja pelastan myös sen yhteisen lapsen. Ainakin itsellä on voimaa toimia lastensa parhaaksi, kun ei tarvitse elää siinä häkissä oma pää sekaisin enää hetkeäkään.
Toivon sulle voimia ja oikeita ratkaisuja! Ikävä kyllä me ei niitä pystytä millään rakkauden määrällä muuttamaan, toivon ettet uhraa loppua elämääsi sitä odottaen...
Nuuskamuikkunen1

Viesti Kirjoittaja Nuuskamuikkunen1 »

Hei, toistan itseäni mutta elämäsi oli suoraan kuin minun elämäni 20 vuoden ajan. Loppuvaiheessa alkoi vain tavaroiden heittely ja käyttöön otettiin 110% henkinen väkivalta. En saanut nukkua ja kulissit alkoivat repeillä. Mutta asiaan. Tein eroa itse 2 vuotta. Enkä tiedä tänä päivänä mistä sain voimia lähtöön. Olin jo saanut aiemmin masennusdiagnoosin joten sekin vaikeutti elämää ja lähtöä. Sitten hain asuntoa, muutto oli siitä hetkestä 2 kk päästä. Ilmoitin miehelle sen, mutta hän ei uskonut että lähden mihinkään. Enhän ollut mitään ilman häntä. Sitten tuli muuttopäivä. Mies lähti töihin kuumeilu mitään poikkeavaa päivässä olisi ollut. Ystävieni kanssa muutin vähäiset tavarat , lapset kainaloon ja menoksi. Kun mies tuli töistä, odotin häntä keittiössä. Voisimmeko jutella nyt käytännön asioista jo lastemmekin takia kysyin. Hän oli aivan järkyttynyt muutostani. Miten voin tehdä sen hänen selkänsä takana. Hän meni olohuoneeseen katsomaan tv:tä ja minä perässä. Sanaakaan emme muutosta vaihtaneet. Sanoin lähteväni johon hän sanoi että tuo ne tavarat nyt takaisin ja lopeta tuo hömpötys. En tuonut, enkä kadu lähtöäni yhtään. Oli ihana mennä vihdoin kotiin, jossa ei tarvinnut pelätä kun ovi kolahti. Ei pelätä oliko unohtanut jotain vai muuten vain epäkelpo. Lasteni takia ehkä jaksoin erota. Helppoa ei ole vieläkään, mutta helpottaa hiljalleen koska en ole hänen lähellään. Toivon sinulle voimia, että jaksaisit lähteä. Sitten kun olet itse valmis, itsesi tähden -sinullakin on oikeus rauhalliseen ja arvostettuun elämään itsenäsi. Olet ajatuksissani.
Dana

Viesti Kirjoittaja Dana »

Nyt on kulunut puoli vuotta kirjoituksestani ja inhoan itseäni...sitä mitä teen itselleni. Lähdin mutta palasin....uskoin kaikki ne puheet ja lupaukset joita mieheni teki jotta muutin lasten kanssa takaisin. Omat vanhempani eivät ymmärtäneet, ja ymmärrän heitä. Heidät on syyllistetty eromme suurimmiksi syyllisiksi, vaikka ainoa asia jonka isäni teki, oli hän puolusti minua, tytärtään erään kerran ja uskalsi sanoa ääneen, sen mitä mieltä hän miehestäni oli. Isäni ja äitini saivat kuulla hurjia ja järkyttäviä asioita, en niitä pysty tähän edes kirjoittamaan. Ovi sulkeutui heille. Itse en suostunut lapsiani vieraannuttamaan vanhemmistani, mutta joka kerta kun lapset tapaavat isovanhempia, meillä on iso riita ja kaikki ne lupaukset siitä, ettei lasten tarvitse kärsiä aikuisten riidasta on haihtuneet tuhkana tuuleen. Lapset kuulevat järkyttäviä syytöksiä isovanhemmistaan ja minusta tietenkin, olenhan myös syyllinen oman sukuni olemassaoloon.
Palaan hieman takaisin siihen kun menimme takaisin.... teimme yhteisiä lomamatkoja ja olo oli kuin uudella kuherruskuukaudella....rakastimme paljon ja olimme yhtä mieltä että nyt suunta on vain ylöspäin liitossamme. Ei kestänyt kauaakaan kun kulissi murtui kotona....alkoi ne samat syyttelyt (tosin hurjempina kuin koskaan) ja henkinen väkivalta, nyt vielä lisättynä siihen ,että minä olin se karkuun lähtenyt pettäjähuora. Hän tutki tietämättäni puhelimeni ja tietokoneeni ja löysi kesältä viestejä, joissa olimme sopineet miespuolisen ystäväni kanssa menevämme kahville. Olimme molemmat samassa tilanteessa ja asioista oli kiva jutella ihmisen kanssa joka kävi läpi samaa. ILMAN ROMANTTISIA aikomuksia.... olen liian rikki, en voi edes kuvitella aikaa jolloin pystyisin antautumaan uuteen /toiseen parisuhteeseen. En ole koskaan ollut sellainen henkilö joka hyppäisi suhteesta toiseen. Mieheni pohjimmiltaan tietää etten ole häntä pettänyt mutta hän on saanut viesteistä itselleen uuden aseen ja käyttää sitä häikäilemättä hyväkseen. Olen se pettäjä , hirviö yms...ja huom. aina kun hänestä siltä tuntuu. Olen pettänyt hänen luottamuksen....

