Yhteisvanhemmuus narsistin kanssa: lapsen harrastuksien mahdollistaminen
Lähetetty: 01 Huhti 2024, 14:45
Onko joku käynyt tätä raskasta ongelmaa läpi: on tulossa (paha?) huoltoriita yksinhuoltajuudesta tai lähivanhemmuudesta, hoitovuoroista ja muista asioista. Lapsi on erittäin reipas ja innostuva luonteeltaan. Hän pitää kovasti urheilusta ja muista harrastuksista, joihin olen häntä vienyt. Lapsen toinen vanhempi kuitenkin on erittäin valikoiva aktiviteettien ja harrastusten suhteen, eikä hän salli lapselle juuri mitään harrastuksia, joista lapsi itse jatkuvasti kertoo pitävänsä ja joihin minä (toinen vanhempi) olen jo lasta pitkään säännöllisesti vienyt.
Huoltoriita on käynnissä, niin ei ole vielä tietoa miten se tulee ratkeamaan. On useita hoitovuororatkaisuja, jotka katkaisevat harrastusten mahdollisuuden käytännössä täysin. Esimerkiksi jos on vuoroviikot, niin lapsi jäisi paitsi harrastuksesta joka toinen viikko, ja lapsi pitää nimenomaan sellaisista harrastuksista, joissa jatkuvuus on tärkeää. Lapsi on vasta 4, niin ei ole tarkoitus järjestää pelkästään ns. tavoitteellisia ja vaativia harrastuksia lapselle, mutta mielestäni on väärin lasta kohtaan, että ei-tavoitteellisessakaan harrastuksessa lapsi joutuisi tuntemaan ulkopuolisuutta sen takia, että hän on jatkuvasti jäänyt paitsi edellisviikon asioista.
Jos harrastuksessa on kaksi harjoitusta viikossa, niin tämä voi olla äärimmäisen hankalaa järjestää hoitovuorojen puitteissa. Ja jos saisikin hyvin hankalalla tavalla hoitovuorot järjestymään sopivasti, niin jatkuvasti tulisi kuitenkin ongelmia, kun esimerkiksi seuraavalla kaudella voi päivät vaihtua ja sitten jälleen olisi ongelma saako hoitovuoroja järjestymään mitenkään. Ja vaikka olisi vain yksi harjoitus viikossa tiettynä arkipäivänä, niin silloinkin voi olla lähes mahdotonta laatia hoitosykliä, jossa pääsisin viemään lapsen harrastukseen. Hoitosyklin laatimisen voi tehdä mahdottomaksi mm. se, jos joka toisen viikonlopun tulee olla kokonaan per vanhempi eikä saa olla liian pientä tai suurta määrää päiviä peräkkäin.
Minkälaisia kokemuksia teillä on, voiko lapselle tarjota hänelle tärkeitä ja rakkaita harrastuksia, ja miten tämä on käytännössä toteutettavissa, kun (diagnosoimaton, mutta kaikki viittaa naristiseen persoonallisuushäiriöön alatyyppiä haavoittuva narsisti) vaikea vanhempi pyrkii hyvin voimakkaasti estämään lapselta harrastukset?
Vaikea vanhempi tarjoaa kyllä tiettyjä yksinkertaisia aktiviteetteja lapselle, mutta vastustaa voimakkaasti kaikkea sellaista, joka vaatisi häneltä (vanhemmalta) itseltään jotakin (esimerkiksi säännöllisyyttä tai aitoa lapsen tukemista asioissa, jotka hänelle itselleen ovat vaikeita). Vaikea vanhempi myös jatkuvasti mitätöi lapsen omat toiveet ja yrittää syöttää lapselle käsityksiään siitä, että lapsi on "väsynyt", "harrastus ei ole hyvä" jne. Kyse on todellisuudessa vain vanhemman itsensä ahdistuksista, lapsella ei sellaisia ongelmia ole. Minulla on toistaiseksi lähivanhemmuus, mutta oikeus voi päättää ihan mitä tahansa, koska vaikea vanhempi on erittäin taitava manipuloimaan ihmisiä ja hän tekee kaikkensa kuulostaakseen uhrilta. Todellisuudessa olen tehnyt asiat hyvin, ainakin sen perusteella mitä esim. terapeutit, perheneuvola ja lastensuojelu minulle kertovat.
