Ja nyt viimein uskalsin tarpeeksi kauan tuoda kantaani ilmi, jotta miehenikin sen sisäisti. Että todella tarkoitan että haluan erota. Monet monet keskusteluyritykset on tehty ja tappelut tapeltu. Perheneuvolaakin jo yritettiin. Ja sitten kaikki käsikin äkkiä. Mies hommasi oman vuokra-asunnon, pakkasi kamansa ja lähti viikon sisällä. Ja vielä (ainakin tässä vaiheessa) kaikessa sovussa. On sovittu elatusapu, lasten tapaamisista, talon lainasta yms. Melkeinpä pelkään, että tämä on liian hyvä ollakseen totta. Voiko kaikki mennä näin sovussa?
Minua on 18 vuotta poljettu lattianrakoon joka asiassa. Fyysistä väkivaltaa ei ole ollut, mutta minä en ole päättänyt koskaan mistään, kaikessa on ollut pakko ajatella miehen mielipidettä, en ole ennen lapsiakaan voinut käydä yksin missään (hyvä jos töissä ja opiskelemassa). Kotona minä olen tehnyt kaiken 95%:sti. Vastikään pyysin miestä laittamaan nuorimmaista iltakuntoon (vaipanvaihto, hampaiden pesu jne), ja kun mies tv:n edestä sohvalta joutui sen takia nousemaan hän valitti että kuri on kuin armeijassa täällä hänellä. No hän oli maannut koko illan sohvalla, ja minä tehnyt kaikki perheen rutiinit. Ja puhe on ollut perheneuvolassakin, etteivät miehet osaa ajatuksia lukea, vaan pitää pyytää auttamaan.
Edelliset kesät hänellä on hurahtanut omien harrastustensa kanssa niin, ettei ole yli puoleen lasten kesälomasta ollut kotona, vaan jatkuvasti reissun päällä. Plus sitten yllättävät kotoa poissa vietettävät yöt kavereiden luona. Minulla ei ole ollut lupa näistä valittaa. Minä en ole koskaan osannut tehdä mitään niin hyvin kuin hän sen tekisi, jos viitsisi. Fyysisistä vioistani muistetaan huomautella jatkuvasti. Erään sovinnon jälkeen meni ehkä puoli tuntia kun hän ystävällisesti tiedusteli, milloin oikein aioin leikkauttaa nuo vaivaisenluuni

Nyt parin viime vuoden aikana olen huomannut olevani vielä nuori, fiksu, nättikin.Olen opiskellut, valinnut itse työni, huomannut että pärjään, vaikka mies ei olekkaan arjessa täysillä läsnä, eli pikkuhiljaa jätin hänet minun ja lasten arkielämästä ulos hankaloittavana tekijänä. Jos häneltä mielipidettä asioihin kysyi, oli se aina jotenkin arkeamme hankaloittavaa, tai jos häntä kysyi mukaan lasten ja minun kanssa johonkin, vaikka uimaan, ei hän koskaan lähtenyt. Uskalsin ja jaksoin nousta kapinaan miestäni vastaan. Nyt maailma ehkä alkaa saamaan taas värit takaisin, ehkä minulla on lapsillekin pidempää pinnaa, ehkä intoa vaikka sisustaa minun ja lasten omaa kotia. Ei ole pakko antaa seksiä kellekään illalla, voin hyvällä omalla tunnolla istua sohvalla tekemättä mitään, jos lasten tilanne sen sallii. Voin olla tietokoneella, kuunnella sitä musiikkia mistä pidän, katsoa tv:stä niitä ohjelmia joista pidän, ja voin lasten kanssa syödä pitsaa jos ei jaksa laittaa ruokaa. Voimme olla koko päivän mummulassa, eikä kotona sohvalla ole kärttyistä ukkoa odottamassa (siis jos ei ole harrastuskausi päällä, jolloin hän ei todellakaan ole kotona).
Vuosien varrella aloin odottaa yhä enemmän noita aikoja jolloin hän ei ole kotona. Vuosien varrella aloin stressata hänen kotiin tuloaan.
Alkaisiko nyt elämä?