Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.
Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.
Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.
Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Tässä todella hyvä linkki, en löytänyt tältä foorumilta. Olen kohdallani käynyt läpi niin vilpittömästi kuin osaan. Myös, olisinko ollut itse narsistinen osapuoli? En edelleenkään, mutta kaikki nuo asiat vaan menivät suhteessani kuin olisivat ennaltakirjoitettuja alla olevan linkin mukaisesti.
- "Sillä kukapa ei tuntisi suunnatonta mielihyvää ajatuksesta, että on juuri tämän ihmisen sydämen valittu."----Kuinka olikaan tuttu ja humalluttava tunne, tämä jumalatar on valinnut kaikista maailman miehistä juuri MINUT rakastetukseen!
- " Narsistin toimintaan kuuluu myös uhrin nostaminen jalustalle joidenkin tiettyjen positiivisten ominaisuuksien johdosta. Myöhemmin nämä ominaisuudet ovat kuitenkin juuri niitä, jotka kertovat uhrin heikkoudesta ja viallisuudesta. Narsisti myös loukkaa uhria mitätöivillä ja alistavilla kommenteilla. Kun uhri loukkaantuu, narsisti syyttää häntä huumorintajuttomaksi. Ja jos kumppani kysyy narsistin menoista, hän on mustasukkainen. Jos kumppani taas ei kysy, hän on piittaamaton ja kylmä."-----Niinpä. Mikäli kysyin niin olin mustasukkainen ja hän ei olisi saanut mennä mihinkään. Korjasin seikan, enkä häirinnyt häntä kysymisillä. Sen seurauksena olin juurikin kylmä enkä välittänyt hänestä. Umpikuja.
- "Narsistin keskeisimpiin toimintatapoihin kuuluu myös jatkuva projisointi, eli hän pyrkii siirtämään muihin ihmisiin niitä ominaisuuksia, joita ei itsessään hyväksy. Sen jälkeen hän alkaa käyttäytyä ikään kuin nämä piirteet todella kuuluisivat kumppanille, ja saa hänet jopa itsekin uskomaan tähän vakuuttavan selityksen ja aukottoman perustelun avulla."----Haukkui juurikin minua asioista, joita itse teki. Itselläni suu aukesi, mutten lopulta enää osannut mitään sanoa. Olin syyllinen kaikissa tapauksissa.
- Jne... En silti häntä narsistiksi kutsu vieläkään. Hän vain on sellainen ihminen, ja en epäile hetkeäkään etteikö etsinyt minusta myös elämänsä rakkautta sekä kärsinyt sisällänsä yhtä paljon kuin itsekin.
JustSomebody sinulla on todella hyviä ajatuksia, luulisi että olet tutkinut asiaa enämpikin.
Minä peräänkuulutan samoja asioita juurikin siksi että minulle kerrotut asiat muutettiinkin sitten minun sanomiksi ja minusta tehtiinkin se syyllinen vaikka en ollut syyllistynyt muuhun kuin kuuntelemaan toista naista jolla oli suhde silloisen puolisoni kanssa.
Kiusaajan kaavahan on aina täysin selvä. Ensin "muka"uskoudutaan, valloitetaan. Kun valloitus on ns varmistettu alkaa nurkkaan ahtaaminen. Tapoja on monia. Tarkoituksena murtaa toisen vastustus ja kun ihminen on nujerrettu ja kun tämä sitten viimeisillä voiman rippeillä puolustatutuu hyökkäämällä kiusaajansa vastaan, niin onkin narsisti/psykopaatti ym.
Itsensä puolustaminen on jokaisen ihmisen oikeus vaikka kiusaaja ei sitä uhrilleen suo. HArvat ovat ihmiset joilla niin vahva itsetunto että ei alennu kiusaajan peliin vaan poistuvat paikalta.
JustSomebody mikä sai sinut uhriutuun?
Itsestäni sanoisin, että Rakkaus. Olin mielestäni aina ollut seinäruusu eikä minulla ollutt koskaan ollut helppo solmia suhteita. OLen fyysisesti heikko. Takanani oli yksi särkynyt suhde ja kaksi lasta joista toinen oli syntynty sydänvikaisena jonkavuoksi olin vuosia voinut todella huonosti ja syytin itseäni lapsen sairaudesta. Se kait oli syy ensimmäiseen eroonkin. Kun sitten kolme vuotta eron jälkeen tapasin tämän hurmurin joka toi arkiseen- sairauksien ja sairaalaelämän vastapainoksi uutta väriä elämääni. OLin myyty. Sain sitä huomiota ja kannustusta jota olin kaivannut. Tulos on sitten mikä on. Henkisesti tuli turpiin ja kovaa. Minä olin siis täydellinen kohde.
