Olen yrittänyt, etsiä tähän kysymykseen vastauksia. Mutta en oikein netistä tahdo löytää.
Narsisti tekee uhristaan varmaan aika pelokkaan ja herkän vielä moniksi vuosiksi.
Itselläni on ikävä narsistikokemus, jolle sain aikoinaan haettua lähestymiskieltoa. Ensin vuoden ja tämän vuoden jälkeen vielä toisen vuoden. Jälkeenpäin ajateltuna sen jälkeinen kumppanini sai kokea omaa kummallista käytöstäni. Kuva parisuhteesta oli hämärtynyt, kun olin seurustellut narsistin kanssa. Asiasta on jo kuusi vuotta aikaa ja edelleen huomaan, että on jotain pieniä asioita, joista minulle on henkinen jälki jäänyt.
Tapasin erään todella ihanan ihmisen, jonka kanssa tahtoisin yrittää jotain paljon enemmänkin. Hänellä vain on erittäin järkyttävät kokemukset narsistisesta ex-kumppanista. Hällä ei ole mitään käsitystä normaalista parisuhteesta, hän on todella herkkä monille asioille ja pelkää sitoutumista, ja luottamus parisuhteeseen on mennyt. Olemme aikoinaan ja vieläkin jakaneet omia kokemuksiamme, josta on ollut apua. Nyt hänen ex-naisystävänsä, jolla on siis ollut jo 1½ vuotta oma elämä, lapsi tulossa uuden miehen kanssa ja häät kesällä, on alkanut kiusaamaan. Omaisuudenjakoa ym. Näyttää siltä, että asia menee oikeuteen. Hän on jopa minulle laittanut jotain viestejä ja uhkailee poliisilla ym.
Meillä on miehen kanssa ollut välillä todella hyviä hetkiä. Mutta nyt tämän oikeusasian ja exän yhteydenottojen myötä hän on aivan allapäin, flegmaattinen, ei motivaatiota oikein mihinkään ja usko parisuhteeeseen on taas mennyt ja minäkin olen muuttunut taas vain kaveriksi. Ex oli erittäin mustasukkainen. Ja saan olla nyt välillä varpaisillaan tämän miehen kanssa. Hän tulkitsee pienetkin asiat erittäin rankasti ja niin, että olisin mustasukkainen tai epäileväinen. Se on välistä minullekin raskasta, kun en tarkoita asioita millään pahalla. Tästä ihmisestä on tullut niin tärkeä ja todella haluaisin jatkossa jakaa elämän hänen kanssaan. Saan välillä kuulla, ettei hän ole ketään päästänyt niin lähelle sen jälkeen kun erosi ja että olen tuonut ja luonut uskoa ihmisen hyvyyteen... Ex haluaa nyt vain kaikin keinoin erottaa meidät, koska olen myrkkyä hänelle, koska mies on alkanut päästä jaloilleen.
Onko teillä uhreilla antaa mitään neuvoja, että miten sitä osaisi toimia narsistin uhrin kanssa fiksusti. Mikä teidät on auttanut jaksamaan? Miten olette saaaneet luottamuksen takaisin ihmisiin ja elämään? En halua luoda mitään paineita, mutta en tahtoisi joutua varomaan sanojani. Hän oli pääsemässä kesällä jo jaloilleen, mutta nyt mennään taas alas vauhdilla. En tahdo olla mikään pelastaja... Tahdon pystyä olemaan oma itseni hänen rinnallaan, ilman että joudun olemaan todella varovainen. Koska jos alan kovin varomaan, niin alan taas peitellä ja kasata tunteitani... Tämä ihminen on minulle niin rakas ja tärkeä ja toivoisin, että hän voisi luottaa minuun ja hällä olisi hyvä olla mun rinnalla ja hän pystyisi tukeutua minuun. Mutta nyt hän on taas kylmettänyt itsensä ja luonut suojamuuria ympärilleen. En tahtoisi menettää häntä. Mutta paljon on nyt vain hänestä kiinni.
Miten toimia narsistin uhrin rinnalla,joka on täysin rikki
Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.
Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.
Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.
Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.
Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.
Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.
Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
-
Telwen