Ero ahdistus
Valvojat: Purple, NinniAnniina
Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.
Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.
Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.
Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.
Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.
Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.
Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
-
Murtunut77
Ero ahdistus
Olen elänyt narsistisessa parisuhteessa yli 6 vuotta. Suhde on ollut on/off tyyppinen. Suhde on sisältänyt pettämistä, valehtelua, alistamista jne.
Meille tuli ero 2 viikkoa sitten. Tunteet menevät laidasta laitaan, hetkittäin tuntuu että minä selviän ja hetkittäin tuntuu että kuolen että minun sydän pysähtyy. Kamala traumasidos. Kaipaisin kovasti jotain tukihenkilöä, ystävät ja läheiset ei ymmärrä miksi edes ajattelen itseäni paskasti kohdellutta miestä. Kaikenlaisia maksullisia terapeutteja tuntuu olevan, mutta kaipaisin ihan vain jotain toista joka voisi tukea minua ja minä myös häntä.
Meille tuli ero 2 viikkoa sitten. Tunteet menevät laidasta laitaan, hetkittäin tuntuu että minä selviän ja hetkittäin tuntuu että kuolen että minun sydän pysähtyy. Kamala traumasidos. Kaipaisin kovasti jotain tukihenkilöä, ystävät ja läheiset ei ymmärrä miksi edes ajattelen itseäni paskasti kohdellutta miestä. Kaikenlaisia maksullisia terapeutteja tuntuu olevan, mutta kaipaisin ihan vain jotain toista joka voisi tukea minua ja minä myös häntä.
-
Elisabeth2025
Re: Ero ahdistus
Moi.aina eroon liittyy monenlaisia tunteita ja mennään laidasta laitaan,välillä epäilys itsestä olenko tehnyt väärin ,mitä olisi pitänyt tehdä toisin,mikä minussa on vikana,olinko eroon syypää,enkö ollut tarpeeksi hyvä.näitä esimerkkejä voisin kirjoittaa vaikka kuinka paljon muitta se on turhaa.jos oikeasti on elänyt narsistisesaa suhteessa totuus on se että SINÄ ET OLE SYYLLINEN sinusta tehdään SYYLLINEN. Tämän olen itse oivaltanut omassa suhteessani.narsistinen henkilö purkaa sinuun omaa pahaa oloaan joka hänelle tapahtunut jo kauan sitten ja hän ei ole sitä koskaan selvitellyt itsensä kanssa koska eihän hän myönnä omia virheitään itsessään.sinä vaan nyt satuit hänen kohdalleen ja joudut nyt käymään näitä tunteita läpi.mutta olen äärettömän iloinen puolestasi että teille on tullut ero,koska jos suhteenne on ollut jo epäluottamusta,uskottomuutta se ei koskaa palaudu normaaliksi ja siksi on hyvä että ero on tullut.sinun pitää ajatella VAIN sinun omaa elämää mitä sinä haluat ja mikä on sinulle hyväksi ja millaista elämää haluat elää.sinä selviät kun annat itsellesi aikaa.sinä olet se joka päättää millaisen parisuhteen sinä haluat elämässäsi,mitä hyväksyt ja mitä et. Suosittelen silti terapiassa käyntiä,ammattilaiset osaa auttaa myös omien tunteiden ja niihin liittyvissä solmuissa ja ymmärtää auttamaan näkemään asioita eri kantilta.antaa hyviä työkaluja Selviytymään elämässä eteen päin ja käsittelemään myös omia tunteita.olet jo hyvällä alulla kun olet päässyt eroon suhteesta jossa asiat oli jo tosi huonosti.onnea ja voimia uudelle tielle.
-
Salamanteri
Kovasti voimia sinne eron keskelle. Pidä kuitenkin erostaan kiinni kynsin hampain jottei valu taas samaan piinaan, jonka lopputulos tiedetään.
Minulla astui juuri ero voimaan mutta vain paperilla. Exäni asuu edelleen minun omistamassa asunnossa eikä aio lähteä. Kaikkea muuta väkivaltaa on jo koettu paitsi seksuaalista. Loppua tälle paskalle ei ole näkyvissä. Ja kalliiksi tulee asianajajat.
