Aikuisen tyttäreni narsistiset piirteet?
Lähetetty: 29 Elo 2022, 23:29
Onko kenelläkään kokemuksia siitä, että oma aikuinen lapsi vaikuttaisi vahvoja narsistisia piirteitä omaavaksi? Narsistisista äideistä puhutaan paljon, mutta on myös mahdollista, että aikuinen tytär/poika osoittautuu narsistiksi?
Oma kokemukseni liittyy tyttäreeni (32v), jonka käyttäytyminen minua kohtaan on hyvin ristiriitaista/ vaihtelevaa. Välillä on ihan mukaviakin aikoja, jolloin tapailemme silloin tällöin esim. ruokaravintolassa, käymme shoppailemassa tms... Mutta usein saan häneltä nimittelyjä ja mitätöintiä. Tunteensa - niin positiiviset kuin negatiivisetkin - hän yleensä piilottaa. Mutta lähinnä tekstiviestein saan ajoittain raivokkaita, mitätöiviä ja syyttäviä sanoja.
Jos seurassamme on muita ihmisiä läsnä, käyttäytyy tyttäreni aina "kuin herran enkeli"; ei poikkipuolista sanaa kenellekään. Ei edes minulle.
Vaikka olen koettanut ohittaa hänen loukkaavia sanojaan, toisinaan en ole kyennyt niitä ottamaan vastaan itkemättä. Näissä tilanteissa saan kuulla häneltä, että olen `draama queen`. Hän ei siis kykene käsittelemään tällaista tilannetta lainkaan - empatiakyky näyttää puuttuvan?
En myöskään ole saanut vuosikausiin mennä hänen kotiinsa.
Myöskään läheisten ihmisten sairastumiset tai edes kuolemat (esim. isoäiti, -isä ja tyttären oma isä) eivät näytä synnyttäneen hänessä minkäänlaista tunnereaktiota. Kuulin avomieheltään tyttäreni työstäneen asian kognitiivisella tasolla?!
Tyttäreni on varsin vastuullinen ja on aina hoitanut omat opiskelunsa, työnsä ja muunkin elämänsä moitteettomasti. Hyvä työ ja taloudellinen tilanteensa on hyvä. Mitään holtitonta käyttäytymistä, fyysistä riitaa, toisten ihmisten hyväksikäyttöä rahallisesti tms. ei ole minun tiedossani. Eli käsittääkseni ulospäin näyttää hyvältä.
En tiedä mitä ajatella? Omaa lasta on lähes mahdotonta arvioida objektiivisesti.
Oma kokemukseni liittyy tyttäreeni (32v), jonka käyttäytyminen minua kohtaan on hyvin ristiriitaista/ vaihtelevaa. Välillä on ihan mukaviakin aikoja, jolloin tapailemme silloin tällöin esim. ruokaravintolassa, käymme shoppailemassa tms... Mutta usein saan häneltä nimittelyjä ja mitätöintiä. Tunteensa - niin positiiviset kuin negatiivisetkin - hän yleensä piilottaa. Mutta lähinnä tekstiviestein saan ajoittain raivokkaita, mitätöiviä ja syyttäviä sanoja.
Jos seurassamme on muita ihmisiä läsnä, käyttäytyy tyttäreni aina "kuin herran enkeli"; ei poikkipuolista sanaa kenellekään. Ei edes minulle.
Vaikka olen koettanut ohittaa hänen loukkaavia sanojaan, toisinaan en ole kyennyt niitä ottamaan vastaan itkemättä. Näissä tilanteissa saan kuulla häneltä, että olen `draama queen`. Hän ei siis kykene käsittelemään tällaista tilannetta lainkaan - empatiakyky näyttää puuttuvan?
En myöskään ole saanut vuosikausiin mennä hänen kotiinsa.
Myöskään läheisten ihmisten sairastumiset tai edes kuolemat (esim. isoäiti, -isä ja tyttären oma isä) eivät näytä synnyttäneen hänessä minkäänlaista tunnereaktiota. Kuulin avomieheltään tyttäreni työstäneen asian kognitiivisella tasolla?!
Tyttäreni on varsin vastuullinen ja on aina hoitanut omat opiskelunsa, työnsä ja muunkin elämänsä moitteettomasti. Hyvä työ ja taloudellinen tilanteensa on hyvä. Mitään holtitonta käyttäytymistä, fyysistä riitaa, toisten ihmisten hyväksikäyttöä rahallisesti tms. ei ole minun tiedossani. Eli käsittääkseni ulospäin näyttää hyvältä.
En tiedä mitä ajatella? Omaa lasta on lähes mahdotonta arvioida objektiivisesti.