Isoisän uhrina

Voit kirjoittaa oman tarinasi.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
harmaausva
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Elo 2021, 11:56

Isoisän uhrina

Viesti Kirjoittaja harmaausva »

Hei vaan, olen yrittänyt löytää kaltaisiani. Isoisäni eli pappa oli narsisti sekä alkoholisti. Olin ala-aste ikäinen kun äitini laittoi välit isäänsä kokoaan tajuttuaan, että oma isä oli alkanut käyttää henkistä väkivaltaa minuun sekä sisaruksiini. Paljon en muista papastani, muutakuin muutamia asioita. Muuten on pimeää.

Onko täällä muita kohtalon tovereita, jotka ovat kokeneet omasta isovanhemman henkisen väkivallan, joka vaikuttaa sinuun edelleen joka päivä ja mietit, mikset muista mitään?

Minun ei tarvitse kuin nähdä ihan mikä tahansa asunto-auto, ja kurkkuani kiristää ja tuska leviää. Pelkäsin koko nuoruuteni, että hän kidnappaisi minut.
Yritettyon
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Syys 2021, 23:53

Re: Isoisän uhrina

Viesti Kirjoittaja Yritettyon »

Hei,

Olen itse ollut hieman vastaavassa tilanteessa. Isoäitini on todennäköisesti narsisti.

Itse muistan kyllä asioita sieltä täältä, mutta varmasti on myös paljon asioita joita olen unohtanut. Tiedän, että isoäitini olisi halunnut hoitaa minua ja veljeäni enemmän kuin mitä vanhempani sallivat. Tästä isoäiti puhui meille jatkuvasti. Todellisuudessa vanhempamme pyrkivät suojelemaan meitä isoäitini kritiikiltä ja kyseenalaisilta kasvatusmetodeilta.

Itse olen myös kamppaillut niiden arpien kanssa joita isoäitini on jättänyt minuun. Isoäitini ei kainostellut kertoa minulle kuinka painoni on väärä ja kuinka muutenkin ulkonäössäni olisi parantamisen varaa.

Katkaisin välit isoäitiini noin viisi vuotta sitten. Tämän jälkeen hän on yrittänyt vedota äitini, jotta menisin käymään hänen luonaan.

Oletko pyrkinyt käsittelemään pelkojasi jotenkin? Itselleni hankalinta on ollut se että lapsena olin altavastaajana asemassa, enkä pystynyt puolustamaan itseäni. Ja nyt kun pystyisin, olen ymmärtänyt ettei isoäitini kanssa ole mahdollista keskustella rakentavasti.
harmaausva
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Elo 2021, 11:56

Re: Isoisän uhrina

Viesti Kirjoittaja harmaausva »

Hei, olen saanut keskusteluapua alkuvuodesta sairastuttuani vakavaan masennukseen. Ennen en edes tajunnut mikä minulla oli ja nyt sen tajuttuani olen ollut melko syvissä vesissä. Lohduttavaa kuulla että jollakin muullakin samankaltaisia kokemuksia. Aivan järkyttävää, että olet joutunut kuuntelemaan painoiisi kohdistuvaa kommenttia. Samalla tavalla äitillänikin kävi omassa lapsuudessa ja aivan aikuisuuteen saakka. Hän sentään tajusi jo varhain, että omassa isässä ei ole kaikki ok.

Itse muistan isoisäni olleen mukava ja pelottava. Hän häkellyttävästi sotki minun ja veljeni välit. Hänkin tajusi aina, että tuo ukko ei ole normaali. Minäkin jouduin altavastaajan rooliin, jos vain ymmärsin sanan oikein. Jos veljeni teki jotain,mikä ei pappani mielestä ollut oikein, minun piti hänelle aina soittaa ensimmäisenä. Viimiesen kerran kun hänen kanssa keskustelin, päättyi siihen kun äitini nousi häntä vastaan tajuttuaan, että pappani käytti henkistä vakivaltaa minuun ja veljeeni ja oli välimme saanut sotkettua.

Olen aikuisemmalla iällä saanut isoveljeni takaisin elämääni ja ollaan jonkun verran puhuttu siitä mitä joskus tapahtui.

Sinun mummusi ilmeisesti vieläkin elää? Miten olet saanut hänet pidettyä pois elämästäsi? Hirveästi stemppiä myös sinun arpiesi kanssa. Nyt tiedät ainakin, että on joku muukin jolla samanlaista kipuilua. Kiitos kun vastasit minulle.
Tara07
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Huhti 2021, 10:13

Re: Isoisän uhrina

Viesti Kirjoittaja Tara07 »

Hei Harmaausva

Minulla on raskaat kokemukset omasta isovanhemmastani. On jotenkin lohduttavaa tietää että jollakin on vastaavanlaisia kokemuksia, jotta tietää että on joku kuka voi ymmärtää mitä lapsuudessa on käynyt.
Voinko tähän vähän avautua, no avaudun.
Minun mummoni oli julma narsisti, (vaikka todella osasi esittää ihanaa, ja rakastavaa ja niin suloista mummoa) jonka ymmärsin täysin vasta neljä vuotta hänen kuolemansa jälkeen. Niin syvästi hän sai minut rikottua, että ,yritin aina miettiä että hän on sairas, hän tarvitsisi apua, syyllisyys oli aina valtava minulla jos en mennyt häntä katsomaan. Hän oli saanut täysin otteen minusta ja minä olin täysin läheisriippuvainen. Ja trauma suhde häneen syntynyt jo ihan pienenä.
Me siskon kanssa olimme hoidossa mummolla (isän äiti) pienestä pitäen. Isä tiesi että oma äiti on sairas, mutta isä oli niin läheisriippuvainen ettei halunnut myöntää sitä. Meidän äiti taas oli niin arka ja miellyttämisen haluinen ettei edes tajunnut millainen hirviö meidän mummo tuleekaan olemaan meille.

