Narsisti "ystävänä"

Voit kirjoittaa oman tarinasi.

Valvojat: Purple, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Jokunen

Narsisti "ystävänä"

Viesti Kirjoittaja Jokunen »

Olen ollut huomaavinani että narsistiset "ystävät" voivat käyttäytyä hyvin samankaltaisesti kuin narsistiset puolisot joista täällä usein kirjoitetaan. Kerron seuraavassa eräästä itse kokemastani, jossa kuvio mielestäni kiteytyy selvästi. Pidän siis tätä kuvaamaani henkilöä narsistina.

Ensin oli kuherruskuukausi

Harrastuksen parissa tapaukseen tutustuin. Alussa narsku esitti uudesta tuttavuudesta innostunutta ja alkoi pitää tiiviisti yhteyttä. Hän oli muka löytänyt sielunveljensä ja näytteli ymmärtävää ja kannustavaa toveria. Tässä vaiheessa hän saattoi tarjota suureellisin elein jopa oluen ja lupailla kaikenlaista tukea ja pääsyä maalailemiinsa suuriin kuvioihin harrastejutuissa.
Tunsin jotenkin jääväni kiitollisuudenvelkaan, jopa käyttäväni tyyppiä hiukan hyväksi.

Sitten alkoi arki, kontrolli ja hyväksikäyttäminen

Narsku alkoi puuttua hänelle kuulumattomiin asioihin, kuten siihen kenen kanssa ja miten minun tulisi viettää aikaani, millainen kännykkä minun pitäisi hankkia, millaista musiikkia tulisi ja ei tulisi kuunnella, jopa siihen miten pukeutua.
Olisi lopulta vietettävä illat narskun, tämän elämäntapatyöttömän, ryyppyseurana tulevasta työpäivästä piittaamatta, olisi maksettava oluita, kuunneltava loputonta rehvastelua ja kuuliaisesti nieltävä narskun ulostamaa "kritiikkiä".
Tämä hyypiö saattoi rehvastella jopa suoranaisilla rikoksilla, osoittivathan ne hänen erityisyyttään, sitä että hänellä sentään on "pallit".
Jos erehdyin sanomaan mitään positiivista itsestäni tai ystävistäni se lytättiin perusteellisesti, mutta jos erehdyin sanomaan mitään kriittistä itsestäni, ai ai mitä herkkua se olikaan, se muistettiin kauan. "Sä itsekin myönnät että sä..."
Pääsääntöisesti kuitenkin ainoa toivottu puheenaihe oli narskun ja hänen arvostamiensa asioiden ylistäminen.

Tyyppi lainaili tavaraa, kalliita harrastevälineitä, jota ei aina pystynyt palauttamaan, ainakaan ajoissa tai ehjänä, eikä yrittänytkään korvata mitään. Hän vaati isojakin palveluksia tehtävän itselleen ilman minkäänlaisia vastapalveluksia, tuskin aina edes kiitosta. Kerran narsku vaati minua ottamaan yhteyttä henkilöön joka ei vastannut narskun puheluihin ja pyytämään tältä henkilöltä palvelusta narskulle. Sain niin sanotusti luurin korvaani. Myöhemmin olen tutustunut sanontaan lentävä apina - sellaiseksi minut oli nyt taiottu.

Ja sosiaalinen eristäminen

Narsku kävi ihmissuhdepeliä jossa ollaan joko hänen puolellaan tai häntä vastaan, mutta mieluiten kaikki muut toisiaan vastaan.
Eräästä harrastusporukkamme henkilöstä narsku varoitteli minua ja neuvoi välttelemään, koska tämä olisi kuulemma tosi hankala tyyppi.
Kun myöhemmin tutustuin tähän ihmiseen hän paljastui ihan mukavaksi kaveriksi, joka tosin oli kerran asettanut narskun lainailulle selvät rajat.
Vastaavasti minut jätettiin erään innostavan projektin ulkopuolelle ja myöhemmin kuulin että narsku oli varoitellut muita siitä kuinka minä varmasti "feidaisin", jättäisin projektin kesken.
Narsku esitti ilkeitä väitteitä ystävistäni, kuten esimerkiksi siitä mitä ystäväni olisivat sanoneet minusta selkäni takana. Hän tihkui myrkyllistä kateutta niin minun kuin muidenkin onnistumisista, ja mitätöi tai yritti esittää kaiken muka omaksi ansiokseen. Kaikenlaiset jännitteet etäännyttivät vanhojakin ystävyyksiä.

Lopulta narsku iski uuden naisystäväni pettäen samalla omaa puolisoaan. Hän jatkoi kolmiotakkuilua aikansa kunnes puolisonsa otti eron ja muutti toiseen kaupunkiin. Tässä oli väkivaltaakin taustalla, kuulin myöhemmin. Myös narskun suhde entiseen naisystävääni kariutui pian, syynä muun muassa narskun paheneva päihdeongelma.
Tapauksen jälkeen pyrin katkaisemaan välini narskuun, mutta se oli yhteisen harrasteen ja tuttavien takia vaikeaa.
Tutustuin sittemmin viehättävään naiseen joka kuitenkin pian otti etäisyyttä. Vuosia myöhemmin tämä nainen kertoi narskun väittäneen hänelle minun seurustelevan toisen naisen kanssa. Tämä oli narskun törkeä valhe.

