Onko isäni narsisti?
Lähetetty: 02 Touko 2024, 08:36
Hei. Tuntuu erittäin hankalalta pyytää apua, koska olen tilanteestamme niin sekaisin. Tilanne perheessämme on vain mennyt niin kamalaksi, että on pakko. Tilannetta on jatkunut varmaan 4 vuotta. Elämäni on helvettiä. Olen 19 vuotias poika. Äitini on traumatisoitunut siitä, kun isäni on käyttänyt maksullisia naisia hyväkseen. Isä on pitänyt asian salassa 20 vuotta. Isässäni muita narsistisia piirteitä joita huomaan on empatian puute. Vaikka koko perhe itkisi, hän harvoin itkee. Hän on kuin lapsen tasolla, joka ei kykene ottamaan vastuutaan perheestään tai teoistaan. Äitini joutui teho-osastolle sydänkohtauksen vuoksi sillä äitini ja isäni riitelevät. Riitelyssä isäni empatian puute näkyy selvimmin, sillä hän ei tiedä missä raja kulkee sen suhteen, milloin on parempi olla hiljaa kuin puolustella itseään. Hän ei nää sitä, että saa toisen paniikin partaalle inkuttamisellaan. Tilanteesta vaikeinta tekee sen, ettemme ymmärrä isää lainkaan. Olemme pohtineet onko hän narsisti, muuten vain vajaamielinen, kenties ihminen jolle ei vain ole kehittynyt myötätuntoon tarvittavia aivoalueita. On kuin hän ei vastaisi lainkaan teoistaan. Mikään hänessä ei ole aitoa. Hän väittää katuvansa menneisyytensä tekoja, mutta se ei välity. Riitelyssä hän viimeiseen asti puolustelee itseään, siihen asti että toisella osapuolella tulee paniikkihäiriö. Olen niin ristiriitaisessa mielentilassa itse jatkuvasti, kun en ymmärrä isääni. Miksi hänellä ei ole aitoa empatiaa? Sellaista välittämistä joka näkyisi ja välittyisi. Tietenkin hän hoitaa kotia ja tekee ruokaa, mutta ne ovat välttämättömiä asioita. Äitini on aina joutunut kantamaan vastuun minusta ja siskostani, hän on myös käynyt työssä enemmän kuin isäni. Siksi hän tarvitsisi ennenkaikkea HENKISTÄ tukea suuresti. Isä ei ymmärrä miten suuren vaivan perheen eteen äitini joutuu tekemään, joka näkyy hänen terveytensä tilassa. Hän tarvitsisi vain tukea ja ymmärrystä, joka isältä puuttuu. Isä sanoo että hän yrittää parhaansa perheen eteen, mutta isältäni puuttuu tunne. Hän väittää tuntevansa tuskamme, mutta epäilen suuresti. Hänellä on ainakin aleksitymia 100%, sillä hän ei ymmärrä omia tunteitaan. Luulen että hän yrittää olla hyvä ihminen, mutta hänen vastuuttomuutensa ja empatiakyvyttömyytensä saa koko perheen kärsimään. Itselläni ja siskollanikin on autoimmuunisairaus, päällämme on hirvittävästi kuormaa. Varmaan vaikea ottaa kantaa tai antaa neuvoja sillä yritin vain kirjoittaa kaiken siten miten se mielessäni on. Tiedän että narsismi on useimmiten räväkämpää kuin meidän tapauksessamme, mutta isän vastuullisuuden puute ja se ettei hän yritä muuttaa tapojaan vaikka häneltä anellaan sitä on helvetillistä. Hän on kasvanut alkoholistisessa perheessä, siksi hänen toiminnassaan mielestäni korostuu oman hyvinvoinnin laittaminen muiden edelle. Hän on traumatisoitunut lapsena eikä ole kasvanut aikuiseksi. Hän on mennyt terapiaan, mutta se ei ole auttanut koska häneltä puuttuu halu muuttaa itseään. Olen epätoivoinen ja pelkään äitini puolesta, sillä liiallinen vastuunotto tekee pahaa hänen terveydelleen. Riitatilanteissa isäni ei kykene käsittelemään niitä ja siksi riidat saattavat kestää useita päiviä. Hän puolustelee itseään vaikka toinen itkisi tai olisi saamassa paniikkikohtausta. En varmaan onnistunut kuvaamaan isääni kovin hyvin, joten voin vastailla kysymyksiin jos niitä herää. Toivoisin edes että olisi jokin diagnoosi tai sana jolla kuvailla hänen epämääräisyyttään. Hän ei suostu harkitsemaan sitä, että voisi olla narsisti, ja siksi on niin hankalaa ymmärtää häntä. Hän ei nää itsessään mitään ongelmaa. Kiitos jos luit.