Haastateltava dokumenttiteatteriesitystä varten

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
KaisaSaarakkala

Haastateltava dokumenttiteatteriesitystä varten

Viesti Kirjoittaja KaisaSaarakkala »

Moikka!

Olen 25-vuotias teatteritaiteilija ja teatteri-ilmaisun ohjaaja ja työskentelen nyt syksyllä apurahan avulla. Olen opiskellut töiden ohessa nyt myös psykologian perusopinnot ja pyöritellyt pitkään ajatusta dokumenttiteatteriesityksestä, jossa antaisin äänen narsistin kumppanina eläneelle henkilölle.

Dokumenttiteatteri on monesti yhteiskunnallista taidetta, jossa itselläni keskiössä on äänten kuuluviin saattaminen taiteen muodossa. Taide on kuitenkin usein herättelevää ja siksi myös mainio alusta tärkeille puheen avauksille. Hyödynnän esityksen valmistuksessa myös tutkimustietoa narsismista.

Haastattelu tehtäisiin haastateltavan ja minun keskenään sopimalla aikataululla mielellään lokakuun aikana, tai jo syyskuussa. Haastateltavana saa ehdottomasti olla nimettömänä ja takaan anonyymiteetin sitä toivovalle. Toisaalta myös nimensä saa näkyviin missä vaiheessa prosessia tahansa, jos niin itse haluaa. Haastattelutilanne on sensitiivinen ja etenee haastateltavan ehdoilla. Pyrin luomaan haastattelutilanteesta myös rennomman sillä, että tapaan mieluiten ainakin kaksi kertaa.

Haastattelun pohjalta luon teatteriesityksen, jossa haastateltavan sanomisia ei muokata. Järjestystä voidaan vaihtaa ja teatterin keinoja lisätä ympärille, mutta ehdottomasti niin, ettei viesti muutu. Esitykselle olen kaavaillut ensinäytäntöä alunperin Turkuun, mutta korona tietenkin muuttaa jatkuvasti tilannetta esiintyvien taiteiden kohdalla. Ideaali tilanne olisi se, että pääsisin kiertämään esityksen kanssa Suomea. Haastattelusta en pysty tällä hetkellä tarjoamaan rahallista korvausta, mutta lounaat ja kahvit tarjoan. Lisäksi voimme neuvotella mahdollisesta korvauksesta siinä tapauksessa, jos valmiille esitykselle löytyy kanava. Tärkeintä olisi saada kuitenkin aidon ihmisen aito tarina kuultavaksi.

Mikäli kiinnostut, niin minuun saa olla yhteydessä kaisasaarakkala@hotmail.com. Kerron mielelläni myös lisää. 😊

Kiitos jo etukäteen ja mukavaa syksyä kaikille!