Olen vahvasti sitä mieltä, että on varmasti lapselle tuhoisa ratkaisu, että tällaisessa tilanteessa vanhemmat eroaisivat. Olen käytännössä ainoa taho, joka voi laittaa liikkeelle toimenpiteet, jotka voivat pelastaa lapsemme. Olisi aivan häviävän pieni todennäköisyys sille, että jos minä en tee mitään, että puolisoni itsekseen löytäisi itsestään narsistin ja tekisi asialle jotain. Ja vaikka tämä tapahtuisi, niin tämä tapahtuisi aikaisintaan vuosien kuluttua, kun lapsen osalta on jo valtava kiire. Vauriota on jo aivan varmasti tapahtunut, mutta sitä tapahtuu joka viikko lisää. On kristallinkirkkaat merkit siitä, että puolisoni vanhempi on aiheuttanut puolisolleni narsismin, ja näen nyt jatkuvasti, että samanlaista siirtämistä tapahtuu meidän lapseemme. Jos lapsellemme syntyy samanlaisia vaurioita (jotka voivat näkyä vasta 20–40 vuoden iässä), niin kyse on aivan järkyttävistä ongelmista. Mainittakoon esimerkiksi:
- invalidisoivat univaikeudet
- invalidisoiva joustamattomuus
- invalidisoiva ahdistuneisuushäiriö
- invalidisoiva masentuneisuus
- invalidisoivat pelot (hylätyksi tulemisen pelko, tavallisten arjen asioiden pelkääminen)
- lamaannuttavat tunteet (huonouden, merkityksettömyyden, epävarmuuden tunteet, armottomuus itseä ja muita kohtaan)
- kyvyttömyys positiivisiin tunteisiin (elämän täyttää vain negatiiviset tunteet)
- kyvyttömyys aitoon empatiaan
- kyvyttömyys luottaa ihmisiin (aggressiivinen, aiheeton epäluuloisuus)
- kyvyttömyys antaa anteeksi (samalla harhaluulo siitä, että itse ei tee mitään väärin)
- fyysinen (ja henkinen) väkivaltaisuus
- tukahduttava kontrollointi (esim. puolisolta ja lapselta tärkeiden asioiden kieltäminen perustuen harhakäsitykseen siitä, että toinen on osa itseään)
- somatoformiset fyysiset häiriöt
Kirjoitin edellisessä viestissäni siitä, että yksi mahdollisuus olisi erikseen sovittavalla tavalla alkaa elää yhteiselämää niin, että minä toimitan puolisolleni narsistista lähdettä. Vastaan itse tähän asiaan nyt, että video https://www.youtube.com/watch?v=eyhRKV3DcKs (DoctorRamani) kertoo miten se on käytännössä mahdollista (vaihtoehdot 3 ja 4). Luulen, että fiksusti miettimällä voi löytää realististia ja toimivia pelisääntöjä. Minun elämäni on jo ajat sitten "tuhoutunut", mutta se on hyvin toissijaista. Minulla on nyt vastuu lapsesta, ja jos pystyn suojelemaan lasta, niin sitten olen jo onnistunut. Näen omin silmin kristallinkirkkaasti mitä tapahtuu, jos asialle ei tehdä mitään ja narsismin annetaan siirtyä eteenpäin sukupolvesta toiseen.