Elänkö narsistin kanssa?
Lähetetty: 24 Kesä 2014, 08:02
epäilen, että mun mieheni on narsisti, vai onko vai olenko mä hullu ja kuvittelen?
Meillä on pitkä, lähes 20 vuotta kestänyt suhde. Siinä on aina ollut mustasukkaisuutta, joskus kauan sitten vähän fyysistä väkivaltaakin. Enimmäkseen henkistä, joka on viime aikoina lisääntynyt. Olin lasten kanssa kotona ja pois työelämästä 10 vuotta. Kaikki oli hyvin, olin kotona, en käynyt juuri koskaan missään.
Aloitin työt v. 2011 ja sen jälkeen henkinen väkivalta on lisääntynyt, kärjistyen kevään aikana. Miksi se kärjistyi, ehkä siksi, että olen viimeisen vuoden aikana lukenut narsismista ja mittani vaan tuli niin täyteen, että tein siitä lopun. Sanoin lähteväni. Olin kyllästynyt kuuntelemaan kuinka tyhmä olen, en enää sietänyt aviomieheni suusta: vitun ämmä, painu koira koppiis siitä, vitun idiootti, saatanan hullu. Pääsiäisen aikaan hän myönsi, että oli juonut kaljaa n. 5 kertaa viikossa, mitä olin epäillytkin, sillä tilanne oli aina silloin paha. Olin tosi yksin, enkä puhunut asiasta kenellekään. Kärsin kaiken ja nyt olen huomannut sen iloisen, sosiaalisen ihmisen kadoneen. Haluan löytää sen uudestaan, mutta kotona olotila on ahdistava ja en haluaisi tulla töistä edes kotiin.
Työ on ainoa pakopaikkani. En saa mennä minnekään ystävieni kanssa saati yksin. No, kauppaan kyllä. Tai jos lähtisin, kuulusin siitä niin, etten edes halua lähteä. Kun ehdotin, että lähtisin jonkun kaverin kanssa Tallinnaan, vastaus oli, että lähde ensin minun kanssani. Hän on ollut nyt kaksi kuukautta ilman kaljaa, kun laitoin asialle pisteen. Asiat kuitenkin jatkuivat huonoina selvinpäinkin. Kun tulin töistä, sain antaa raportin mitä olen tehnyt ja kenen kanssa? miksi laukussani oli t-paitoja, kun lähdin töihin? miksi en vastannut puhelimeen, kun hän soitti? miksi tulen kotiin myöhässä puoli tuntia? Hän saattaa katsoa tuimasti ja sanoa, tiedän kyllä salaisuutesi tai olen kyllä kuullut sinusta juttuja.
Hän on myös katsonut paljonko olen autollani ajanut kahden päivän aikana ja kuukauden aikana. Kun kävin tyttäremme kanssa ystävälläni, hän tivasi tyttäreltämme, käytiinkö sedän vaiko tädin luona. Hän sanoo, että minä olen sun aviomiehesi, koita ymmärtää se, kukaan ei koskaan voi rakastaa sua niinkuin minä.
Hän on aina oikeassa, hänessä ei ole koskaan mitään vikaa. Minussa on. Ikävintä asiassa on se, että vaikka kuinka paljon illalla tulee kuraa niskaan, aamulla ollaan niinkuin mitään ei olisi tapahtunut ja kaikki jatkuu taas normaalisti. Ei anteeksi pyyntöjä tai muutakaan puhetta edellis illasta.
Haluaisin kodin olevan turvapaikkani, mutta koskaan et tiedä, kun kotiin tule, mitä siellä onkaan vastassa.
Juhannuksena ilmoitin, että tämä on loppu, kun tuli viimeiset haukkumiset ja solvaamiset ja epäilyt. Hän lupasi muuttua. On nyt muutaman päivän ollut nöyrä ja lempeä. Lupasi laittaa tilistään mulle muutaman sata euroa, mitä ei ole koskaan tehnyt. Onko tämä nyt ihan aitoa vai jotain muuta, kun tuntuu,että elän keskellä teatteria. Aiemmin, kun "muuttui" kuukausi sitten (muutos kesti viikon) osti minulle kalliin sormuksen. Tappelin asiasta vastaan, koska en halua häneltä mitään. Kuulen siitä kuinka olen saanut sitä ja tätä ja kuinka hyvä mies hän onkaan. Sormustakin on pyytänyt käyttämään ja näyttämään töissä mitä olen hänelta saanut. Hän jopa käöski minun lähteä jonnekin päiväksi, hän voisi reissuni maksaakin... Siis mitä! Mitä ihmettä tämä nyt oikein on????
