Eron jälkeisen ahdistuksen käsittely

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Macca

Re: Eron jälkeisen ahdistuksen käsittely

Viesti Kirjoittaja Macca »

Viestiketju jäänyt roikkumaan jonnekin arkiston pölyyn, mutta nostan nyt ylemmäs.

Ikävä, että Hämmentyneellä huonoja kokemuksia ammatti-ihmisistä. Tai siis että kokenut, ettei heiltä ole saanut tarpeeksi empatiaa.
Itse sain aikoinaan laadukasta ja tilanteeseen sopivaa apua, eli kokemukset olivat hyviä. En tiedä, keiden ammattilaisten luona Hämmentynyt oli käynyt ennen kirjoitustaan, mutta luulen, että kyse voi olla ihan siitä, että tilanne on ollut niin herkkä, että esimerkiksi psykologin tms. apu on ollut tilanteen "raakuuteen" (eli että ihminen vielä henkisesti liian vereslihalla) nähden liian järjellistä ja loogisuuteen tähtäävää. Itse hain aikoinaan eron jälkeen ja häiriköintien ja vainoamisien aikaan apua papilta, eli sielunhoidollista apua, ja myös psyk.sairaanhoitajan juttusilla kävin. Nämä olivat sitä tunne- ja henkisen puolen apua, eli kuuntelua ja eläytyvää keskustelua. Täysin subjektiivinen mielipiteeni on, että psykologin juttusille kannattaa lähteä vasta (jos on tarve) kun on jo päässyt irti pahimmasta emotionaalisesta ja henkisestä tuskasta, eli kun osaa nähdä tilanteiden järjettömyyden ja puhua niistä jäsennellysti.

Otin tämän ketjun esille, koska tämä vastaa nyt ehkä lähemmin omia ajatuksia. Ahdistunut en ole ollut pitkiin aikoihin, enkä ole tarvinnut ammatti/kuunteluapua kuin viimeksi vuosi sitten, kun asioita tapahtui jatkuvalla syötöllä. Oikeudenkäynnissä kohtasin narsistin ensimmäistä kertaa yli vuoteen kasvoista kasvoihin ja en tuntenut mitään häntä kohtaan. Korkeintaan olisin voinut sääliä häntä (koska näytti että elämä ei ole kohdellut hyvin sen jälkeen kun viimeksi näimme, esim. oli arpia jonkun nujakan jäljiltä), jos en olisi samaan aikaan todennut mielessäni, että kyseinen ihminen on viimeinen joka minun sääliäni tarvitsee tai ansaitsee. Eihän hänkään koskaan osoittanut mitään hyvyyttä minua kohtaan ja osoitti sitten tuolla käräjilläkin, että on edelleen sama kiero valehtelija ja pelkkä vastuuta välttelevä miehenkuva, joten vellokoon vain omassa p*skassaan. Niin makaa kuin petaa.

Tällä hetkellä olen siis tilanteessa, jossa olen herännyt miettimään loppuelämää melko fyysisen ulottuvuuden ja ympäristön kannalta, eli että missä aion olla ja elää tästä eteenpäin. Aikoinaan, kun turvasuunnitelman tein, hankin asunnon, jossa on summerit, ovisilmät ja turvaketjut, ja elämä on tähän asti ollut hyvin turvattua ja suojattua ja tietyssä mielessä emotionaaliseen ja henkiseen toipumiseen kuului se, että vetäydyin tiiviimmin omiin oloihini ja mietin esim. sen, etten tee asioita rutiininomaisesti, vaan vaihtelen esimerkiksi kaupassakäyntiaikoja ihan siksi, etteivät omat liikkeet ole ulkopuolisten ennakoitavissa.

