Harmaus kirjoitti: ↑13 Maalis 2018, 08:10
NeitiK, mihin vedät rajan semmosessa tapauksessa jossa ihminen on läheisriippuvainen eikä siis koe olevansa oikeutettu mihinkään (ellei se tuu toisen pyynnöstä koska mahdollisesti teoista tuleva kritiikki ei tunnu niin pahalta silloin) mutta sitten kun on tehnyt jotain ja hyödyttänyt toista, muttei välttämättä samalla itseään, alkaako mennä piilonarsismin puolelle jos alat kokemaan olevas oikeutettu vastapalveluksiin kyseisiltä ihmisiltä? Tässä enemmän taustalla se fiilis että muut käyttää sun hyvää tahtoa omia etujaan varten muttet koskaan saa heiltä mitään vastineeksi jos tarttee tehdä jotain mihin et itse sillä hetkellä pysty. Vaikka tietty pahahan se on toisesta ihmisestä sanoa mikä sen sisin tarkoitusperä on kun auttaa toista, mutta tuntuu pahalta pinnallisesti sanoa toisesta mitä se ei välttämättä oo aikonut.
Shortlie kirjoitti: ↑13 Maalis 2018, 13:52
Mulle tuli ekaakertaa mieleen sanonta "terve narsismi". Mä luulen, että ainakin omalla kohalla tuo läheisriippuvuus->meni aikanaan pahimmillaan piilonarsismin puolelle. Koin kyllä, että yritin aina auttaa muita, mutta aloin sitten myös välillä olettaa etuoikeuksia itselleni, koska uhrasin niin paljon..harvemmin näin, mutta kyllä toiminta oli myös välillä väärillä urilla.
Oon tässä viime aikoina oivaltanut, että juuri tuossa on yksi sudenkuoppa, joka on hyvin pitkään estänyt (ainakin mua) pääsemästä toipumisessa eteenpäin. Se, että kokee katkeruutta ja tuntuu siltä, ettei ole saanut mitään vastineeksi, on läheisriippuvaisen tilanteessa aika normaali reaktio epänormaaliin tilanteeseen. Jos ei saa välttämättä edes ihmisoikeuksiaan, saati sitten mitään pientä ekstraa, on se luonnollista, että alkaa tuntua tuolta. Olen itse aina kokenut jonkinlaista häpeää noista tuntemuksista, ja olen pelännyt olevani narsisti, joten olen pyrkinyt kehittämään itseäni....yllätys yllätys....kohti voimakkaampaa läheisriippuvuutta. Ihmisoikeuksien vaatiminen itselleen ei kuitenkaan ole minkään etuoikeuksien vaatimista, vaan ihan jokaisen ihmisen oikeus. Läheisriippuvaisena ei oikein osaa erottaa, mikä on ihmisoikeus ja mikä on etuoikeus, kun kaikki tuntuvat etuoikeuksilta. Tätähän käännetään ns. väärinkin (tai narsistisesti) paljon, monissa vitseissä käytökseltään hyvin itsekeskeinen ihminen selittää, kuinka "hän vihdoin nyt ansaitsee jotakin myös itselleen". Niin ei ihme, että läheisriippuvaisena kokee helposti syyllisyyttä halutessaan ihmisoikeuksia, kun näitä vitsejä kuulee.
Läheisriippuvuuden kohdalla tässä on kuitenkin se ansa, että olen ihan itse torjunut asioita, joita muut olisivat minulle antaneet, eli sillä tavalla olen ihan itse katkeruuteni aiheuttanut. Mutta se, että olen tulkinnut sen narsistisuudeksi, ei ole auttanut yhtään, päinvastoin, vienyt yhä pahempaan suuntaan. Vasta kun luin tuon Craig Malkinin kirjan, aloin toden teolla oivaltaa (aiemminkin näistä tosin olen kuullut monta kertaa, mutten samalla tavalla), että minun täytyy uskaltaa mennä kohti sitä mitä pelkään, sitä, että olisin "narsisti". Mulle on lapsesta asti hoettu, että olen itsekäs, ja olen tehnyt kaikkeni ollakseni mahdollisimman epäitsekäs. Nyt tajuan, että suurempi ongelma on se, miten torjun enkä ota vastaan asioita (ja päädyn tästä katkeraksi) kuin se, että kokisin olevani entitled.
