Sain tänään sosiaalityöntekijöiden dokumentit keskusteluista 1) minun ja 2) lapsen isän kanssa.
Alunperin minulle oli toisella ja viimeisellä tapaamisella sanottu, että isän käytös on todella harmillista, kun ei suostu lastenvalvojan tai sossun kautta tekemään tapaamissopimusta. Sosiaalityöntekijät olivat kertomukseni ja lähettämieni liitteiden perusteella samoilla linjoilla kanssani, että valvotut tapaamiset olisivat aiheellisia isän aikaisemman toiminnan ja ongelmien vuoksi.
No, nyt papereissa homma oli saanut sellaisen lisäsävyn, että kun isä oli mennyt oman, yhden ja ainoan, tapaamisensa lopussa huomauttamaan, että minulla varmaan on mielenterveysongelmia, niin sosiaalitoimi oli lisännyt tämän huolenaiheeksi. Itselläni siis aikoinaan liitteinä sossulle omasta takaa kaikki kertomukset keskusteluista mm. kahden psyk.sairaanhoitajan kanssa minun mielenlaadustani "hyvä keskustelija", "tasapainoinen ihminen", "positiivinen suhtautuminen elämään" jne. ja tilanteista isän lapsen suunnalta "henkinen väkivalta", "minun pitänyt mennä turvakodille", "aikaisemmasta suhteesta olevan lapsen halventaminen", "rahalla kiristäminen ja vähättely", "aborttiin painostaminen", "päihteiden väärinkäyttöä" jne. Isä ei toimittanut mitään papereita väitteidensä tueksi tai että olisi minun vuokseen joutunut hakemaan apua. Eli yksi ilkeyksissään heitetty kommentti isän puolelta, että minulla on mielenterveysongelmia, on lisätty huolenaiheeksi. Tämä siitäkin huolimatta, että sossu itse tehnyt minusta merkinnät, että "hyvä ja huolehtiva äiti" ja "kotiolot erinomaiset".
Papereissa tuli myös esille, että isä itse ensiksi kieltänyt ongelmansa ja ettei hänellä mitään diagnooseja ole mistään, mutta myöhemmin sanonut, että on lääkkeet. Miten voi olla lääkkeet lääkäriltä, jos ei ole diagnoosia???? Näitä hänen omia sanomisiaan ei kuitenkaan ole noteerattu huolenaiheissa.
Mainittu kuitenkin, että ristiriitoja kertomuksissa.
Toiseksi, lapsen tapaukseen liittyvien muiden ihmisten kanssa käytyjä keskusteluja ei ole rekisteröity ollenkaan. Nämä ihmiset puhuneet juuri minun kanssani samoilla linjoilla, vaikka ei yhteisiä intressejä asian suhteen, eli heillä ei olisi syytä valehdella. Mielenkiintoista! Onneksi on erikseen näiden ihmisten todistukset asiasta.
Kolmanneksi, sosiaalityöntekijät olivat sanoneet, että olivat käyneet lapsen isän kotona, mutta papereista selvisi, että itseasiassa isä oli käynyt toimistolla. Eli sosiaalityöntekijät eivät ole nähneet hänen kotiaan ja puitteitaan, kuten meidän kotimme ja puitteet. Eli mitään todellista kuvaa isän elämästä ja olosuhteista ei ole tullut. Mutta nehän selviävät viimeistään sitten, jos ja kun oikeuden kautta aletaan selvittää elinolosuhteita. Mielenkiintoista silti!
Nämä nyt päällimmäisenä, mutta oli muitakin kohtia, joissa selvästi huomasi, että asioihin ei haluttu tai ehditty perehtyä kunnolla ja raportit kirjoitettu kiireessä.
Eli jos tilanne on todella kinkkinen, niin ei kannata liikaa alkaa sosiaalitoimen kanssa asioita vääntämään, vaan viedä asia tai antaa toisen viedä asia oikeuteen. Näyttää pahasti siltä, että jos liikaa on tekemisissä noiden kiireessä rypevien ja kuten joku sanoi "laiskojen" sossujen kanssa, niin dokumenteissa lukee vähän sitä sun tätä. Voi olla loppupeleissä vain harmia koko hommasta. Meillä tosiaan loppui isän vastustuksesta asiointi sossun kanssa ja ollaan nyt menossa oikeuteen, jossa tuntuisi olevan paremmat mahdollisuudet saada jotain järkeä koko hommaan.