Harmaus kirjoitti: ↑03 Maalis 2018, 23:31
En kyllä muista yhtään mistä miekat yms lähti, voi olla että terve halu purkaa energiaa ja tapella kuten muutki... tai ehkä vaan aina oon katsonut ylöspäin semmoista ideaalia soturin roolia tai tehtävää maailmassa. Sitä että on vahva ja voi tehdä jotain mitä kaikki eivät välttämättä uskaltaisi. Ja saisin olla hyvä siinä mitä teen. Lisäksi koin perinteisen syntymäsukupuolen roolin aina hirveen ahtaaksi ja henkisesti tukahduttavaksi.
Isona osana on varmaan ollut myös alitajuinen tarve tuntea että osaan puolustaa itseäni jos joutuisin taistelemaan... mutta koska lapsena fiktio ja realiteetti ovat usein yksi ja sama, siitä kai tuli kiinnostus tuohon miekkojen heiluttamiseen. Onhan mulla ollut halu maanpuolustustakin kohtaan näin myöhemmin... ei vaan siksi koska tod näk hieman idealisoin sitä mitä sotilas tai soturi on, vaikka heidät muistetaan aina sankareina ja vahvoina ihmisinä, loppujen lopuksi moni ollut pelkkiä ihmisromuja sodan jälkeen (mitä taasen en idealisoi)... vaan myös siksi että oon aina halunnut kunnioittaa itse valitsemallani tavalla sitä minkä takia meijän isovanhemmat vuodattivat joskus hikeä ja verta. Monen mielestä mun asenne voi olla vanhahtavaa, typerää ja menetetyn tapauksen jahtaamista, mutta ei kai joka ikistä mielen kolkkaa ja intohimoa tartte ruveta perustelemaan... tunteet ja ideaalit tekee musta kummiskin elävän ihmisen, ei konetta tai sätkynukkea.
Minusta kuulostaa ihan terveeltä ja upea juttu, että joillain ihmisillä on "perintesiäkin arvoja". Mun lähin kaveri on myös noiden perinteisten sotilasarvojen (maanpuolustus kunniatehtävänä) kannalla. Välillä meillä saattaa tulla hiljaisia hetkiä hänen kanssaan, muttei kuitenkaan erimielisyyksiä juurikaan. Itte olen aiemmin ollut enempi hälläväliä noiden asioiden kanssa, mutta tänäpäivänä ehkä ymmärrän paremmin maanpuolustusta, mitä nuorempana. Tää on outo juttu ittelle, kun on vasta aikuisuudessa "oikeus oman sukupuolen rooliin"..sitä oppii päivittäin uutta ittestään, myös tässä suhteessa.
Sanotaan näin, että ainut kiusaamismuoto mitä EN kokenut nuoruudessa oli fyysinen ja seksuaalinen väkivalta vaikka sukupuolirooleja tuputettiinki paljon. Seksuaalinen häirintä tapahtui tosin myöhemmin ja pahinta tilanteessa oli, ettei tekijää koskaan saatu sosiaaliseen tai lailliseen vastuuseen.. lisäksi se tuli ihmiseltä joka esittäytyi aluksi vertaistukena!
Hänen pelleilynsä ja vihjailunsa tosin paljasti hänen omat lapsuudentraumansa... vaikkei vastuuseen välttis joutunutkaan, saa elää tiedon kanssa että joku muuki tietää eikä se joku oo kompulsiivisten "rangaistusten" pelosta huolimatta ollut hiljaa. Olis valikoinut uhrinsa paremmin.
Melkein kun miettii, niin fyysinen "looginen" väkivalta on vielä ihan siedettävää suhteessa psyykkiseen väkivaltaan..Tällainen ihminen esimerkiksi mun isä oli enimmäkseen. Psyykkinen väkivalta taas hajottaa salakavalasti ja murustellen uskoa itseensä..kunnes lopulta ei välttämättä edes tunne itseensä.
Tuo seksuaalinen häirintä vertaistuessa on kyllä aika ilkeä homma, kun siellä on kuitenkin ihmiset niin avoimesti haavottuvaisia. Tosi ikävää, että oot joutunu kokemaan tuollasta paikassa, missä pitäs olla turvaa.
Tän jutun lukemisen jälkeen mulle nous jostain syystä aito pelko siitä, että mun sisareni alkais pyöriä täällä..Hän kun on ihmisenä kuten äitini, molemmat verhoituvat kaikkialla auttajan roolin taakse..Keräten itselleen auttamispisteitä ja ympäristöstään peilausta, että tekevät vain hyvää "esittämällä hyväntekijää" ihmisille..Molemmat tuntuvat kokevan lopulta jopa uhranneensa niin paljon, että heillä on oikeastaan aina oikeus yli muiden, jos niin vain tahtovat(Marttyyrinarsismi/piilonarsismi). Jos et tee mitä he tahtovat, niin sitten susta puhutaan pahaa muille huoletta..Olethan narsisti: "koska et toimi, kuten sun pitäisi toimia"(heidän mielestään).
Jos enemmän avaan, manipulointi, valehtelu, perustarpeisiin liittyvien rajojen rikkominen ja syyllistäminen (asioista joita en yleensä ollut tehnyt), melkein päivittäinen huutaminen jonka takia sit koetan vältellä kaikkea käytännössä hyödytöntä riitelyä (=> liian kiltin henkilön syndrooma)...
Tuo jotenkin toi lämpimän, mutta samalla kuristavan fiiliksen. Tuolla tavalla itsekkin tunsin lapsuuden menneen..Jos mun äidiltä kysyttäisiin, niin "olin vaan vaikea lapsi", joten hän on oikeastaan uhri tässä, kun tekee milloin mitäkin sairasta ja nöyryyttävää..kaikkihan johtuu vain minusta, joten SEHÄN ON IHAN OIKEIN!
Lähipiirissä ainakin haluun olla turvassa. Ja sit kun manipuloidaan, syyllistetään ja huudetaan tarpeeks, tosiaan siihen alkaa uskomaan. Mielenterveysongelma alkaa kukkimaan. Ja sit jokainen inhimillinen tunnereaktio mikä multa tulee esim huutoon tai epäoikeudenmukaiseen/epäkunnioittavaan kohteluun on mielenterveysongelmalla kuitattua.
Mulla meni varmaan 5v, ennen kun löysin 1kpl ihmisiä kehen luotan. Mun mielestä on ihan luonnollista, ettei voi kovin paljon luottaa, jos on pitkäaikaisen psyykkisen väkivallan uhri. Ainakin mä olin keränny ympärille lähinnä ihmisiä, jotka satutti mua. Sitten kun ymmärsin asian, niin oli uskomatonta, että mun (psykoterapian jälkeinen) hoitava työntekijä käsitti tilanteen: "mustavalkoisena ajatteluna". Se meni kyllä liian pitkälle aikanaan..olin ymmärtänyt isoja juttuja ja nous vaikeita tunteita pintaan..Tää tyyppi lähinnä yritti ylipuhua ymmärtämään toisin(tuli ihan lapsuus mieleen, kun ylipuhutaan uskomaan toisen puheita omien kokemuksien sijasta)..Hän halusi vain parantaa mun "mustavalkoisen maailmankuvan"..
Tuo hoitosuhde piti sit päättää, koska aloin kokea tulevani ihan hulluksi ja mun piti käydä kriisikeskuksessa käyntien jälkeen, että sain palauduttua hoitokäynnistä. En osaa arvioida, miksi tuo hoitosuhde meni vinoon, mutta sen tiedostin, että meillä oli tosi erilainen maailmankuva sen hoitajan kanssa.