Tota koin kyllä nuoruudessa alituisesti. Mullehan oltiin aina opetettu, ei suoraan mutta manipuloiden, että realiteetti on se mikä on itseni ulkopuolella, jos valtaväestö on jotain mieltä ja oma mielipiteeni poikkeaa siitä, jomman kumman on pakko olla väärässä. Tunteeni sanoo että massan mielipiteessä joku haiskahtaa mutta en voi perustella omaani fyysisillä faktoilla vaan sillä miltä musta tuntuu, joten mun on pakko olla väärässä. Enhän mäkään aina luottas toisen "musta vaan tuntuu tältä" mielipiteeseen heti koska kuka tahansa voi sanoa näin ties millä motiivilla.NeitiK kirjoitti:Harmaus, mulle tuli tosta sun viestistä mieleen sellainen, että mulle tuollaisten fiilisten taustalla on välillä epäluottamus omiin kykyihin arvioida asioita ja tarve saada joku muu sanomaan, miten ne asiat "oikeasti ovat". Sitten voi tulla pohdittua sitä, että sanoiko se sen nyt aidosti vai ei vai mitä sillä on mielessä. Se on sellainen, että ei riitä, jos itsestä tuntuu, että ehkä mä nyt selvisin tässä ihan hyvin, ei osaa luottaa siihen, vaan tarvitsee jonkun muun sanomaan menikö se nyt oikeasti hyvin vai ei. Mitä enemmän olen alkanut luottamaan omaan arviointikykyyni, niin sitä enemmän olen huomannut, ettei sillä niin ole väliä sanooko joku jonkun asian aidosti vai ei, kun se on kuitenkin aina hänen oma mielipiteensä. En minä tuolta keneltäkään edes voi saada mitään objektiivista mittaria, vaan aina ne on eri ihmisten mielipiteitä ja ne voi olla keskenään ihan erilaisia.
Toisinaan koetin väkisin todistaa ettei mun mielipide ole pelkkää vainoharhaisuutta ja yleensä siinä todistaessa tuli myös uhriuduttua. Osoitin etten ollut täysin väärässä mutta hyvinvointini kustannuksella. Tosin vaan sen kautta opin luottamaan itteeni enkä toimimaan sen mukaan mitä äitini oli opettanut.. ja tavallaan myös kasvattanut pelkäämään koska vaikka mulla olis todistettava mielipide, hänellä on aina suurempi valta ja voima vaikuttaa muiden mielipiteisiin kuin mulla saada ihmiset tukemaan itseäni tarvittaessa, esimerkiksi juuri narskun pelleilyn kohteeksi joutuessa. On silti hankala opetella siihen että mulla on sama valta ja voima vaikuttaa kuin kaikilla muillakin, oli kyse omasta elämästä tai siitä miten muut muhun suhtautuu. Eihän kukaan ihminen ole saari.
Vielä vaikeampaa tosin mulla on ollut luottaa omaan päätöksentekokykyyni. Haluun tehdä järkeviä ja eteenpäinvieviä päätöksiä elämässäni. Tulevaisuutta rakentaessa, työhön kouluttautuessa sekä ihmissuhteissa. Pelkään silti liian usein että annan mun tunteiden sokaista mut, jolloin tulee tehtyä huonoja päätöksiä... narskujen rakkauspommitukseen taipuminenhan on yksi jolloin tätä tapahtuu vaikka ite en oo vielä tähän kunnolla haksahtanut. Kaverisuhteissa tosin mun tunteilla pelattu samaan malliin. Ja sit narsku vie sen kaiken. Jouduin sen katauden uhriksi enkä nähny sitä ajoissa. Aina ei oo perääntyminen tilanteesta selvittänyt päätä.
Kun alitajunta sotkee tietoisuuden suunnitelmat, eikä edellämainitusta tiedä kummitteleeko siellä menneisyys vai puhuuko intuitio. Ja sit koettaa hakea sitä tasapainottavaa objektiivisuutta toiselta ihmiseltä jotta ei kaikki siihen asti tehty työ ja suunnittelu mene mahdollisen tekemäni virhearvioinnin takia mönkään. Mutta toisaalta tääkin altistaa narskun viettelytaktiikoille. Toivottavasti sisäinen tasapaino tosiaan löytys.