Tiesin että päätös takaisin menemisestä oli väärä....tunsin pettäneeni niin itseni kuin vanhempanikin jotka selvästi kärsivät tilanteestani myös.... he eivät halua sotkeutua mutta yrittävät tukea ja auttaa parhaansa mukaan. Heidät on kuitenkin leimattu ja uhkaukset heitä kohtaan ovat olleet jopa fyysisiä. He eivät ole siis mieheni kanssa missään tekemisissä ja valitettavasti mieheni pyrkii siihen etten minäkään olisi, lapsista puhumattakaan.

Jotta soppa ja elämäni olisivat oikein solmussa, tein positiivisen raskaustestin syksyllä ja elin useamman viikon itkien ja miettien päätöstä raskaudenkeskeytyksestä tai jatkosta.... samalla kärsien järjettömästä väsymyksestä ja pahoinvoinnista. Hain lähetteen ja menin aborttia edeltäviin kokeisiin....mutta toimenpidepäivänä en pystynyt siihen...rakastan lapsiani ylikaiken ja en ole yhtään lastani katunut...en voinut tehdä päätöstä jota katuisin koko elämäni huolimatta siitä että elämäntilanteemme ei ole vauvalle paras mahdollinen. Mieheni oli pitämisen puolella voimakkaasti ja valitettavasti uskon sen olevan pohjimmiltaan siksi että hän tietää sitovansa minut pitkäksi aikaa ns.vauva ja kotiarkeen.

Tällähetkellä olen siinä pisteessä että etsin ulospääsyä.... asuntoa johon voimme lasten kanssa muuttaa, en jaksa tätä enään ja tulevan vauvankin vuoksi tiedän että minun on saatava elämä raiteilleen....pelkään vain että olen liian heikko siihen ja liian väsynyt :(
Riitamme ovat saaneet niin pelottavia mittasuhteita, että ajoittain olen jopa pelännyt fyysistä väkivaltaa, viitteitä siitä olen jo saanut kokea...
heme

Viesti Kirjoittaja heme »

Hei Dana!
Luin viestisi ja tuli tarve vastata. Paljon samankaltaisia kokemuksia itselläni, mutta että olet raskaana ja tosi ahdistavassa tilanteessa kosketti syvältä.
Tahdon toivottaa voimia! Teit hienon päätöksen pitää lapsen, vaikka se ei helppo ole ollut.
En osaa auttaa, mutta haluan sinun tietävän, ettet ole yksin.
Neuvolasta varmasti saat apua. Ole rohkea pyytämään.
Surusydän16

Viesti Kirjoittaja Surusydän16 »

Hei Dana, saat voimasi takaisin kun lähdet ja pääset eroon siitä mikä imee sinusta kaiken voiman. Viimeinen rutistus nyt ja sitten saat hengittää. Voimia <3
minna69

Viesti Kirjoittaja minna69 »

Hei Dana,
Mietin miten menee nyt?
Tarinasi on kuin minun elamastani
Huolestunut1979

Viesti Kirjoittaja Huolestunut1979 »

Dana, toivottavasti olet päässyt eroon miehestä!
Vastaa Viestiin