Sivu 1/2
Hovin kerääminen
Lähetetty: 07 Kesä 2019, 13:47
Kirjoittaja Pate
Lueskelin tässä jokin aikaa sitten noita vanhempia postauksia narsistien luomista hoveista, sukulaisista ja lähipiiristä yms.. Jäin hetkeksi miettimään sitä miten exäni tultua elämääni kaveri etääntyi ja kommunikaatio suhteemme jälkeenkin oli jotenkin muodollista. Osa kavereistani tunsi mut kumminkin useamman vuoden ajalta, joten tuntuu käsittämättömältä miten joku voi lyhyessä ajassa kääntää kaiken päälaelleen... vai olenko se vaan mä?
Tuli semmosta juttua pohdiskeltua miten narsistit oikeastaan keräävät hovinsa ja käännyttävät ihmiset puolelleen? Ovatko he tosissaan niin taitavia että heidän valheensa painavat enemmän kuin vuosia kestäneet hyvät välit kavereihin tai sukulaisiin? Mistä he päättelevät kuka on manipuloitavissa? Entä perhetilanteissa, voiko esimerkiksi vanhemman uusi puoliso alkaa kohdella lapsiaan eriarvoisesti narsistivanhemman toimesta jos siihen asti on ollut reilu?
Onko realistisesti narsistinkestäviä ihmissuhteita olemassakaan?
Re: Hovin kerääminen
Lähetetty: 08 Kesä 2019, 09:45
Kirjoittaja Belle
Kaipa jokaisella narsistin hoviin kuuluvalla on oma syynsä "palvella" narsistia. Etäisemmille hovin jäsenille narsku on vielä mahtava ja mielenkiintoinen tyyppi, jolla on ehkä ominaisuuksia, joita itseltä puuttuu. Niitä ihailee ja niistä haluaa osansa. Ostaa narskun sanat, koska onhan hän niin mahtava tyyppi, jolla on jotain omituista voimaa. Läheisimmissä suhteissa riippuvuus on jo taas niin suuri, että narskua ei edes voi enää kyseenalaistaa. Jos narskun kyseenalaistaa, hän jättää. Ja koska narskun toimintaa ei voi kritisoida, narskun käytös vaan pahenee, koska hän huomaa voivansa tehdä mitä vaan seurauksetta.
Narsistin lähellä omakin moraali ja maailmankuva alkaa hapertua. Voisin hyvin kuvitella, että uusperhekuvioissa narsku voi saada biologisenkin vanhemman toimimaan väärin ja vastoin arvojaan ja parempaa tietoaan. Sitä ahdistusta sitten vaan kantaa sisällään.
Re: Hovin kerääminen
Lähetetty: 12 Kesä 2019, 11:23
Kirjoittaja Floora
Se on kyllä täysin käsittämätöntä miten ihmeessä joku saa kaikki uskomaan omia sepityksiä toisesta ihmisestä??
Uskovat siltikin vaikka jutut vaikuttaa heti kättelyssä utopioilta.
Itse olen joutunut tälläisen narsistin silmätikuksi työpaikalla. Elämä on todella vaikeaa, välillä tekisi mieli päättää paivänsä.
Tätä on kestänyt jo 10v.
Miten voi olla mahdollista että ihmiset ovat niin herkästi manipuloitavissa?
Re: Hovin kerääminen
Lähetetty: 12 Kesä 2019, 12:55
Kirjoittaja Belle
Veikkaan, että kyse on enemmän halusta uskoa, kuin oikeasta uskomisesta. Narskun uskomattomiakin juttuja uskoo ja myötäilee, koska haluaa miellyttää häntä. Se, että uskooko niihin sisimmissään, on eri asia. Toki monet narskut ovat verbaalisesti ja tietyltä osin sosiaalisestikin erittäin taitavia, minkä takia moni heistä osaa vakuuttaa ihmisiä ja saa aidostikin uskomaan.
Re: Hovin kerääminen
Lähetetty: 12 Kesä 2019, 13:23
Kirjoittaja Floora
Tuo on kyllä totta mitä Belle kerrot.
Narskut osaa viehättää ja ovat mukaansa tempaavia. Tyyliin: Jos et ole minun puolella olet minua vastaan.
Narsku saa toiset tekemään sen likaisen työn. Mutta täytyyhän narskun Hovilla olla heikko moraali. Koska ei kaikki mene mukaan tuollaiseen. Ei minun työpaikallakaan kaikki mene mukaan tuollaiseen. Ne on juuri niitä tasapainoisia jotka ei mene mukaan narskun peliin.
