Miten päästä eroon narsistista

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Purple, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Twix

Miten päästä eroon narsistista

Viesti Kirjoittaja Twix »

Minä taisin tehdä sen. Osin tiedostamatta kylläkin. Siihen aikaan en edes tiennyt narsismista juuri mitään, jotenkin vain tuli mitta täyteen 20 vuoden liiton jälkeen. Kokonaisen kirjan voisi kirjoittaa siitä miten ex-mieheni alisti, nöyryytti ja hallitsi koko liiton ajan. Vähitellen aloin ymmärtää ettei parisuhde ollut terve, ei lähellekään. Aloin tekemään asioita jotka olivat olleet aikaisemmin "kiellettyjä". Otin vastaan työpaikan tarjoaman koulutusmatkan, osallistuin lastemme harrastuksiin, en enää pukeutunut hänen mielensä mukaan, aloin kuunnella taas sellaista musiikkia mitä itse halusin jne. En kuitenkaan edes ajatellut eroavani, halusin että lapsilla on ehjä perhe. Ajattelin vain että ottamalla omaa elämääni takaisin voisin itse voida paremmin.
Yksi pitkä ja väsyttävä yöllinen riita oli sitten tarpeeksi. Toki yöllähän hänen mielestään oli hyvä riidellä, minä lähtisin aamulla töihin, hän yrittäjänä sitten kun halusi. Minä sitten taas kaikkeen "miksi et muutu paremmaksi"-soopaan väsyneenä lausahdin että mies voisi etsiä sitten tilalle paremman puolison. Ja juuri sen hän teki. Kahden kuukauden kuluttua hän ilmoitti minulle että hänellä on uusi ja hän haluaa minusta eron. Ja asiassa ei ole harkinnan mahdollisuutta.
Muutin pikaisesti pois mutta jo muutaman viikon kuluttua mies halusi takaisin yhteen. Suostuin, tyhmyyttäni, mutta se kesti vain vuorokauden. Sen jälkeen romahdin täysin. Putosin pohjalle. Mutta kun sieltä aloin sisuuntuneena nousta niin päätin että minä en enää suostu odottelemaan "hyllyllä" siltä varalta että mieheni haluaisi minut taas takaisin.
Aloin tehdä omia itsenäisiä päätöksiä elämästäni. En pakenisi vaan rakentaisin sellaisen elämän mitä itse haluan. Kaikesta huolimatta jatkoin samalla eroprosessia sovinnollisesti, hyvässä hengessä. Samanaikaisesti annoin itselleni luvan tutustua muihin ihmisiin. Aloitin liikuntaharrastuksen.
Kunnes tuli se päivä että eksäni alkoi taas kyselemään yhteen paluuta. Ei ole mahdollista, ei enää. Silloin alkoi vasta varsinainen erohelvetti.. vastaavia voi lukea tältä palstalta useampia. Olinhan uskaltanut ensimmäisen kerran uhmata häntä. Mutta joka tapauksessa, pääsin eroon, ja niin että hän itse oli siinä aloitteellinen osapuoli. Nyt yritän ymmärtää mennyttä elämääni ja päästä jonkinlaiseen tasapainoon. Välillä pohdin sitäkin olinko minä sittenkin se narsisti, itsekäs ihminen josta piti päästä eroon?
marjukka

Re: Miten päästä eroon narsistista

Viesti Kirjoittaja marjukka »

Onnittelut sinulle.Voi jos minäkin saisin oman elämän.Kyllä narsistin kanssa eläminen on yhtä hemmettiä.Ei vaan ole rohkeutta vs Ilkka lapset sanoo että lähde
Susannah

Re: Miten päästä eroon narsistista

Viesti Kirjoittaja Susannah »

Mulla on samanlainen tilanne, kun tämän ketjun aloittajalla. Olen ollut muutamia päiviä miehestä erossa, jolloin aloin ymmärtää, että olen erillinen ihminen, on eri ajatukset ja toiveet.

Nyt miehen jutut ovat alkaneet naurattaa minua. Kuinka hän puhuukaan itsensä pussiin mennen tullen. Väitän hänelle vastaan. Väittelemme pikkuasioista; astianpesuaineesta, hiekasta lattialla... Kuitaillen takaisin, mutta en koskaan itse aloita. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Olen muuttamassa erilleen, mutta pyrin hoitamaan senkin reilusti ja sovinnolla. Pidän päätöksistä kiinni. Sillä ja sillä päivämäärällä tapahtuu tuo ja tuo asia. Jos tulee ahdistus, kuuntelen ääntä päässäni, joka sanoo, että näin on parempi. Sinun on paras lähteä, vaikka akuuttia hätää ei olisikaan.

Tiedän, kyllä, että kaikilla ei ole helppoa - on lapsia ja väkivallan uhka. Minäkin koin uhkaa, kun mies mökötti ja oli kuin myrskynmerkki. Tiedän, että jos jään, tulevat myrskynmerkkipäivät takaisin, todennäköisesti pahempana.
Vastaa Viestiin