Nyt kun on ns. toipunut olo, niin on alkanut tuntua turhalle koko homma. Minulla ei ole heikko olo. Minulla ei ole sellainen tunne, että minun pitäisi elää lukkojen takana tässä paikassa, vaikka edelleen koen, että haluan itselleni ja lapsille turvallisen kodin ja ympäristön, jossa voimme elää ja olla rauhassa. On sellainen olo, että tahtoisi aloittaa kokonaan uuden elämän, tavallaan syntyä uudelleen uudessa paikassa ja elää ilman mitään muistoja mistään, mitä on tapahtunut tähänastisessa elämässä. Tähän siis kuuluu ihan kaikki lapsuus, nuoruus ja tähänastisen aikuisuuden jutut. On vain yksinkertaisesti sellainen olo, että kaikki ihmiset tähän asti ovat pääasiassa jotain, jotka ovat osa vanhaa minää. Uusi minä on nyt itsellekin ihan uusi persoona ja on välillä jännä herätä huomaamaan, että: "Jaa, näinkö minä nyt ajattelen ja tunnen", kun kaikki on niin uutta ja tavallaan vakaata ja itsevarmaa.

Jos tämä pitäisi nyt jotenkin fiksusti linkittää näihin aikaisempiin kirjoituksiin, niin ehkä siten, että ahdistus on tosiaan vain väliaikaista ja pitää olla aika tarkka että mistä ja millaista apua hakee oloonsa. Jos on vielä herkässä tilassa ja kaipaa lohdutusta ja tukea tunteilleen, niin silloin en ainakaan itse koe, että kannattaa hakeutua ns. hard-core auttajien käsiin, vaan esim. juuri papin tms. puheille. Ja sitten kun on jo päässyt pahimman tunnetrauman ylitse, niin kannattaa tarvittaessa hakea apua, jonka kautta voi jäsennellä ajatuksiaan ja konkreettisia toimia. Itsellä on nyt jälkimainingin tila, mutta luulenpa, että tämä kirjoittelu on sitä tarvittavaa jäsentelyä. Ja ehkä joku tätä lukeva osaa yhtyä ajatuksiin tai saada itselleen uusia ideoita? :)
Toveri

Viesti Kirjoittaja Toveri »

Macca, minkälaisia ovat nämä hardcore-auttajat? Ovatko perhe ja ystävät sellasia?

No kuitenkin perhe ja ystävät ovat auttaneet mua tosi paljon erossa. Minulla on jo uusi oma pikku yksiö. Exäni ei ole vainonnut minua ollenkaan vaan hankki uuden tyttöystävän jo pari viikkoa sen jälkeen kun jätin sen. Eron jälkeen en voinut olla yksin, vaan hakeuduin koko ajan muiden ihmisten seuraan. Nyt tilanne on alkanut rauhoittua ja pystyn olemaan yksin ahdistumatta. En kadu hetkeäkään että jätin exäni. Olen täynnä elämää nyt. Hävettää vähän että olen seurustellut sellaisen ihmisen kanssa, mutta ainakin olen oppineempi ja kokeneempi sen jälkeen. Nyt tiedän paremmin mitä elämältä oikeasti haluan.

Minua vain vaivaa, että olen lyhyessä ajassa ihastunut muutamiin miehiin. Se on outoa koska olen aina ihastunut tosi harvoin. Syytän osittain 20-vuotiaan vilkkaita hormoneja... Samalla minua ahdistaa ja pelottaa se että ajautuisin taas parisuhteeseen. Pelkään ihan kamalasti, ettei voi olla samaan aikaan vapaa ja samaan aikaan rakastaa toista ihmistä....
Marissa82

Viesti Kirjoittaja Marissa82 »

Itsekin koen ettei ammattiauttajilta oikein tukea saa kun haluaisi jonkinlaista ymmärrystä ja kuuntelua, päinvastoin sieltä tulee vain lähinnä ohjeita ja neuvoja eli sellaista faktatietoa, kylmää analyyttistä.. Mutta kun ihminen ei ole kone niin tuollainen ei riitä. Aikoinaan kävin sekä terapeutilla, mutta sitten yhdessä vaiheessa papin luona juttelemassa. Koen että parantumiseen tarvitaan paljon muuta kuin tietoa, tarvitaan omanlaisia kuntoutus- ja toipumiskeinoja (omaa työskentelyä), ammattiapua sekä henkisyyttä/hengellisyyttä. Tämän sanon niin narsistivanhemman kuin narsistimiehen uhrina.. (Vaikken tuota uhri sanaa tykkää käyttääkään.) Ihminen on kokonaisuus jossa on muutakin kuin pelkkä keho ja mieli.
Vastaa Viestiin