Re: Narsistin elämänsuunnitelma
Lähetetty: 09 Tammi 2021, 23:35
Haluaisin tässä myös kommentoida omalta osaltani tän ketjun viestien sisältöä, että mua hieman häiritsi se, että lähdettiin analysoimaan sitä, että onko kyseessä esim. narsisti vai paranoidi henkilö tms. Mun mielestä ei ole vertaistuen kannalta olennaista, onko joku ihminen vahvasti narsistinen ja paranoidinen henkilö (koska osa narsisteistakin ovat hyvä epäluuloisia) vai onko kyseessä sataprosenttinen narsisti tai psykopaatti. Olennaisempaa on kuunnella ihmisten kokemuksia narsistisen henkilön tai -systeemin uhrina. Kaikki asiantuntijat, joita tähän mennessä olen narsisteista ja psykopaateista kuunnellut ovat sanoneet, ettei psykopatian tai narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaminen ole helppoa edes psykiatrille. Psykopatian diagnosoimiseksikin täytyy tehdä monia tutkimuksia ja käydä läpi tarkasti koko henkilön henkilöhistoria. Joten kukaan ei voi heittämällä täällä arvioida onko jonkun ex tai läheinen psykopaatti narsisti tai sosiopaatti, mutta varmasti kaikkia näitä henkilöitä yhdistää vahva narsistisuus ja toisten hyväksi käyttö. Lisäksi on muita mielenterveydenhäiriöitä, joissa henkilö saattaa menettää todellisuuden tajuaan ja toimia epäsosiaalisesti, mutta kyseessä ei silti ole tällöin narsistinen persoonallsisuushäiriö tai psykopatia. Kuitenkin narsistisen henkilön kanssa pisempää elenyt yleensä tunnistaa sen, että narsistisen henkilön käytös on hyvin patologista, muuttumatonta, samantyyppistä, eikä siihen usein auta mikään hoito eikä heillä ole edes halua hakeutua hoitoon. Sanon tämän siksi, ettei kenellekään tulisi oloa, että heidän kokemuksiaan vähätellään tms. Koska itselle ainakin tärkeintä on vertaistuki, ei niinkään pilkun tarkka analyysi narsismista tai psykopatiasta. Tietenkin joitakin voi sekin auttaa ja se on ihan mielenkiintoista keskustelua. Kunhan muistaa, että uhrien kokemukset ovat todellisia, joten se on mielestäni sama onko kyse vaikkapa 98% narsistista vai 100 % psykopaatista.