Väkivalta persoonallisuushäiriöissä
Lähetetty: 29 Tammi 2024, 06:25
Olen eronnut pitkästä parisuhteesta, missä oli monenlaista väkivaltaa. Mieheni oli hyvin hallitsematon kaaos monella tavalla. Näkyvin väkivallan muoto oli se, kun mieheni riidoissa, tai erimielisyyksissä paiskoi tavaroita (kännyköitä, silmälaseja, astioita, leivänpaahtimen ymv), tai ovia rikki. Usein yritin ennakoida tilanteita ja peitellä niiden jälkiä. Siivosin sirpaleita jne. Itse koen kuitenkin, että satuttavinta oli lukuisat hylkäämiset, joiden määrää en pysty edes laskemaan. Kaikki vastuu kaikesta jäi minulle, ja ajauduin vähitellen syvään eristykseen kulissiavioliitossa.
Mietin jo suhteen alussa tuota äkkipikaisuutta, jolloin hän löi ensimmäisen oven rikki. Huomasin pian, että se toistui. Hän kuitenkin itse jotenkin vähätteli asiaa ja kertoi, että sitä oli jo lapsena. Oli käynyt lapsena kasvatusneuvolassakin. En ollut koskaan nähnyt kenenkään toimivan niin, joten olin aika järkyttynyt. Samalla hän kuitenkin osoitti rakkautta kaikilla tavoillla, joten kehä oli valmis. Häntä oli koulukiusattu, hänen veljensä oli myös kiusannut häntä. Hänen perheensä arvosteli häntä välillä rankasti, joten päädyin suojelemaan häntä. Mahdollistin siis huonon käytöksen. Yritin ohjata, mutta kulutin siinä oikeasti itseni loppuun..... enkä lopulta enää välittänyt.
Muitakin väkivallan muotoja oli: taloudellinen ja välinpitämättömyys. Koin olevani hänestä vastuussa, koska uhkaili itsemurhalla ja jouduin ottamaan useamman kerran veitsellä häneltä pois. Kun hän katosi jonnekin, niin pelkäsin, että oli tehnyt jotain itselleen.
Hänellä oli myös elämänhallinnan ongelmia: vuorokausirytmi sekava, ei päässyt aamulla ylös ja söi ruuan sijaan karkkia ym ym ym
Kaikenkaikkiaan koin olevani maimisissa pikkupojan kanssa, joka rakensi pilvilinnan mutakasan päälle ja perustukset uhkasi romahtaa....
Nyt suhteen jälkeen näen tuon rakkaudenkin vähän niin ja näin. Jollain omituisella tavalla ehkä rakasti, mutta kuitenkin laittoi minut kestämään asioita, mitä en olisi halunnut kokea ikinä, eikä ollut valmis tekemään työtä muutoksen eteen. Olen miettinyt hänen persoonaansa, siksi olen tännekin päätynyt. Olen aina ajatellut, että hänessä oli jotain "outoa". Jos saisin syyn sille miksi hän käyttäytyi miten käyttäytyi, niin minun olisi helpompi toipua. Nyt lohduttaa se, että hän on jo kihloissa ja siksi minä olen turvassa. Monet narsistin ominaisuudet täyttyy, mutta onko jossain muussakin persoonallisuushäiriössä tuota äkkipikaisuutta? Voiko se olla vain joku adhd, tai vastaava?
Mietin jo suhteen alussa tuota äkkipikaisuutta, jolloin hän löi ensimmäisen oven rikki. Huomasin pian, että se toistui. Hän kuitenkin itse jotenkin vähätteli asiaa ja kertoi, että sitä oli jo lapsena. Oli käynyt lapsena kasvatusneuvolassakin. En ollut koskaan nähnyt kenenkään toimivan niin, joten olin aika järkyttynyt. Samalla hän kuitenkin osoitti rakkautta kaikilla tavoillla, joten kehä oli valmis. Häntä oli koulukiusattu, hänen veljensä oli myös kiusannut häntä. Hänen perheensä arvosteli häntä välillä rankasti, joten päädyin suojelemaan häntä. Mahdollistin siis huonon käytöksen. Yritin ohjata, mutta kulutin siinä oikeasti itseni loppuun..... enkä lopulta enää välittänyt.
Muitakin väkivallan muotoja oli: taloudellinen ja välinpitämättömyys. Koin olevani hänestä vastuussa, koska uhkaili itsemurhalla ja jouduin ottamaan useamman kerran veitsellä häneltä pois. Kun hän katosi jonnekin, niin pelkäsin, että oli tehnyt jotain itselleen.
Hänellä oli myös elämänhallinnan ongelmia: vuorokausirytmi sekava, ei päässyt aamulla ylös ja söi ruuan sijaan karkkia ym ym ym
Kaikenkaikkiaan koin olevani maimisissa pikkupojan kanssa, joka rakensi pilvilinnan mutakasan päälle ja perustukset uhkasi romahtaa....
Nyt suhteen jälkeen näen tuon rakkaudenkin vähän niin ja näin. Jollain omituisella tavalla ehkä rakasti, mutta kuitenkin laittoi minut kestämään asioita, mitä en olisi halunnut kokea ikinä, eikä ollut valmis tekemään työtä muutoksen eteen. Olen miettinyt hänen persoonaansa, siksi olen tännekin päätynyt. Olen aina ajatellut, että hänessä oli jotain "outoa". Jos saisin syyn sille miksi hän käyttäytyi miten käyttäytyi, niin minun olisi helpompi toipua. Nyt lohduttaa se, että hän on jo kihloissa ja siksi minä olen turvassa. Monet narsistin ominaisuudet täyttyy, mutta onko jossain muussakin persoonallisuushäiriössä tuota äkkipikaisuutta? Voiko se olla vain joku adhd, tai vastaava?