Merenelävä, sinä puhut minun elämästäni.

Minulla oli aivan samoja kokemuksia ja tuntemuksia. Jos oli jonnekin sellaiseen paikkaan meno, mitä hän ei ollut suunnitellut tai ollut hänelle tärkeä, häntä sai odottaa. Usein olimme myöhässä. Jos oli meno jonnekin minne hän halusi, hän vaati että minä huolehdin siitä, että aikataulumme pitää. Ja sitten hän käyttäytyi kuin 3-vuotias. Minun piti tietyllä tavalla herättää hänet jotta hän pysyisi hyvällä tuulella ja tietyllä tavalla kertoa kauanko on lähtöön aikaa jäljellä. Tietyllä tavalla valmistella hänelle kaikki vaatteet jne valmiiksi. Esim. 2 erilaista asukokonaisuutta mistä valita. Ja vaikka olisi ollut vain puolen tunnin ajomatka, mukana piti olla kylmää juotavaa jossa oli sekoitus esim. vichystä ja funlight-mehusta täydellisellä yhdistelmällä. Olin usein itse pienillä unilla varustettuna, jo ihan väsyksissä tässä kohtaa.
Minä tunnistan niin hyvin tuon sisäisen tunteen siitä että on kiire kotiin. Vaikka hän ei asunut kanssani, hän halusi että olen kotona. Kun ilmoitin hänelle, että olen sulkenut kotioven perässäni, hän oli tyytyväinen. Olin kuin häkkilintu. Ja sairaalla tavalla omakin mieleni rauhottui, kun olin kotona.
Tunnistan myös tuon, mistä kirjoitit Irtinyt. Jos ei hetkeen keskittynyt puhelimeen vaan jutteli kyläillessä isän tai veljen kanssa, olikin piru irti. Muistan yhden tapauksen. Minulla on ystävä, kenet olen tuntenut 3-vuotiaasta saakka. Hänen äitinsä oli vähän kuin minun varaäiti. Äiti täytti tasavuosia ja minut kutsuttiin pieniin juhliin. Muistan miten jouduin miettimään tarkkaan, miten kysyä lupaa tänne juhliin menemiseen. Selitin tarkkaan kuka tämä ihminen minulle on, miksi juhliin meno on minulle tärkeää, keitä siellä on, mitä nämä ihmiset ovat minulle. Ja päätin anomukseni "mieti asiaa, sinun ei tarvitse päättää tätä asiaa nyt". Hän oli tähän tyytyväinen ja kuin Jumala antoi minulle luvan. Kun oli itse juhlapäivä, tunnelma olikin jo vähän kireä. Hän kysyi mitä vien lahjaksi ja ei halunnut että käytän tähän euroakaan. Kun pääsin juhliin, minun olisi pitänyt ottaa kuvat kaikista. No en todellakaan voinut tehdä tätä. Olin saanut tarkat ohjeet, miten istuutua siten etten ole vastapäätä ystäväni miestä tai ystäväni veljeä (paikalla olleet miehet). Jos he puhuivat minulle, minun olisi pitänyt vastata heille ystäväni kautta. Hän lähetteli minulle viestejä joihin piti reagoida heti. Puhelin oli laukussani enkä huomannut viestejä. Sitten hän jo soittikin. Vastasin puheluun ja sieltä kuului vaan ärinää "Haista vittu, haista vittu!" ja luuri kiinni. Ystäväni huomasi ilmeeni ja kysyi mikä on. Valehtelin ja menin toiseen huoneeseen soittamaan takaisin. "Nyt sä lähdet sieltä saman tien kotiin. Kuulitko. Tämän takia en halua päästää sua minnekään koska et osaa käyttäytyä. Sä et vain osaa olla kunnolla! Jos sä et lähde sieltä viiden minuutin sisällä, tapan sut. Ymmärrätkö?" Tuo puhelu tuntui vievän voimat sisältäni. Ihan kuin joku olisi imenyt ne sillä sekunnilla pois. Valehtelin kaikille, että isäni on tulossa käymään ja minun täytyy nyt lähteä. Olin aikaisemmin kertonut isäni putkiremontista ja miten hän on lähdössä toiseen kaupunkiin hetkeksi asumaan. Aistin, että minua ei uskottu mutta kukaan ei sanonut mitään. Kun pääsin kotiin, laitoin kuvan siitä että olen kotona ja rauha oli taas maassa. "Annan sulle anteeksi. Tämän kerran. Mutta tästä eteen päin ei tällaisia juhlia."