Teen kotona lähes kaikki kotihommat ja olen tosi ahkera. Aina joku on kuitenkin huonosti tehnyt tai olen jättänyt tekemättä. Mitä olenkaan koko päivän tehnyt, kun tuokin on tekemättä. Kun käyn välillä aamuisin töissä, olen kuullut, että en ole vielä selvittänyt ,missä aamuisin käyt.
Kun otan asiat puheeksi ja nyt olen noussut vastarintaan, hän kysyi, että mistä olet löytänyt tuon itsevarmuuden? Hän sanoo, että kuka sun päähäsi on noita juttuja laittanut tai mä vaan kuvittelen asiat. ei ole siis mitään selvitettävää, kun hän ei ole mitään väärin tehnyt.
Kun sanoin, että lähden heinäkuussä päiväksi festareille asiakkaan kanssa, hän ilmoitti lähteväsnsä mukaan. Kun sanoin, ettei se käy, mene sinä toisena päivänä, minä toisena (olisin siis töissä klo 16-21) hän sanoo, että mitä sun ikäinen ämmä tekee nuorisofestareilla ja nauraa. Olen 43 vuotias ämmä. Mitäs hänen ikäisensä, mua vanhempi mies siellä tekee?
Hän katsoo sivuhistoriat tietokoneella, missä käyn, hän arvostelee pukeutumistani, ulkonäköäni, käyttäyty,istäni, kavereitani, kaikkea, mikä on minua. Joskus harvoin kyllä kehuukin. Yleemsä hän kehuu kyllä itseään ja kysyy, olenko hyvännäköinen, hyvä kroppainen.
Olen tällä hetkellä aika hajalla ja hämilläni. Onkohan hän narsisti vai onko tässä jotain muuta. Kaikkeen on selityksensä tai ainakin tuntuu olevan. Hän on ahdistunut kun on väsynyt ja hänella todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, niin kaikki johtuu siitä, Voisiko johtua? En oikein usko. Olisi kiva saada jotain kommentteja asiaan, olenko ihan sekaisin.
En tiedä kenelle puhuisin ja mitä tekisin. Olen nyt parille ystävänne jutellut ja luin kirjan "sieluani et saa". Oli kuin lukisin välillä omaa elämääni.
Meillä on pitkä, lähes 20 vuotta kestänyt suhde. Siinä on aina ollut mustasukkaisuutta, joskus kauan sitten vähän fyysistä väkivaltaakin. Enimmäkseen henkistä, joka on viime aikoina lisääntynyt. Olin lasten kanssa kotona ja pois työelämästä 10 vuotta. Kaikki oli hyvin, olin kotona, en käynyt juuri koskaan missään.
Aloitin työt v. 2011 ja sen jälkeen henkinen väkivalta on lisääntynyt, kärjistyen kevään aikana. Miksi se kärjistyi, ehkä siksi, että olen viimeisen vuoden aikana lukenut narsismista ja mittani vaan tuli niin täyteen, että tein siitä lopun. Sanoin lähteväni. Olin kyllästynyt kuuntelemaan kuinka tyhmä olen, en enää sietänyt aviomieheni suusta: vitun ämmä, painu koira koppiis siitä, vitun idiootti, saatanan hullu. Pääsiäisen aikaan hän myönsi, että oli juonut kaljaa n. 5 kertaa viikossa, mitä olin epäillytkin, sillä tilanne oli aina silloin paha. Olin tosi yksin, enkä puhunut asiasta kenellekään. Kärsin kaiken ja nyt olen huomannut sen iloisen, sosiaalisen ihmisen kadoneen. Haluan löytää sen uudestaan, mutta kotona olotila on ahdistava ja en haluaisi tulla töistä edes kotiin.
Työ on ainoa pakopaikkani. En saa mennä minnekään ystävieni kanssa saati yksin. No, kauppaan kyllä. Tai jos lähtisin, kuulusin siitä niin, etten edes halua lähteä. Kun ehdotin, että lähtisin jonkun kaverin kanssa Tallinnaan, vastaus oli, että lähde ensin minun kanssani. Hän on ollut nyt kaksi kuukautta ilman kaljaa, kun laitoin asialle pisteen. Asiat kuitenkin jatkuivat huonoina selvinpäinkin. Kun tulin töistä, sain antaa raportin mitä olen tehnyt ja kenen kanssa? miksi laukussani oli t-paitoja, kun lähdin töihin? miksi en vastannut puhelimeen, kun hän soitti? miksi tulen kotiin myöhässä puoli tuntia? Hän saattaa katsoa tuimasti ja sanoa, tiedän kyllä salaisuutesi tai olen kyllä kuullut sinusta juttuja.