Huoltoriita on käynnissä, niin ei ole vielä tietoa miten se tulee ratkeamaan. On useita hoitovuororatkaisuja, jotka katkaisevat harrastusten mahdollisuuden käytännössä täysin. Esimerkiksi jos on vuoroviikot, niin lapsi jäisi paitsi harrastuksesta joka toinen viikko, ja lapsi pitää nimenomaan sellaisista harrastuksista, joissa jatkuvuus on tärkeää. Lapsi on vasta 4, niin ei ole tarkoitus järjestää pelkästään ns. tavoitteellisia ja vaativia harrastuksia lapselle, mutta mielestäni on väärin lasta kohtaan, että ei-tavoitteellisessakaan harrastuksessa lapsi joutuisi tuntemaan ulkopuolisuutta sen takia, että hän on jatkuvasti jäänyt paitsi edellisviikon asioista.
Jos harrastuksessa on kaksi harjoitusta viikossa, niin tämä voi olla äärimmäisen hankalaa järjestää hoitovuorojen puitteissa. Ja jos saisikin hyvin hankalalla tavalla hoitovuorot järjestymään sopivasti, niin jatkuvasti tulisi kuitenkin ongelmia, kun esimerkiksi seuraavalla kaudella voi päivät vaihtua ja sitten jälleen olisi ongelma saako hoitovuoroja järjestymään mitenkään. Ja vaikka olisi vain yksi harjoitus viikossa tiettynä arkipäivänä, niin silloinkin voi olla lähes mahdotonta laatia hoitosykliä, jossa pääsisin viemään lapsen harrastukseen. Hoitosyklin laatimisen voi tehdä mahdottomaksi mm. se, jos joka toisen viikonlopun tulee olla kokonaan per vanhempi eikä saa olla liian pientä tai suurta määrää päiviä peräkkäin.
Minkälaisia kokemuksia teillä on, voiko lapselle tarjota hänelle tärkeitä ja rakkaita harrastuksia, ja miten tämä on käytännössä toteutettavissa, kun (diagnosoimaton, mutta kaikki viittaa naristiseen persoonallisuushäiriöön alatyyppiä haavoittuva narsisti) vaikea vanhempi pyrkii hyvin voimakkaasti estämään lapselta harrastukset?
Vaikea vanhempi tarjoaa kyllä tiettyjä yksinkertaisia aktiviteetteja lapselle, mutta vastustaa voimakkaasti kaikkea sellaista, joka vaatisi häneltä (vanhemmalta) itseltään jotakin (esimerkiksi säännöllisyyttä tai aitoa lapsen tukemista asioissa, jotka hänelle itselleen ovat vaikeita). Vaikea vanhempi myös jatkuvasti mitätöi lapsen omat toiveet ja yrittää syöttää lapselle käsityksiään siitä, että lapsi on "väsynyt", "harrastus ei ole hyvä" jne. Kyse on todellisuudessa vain vanhemman itsensä ahdistuksista, lapsella ei sellaisia ongelmia ole. Minulla on toistaiseksi lähivanhemmuus, mutta oikeus voi päättää ihan mitä tahansa, koska vaikea vanhempi on erittäin taitava manipuloimaan ihmisiä ja hän tekee kaikkensa kuulostaakseen uhrilta. Todellisuudessa olen tehnyt asiat hyvin, ainakin sen perusteella mitä esim. terapeutit, perheneuvola ja lastensuojelu minulle kertovat.