Narsistin 8 tapaa kontrolloida keskustelua
Lähetetty: 13 Marras 2018, 22:26
Olen miettinyt pääni puhki näiden vuosien aikana, miksi keskustelu mieheni kanssa on aina ollut yhtä verbaalista taistelua ja päättynyt usein mieheni tuskaiseen toteamukseen (tai raivoamiseen) että 'sinun kanssasi on täysin mahdotonta keskustella järkevästi, en kertakaikkiaan voi ymmärtää mitä sinun päässäsi oikein liikkuu'. Hän on ollut noissa tilanteissa oikeasti niin vakuuttavan tuskainen, että on saanut minut uskomaan, että päässäni on pakko olla jotain vikaa. Kun hän kerran on noin järkyttynyt henkisestä tilastani, on varmaankin niin, etten vain itse tajua olevani vakavasti psyykkisesti sairas.
Olen ollut vuosia hämmentynyt, surullinen, tuntenut jatkuvaa syyllisyyttä ja pelännyt mielenterveyteni olevan pahasti horjumassa, kun en ole voinut ymmärtää, miten joka kerta normaalitkin keskustelunaiheet johtavat aina jonkinlaiseen lopputulemaan, jossa minä olen ymmärtänyt asian väärin / en muista oikein / en tiedä tarpeeksi. En ole törmännyt missään muualla ihmissuhteissani (esim. työelämässä tai ystävien kanssa) tällaiseen ongelmaan, vaan pikemminkin saanut läpi elämäni palautetta selkeästä argumentoinnistani ja hyvästä vuorovaikutuksesta toisten kanssa.
Olen nyt viimeisen puolen vuoden aikana alkanut pikkuhiljaa ymmärtämään (kiitos myös tämän palstan!), että vika ei olekaan aina minussa, vaan tässä keskustelemisen vaikeudessakin on oikeasti kysymys mieheni narsistisesta tavasta manipuloida keskusteluja ja sitä kautta minua. Hän tavallaan ilmaisee näkemyksensä itsestään projisoituna minuun: minusta tuleekin se vaikeasti ymmärrettävä ja epäselvä keskustelija, vaikka oikeasti hän on sitä itse pyörittäessään kanssakeskustelijaa mielin määrin ja pelatessaan omia narsistisia pelejään. Viime ajat olen jatkuvasti enemmän vetäytynyt kontaktista, ja yksinkertaisesti kieltäytynyt keskustelemasta enää juuri mistään, kun tiedän, että muutenkaan tällä suhteella ei ole tulevaisuutta. Olen myös suunnattoman väsynyt loputtomaan asioista puhumiseen, joka ei johda mihinkään muuhun kuin pahaan mieleen. Jokainen keskustelu on ikäänkuin taistelu, joka hänen on saatava tavalla tai toisella voittaa.
Löysin tällaisen youtube-videon, joka avasi minulle taas uudella tavalla tätä narsistista keskustelutapaa (ehkä tämä linkki on täällä jo ollutkin):
https://www.youtube.com/watch?v=kYLcOP7YZPo
Olen ollut vuosia hämmentynyt, surullinen, tuntenut jatkuvaa syyllisyyttä ja pelännyt mielenterveyteni olevan pahasti horjumassa, kun en ole voinut ymmärtää, miten joka kerta normaalitkin keskustelunaiheet johtavat aina jonkinlaiseen lopputulemaan, jossa minä olen ymmärtänyt asian väärin / en muista oikein / en tiedä tarpeeksi. En ole törmännyt missään muualla ihmissuhteissani (esim. työelämässä tai ystävien kanssa) tällaiseen ongelmaan, vaan pikemminkin saanut läpi elämäni palautetta selkeästä argumentoinnistani ja hyvästä vuorovaikutuksesta toisten kanssa.
Olen nyt viimeisen puolen vuoden aikana alkanut pikkuhiljaa ymmärtämään (kiitos myös tämän palstan!), että vika ei olekaan aina minussa, vaan tässä keskustelemisen vaikeudessakin on oikeasti kysymys mieheni narsistisesta tavasta manipuloida keskusteluja ja sitä kautta minua. Hän tavallaan ilmaisee näkemyksensä itsestään projisoituna minuun: minusta tuleekin se vaikeasti ymmärrettävä ja epäselvä keskustelija, vaikka oikeasti hän on sitä itse pyörittäessään kanssakeskustelijaa mielin määrin ja pelatessaan omia narsistisia pelejään. Viime ajat olen jatkuvasti enemmän vetäytynyt kontaktista, ja yksinkertaisesti kieltäytynyt keskustelemasta enää juuri mistään, kun tiedän, että muutenkaan tällä suhteella ei ole tulevaisuutta. Olen myös suunnattoman väsynyt loputtomaan asioista puhumiseen, joka ei johda mihinkään muuhun kuin pahaan mieleen. Jokainen keskustelu on ikäänkuin taistelu, joka hänen on saatava tavalla tai toisella voittaa.
Löysin tällaisen youtube-videon, joka avasi minulle taas uudella tavalla tätä narsistista keskustelutapaa (ehkä tämä linkki on täällä jo ollutkin):
https://www.youtube.com/watch?v=kYLcOP7YZPo