Yritys saada uhri takaisin koukkuun

Pyrkimyksestäni lähteä seurasi tungettelevia yhteydenottoyrityksiä sekä vuodatusta siitä kuinka narsku ymmärsi nyt toimineensa väärin ja kuinka tärkeä ystävyys on kyseessä, kuinka narsku on nyt "muuttunut mies" (siis todella tämä fraasi!).

Kun en enää jaksanut vastata narskun puheluihin, täyttyi kännykkäni viesteistä ja lentävät apinat alkoivat pommittaa minua. He halusivat puhua narskun puolesta, että antaisin narskun kertoa "oman näkökulmansa".
Tuntemattomat numerot ja yhteiset tuttavamme jäivät kohta vastaamatta, pian muutkin puhelut. Jouduin lopulta muuttamaan yhteystietoni salaisiksi ja vetäytymään harrastuskuvioista.
Tämän elämänjakson aikana uuvuin, masennuin, menetin kontakteja ihmisiin, uskoa omaan pärjäämiseeni ja kyvykkyyteeni, innostusta itselleni aikaisemmin tärkeisiin asioihin.

Jälkinäytös

Törmäsin tähän tyyppiin uudestaan vuosia myöhemmin kaupungilla. Se valitteli kovasti yksinäisyyttään ja yritti saada puhelinnumeroani.
Hovi eli "kööri" on ilmeisesti haihtunut ja elämä liukunut reippaasti katuojaa kohti.

Itsestäni jotain:
Olen joutunut hakemaan apua vaikeaan masennukseen ja yleistyneeseen ahdistukseen.
Terapeutin sekä psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa kestusteltaessa on toistuvasti tullut esiin että molemmat vanhempani olivat todennäköisesti narsisteja.
Täällä lukemani tarinat lapsuudesta narsisti(e)n hallitsemassa kodissa tuntuvat valitettavasti hyvin tutuilta.
Olen sitten ilmeisesti toistanut lapsuuden traumaani hankkimalla seurustelukumppaniksi ja "ystäviksi" useampiakin narsistisesti tai epävakaasti käyttäytyviä henkilöitä.

Kiitos kun jaksoit lukea.
JohannaSu

Re: Narsisti "ystävänä"

Viesti Kirjoittaja JohannaSu »

Hurja tarina on sinulla takana ja ihan kuulostaa pesunkestävältä narskulta tuo tapaamasi tyyppi. Narskuissa on se pirullinen puoli, että niillä ei ole omaatuntoa, mutta ne tietävät, että sinulla on ja ne tietävät, miten se toimii. Ne tietävät, että vaikeissa tilanteissa normaali ihminen reflektoi myös omaa käytöstään ja usein ne ensimmäiset narskun temput menee otsikon "ei se varmaan mitään tarkoittanut, käsitin sen väärin" alle. Sitten kun niitä omituisia tilanteita tulee koko ajan lisää, ei enää luota itseensä.

Olet kuitenkin löytänyt voimia irtaantua ja nähnyt sen kuvion läpi, vaikka kovan hinnan oletkin maksanut siitä. Hyvä, että olet hakenut apua. Pimeintä on ennen aamunkoittoa, kuten sanonta sanoo. (Vai oliko se Stephen King?) Elämällä on taipumus puskea esiin joka kivenkolosta ja raosta, sinulle on parempaa tulossa edessä päin ihan varmasti.
Pisara76

Re: Narsisti "ystävänä"

Viesti Kirjoittaja Pisara76 »

Voi että, tuntuu niinku olisit sanatarkasti kertonu tuossa juuri ihmisestä, johon itse tutustuin 2 vuotta sitten. Itsellä se "suhde" oli vain enemmän, kuin ystävyyssuhde. Tunteet oli mulla todella syvät ja olin valmis tekemään melkein mitä vaan tämän ihmisen eteen. Tällä hetkellä mulla vaan ei ole vielä voimavaroja kertoa omaa tarinaani mutta ehkä jossain välissä kerron. Mulla siis 2 narsistista ihmissuhdetta takana. Toinen niistä oli ystävyyssuhde ja toinen vähän enemmän. Molemmat jätti jälkensä. Tästä jälkimmäisestä olen vielä toipumisvaiheessa, koska sen suhteen heivaamisesta niin vähän aikaa ja jollain tavalla ehkä pelottaa vielä puhua ja koen tietynlaista syyllisyyttä myös mitä asioihin liittyi ja tavallaan ne entisetkin arvet mitä eka narsisti aiheutti revittiin osittain auki uudestaan. Kerron oman tarinani, kun olen siihen riittävän valmis henkisesti. Tällä hetkellä tätä mun viimisintä juttua kohtaan on vaan niin kova viha päällä mutta samalla myös kaipuu. Tällä palstalla huomaan, että niin moni on näköjään kokenu niin paljon samaa.
Vastaa Viestiin