Mä tässä mietin että lähtisikö jouluksi kokonaan muualle. Tosi monet lomat ja juhlapyhät on menny pieleen, ja syy on ollut minun. Mutta nyt mietin vakavasti että mitä tehdä, päättääkö jo etukäteen olla joulu erillään. Tässä on nimittäin selkeä kaava joka toistuu, ja alan kokea että syyllinen en ole oikeasti minä.
Yks hyvä esimerkki jo vuosien takaa oli joululahja. Minä järjestin joulun käytännössä koko suvulle. Muistamiset molempien sukuihin, ruoat, joulukoristeet, siivosin ja tein kaiken yksin. Puoliso voivotteli että kun hän ei ehdi yhtään auttaa, miten minä nyt pärjään. Sanoin useasti, että ei se haittaa, minulla on vain yksi toive: villasukat on mennyt rikki, että jos saisin joululahjaksi uudet niin muuta en tarvitse. Tämä keskustelu käytiin monta kertaa ja esitin toiveeni selkeästi ja usein: villasukat. En osaa neuloa mutta varpaat on aina kohmeessa, joten se riittää mulle korvaamaan tämän että hoidan asiat yksin, että etsit mulle jostain torilta tai kirpparilta villasukat.
Jouluaatto tuli ja lahjat jaettiin. Sain puolisolta lahjaksi 3 euron markettikonvehtirasian. Villasukkia ei ollut.
Olin käyttänyt ruokiin ja lahjoihin, lapsille lähinnä, varmaan 500 euroa omaa rahaani. Aikaa oli mennyt useampi viikko koska olin sairauslomalla ja tein asioita tosi hitaasti. Poistuin paikalta vessaan itkemään, tunsin käsittämätöntä mitättömyyttä ja nöyryytystä. Olin vielä muistuttanut lahjatoiveestani useasti.
Arvatkaa kumpiko tämän jälkeen oli hullu, pikkumainen, muistin kaiken väärin, olin kohtuuton, pilasin joulun. Mies väitti ettei ollut kuullutkaan koko keskustelua villasukista. Hän uhriutui ja suuttui minulle niin, että poistui paikalta mitään sanomatta ja jouduimme lähteä aattona etsimään häntä.
Puolisoni ei ole narsisti, mutta hänen vanhempansa on narsistinen ja sieltä on tiettyjä juttuja peritty. Puolisoni käy kuntoutusosykoterapiassa oma-aloitteisesti. Anoppi on harrastanut samaa juhlapyhien tahallista pilaamista. Puolisoni on edennyt omissa haavoissaan oman terapiansa myötä tosi paljon, mutta edellinen täysin tuhoutunut juhlapyhä oli kuitenkin vasta keväällä. En saa häneen kontaktia että asiasta voisi puhua. Nyt kaipaisin vertaistukea ja teidän muiden kokemuksia.