Tiedätkö Merenelävä, on outoa miten tekijöissä on niin paljon samoja juttuja, ja niin on myös kokijoissakin. Tämä on kuin jokin todella outo tanssi. Ja sen tanssin jälkeen on ihan pyörryksissä. Sinä kuvasit hyvin noita tilanteita kun tilanne kulminoitui fyysiseksi ja mitä niissä hetkissä koki ja tapahtui. Minä mietin joka ikisen fyysisen tapahtuman jälkeen, että nyt tämä oli tässä. Että tuo ihminen ei tule enää koskaan näkemään minua. Ja sitten tuli se seuraava kerta. Minä luulen, että loppujen lopuksi en koskaan oppinut tuntemaan tätä ihmistä eikä hän oikeastaan oppinut tuntemaan minua. Se on surullista, mutta omalla tavalla myös lohduttavaakin. Ja siitä tulee ehkä vähän sellainen olo, että voi näyttää hänelle henkistä fingeriä ja todeta että pieleen meni.
Minäkään en ole kehdannut kertoa kaikkea. Pelkään ehkä myös sitä, että minua pidettäisiin seinähulluna. Että sanottaisiin että "oikeasti - ei noin ole voinut tapahtua". Ja seuraava kysymys olisi että "miksi olit tuollaisessa" ja pidettäisiin masokistina. Tai että itse olen provosoinut. Minä tosiaan syötin häntä.

Ja hän katseli minua, telkkaria tai puhelintaan. Tiedän, että lapsille on olemassa niin kutsuttu koppaterapia. Siinä laitetaan siis koppaan, peitellään ja hoidetaan kuin vauvaa. Syötetään, leikitään kukkuu-leikkejä ja annetaan korvaavia kokemuksia siitä mikä vauva-ajasta on jäänyt puuttumaan. Välillä minusta tuntui, että minut oli valjastettu tällaiseen rooliin, mutta sairaalla tavalla. Koin monesti, että hän oli kuin pieni lapsi. Ja oli vaativainen. Koki automaationa, että saa kaiken huomion ja hoivan. Paitsi että syötin, myös rasvasin hänet kun hän oli käymässä nukkumaan.
Tuo on täysin totta, miten kuvasit sitä ristiriitaa oman minän välillä kotona ja muualla. Minusta tällainen suhde on jotain niin myrkkyistä, että siinä menee koodisto ihan sekaisin. Normaalit toimintatavat eivät vain yksinkertaisesti toimi. Sitä yrittää jotenkin tehdä kaikkensa, että saisi sen ihmisen loihdittua esiin, kuka oli se ihana ja kenen ajattelee olevan tämän sisällä jossakin, piilossa. Jos kuvioon kuuluu vielä yhteinen talous ja elämä ja lapset - voin vain kuvitella kuinka paljon sitä yrittää ja toivoo. Ja etsii ehkä vähän joka puolelta niitä viestejä, että elämä ei ole muillakaan aina niin helppoa. Ja silti sisällään tuntee, että ei muilla varmaan ihan tällaista ole. Minä elin monta kertaa täysin kaksoiselämää. Muut luulivat suhteen olevan ohi ja minulle se oli täyttä totta. En jaksanut vastustaa häntä. Mutta pidin kaiken omana tietona, koska suojasin itseäni enkä jaksanut kenenkään kysymyksiä. Ja tiesin että uusi välirikko on edessä kuitenkin. Häpesin sitä, etten kyennyt pitämään tuota suhdetta vakaana. Olin hänen kanssa täysin altavastaaja. Ja muutuin sellaiseksi, mitä kaverini ja perheeni ei olisi minusta tunnistanut. Minä en ole luonteeltani nyhverö. Mutta hänen kanssa olin. Se oli ehkä itsesuojeluakin. Minäkin koin työpaikan turvalliseksi maaperäksi. Siellä tiesin että olen kykenevä ja taitava. Tiesin, että mitään järkyttävää ei kohta tapahdu ja minulla oli hallinnan tunne. Olin arvostettu työkaveri ja ajatuksiani kuunneltiin.