Hän on myös katsonut paljonko olen autollani ajanut kahden päivän aikana ja kuukauden aikana. Kun kävin tyttäremme kanssa ystävälläni, hän tivasi tyttäreltämme, käytiinkö sedän vaiko tädin luona. Hän sanoo, että minä olen sun aviomiehesi, koita ymmärtää se, kukaan ei koskaan voi rakastaa sua niinkuin minä.
Hän on aina oikeassa, hänessä ei ole koskaan mitään vikaa. Minussa on. Ikävintä asiassa on se, että vaikka kuinka paljon illalla tulee kuraa niskaan, aamulla ollaan niinkuin mitään ei olisi tapahtunut ja kaikki jatkuu taas normaalisti. Ei anteeksi pyyntöjä tai muutakaan puhetta edellis illasta.
Haluaisin kodin olevan turvapaikkani, mutta koskaan et tiedä, kun kotiin tule, mitä siellä onkaan vastassa.
Juhannuksena ilmoitin, että tämä on loppu, kun tuli viimeiset haukkumiset ja solvaamiset ja epäilyt. Hän lupasi muuttua. On nyt muutaman päivän ollut nöyrä ja lempeä. Lupasi laittaa tilistään mulle muutaman sata euroa, mitä ei ole koskaan tehnyt. Onko tämä nyt ihan aitoa vai jotain muuta, kun tuntuu,että elän keskellä teatteria. Aiemmin, kun "muuttui" kuukausi sitten (muutos kesti viikon) osti minulle kalliin sormuksen. Tappelin asiasta vastaan, koska en halua häneltä mitään. Kuulen siitä kuinka olen saanut sitä ja tätä ja kuinka hyvä mies hän onkaan. Sormustakin on pyytänyt käyttämään ja näyttämään töissä mitä olen hänelta saanut. Hän jopa käöski minun lähteä jonnekin päiväksi, hän voisi reissuni maksaakin... Siis mitä! Mitä ihmettä tämä nyt oikein on????
Teen kotona lähes kaikki kotihommat ja olen tosi ahkera. Aina joku on kuitenkin huonosti tehnyt tai olen jättänyt tekemättä. Mitä olenkaan koko päivän tehnyt, kun tuokin on tekemättä. Kun käyn välillä aamuisin töissä, olen kuullut, että en ole vielä selvittänyt ,missä aamuisin käyt.
Kun otan asiat puheeksi ja nyt olen noussut vastarintaan, hän kysyi, että mistä olet löytänyt tuon itsevarmuuden? Hän sanoo, että kuka sun päähäsi on noita juttuja laittanut tai mä vaan kuvittelen asiat. ei ole siis mitään selvitettävää, kun hän ei ole mitään väärin tehnyt.
Kun sanoin, että lähden heinäkuussä päiväksi festareille asiakkaan kanssa, hän ilmoitti lähteväsnsä mukaan. Kun sanoin, ettei se käy, mene sinä toisena päivänä, minä toisena (olisin siis töissä klo 16-21) hän sanoo, että mitä sun ikäinen ämmä tekee nuorisofestareilla ja nauraa. Olen 43 vuotias ämmä. Mitäs hänen ikäisensä, mua vanhempi mies siellä tekee?
Hän katsoo sivuhistoriat tietokoneella, missä käyn, hän arvostelee pukeutumistani, ulkonäköäni, käyttäyty,istäni, kavereitani, kaikkea, mikä on minua. Joskus harvoin kyllä kehuukin. Yleemsä hän kehuu kyllä itseään ja kysyy, olenko hyvännäköinen, hyvä kroppainen.
Olen tällä hetkellä aika hajalla ja hämilläni. Onkohan hän narsisti vai onko tässä jotain muuta. Kaikkeen on selityksensä tai ainakin tuntuu olevan. Hän on ahdistunut kun on väsynyt ja hänella todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, niin kaikki johtuu siitä, Voisiko johtua? En oikein usko. Olisi kiva saada jotain kommentteja asiaan, olenko ihan sekaisin.
En tiedä kenelle puhuisin ja mitä tekisin. Olen nyt parille ystävänne jutellut ja luin kirjan "sieluani et saa". Oli kuin lukisin välillä omaa elämääni.