Haluaisin avata keskustelua siitä, millaiset asiat menneestä parisuhteesta narsistin kanssa ovat vaikuttaneet uuteen parisuhteeseesi tai nykyiseen elämääsi ja suhteeseesi muihin ihmisiin?
Minun on ollut vaikea erotella sitä, mitkä asiat ovat osa piilossa ollutta persoonallisuuttani ja mitkä taas ovat kasautuneet henkiseen reppuuni pitkästä parisuhteesta herkkänahkaisen (covert) narsistin kanssa.
Tässä muutamia "outouksia":
Uudessa parisuhteessa ahdistuin aluksi, jos toinen teki aloitteen koskettamisessa. En pystynyt ottamaan kosketusta luontevasti vastaan, mutta pystyin kyllä pitämään toista hyvänä ja se tuntui hyvältä. Fyysistä kosketusta ahdistavampaa oli se, jos minua millään muotoa kehuttiin. Nykyään olen erittäin mielelläni rapsuteltavana, mutta edelleenkään en halua kuulla itsestäni sanottavan oikeastaan mitään. Haluaisin toki tietää sanattomasti, teenkö erinäisiä asioita oikein ja ollaanko minuun tyytyväisiä, mutta en halua että vaikkapa kehoani kommentoidaan myönteisessä mielessä. Koen olevani ihan tavallisennäköinen mies eikä minulla sinänsä ole mitään ulkonäkökomplekseja. Olen tässä päätynyt siihen, että epäilen toisen manipuloivan minua. Toisin sanoen minulle sanotaan myönteisiä asioita tarkoittamatta sitä, jotta minä sitten tekisin jonkin vastapalveluksen. Toisaalta en ole tulkinnastani varma: oloni on kehuttuna tosi kiusallinen ja saatan lapsellisesti jopa laittaa kädet korviini tai puhua toisen päälle, jotta en kuulisi häntä. Lisäksi ihan suoraan kiellän puhumasta moisia. Kyllä tuo onneksi sitten ihan huumoriksi kääntyy, mutta kokemus ei ole oikeasti minulle yhtään kiva. Tiedän olevani outo ja olemme sopineet, että kyllä hän saa harjoittaa minua kohtaan ns. siedätyshoitoa. En ole silti tottunut tuohon toisin kuin kosketuksen vastaanottamiseen.
En muista, että narsistinen ex olisi koskaan sanonut ulkonäöstäni mitään suuntaan tai toiseen. Suhteessamme ei myöskään ollut fyysistä väkivaltaa ja merkittävä osa suorasta henkisestä väkivallasta (jota voin ns. osoittaa sormella) liittyy vain viimeisiin vuosiin. Seksuaalisista tarpeistani exäni ei ollut millään muotoa kiinnostunut.
Toinen mitä pelkään ovat kaikenlaiset minuun kohdistuvat odotukset. Pelkään, että tuotan pettymyksen vaikka tekisin kaikkeni. Olen tosi kiltti ja laitan kaikki läheiseni itseni edelle. En kuitenkaan laita edelleni tuntemattomia ihmisiä ja osaan kyllä pitää puoleni. Teen paljon asioita siksi, että muutoin saatan tuntea kohtuutonta syyllisyyttä. Teen kyllä mielelläni asioita muille ja muiden puolesta, koska siten en sitten joudu miettimään olenko kamalan itsekäs ihminen. Mietin kyllä usein sitä, miten helppoa jonkun juonikkaan itsekeskeisen ihmisen olisi käyttää minua hyväkseen. Olen vähän kuin suuri luotettava vahtikoira, joka tekee kaikkensa oman laumansa eteen.
Ja mies kun olen, niin sen tietää miten aina joskus voi käydä jos toinen haluaa minua ja alitajunnassani herää pelko siitä, että tuotan hänelle pettymyksen. Minua ei siis tavallaan saisi haluta, vaan minun pitäisi "johtaa" tilannetta. Ei tuo kyllä ole kovin reilua toista ihmistä kohtaan. Onneksi voimme naisystävän kanssa jutella näistä asioista avoimesti ja tämäkin puoli ihmissuhteessamme sujuu kyllä tosi hyvin - mutta kyllä minua silti harmittaa kun toinen joutuu vuokseni varomaan "säikäyttämästä" minua. En mene suoranaiseen kipsiin kuitenkaan vaan alitajuntaan hiipii heti ajatus:"tämä menee nyt kumminkin pieleen...". Ja meneehän se, koska itseään ei ole joissakin asioissa helppoa pakottaa, vaikka haluaisi. Seksiin ei saisi esimerkiksi olla täydellistä hetkeä, koska jos odotukset omassa mielessäni kasvavat liikaa, niin...