Toinen tapa aiheuttaa itse oma katkeruutensa on se, että ei osaa pitää omia rajojaan, ja siten suostuu kaikkeen mihin ei tarvitsisi suostua. Tässäkään ongelma ei ole se, että alkaa kaivata "vastapalveluksia", vaan se, ettei alunperin osaa ("itsekkäästi") kieltäytyä tai asettaa rajoja. Kehittymissuunta olisi siis tässäkin kohti tervettä itsekyyttä, jonka seurauksena katkeruus ja tarve vastapalveluksille hälvenee. Narsistin kohdalla homma on päinvastoin. Terveet ihmissuhteet ovat tasapainossa, eli molemmat antavat ja saavat yhtä paljon. Oli sitten läheisriippuvainen tai ei, epäsuhta tuntuu kenestä tahansa ikävältä ja tuntuu siltä, että "tämän nyt kuuluisi olla tasapainoisempi tämän suhteen". Terveesti itsekkäät ihmiset kuitenkin korjaavat tämän epäsuhdan niin, että suhteuttavat oman antamisensa toisen tasolle, eli antavat itse vähemmän, jos eivät muuten saa asioita keskusteltua. Läheisriippuvainen ei osaa tätä, ja kokee syyllisyyttä tarpeestaan tasapainoisempaan suhteeseen ja tulkitsee tämän tarpeen narsismiksi.
Vaikka narsisti on voinut yhtälailla syntyä samankaltaisista olosuhteista, joissa narsismi on "normaali reaktio epänormaaliin tilanteeseen", aikuinen narsisti on kuitenkin erilainen, ja tämä on se asia, joka on todella vaikea ymmärtää. Niin helposti vertaa kaikkea itsensä ja oman kokemusmaailmansa kautta. Kuitenkin kun sitä miettii, narsisti on henkilö, jolle ei riitä mikään. Hänen täytyy saada kaikki, ja jos hän ei yhtä asiaa saa (olet esim. väsynyt etkä jaksa tehdä jotakin mitä hän pyytää), hän kokee olevansa kaltoinkohdeltu ja sinun uhrisi. Tai jos hän kerran tekee jonkin pienen asian hyväksesi, hän odottaa sinulta vuosien palveluksia automaattisesti. Hän
sijoittaa sinuun tekemällä asioita hyväksesi. Tämä on aivan erilainen ajatusmaailma kuin läheisriippuvaisen ajatusmaailma. Läheisriippuvainen kokee, että hänen täytyy jatkuvasti
ansaita asioita palvelemalla muita.
Vaikeahan se on käytännössä välillä ulkopuolelta nähdä, kummasta on kyse, jos ei ihmistä läheisesti tunne. En minäkään tykkää osoitella syyttävällä sormella ketään, lähinnä käytän tuntosarviani siten, että jos saan kummia viboja, etäännytän vain itseäni hieman ja jään taaksepäin tarkastelemaan. Käytännössä myös vahvasti läheisriippuvuudessa kiinni oleva ihminen voi olla haitallista seuraa tässä vaiheessa toipumista, ei siksi, että hän mitenkään haluaisi pahaa, mutta siksi, ettei hän osaa pysyä suojassa (ja samalla joutuu myös itse vaaraan) ja antaa hyvin haitallisia käyttäytymismalleja ja voi helposti muuttua lentäväksi apinaksi narsistille. Jokaisen toipumispolku on omanlaisensa, ja jos joku ei ole valmis päästämään irti vaaleanpunaisista laseista tai traumasidoksesta, se on heidän päätöksensä, ja voi olla joskus parempi sopivalla tavalla etääntyä myös heidän maailmastaan. He kulkevat polkuaan sitten kun ovat valmiita.
Kirjoittelin eilen aiheesta:
http://ketunhantak.blogspot.fi/2018/03/ ... kalla.html