Olen vuosien mittaan ja mm. psykoterapeutin tukemana ymmärtänyt äitini haitallisen käytöksen minua kohtaan. Olen tämän vuoden puolella päässyt vihdoin tilanteeseen jossa ymmärrän, että minä en ole velvoitettu kanssakäymiseen hänen kanssaan. Sitä koetan nyt heijastella tällä sähköpostilla, ja olisi hienoa kuulla vinkkejä sähköpostin kehittämiseen. Tunteet kun meinaavat tulla pinnalle ja olisi tärkeää, että pitäisi omat rajansa...
Hei
Kerroit että olisi helpompaa jos minä tekisin aloitteen yhteydenpitoon, koska sinua pelottaa ottaa minuun yhteyttä. Lähetit minulle samalla tiedotteen netissä toimivasta tukiohjelmasta masentuneille. Tämä liittynee diagnoosiisi minusta epävakaana persoonallisuutena.
Edellisen kerran kun lähetit minulle sähköpostia, kerroit minulle että lapsuuteni oli tarpeeksi hyvä antamaan eväät eteenpäin. Mielestäsi kaivan tikulla asioita 15 vuoden takaa jotka ovat sinulle muurahaisluokkaa. Samalla kerrot minulle, että jos teen niin, en pääse elämässäni eteenpäin. Koet että olen sairas ja että tarvitsen apua ja että nöyryytän sinua.
Olen monta kertaa toistanut niin tavatessamme kuin sähköposteissani, että en kokenut lapsuudessa turvaa. Et ole ottanut siitä vastuuta. Ymmärrän nyt, että kun ei ole kykyä käsitellä tunteita, ei voi kokea olevansa turvassa. Mielestäsi se on muurahaisluokan asia. Olet sivuuttanut asian ja ohittanut sekä vähätellyt minun kokemustani. Olen yrittänyt kertoa tästä mutta en ole löytänyt keinoa jolla kokisin tulleeni kuulluksi kanssasi. Jos olen näyttänyt loukkaantuvani käytöksestäsi, sinä olet suuttunut. Se satuttaa minua, mutta ymmärrän että en voi odottaa muutosta.
Olen onneksi nyt 26-vuotias ja minulla on mahdollisuus valita ottamatta yhteyttä jos en halua – minulla on ihmisiä, jotka tukevat minua. Lapsena minulla ei näitä ollut ja kesti kauan että ymmärsin miten loukkaavasti käyttäydyt minua kohtaan. Siksi otin kaiken tämän itseeni: minä aiheutin sinun surusi ja minussa oli vikaa, kun suutuit. Nyt olen oppinut ymmärtämään, että lapsen vanhemmalla on vastuu siitä että lapsi kokee olevansa turvassa.
Jatkossa en ole sinuun yhteydessä. Se jäi ehkä epäselväksi kun en vastannut viimeisimpään viestiisi, sillä koin sen liian loukkaavaksi. Keväällä oli puhetta mennä perheterapiaan, mutta sähköposteistasi tuli hyvin selväksi että on järkevämpää että sinä otat vastuun käytöksestäsi joka vahingoittaa minua. Se ei ole minun tehtäväni.