Olen ollut suhteessa 5 vuotta ihmisen kanssa, joka on karismaattinen, itsevarma, huolehtivainen, fiksu ja menestynyt. Hän kannustaa minua jahtaamaan unelmiani ja panostamaan hyvinvointiin. Hän maksaa välillä laskujani, joita en itse pystyisi maksamaan. Hän on tehnyt minun kanssani suunnitelman sille, miten saan maksettua mun luottokorttivelat pois. Hän sai minut myös arvostamaan ulkonäköäni, minkä johdosta päätin luopua ripsienpidennyksistä ja hiuspidennyksistä. Hän elää rohkeasti elämää, jota monikaan ei uskaltaisi elää. Hänellä on suuria visioita ja kunnianhimoisia tavoitteita, jotka lähes aina toteutuvat. Ja näillä kaikilla on ollut positiivinen vaikutus mun elämään.
Mutta…
Hän on sanonut minulle rumia asioita. “Sä oot lumihiutale” tai “miten sinä voit olla noin vitun tyhmä????” ovat vain muutama esimerkki siitä, miten pitkälle hän on saattanut puheissaan mennä. Hän on saanut minulle sellaisen olon kuin minussa ei olisi mitään hyvää tai rakastettavaa.
Hän on monet kerrat sanonut minulle siitä, että mun ei kannattaisi tehdä työtä mistä mä en nauti. Koska hän voisi milloin vaan mahdollistaa mulle elämän, josta oikeasti voisin nauttia. Eli siis käytännössä hän on tarjonnut minulle mahdollisuutta irtisanoutua työstä, josta tienaan naisena enemmän kuin suomalainen mies keskimäärin ja antaa hänen maksaa minun elämiseni. En ole tähän tarjoukseen tarttunut, koska mulle on tosi tärkeää säilyttää taloudellinen itsenäisyys, jotta mun ei ikinä tarvitsisi jäädä onnettomaan parisuhteeseen rahan takia. Tämän olen sanonut hänelle ääneen usein. Ja sitten hän sanoo mulle näin, quote on quote:
“Sä olet rakentanut sun elämän riippuvaiseksi mun elämästä. Sä et vittu tajua, että sä et voi vittuilla mulle, koska sä olet riippuvainen musta. Jos mulle vittuillaan, niin mä en halua antaa sulle etuuksia käyttöön. Mä en maksa mitään ilman et mä hyödyn siitä. Miks mä maksoin eilen sulle viidellä kympillä juomia? Miks mä haluisin elää parisuhteessa, joka on 25/75, jos mä en hyödy siitä mitään. Miten sä kontribuoit tähän kotitalouteen? Et mitenkään. Mä annan huomattavasti enemmän kuin sä. Mä pystyn tarjoomaan sulle asioita. Sä joudut tekemään juttuja, joista sä et pidä. Mulla on taloudellinen kontrolli. Ammattiin koulutetut ihmiset ansaitsee saman verran ku sä. Jotkut pienet amispojat.”
Kirjotin tän mun puhelimeen yhen riidan aikana suoraan hänen nenänsä edessä. Mulla on mun ADHD:n takia välillä vaikeuksia muistaa tarkasti mitä joku on sanonut, niinpä kerroin ääneen, että mä aion nyt kirjottaa nää alas, jotta en unohda minkälaisia asioita sä sanot mulle. Siihen hän vastasi, että kirjota vaan, ei mua kiinnosta. Ja minähän kirjoitin, koska en halunnut unohtaa. Myöhemmin, kun tilanne oli rauhoittunut, otin esille nämä hänen sanomansa asiat, mutta hän kielsi sanoneensa mitään noista. Väitti, että keksin ne. Ja pahinta tässä on se, että välillä mietin, että niin ehkä mä keksinkin.
Viime keväänä yhden (yksilö)terapiasession jälkeen jäin ihmettelemään, miksi terapeutti oli jäänyt katsomaan minua niin järkyttyneenä sen jälkeen kun olin puhunut miehestäni. Ja silloin sen tajusin. Mieheni saattaa olla narsistinen. Se oli varmaan yksi elämäni rankimmista päivistä. En koskaan ottanut tätä narsismi epäilyäni suoraan puheeksi mieheni kanssa, kunnes hän itse sanoi jotain, että oli jo pitkään luullut, että hänellä itsellään on narsistisia piirteitä, mutta nyt hän on tajunnut, että se ketä tässä suhteessa on narsisti, olenkin minä.
Minähän otin asian sitten käsittelyyn, ja kysyin terapeutilta, että olenko minä hänen mielestään narsistinen, ja terapeuttini mielestä olin kaikkea muuta kuin narsistinen. Ja niin sanoivat kaikki testitkin. Kuulostaa tyypilliseltä, eikö?
Osittain kumppanini piirteet menevät yksi yhteen narsismin kanssa, mutta toisaalta on paljon piirteitä, jotka eivät istu siihen. Esim. hän ei ole väkivaltainen ja on aina super huomaavainen sängyssä. Hän myös halailee ja osoittaa rakkautta paljon. Ja se tästä tekeekin juuri niin vaikeaa. Mutta se on tosi asia, että voin tällä hetkellä aika huonosti henkisesti ja hiljattain mulla diagnosoitiin punajäkälä, mikä saattaa olla stressiperäinen. Nyt tuijottelen peilistä kehoani, joka on 70 prosenttisesti ihottuman peitossa ja mietin, että mitä mun keho yrittää kertoa mulle.
Tää ihottumajuttu on varmaan aika harvinainen, mutta muutoin kuulostaako tämä tutulta/samaistuttavalta kellekkään?