Ja vielä joulu tulossa. Väillä toivon vain kuolevani nukkuessani mutta lapseni takia vielä täällä roikun.
Sinnitellään kuitenkin. Se on parempi niin ja kyllä tää joskus loppuu.
Minulla astui juuri ero voimaan mutta vain paperilla. Exäni asuu edelleen minun omistamassa asunnossa eikä aio lähteä. Kaikkea muuta väkivaltaa on jo koettu paitsi seksuaalista. Loppua tälle paskalle ei ole näkyvissä. Ja kalliiksi tulee asianajajat.
Ja vielä joulu tulossa. Väillä toivon vain kuolevani nukkuessani mutta lapseni takia vielä täällä roikun.
Sinnitellään kuitenkin. Se on parempi niin ja kyllä tää joskus loppuu.
-
pullatipuu
Tunnistan niin itseni aloittajan kirjoituksesta pari vuotta sitten. Minulla ei ollut voimia erota, vaikka todella halusin ja pariksi viikoksi sainkin itseni revittyä irti. Mutta olin niin kietoutunut puolisoni kutomaan verkkoon, etten uskonut selviytyväni. Olisinpa tiennyt silloin mitä tiedän nyt.
Sain viime perjantaina eropaperit lähetettyä oikeuteen. Viimeinen pisara oli, kun puolisoni ilmoitti saaneensa klamydiatartunnan ja syytti siitä minua. Olemme olleet intiimisti viimeksi tammikuussa... Tajusin, että nyt minua ei enää loukata enempää. Aloin selvittämään asioita ja ihan kaikki on ollut valhetta. Riitojen aikana olenkin sanonut hänelle, että hän valehtelee kaikesta. Mutta nyt vasta ymmärrän, että hän valehtelee KAIKESTA. IHAN KAIKESTA. Minulle jää setvittäväksi toinen toistaan vaikeampia sotkuja, mutta mieluummin ne kuin hetkeäkään enää tätä. Aloittaja, sitä sinunkin elämäsi narsistin kanssa on. Sinä haluat ja toivot, että saisit rakkautta ja huolenpitoa. Mutta tiedät kyllä, että narsistin kanssa se on vain haave. Haluat uskoa hänen valheitaan, koska luulet ettet pärjää. Mutta kyllä sinä pärjäät. Anna läheistesi olla apunasi, anna itsellesi aikaa nähdä selkeämmin. Älä juokse takaisin hänen luokseen vain koska yksin oleminen pelottaa. Se ei ole sen arvoista.
Sain viime perjantaina eropaperit lähetettyä oikeuteen. Viimeinen pisara oli, kun puolisoni ilmoitti saaneensa klamydiatartunnan ja syytti siitä minua. Olemme olleet intiimisti viimeksi tammikuussa... Tajusin, että nyt minua ei enää loukata enempää. Aloin selvittämään asioita ja ihan kaikki on ollut valhetta. Riitojen aikana olenkin sanonut hänelle, että hän valehtelee kaikesta. Mutta nyt vasta ymmärrän, että hän valehtelee KAIKESTA. IHAN KAIKESTA. Minulle jää setvittäväksi toinen toistaan vaikeampia sotkuja, mutta mieluummin ne kuin hetkeäkään enää tätä. Aloittaja, sitä sinunkin elämäsi narsistin kanssa on. Sinä haluat ja toivot, että saisit rakkautta ja huolenpitoa. Mutta tiedät kyllä, että narsistin kanssa se on vain haave. Haluat uskoa hänen valheitaan, koska luulet ettet pärjää. Mutta kyllä sinä pärjäät. Anna läheistesi olla apunasi, anna itsellesi aikaa nähdä selkeämmin. Älä juokse takaisin hänen luokseen vain koska yksin oleminen pelottaa. Se ei ole sen arvoista.
