Tästä voi tulla yksi viesti, tai pidempi viestien ketju. Asiaa mulla todellakin on mitä toivon saavani nyt ulos. Joitakin yksityiskohtia jätän kertomatta tai muutan jotta anonymiteetti säilyy. Terapeutin kanssa olen asiaa käsitellyt jo lastenkin vuoksi, ja olen sillä tavoin sinut tämän kanssa, mutta arjessa tämä ei jotenkin jätä rauhaan. Vertaistuki on ehkä puuttunut. Puoliso ei vertaistukea ymmärrettävästi ole; hän on ymmärtänyt äitinsä olemuksen, joten hän käsittelee nyt omaa elämäänsä ja menetettyä nuoruuttaan narsistin lapsena. Siinä ei oikein laiteta itämaista tunteidenpurkuhuonetta pystyyn, että heitelläänpä yhdessä lasiruukkuja seinään ja huudetaan perk*leitä. Käsittelyssä hänellä on toisenlaiset asiat.
Itse ajauduin terapiaan muista syistä ja elämä on hyvässä vauhdissa nyt, mutta kyllähän siinä aina on syy miksi narsistin uhriksi päätyy. Ihminen on silloin vastaanottavainen ja sitä kannattaa kyllä käsitellä, koska toistuminen on mahdollista. Mun piti tunnistaa narsismi ja olla todella valaistunut koska olen kohdannut elämässäni jo kaksi selkeää julkinarsistia, mutta en siitä huolimatta tiennyt että elän haavoittuvan narsistin varjossa päivittäin.
Mietin että kai tätä täytyy jotenkin teemoitella. Ei voi millään kirjoittaa kerralla kaikesta.
Kerron kuitenkin palastellen asioista joita haavoittuva narsistinen anoppi minulle ja perheelleni aiheutti ja miten asiat näkyivät meidän ja mun elämässä. Toivon että joku saa näistä jotain myös itselleen. Mä uskon myös että meitä on ainoastaan tässä sukupolvessa satoja.
Aluksi olin tietenkin maailman paras miniä. Olin tullut pelastamaan hänet (hän oikeasti sanoi näin), me laitamme yhdessä asiat kuntoon ja pidämme yhtä ja kaikki on upeaa. Samalla hän tosi hienosti ja varovasti kyseli aina että miten mun kotiperheessä toimitaan, ja osasi asetella kysymykset niin että vastakohtia löytyi. Yleensä siten, että minä olin anopin kanssa samalla puolella ja mun oma perhe oli sillä toisella laidalla. Hän veti minua itsensä kanssa samaan leiriin, hyvien juttujen puolelle, omaa sukuanikin vastaan. Kehumalla miten ainutlaatuinen ja hyvä minä olen, luomalla me-henkeä. Tätä onnellisuuden vaihetta kesti tosi lyhyen aikaa, mutta se riitti siihen että mielikuva mun ainutlaatuisuudesta oli luotu. Olin valmis toimimaan niin kuin multa edellytettiin jotta pysyisin tässä hyvien tyyppien kerhossa jossa oli luvassa vain kaikkea hyvää ja upeaa. Erityisesti hän kertoi mulle siitä, miten a v o i n heidän perheensä on kaikelle uudelle, ja miten heillä p u h u t a a n asiat aina halki! Tämähän oli siis täysi vastakohta totuudelle, kuin yö ja päivä, mutta siitä se gaslighting alkoi. Hoe toistuvasti että aurinko paistaa niin toinen ei lopulta tajua edes kyseenalaistaa että miks täällä sitten on pimeää. Jää vaan semmoinen outo hyhmäinen epävarmuus.
Itsetuntoni on ollut ennen terapiavuosia aivan surkea, joten olin todella altis narsistin uhriksi. Olen käsitellyt paljon sitä häpeän tunnetta kun olen puhunut omasta suvustani ikävästi. Hän sai minut arvostelemaan omaa sukuani. Hän loi mielikuvaa, että tässä porukassa ei sellaisia ikävyyksiä ole kuin mitä minun suvussani on ollut, olen suorastaan turvassa heidän kanssaan! Pääsin tätä onneksi purkamaan terapiassa tänä syksynä nopeasti, sillä terapeutti osasi kysyä tätä itse: onko minua johdateltu esimerkiksi puhumaan läheisistäni pahaa ja voisiko jotain niistä käyttää minua vastaan vaikka mustamaalatakseen minua suvulleni. Anoppi toden totta uhkasi viimeisimmässä kohtaamisessamme soittaa vanhemmilleni ja kertoa miten kamala ihminen olen, mutta sitä puhelua ei ole koskaan soitettu. Se oli tyhjä uhkaus.
Jälkeenpäin osasin jo nauraakin kyseiselle uhkaukselle, sillä olisihan se nyt melkoista ollut että yksi mummeli olisi soittanut toiselle mummelille että sinun 40-vuotias tyttäresi on käyttäytynyt huonosti!