Minulle on aika turha vakuutella, etten tuota pettymystä tai että olen sitä sun tätä positiivista. Ne eivät minua juurikaan rauhoita. Minulla on oma näkemykseni enkä vain noissa asioissa näytä luottavan toiseen. Onneksi luotan toiseen kyllä noin muutoin. En ole mustasukkainen enkä pelkää hänen pettävän minua tms., vaikka ex-vaimo minulle senkin tempun teki.
Jos meille tulee jostain pikkuasiasta riitaa ja naisystäväni vetäytyy henkisesti kauemmas, säikähdän todella paljon. Tämä on selvää, koska ex-puoliso käytti tuota aivan jatkuvasti. Ymmärrän siis sen, että pelästyn kaikista pienistäkin merkeistä, joihin olin ehdollistunut exän kanssa. Minä haluan aina puhua heti kaikki asiat auki, mutta naisystäväni ei ole niin tottunut puhumiseen ja hän tuppaa menemään lukkoon. Olen erittäin ratkaisukeskeinen ja poraudun salamana syvälle etsimään syytä toisen pahaan oloon. Minun kanssani ei ole helppoa vain surkutella pahaa mieltä, koska haluan toiselta sen pahan mielen pois. En ryhdy viihdyttämään toista, jotta toinen unohtaisi pahan mielensä, vaan luulen ilmeisesti luovani toiselle polkua syvimpiin tunteisiinsa niiden käsittelemiseksi. Mietin joskus, olenko lukenut jo liikaa narsismista ja psykologiasta, jolloin minusta on tullut jonkinlainen wannabe-psykologi. Toisaalta olen kyllä saanut positiivista palautetta, vaikkakin joskus tyylini pahentaa tilannetta hetkellisesti naisystäväni kanssa. Pidän kuitenkin siitä, että naisystäväni sanoo asioita suoraan eikä ole ns. passiivis-agressiivinen. Minulle on pahinta se, kun aistin hyvin herkästi toisesta ihmisestä jos kaikki ei ole hyvin ja jos toinen ei heti pysty jakamaan kanssani asiaa. Hypin miltei seinille. Saatan myös mennä moodiin: minua ei manipuoloida ja silloin pakotan itseni ottamaan etäisyyttä. Koen silloin hirvittävää syyllisyyttä, koska minusta velvollisuuteni olisi vain ja ainoastaan auttaa toista. Siis aikuista ihmistä, joka järkeni mukaan ei mene pirstaleiksi jos elämässä on hetken paha olla. Enhän minä ole toisten tunteista vastuussa...paitsi mitä jos olenkin se, joka on saanut toisen pahalle mielelle? Sitä minä aina epäilen ensimmäiseksi.
Ja vaikka autan ystäviäni tunteiden ja henkilökohtaisten ongelmien käsittelyssä, en minä silti osaa aina auttaa itseäni yhtä hyvin kuin kuvittelen voivani auttaa muita. Edelleen jumitan narsismiaiheisilla foorumeilla yms., vaikka tiedän esimerkiksi hyvän elokuvan katselemisen tekevän minulle hyvää. En ole silti millään muotoa masentunut, mutta aivan kuten niin monet teistäkin, tämän aiheen haluaisi jättää jo taakseen. Kun vain voisi. Perustelen toki täällä oloani myös sillä, että ehkä minulla on joillekin jotain annettavaa elämänkokemusteni kautta. Jälleen kerran...te muut - pitäisikö joskus miettiä, entä minä? Kenelle olen vielä velkaa?
Onko teillä yhtään samanlaisia kokemuksia ja ajatuksia vai pitääkö tässä suosiolla suunnata psykologin vastaanotolle?