Narsistin "lentävät apinat"

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
JohannaSu

Narsistin "lentävät apinat"

Viesti Kirjoittaja JohannaSu »

Törmäsin termiin "lentävät apinat" (flying monkeys), kun etsin netissä tietoa narsismista. Eli siis jos jollekin ei ole tuttu termi, niin tuohan on viittaus Ihmemaa Oziin, jossa noita usuttaa palvelijansa lentävät apinat Dorothyn kimppuun tämän yrittäessä tuhota noidan. Narsisti siis käyttää ympärillään olevia työkavereita, seurakuntalaisia tai muita porukassa olevia omiin tarkoituksiinsa. Narsisti ei varsinaisesti itse tee tai sano enää mitään, vaan lentävät apinat piirittävät sinua ja solvaavat ja syyttelevät. Apinat ryhmittyvät narsistin ympärille tämän suojaksi, narsistin itsensä katsellessa tyytyväisenä sinun avuttomuuttasi.

Itse todistin tätä aitiopaikalta lapsuudessani, kun isäni syytti minua ja veljeäni valehtelusta jäätyään kiinni pahoinpitelystä, jota harjoitti vuosia. Nyt aikuisiällä näin eräässä seurakunnassa miten mestarillisesti narsisti valjasti koko seurakunnan apinoikseen. Kylmyyttä, tölvimistä, ynseilyä, kettuilua ym. Eristämistä, kiusaamista, kirkkoherraa myöten. Loukkaantuneen oloisia ihmisiä, jotka kaikin tavoin asettuivat muuriksi suojelemaan narsistia, joka esitti haavoittunutta uhria, joka vain parasta haluaa kaikille. Toisaalta melkein (mutta vain melkein) tunnen sääliä näitä valjastettuja kohtaan, koska ne varmasti vilpittömästi uskovat olevansa hyvän asialla. Tosin, jos keinot ovat kiusaamista ja julmuutta, niin siinä se oikeus myötätuntoon sitten kariseekin.

Nuoruudessani eräs viisas uskovainen vanhempi nainen kerran totesi erään keskustelun yhteydessä, että on sellaisia ihmisiä, joihin ei tepsi laki eikä evankeliumi. Tuo on niin totta ja viisaasti sanottu. Uskikset ei monesti halua myöntää, että kaikki asiat ei ratkea anteeksiannolla. Jotkut ihmiset ovat niin myrkyllisiä, ettei mikään muu auta kuin valitettavasti pois lähteminen. Mikään keskustelu, myötätunto, ymmärrys eikä kristillinen rakkaus ei koskaan merkitse narsistille mitään. Narsisti ei tarvitse sinulta mitään muuta kuin loputonta palvontaa, tottelemista ja uhrautumista hänen eteensä. Narsisti ei tarvitse sun anteeksiantoa eikä sun ymmärrystä, se ei tee niillä mitään. Korkeintaan hymyilee pilkallisesti.

Tuntuu, että ihmisiä pelottaa tunnustaa se asia ääneen, että kaikki ihmiset ei pelaa normaaleilla säännöillä. Kiusaamista ja väkivaltaa vähätellään viimeiseen asti eikä haluta nähdä pahuutta ihmisessä. Sellaista pahuutta, johon mikään keskustelu ja sovinto ei auta. Mulle esim terapeutti sanoi, että se seurakunnan narsisti ei koskaan lopeta kostamista, koska menin puhumaan ääneen sen käytöksestä muiden selän takana. Se oli yksi virheistä, joita tein. Ei narsistia voi voittaa. Se jaksaa vääntää vaikka maailman loppuun asti. Esim isäni sai tuomion tekemisistään, joten juu, siinä mielessä veli ja minä voitettiin. Mutta hinta oli suku, joka käänsi selkänsä. Lukuunottamatta isoisääni, joka valitettavasti kuoli jo 23 vuotta sitten. Isoisä oli yrittänyt saada äitiäni lähtemään, mutta äiti koki, että hänellä on velvollisuus jäädä. Voi tsiisus...

Se usko, johon olin kääntynyt tässä uudessa seurakunnassani josta kerroin, vain oli niin tärkeä, etten olisi halunnut luopua siitä. Yritin kaikin voimin jotenkin selittää asiat parhain päin, jotta olisin voinut pitää siitä kiinni. Valitettavasti se uskonto ja kirkko merkitsee mulle nykyään vain traumaa, josta toipuminen on ollut hidasta. Yöllisiä painajaisia ja paniikkikohtauksia.
solacium

Re: Narsistin "lentävät apinat"

Viesti Kirjoittaja solacium »