(Tämä on muuten yksi tosi tärkeä juttu narsistin uhrina olemisesta: siinä taantuu lapsen rooliin. Olet kuin lapsi tai nuori joka on varastanut tikkarin, etkä osaa välttämättä kokea että olet aikuinen ihminen ja se narsisti, olkoon vaikka itse paavi, on sun kanssa täysin tasavertainen. Siitä taantumisesta on tärkeetä päästä pois ja löytää oma ihmisarvonsa. Jokainen lause mitä narsisti sanoo sulle, sulla olis teoriassa yhtäläinen oikeus sanoa sille takaisin. Sitä kannattaa miettiä vaikka niin, että miten sä reagoit jos sulle sanotaan että "olet viallinen" ja miten se narsisti-oletettu reagoisi jos sanoisit sille että "olet viallinen". Uskon että eroavaisuus on aika iso. )
Haasteita ja ihmetystä oli toki tuon 20 vuoden mittaisen matkan varrella jo paljonkin, mutta asiat muuttui lopullisesti kun minä sairastuin vakavasti. Jouduin kouluttautumaan uudelle alalle ja järjestämään koko elämäni uusiksi. Siihen meni monta vuotta mutta mun elämä ja perheeni elämä on kaiken tuon jälkeen hyvää, mulla on uusi ura edessä jos elon päiviä riittää, eikä meiltä puutu mitään.
Anoppi ei kuitenkaan kokenut mun sairastumista ollenkaan hyvin ja hänen narsistin naamionsa alkoi repeillä pahasti. Anoppia ei kiinnostanut että sairastuin ja olin ollut hengenvaarassa, vaan hän oli huolissaan että mitä hän sanoo omille tuttavilleen kun meidän tilanne on "tällainen". Hän koki häpeää että olin sairastunut. Toisekseen anoppia kiinnosti että miten mä tuon rahaa "yhteiselle tilille" jos en käy töissä. Nämä sanat on tullu hänen omasta suustaan suoraan mulle sekä mun miehelle. Hän ei k o s k a a n kysynyt että miten mä voin, eikä ilmekään värähtänyt kun kerroin että sairauteni on vakava. Samaan aikaan me miehen kanssa elettiin kriisiaikoja ja suunniteltiin että miten me järjestellään meidän elämä tän sairauden kanssa.
Anopin silmissä mä en yhtäkkiä enää ollutkaan esiliina päällä liitelevä kotiäiti joka edustaisi koko mieheni perhettä ja sukua pakkosuorittamalla elämää, pitämällä ulkokuoren siistinä, ja hymyilemällä vaikka keppi per*eessä, vaan minusta tuli ihminen joka alkoi sanoa ”ei kiitos” tai ”en valitettavasti ehdi”. En tehnyt enää palveluksia hänelle, enkä ihmisille joille hän oli luvannut palveluksia mun puolesta (tämäkin oli yksi tapa kerätä kunniaa "mainion ja avuliaan miniän" välityksellä). En tullut sukujuhliin velvollisuudesta, tulin vain jos itse halusin. En kuitenkaan koskaan haastanut riitaa ja kieltäydyin aina asiallisesti ja kohteliaasti. Myös sairastumiseni itsessään oli suvulle häpeä, minusta puhuttiin avoimesti pahaa selkäni takana eikä sillä oikeasti ollut väliä mitä minulle kuului. Minä olin rikkonut anopin illuusion täydellisestä perheestä, täydellisestä miniästä, täydellisestä suvusta sekä rikkonut myös sukulinjan naisten asemasta äitinä joka elää vain miehelleen ja lapsilleen. Aloin nimittäin luomaan uraa. Tästä kaikesta muutoksesta alkoi parin vuoden jääkausi joka sai huipennuksensa tänä syksynä. Samalla vahvistuivat kaikki epäilykseni lopullisesti todeksi, kun anoppi sylki minulle suustaan juuri niitä syytöksiä joista olin puhunut miehelleni jo vuosia, epäillen anopin olevan tyytymätön siihen millainen minä ihmisenä olen. Sen kohtaamisen jälkeen meni vielä viikko ennen kuin istahdin alas sängyn laidalle kesken äänikirjan kuuntelun, kun palaset ajatuksissani yhdistyivät ja ymmärsin että olen ollut tekemisissä narsistin kanssa viimeiset 20 vuotta. Se muutti mun elämän täysin, kerron siitä sitten kyllä kun tämä saaga joskus loppuu
Luulisin että kirjoitan seuraavan tekstin sitten rahaan liittyvistä asioista ja siitä miten meidän elämään vaikutettiin taloudellisesti, se on aika iso teema haavoittuvan narsistin kanssa. Ehkäpä jopa yksi pääteema.