-
Helena56
Voimia sinulle! Iso halaus koska sen tarpeessa olet, me kaikki olemme! Itse lähdin elokuun alussa 37 v suhteesta, ei ollut fyysistä väkivaltaa, psyykkistä sitten enemmän, joitakin hyviä aikoja ollut. Vaikeaa saada kaikkea sanoiksi kirjoitettuna kun on ollut vuoristorataa eikä itsekään ymmärrä vielä kaikkea. Usein mietin takaisin menemistä mutta olen saanut itseni ylipuhutuksi. Viimeinen pisara oli pettäminen joka tehtiin tosi härskisti ja mietinnän jälkeen tulin lopputulokseen ettei ollut ensimmäinen kerta. Kieltää tottakai kaiken ja on saanut monen läheisen uskomaan itseään. Onneksi minulla pitävä todiste josta valasin itseeni uskoa syksyn ajan ja hän yritti todistaa että on väärä kaikin tavoin. Itseluottamus täysin poissa ja syksyn aikana luottamus moneen ihmiseen on myös lähtenyt pois. Yksin täällä tsempataan yksi päivä kerrallaan. Jos vaan mahdollista varaa aika jollekin psykoterapeutille, itse löysin yhden hyvän ja käyn kerran viikossa, auttoi/auttaa tosi paljon, hänelle voi kertoa aivan kaiken ja saa apuja miten pärjätä eteenpäin. Tulevaisuus on harmaan peitossa mutta ehkä siellä jossain aurinko vielä paistaa. Itkenyt olen monta litraa koska helpottaa oloa ja pakottanut itseni ulos tekemään jotain koska en ole enää työelämässä sairauden vuoksi. HALAUKSIA SINNE JONNEKIN! JA JAKSAMISTA!
-
Helena56
Täytyy jatkaa kirjoittamista. Itseä on ottanut päähän kun kaikki toitottavat ja itsekin siihen sorruin, sanomaan jaksamista jaksamista ja helpottaa ajan myötä. Kyllähän tuon ymmärtää ja tietää ajan helpottavan oloa ja muistikuvat haalistuvat koska emme ole idiootteja, mutta kun se ei helpota oloa sillä hetkellä, sitä kaipaa lohdutusta, halauksia ja ymmärrystä. Itse toivoin edes jonkun ystävän (toden edessä huomaa kuinka monta ystävää on jos on yhtään) kironeen mieheni alimpaan helvettiin mutta ei. Mutta se mikä ihme kyllä helpottaa on itsekseen jutustelu jossa toitotan etten ole tehnyt mitään väärää (ymmärrätte mitä tarkoitan) ja itkeminen. Ja toinen hyvä keino on kirjoittaa asiasta, aloita "päiväkirjan" kirjoittaminen, kun näkee kaikki paperilla huomaa missä helvetissä on elänyt ja sitä voi lukea kun kaipaa rohkaisua.
-
Elisabeth2025
Niin olen itsekkin sortunut tuohon samaan tekstiin,että kyllä se siitä ja jaksamista ym... olisko nuo sanat myös siksi että moni on jo päässeet eroon narsistisesta suhteesta,jotkut vielä kipuilee suhteessa,niin tulee tsempattua että kaikesta selviytyy kun uskaltaa tehdä päätöksiä .joillekin nuokin sanat voi olla se pieni voimavara tai usko tulevaan että minäkin voin selviytyä kun hekin ovat selviytyneet.sitä ei moni usko kuinka se vie ihmisen aika alas kun elää narsistisessa suhteessa.se vie kaikelta pohjan.sieltä kun yrittää pikkuhiljaa nousta ylös päin se vaan vie paljon voimia,aikaa,luottamuksen,uskon,kaiken muun mitä siinä on rikkoutunut,hävinnyt. Eli sie vie oikeasti aikaa ja se vaati just jaksamista,voimia selviytyä,tukiverkon.monille se voi olla vuosien selviytymis prosessi,jotkut ei selviydy koskaan ja jää ikuiset arvet. Tää on parasta terapiaa kun saa kirjoittaa tänne, koska paras terapeutti on se joka on kokenut samaa kuin minä ja ymmärtää mistä puhun.