Yksi hänen outo toiveensa oli, että hän olisi halunnut minun sanovat irti vuokrasopimukseni, laittavan lapseni isälleen asumaan ja muuttamaan isäni luokse asumaan. "Säästäisit tässä tosi paljon rahaa ja isäsi saisi apua sinusta. Sinä et auta isääsi tarpeeksi ja hän on vanha." Hänen mielestä olisin hyvin mahtunut isäni kaksiossa olohuoneen sohvalle nukkumaan. Kun kysyin, missä tapaisin lapsiani, miten he olisivat kanssani? Päiväkyläilyt kuulemma riittäisi ja isänikin näkisi lapsiani ja tämä olisi hyvä juttu. Hän halusi että säästän rahaa meidän yhteisen tulevaisuuden eteen. Vaihtoehto b oli pienen pimeillä markkinoilla olevan yksiön vuokraaminen hänen läheltään. Hän jätti aina jotenkin näistä suunnitelmistaan lapseni pois. "He jättävät sinut joka tapauksessa. Miksi väsytät itsesi heidän vuokseen? Heillä on rikas isä, hänen kuuluu pitää heistä huolta. Nyt hän pääsee ihan liian helpolla. Näetkö miten hän on fiksu? Hän nauttii elämästään, hänellä on uusi nainen ja tämä nainenkin on fiksu. Kohta hän ei tapaa lapsiaan enää ollenkaan. He nauttivat elämästä ja hän nauraa sinun tyhmyydelle kun sinä puurrat lastesi eteen. Noiden huonosti kasvatettujen kiittämättömien lasten eteen." Merenelävä, minäkin olen enemmän kuin helpottunut siitä, etten ikinä perustanut hänen kanssa hänen toivomaansa yritystä. Uuvutin itseni siinäkin projektissa missä piti etsiä erilaisia liiketiloja, selvitellä saisiko niihin avattua milloin ravintolan, milloin kuntosalin ja mitä tämä kaikki maksaisi. Minulla olisi pitänyt olla taikakeinot, joilla loihtia hänelle valmis, toimiva yritys jonne hän sitten olisi astellut kuin kukko tunkiolle. Kun en tehnyt tätä, sainkin kokea hänen uhkailunsa. " Sinä et oikeasti rakasta minua. Sinusta ei ikinä tule sen tason nainen joka sanoo miehelleen että tässä rakas, tein tämän kaiken sinulle ja meille. Sinä et ansaitse minua. Tiedätkö miten onnekas olet, kun huonoudestasi huolimatta rakastan sinua? Kerron sinulle. Teen mitä tahansa sen eteen, että saan yrityksen. Etsin siihen kumppanin ja mitä tahansa ehtoja kumppanini laittaa, hyväksyn ne. Ymmärrätkö sinä? Sinä et saa sanoa tässä vaiheessa mitään. Annoin sinulle tilaisuuden ja et käyttänyt sitä." Tällä hän viittasi siihen että ryhtyy parisuhteeseen toisen naisen kanssa mutta minun täytyy silti jatkaa suhdettani häneen.
Kannan tätä kaikkea sairautta vielä sisälläni. Mutta kuten sinä kuvaat Merenelävä, kannan sitä ns.ilolla. Olen iloinen siitä, että saan olla juuri sellainen kuin olen. Ilman että kukaan on arvostelemassa tai viemässä mielialaani alas.
Kiitän myös teitä Irtinyt ja Merenelävä. <3