Re: Hovin kerääminen
Lähetetty: 12 Kesä 2019, 13:26
Kirjoittaja Emäntä
Minun kokemukseni mukaan narsistin röyhkeitä ja uskomattomia valheita uskotaan koska normaalin tunne-elämän omaava ihminen ei voisi kuvitellakaan että joku valehtelisi niistä asioista. Normaalisti ihmiset päästelevät pieniä valkoisia valheita, narsisti laskettelee valheellisia rakkaudentunnustuksia ja saattaa kertoa uskomattomia yksityiskohtaisia tarinoita tms.
Re: Hovin kerääminen
Lähetetty: 12 Kesä 2019, 14:12
Kirjoittaja Belle
Floora kirjoitti: ↑12 Kesä 2019, 13:23
Tuo on kyllä totta mitä Belle kerrot.
Narskut osaa viehättää ja ovat mukaansa tempaavia. Tyyliin: Jos et ole minun puolella olet minua vastaan.
Narsku saa toiset tekemään sen likaisen työn. Mutta täytyyhän narskun Hovilla olla heikko moraali. Koska ei kaikki mene mukaan tuollaiseen. Ei minun työpaikallakaan kaikki mene mukaan tuollaiseen. Ne on juuri niitä tasapainoisia jotka ei mene mukaan narskun peliin.
Toiset ovat alttiimpia narskuille kuin toiset. Toisten henkilöhistoria on sellainen, ehkä osin temperamenttikin, että he vetävät puoleensa narsistia ja toisin päin. Narskujen lähellä omakin moraali saattaa hetkellisesti vääristyä, mutta en usko, että heikko moraali olisi varsinaisesti narskujen "uhreja" yhdistävä tekijä. Ehkä yhdistävä tekijä on kuitenkin jokin henkinen painolasti, mitä kaikista "vahvimmilla" ihmisillä ei ole.
Re: Hovin kerääminen
Lähetetty: 12 Kesä 2019, 16:51
Kirjoittaja Floora
Belle kirjoitti: ↑12 Kesä 2019, 14:12
Ehkä yhdistävä tekijä on kuitenkin jokin henkinen painolasti, mitä kaikista "vahvimmilla" ihmisillä ei ole.
Mikä tälläinen voisi olla?
Huonolla moraalilla tarkoitan sitä että, narskun hovi on halukas uskomaan kaiken juuri siksi että haluavatkin uskoa. Haluavat uskoa pahaa toisista. Silloin narsku nostaa ikäänkuin ylös hovia tyyliin " ettehän te ole noin huonoja kuin tuo".
Narskut ei menestyisi jollei olisi hovia. Hovi elätää tavallaan narskua.
Re: Hovin kerääminen
Lähetetty: 12 Kesä 2019, 17:28
Kirjoittaja Belle
Floora kirjoitti: ↑12 Kesä 2019, 16:51
Belle kirjoitti: ↑12 Kesä 2019, 14:12
Ehkä yhdistävä tekijä on kuitenkin jokin henkinen painolasti, mitä kaikista "vahvimmilla" ihmisillä ei ole.
Mikä tälläinen voisi olla?
Huonolla moraalilla tarkoitan sitä että, narskun hovi on halukas uskomaan kaiken juuri siksi että haluavatkin uskoa. Haluavat uskoa pahaa toisista. Silloin narsku nostaa ikäänkuin ylös hovia tyyliin " ettehän te ole noin huonoja kuin tuo".
Narskut ei menestyisi jollei olisi hovia. Hovi elätää tavallaan narskua.
Esim. läheisriippuvuus. Uskon, että ensisijainen syy uskoa pahaa toisista on halu miellyttää narsistia ja kyvyttömyys asettua häntä vastaan, ei niinkään halu uskoa pahaa toisista. Tietysti on monenlaisia ihmisiä, eikä tässä(kään) asiassa voi yleistää. Lähtökohtaisesti en kuitenkaan pitäisi hovia pahoina ihmisinä tai edes pahantahtoisina, tosin minä en oikein osaa ajatella kenestäkään niin, edes narsistista..
Re: Hovin kerääminen
Lähetetty: 12 Kesä 2019, 19:17
Kirjoittaja Belle
^^ Mutta tuo on varmaan olennainen juttu, että uskomalla narskua pääsee kunnioittamansa narskun suosioon ja nosteeseen. Motiivina on siis ehkä tuntea itsensä paremmaksi.