Ensinnäkin, täysi myötätuntoni sinulle. Todella tuskallista aivan varmasti. Tuota apinalaumaa kutsutaan usein hoviksi. Siihen päätyvät ihmiset ovat oman käsitykseni mukaan usein konflikteja pelkääviä myötäilijöitä jotka alitajuisesti tietävät saavansa nenilleen jolleivät tanssi narsistin pillin mukaan. Tarvitaan joku vahva ihminen joka ei myötäile ja beesaile narsistia vaan seisoo ryhdikkäästi omilla jaloillaan. Sellaiset ovat tämän kaltaisille piilonarsisteille todella pelottavia hahmoja kun eivät taivu siihen hienovaraiseen manipulaatioon mikä on hänen hallintansa ydin. Jotka näkevät manipulaation taa. Ikävä kyllä suurin osa ihmisistä ei nää ja narskun valheellisetkin väitteet uskotaan helposti koska hän esittää ne niin vakuuttavasti ja ensin.
JohannaSu

Kiitos myötätunnosta ja vastauksestasi. Tuo hovi tosiaankin on se termi, jolla sitä piiriä kutsutaan. Ongelma oli juuri siinä, ettei ollut yhtäkään ihmistä, joka olisi uskaltanut olla suoraselkäinen. Tai halunnut? Monesti tulee tunne, että onko se aina edes niin uskalluksesta vai ihan vain laiskanpulskeudesta? Itsellä on hyvin pullat uunissa, joten miksi vaivautua tekemään jotain? Tämä taitaa olla totta pappien osalta, sillä heidän asemansa pitäisi riittää kurinpitoon. Normiseurakuntalaisella on pienemmät tai oikeastaan olemattomat mahdollisuudet puuttua asioihin silloin, kun narsisti pyörittää pappejakin. Eräs muualla Suomessa asuva pappi sanoi minulle, että jos srk:n aiempi kirkkoherra olisi ollut vielä pappina, olisi pistänyt kerralla porukan kuriin, oli kuulemma sellainen luonne ja olisi osannut ja halunnut auttaa. Sääli, ettei ollut enää kirkkoherrana ja hän sitäpaitsi kuoli äkillisesti niihin aikoihin, kun tämä oli menossa.

Tiedän, että narsku ei tietenkään olisi lopettanut, vaikka sille olisi kirkkoherra jotain rotia laittanutkin. Jos ei muuta, se olisi jatkanut sellaisella hienovaraisella vaivihkaisella tavalla, ilmeillä, eleillä ym, joista aina tietää, mitä se siellä haluaa viestittää. Mutta olisin silti voinut käydä siellä ja olisin voinut kokea oloni turvalliseksi, jos tietäisin, että kiusaamista ei hyväksytä ja srk ei olisi lähtenyt siihen eristämiseen ja paskanpuhumiseen. Vaan kun heillä todellakin kiusaaminen hyväksytään ja ihan organisaation johtotasolla. Se on heillä talon tapa.
Putte

Viesti Kirjoittaja Putte »

Minun kokemuksen mukaan narsisteille ja hänen lentäville apinoilleen ei voi mitään. Ei voi kostaa ei keskustella. Kaikki käännetään sinua vastaan.

Minulla on lähisukulais narsuja, joiden tahdon mukaan pitää muiden sukulaisten mennä. Ja minä olen ollut hänelle se syntipukki ja uhri lammas. En lapsena tajunnut, muuta kuin sen oudon negatiivisen ilmapiirin.
Vasta lähempänä 40v luin jostain narsistisuudesta ja tajusin. Ja sen jälkeen suku katkaisi välit minuun, jollain valheella tietenkin.

Opin lapsena ettei hänelle kannata kertoa mitään. Nykyisinkin tällaisen ihmisen nähdessäni menen kaunis ilma tänään ja joo joo moodiin. Asia on vaikuttanut koko elämääni. Yritän opetella sitä normikeskustelua.

Oppimani mukaan, paras mittari on tunnistamiseen, joku vitsi tai huumori juttu. Narskut ei siitä tykkää ja katsoo minua nenänvartta pitkin.
JohannaSu

Olet aivan oikeassa. Ei niille voi mitään, ei edes keskustella normaalisti. Niiltä puuttuu täysin itsereflektoinnin taito.
Illuusioelämää

Viesti Kirjoittaja Illuusioelämää »

Jep. Kokemusta on narsistisesta henkilöstä, hänen hovistaan ja lentävistä apinoista. Lentävät apinat ovat jopa pahempia kuin itse narsisti. Siis siinä mielessä, että narsistin kumppanina sitä jossain vaiheessa on ymmärtänyt puolisonsa olevan sairas, mutta välttämättä et tunnista lentäviä apinoita, vaan pidät heitä ns normaaleina ihmisinä. Tämä on paha, koska myös lentävät apinat puukottavat selkään, sillä narsisti on manipuloinut heidät uhria vastaan. Kannattaa siis muistaa, että narsisti ei juuri koskaan toimi täysin yksin, vaan on kutonut ympärilleen mitä moninaisimmista ihmisistä koostuvan hovin, johon myös nuo lentävät apinat valitettavasti kuuluvat.
Vastaa Viestiin