Hän ensin rikkoi meidän vahempien liiton. Kyllä, hän manilpuloi ja gäslaittasi minkä kerkesi minun vanhempia. Äitini omat vanhemmat kuolivat eron jälkeen, hän jäi yksin kahden pienen lapsen kanssa. Mummoni oli todennut äitilleni että mitä sitä suremaan, olihan äitini vanhemmat jo iäkkäitä. (täysin julmaa ja kohtuutonta mutta täysin tarkoituksellista tuhota äitini)

Mummon sanoja meille lapsille:
Äitinne ei rakasta vanhempaa tytärtä , hän yritti tappaa siskosi.
Te olette ihania tyttöjä - toisessa hetkessä - te olette hirveitä pentuja ja kukaan ei teitä hoida.
Teidän äitinne kuolee kun polttaa tupakkaa, mutta mummo kyllä ottaa teidät sitten asumaan luokseen, mummo välittää ja rakastaa teitä. (puhui itsestään aina kolmannessa persoonassa kun kertoi rakastamisesta ja hyvistä tunteista meitä kohtaan, sairasta) Seuraavalla kerralla: te olette niin hirveitä lapsia että en ikinä ota teitä luokseni kun äitinne kuolee. Joudutte lastenkotiin.
Teidän isänne on uhri ja teidän äitinne on hirveä. Äitinne on huora. KAikki nauraa hänelle.
Teille tytöt nauretaan. Koko naapurusto nauraa teille kun kävelette ohi.
Ette osaa käyttäytyä. AIna teitä saa hävetä. Olette tuollaisia säälittäviä kaupunkilaistyttöjä. Ette osaa mitään.


"Muistakaa mummo välittää teistä.Mummo on ainoa joka teitä rakastaa" Toisessa hetkessä: "minä en kestä olla teidän kanssa. Minä en halua pitää teihi yhteyttä. olette olleet niin hirveitä minulle. " Ja todella jätti pitämättä yhteyttä ja vastaamatta puhelimeen. Tätä hän teki lukuisia kertoja meille.

Meidän käyntien jälkeen soitti usein perään että "joutui ottamaan nitroja kun niin ottaa sydämestä. Olitte niin hirveitä minua kohtaan."

Mummo ivasi, pilkkasi, manipuloi, nauroi meille, käänsi meitä sisaruksia toisia vastaan, käänsi meitä äitiä vastaan. Haukkui kaikki sukulaiset meille, ja kaikki naapurit ja tuttavat.

Pahinta tässä kaikessa oli se että vanhempani antoivat meidät aina tälle mummolle hoitoon. Hän oli äidin lisäksi meidän toissijainen hoitaja. Hänen luonaan vietimme kesiä ja viikonloppuja.
Kotiin mennessämme mummolta, olimme usein aivan traumatisoituneita ja täysin väsyneitä ja yli virittyneitä. Äitimme kohtasi meidät vihalla ja ärsyyntyi meihin, kuin että olisi tukenut ja auttanut meitä millään tavalla.
Kun tulimme esi murrosikään ja aloimme erittäin pahasti tästä oireilemaan, meidän vanhemmat vain halveksuivat meitä ja sanoivat että mitäs menette sinne jos tiedätte millainen hän on. Ihan oma vika.

Ja silti, hänessä oli se outo puoli, se lempeä ja rakastava esiintyminen, halailu ja rakkauspommitus, jolla sai aina meidät hurmaantumaan häneen ja uskomaan kaiken mitä hän sanoo. (puhun nyt omasta puolestani, siskoni kuulemma ymmärsi jo pienenä että mummo on sairas)

Noh tässä vain pieni osuus siitä mitä kaikkea mummon kanssa koin, mutta edelleen käsittelen näitä asioita ja keräilen itseäni kasaan. Niin syvät traumat tämä ihminen minuun on jättänyt.

Mutta tiedän tasan tarkkaan kuinka hirvittävä isovanhempi voikaan olla pieniä lapsen lapsia kohtaan. Hän käyttää niitä vain objekteina omiin sairaisiin peleihin . Ei hän välitä heistä pätkän vertaa vaan nauttii kun saa rikottua ihmisen henkisesti.

Kiitos että sain avautua, toivottavasti tämä ei ollut liikaa, mutta jotenkin vain tuli.

Sympatia kaikkien puolella , joilla isovanhempi narsistinen. Voimia teille kaikille jotka kipuilette näiden asioiden kanssa. Ei ole helppoa mutta aina on mahdollisuus eheytyä ja päästä irti. Askel kerrallaan.
Tara07
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Huhti 2021, 10:13

Re: Isoisän uhrina

Viesti Kirjoittaja Tara07 »

Ja vielä tuohon viimeiseen lauseeseen mitä harmaausva kirjoitit, että asunto-autot nostavat sinussa pahaa oloa. Ja hirveää pelätä koko nuoruuden ajan, että hän kidnappaisi sinut.
Olen niin pahoillani sinun puolesta, että jouduit kokemaan tuollaista isovanhempasi takia.
Vastaa Viestiin