Minulle on jäänyt suhteemme aika loppuvaiheista yksi kerta mieleen. Hän tuli luokseni sunnuntai-iltapäivänä "selvittelemään meidän välejä". Eli hänen aloittamaa ja yksin riitelemää riitaa. En halunnut häntä kotiini, mutta hän tuli omia keinojaan käyttäen. Kotona hän ensin satutti minua, sitten olikin "lohdutukseni vuoro" missä hän kantoi minut sänkyyn ja tuli sisääni. Sitten piti tehdä ruokaa ja olla kuin kaikki olisi kuten hyvin ollessa. Aamulla minun piti lähteä töihin. Toimin kuin robotti ja olin helpottunut kun pääsin töihin. Hän laittoi minulle viestin työpäiväni aikana, että emme ole puhuneet asioita läpi ja tänään on todella paljon puhuttavaa. (Hän saattoi paasata minulle tuntikausia, olin aivan uupunut niiden sessioiden jälkeen. ) Kun työpäivä alkoi loppumaan, sisälleni kasvoi levottomuus. Mietin, etten halua mennä kotiin. En yksinkertaisesti vain halua. Mietin, menisinkö isälleni. Hän asui pitkällä enkä halunnut huolestuttaa häntä. Olin salannut isältäni tilanteeni. Hän ei tykännyt yhtään tästä miehestä, vaistosi ehkä jotain. Minulla oli seuraavana päivänä töitä ja mietin, että minä haluan olla yksin omassa rauhassa. Mietin hotelliin menoa. Mietin turvakotiin menoa. Valitettavasti työni vuoksi tämä oli huono vaihtoehto. Jostain sisältäni kumpusi ajatus, että ei. Tämä ei voi mennä niin että hän on minun kodissani ja minä en voi mennä sinne. Kun lähdin ajamaan kotiin, laitoin hänelle viestin että en halua häntä sinne. Jostain löysin rohkeuden tähän. Hän yritti alkuun liehitellä minua kotiin. Totesin, että ei. Hän muuttui täysin kylmäksi ja kertoi syövänsä ja laittavansa itsensä sitten valmiiksi. Hän laittoi vielä viestin, että enkö tule sisälle lainkaan, emmekö harrasta seksiä ennen kuin hän lähtee. Sanoin odottavani ulkona autossa. Siinä autossa istuessa mietin, hakkaako hän minut kun vien hänet juna-asemalle. Mietin, että pitäisikö minun soittaa taksi ja viedä hänet taksilla. Mutta tämä saattaisi provosoida häntä. Mutta jos olisin hänen kanssa kahden, tämä voisi olla minulle vaarallista. Tällaisia asioita jouduin miettimään ja se, että se oma "rakas" laittaa tällaiseen, ei ole millään muotoa oikein. Sitä ei sellaiseksi saa väännettyä vaikka kuinka yrittäisi.
Yritän edelleenkin ahmia tietoa toksisista suhteista. Mitä enemmän on tietoa, sen enemmän on välineitä omaan toipumiseen ja myös tulevaisuudessa pitämään itsestään parempaa huolta. Minäkin olen päättänyt, etten jätä elämää elämättä. Minulla on uusi tuttavuus elämässäni, mutta etenen pikku askelin. Kerroin hänelle, että viime vuoden lopulla kun katsoin kulunutta vuotta, totesin sen olleen elämäni järkyttävin enkä enää ikinä halua tuollaista. Ja että teen vuodesta 2022 itselleni hyvän. Joulukuussa varasin kaksi ulkomaan matkaa lasten kanssa ja tämän lisäksi teen elämäni ensimmäisen ulkomaan matkan keväällä yksin. Tämä jännittää ja sisällä on myös kupliva odotuksen tunne. Loppujen lopuksi elämä on meidän omissa käsissämme eikä sitä kannata heittää hukkaan. Kun alkaa saamaan uusia hyviä kokemuksia, ne ikävät jäljet sisällä pienenee. Tähän uskon.