Minä olen myös kysellyt lasteni isältä mielipidettään minusta. Meillä on todella hyvät välit, meillä ei lapset ole koskaan tarvinneet kuulla että puhuisimme pahaa toisistamme lapsille. POika oli ja aikuinen erotessamme ja tytär oli 14. Alussa jouduin vähän pakottaan tyttöä isänsä luo koska tyttö oli aina ollut kanssani, monet ja pitkät sairaalareissut yhdessä koettuna oli vaikea saada isäänsä ottaan vastuuta yksin. tapaamiset ovat aina menneet tytön ehdoilla.
Tietenkin kun ajattelen asiaa niin tällä hurmurilla oli vaikeuksia hyväksyä minun ja tytön kiinteää suhdetta ja vielä lisäksi minun omia sairaalareissuja joita vuosien varrella tuli useita. Hän sanoi siitä useasti. MUtta mielestäni se ei kuitenkaan oikeuttanut pettämään ja antamaan toiselle naiselle valtaa manipuloida minua.
pilvilinna kirjoitti:
JustSomebody mikä sai sinut uhriutuun?
Itsestäni sanoisin, että Rakkaus. .
Se suurin syy itsellänikin oli, rakkaus; annoin itseni ensi kertaa elämässäni rakastua ihan täysin ja heitin suojakilpeni metsään. Tiedostan myös, että itsessäni on paljon läheisriippuvaisuuden piirteitä, juuri siitä syystä koko aikuisikäni kantanut aina pientä suojaa mukanani. Ei suurta, mutta juuri sen kokoista missä oma herkin sisimpäni on turvassa vaikka pommi osuisi. Mutta ei se mielestäni ihmisessä ole huono ominaisuus, paitsi itseään kohtaan. Sekin ehkä vain siinä tapauksessa, että kohdalle osuu väärinkäyttäjä. Silloin on itse kusessa, kuten nyt sitten sain huomata.
Joten tavallaanhan sitä itse on yhdenlainen narsisti. Se on vain minusta ruma sana itseänsä kohtaan, koska tunnen vilpitöntä pahaa mieltä kun olen loukannut toista ihmistä ja osaan pyytää anteeksi. Muistan sen seuraavalla kerralla ja yritän parhaani mukaan olla toistamatta tekoani. Ei meistä kukaan ole valmis ja koko elonaikamme on jatkuvaa kasvamista kokeilujen ja erehdysten kautta. Oppi vaan pitäisi muistaa ottaa mukaan aina.
Itsensä ja omien käyttäytymismalliensa objektiivinen tarkastelu on mielestäni aina lähtökohta. Sen vuoksi tämän ketjun avasin ja tänne rekkauduin. Toisaalta en myöskään osta prosenttilukuja, että kuinka suuri osa narsisteista olisi miehiä nykyprosenttien mukaisesti. Se kun on meillä miehillä sellainen asia, ettei me uskalleta avautua näistä asioista kovin vähällä. Perinteinen sanonta "tossun alla" oleva mieshän on vaan hyvin usein suupieliä nostattava lause. Mikäli kerrot jollekin kaverille, niin saat vastauksen että kyllä se siitä kohta leppyy kun menkat ohi. Sukulaisille hän on ihana enkeli, ei puhettakaan että uskaltaisi kertoa mitä tapahtuu oikeasti. Miehen täytyy olla se mies, sehän on meille opetettu.
Tässä vaiheessa kirjoitusta, muistan ettei tämä tämä ole sukupuolikysymys Puran vain mietteitäni kokemuksistani miehenä.
Olen kuitenkin päässyt siihen vaiheeseen, että pakko oli tunnustaa itse joutuneensa kiusatuksi. Väärinkäytetyksi pahimmalla mahdollisella tavalla; omat sisimmät tunteeni käännettiin itseäni vastaan. Olin yleisesti ajatellut narsistit kylmiksi sadisteiksi joita osaan varoa. Kuinka väärässä olinkaan. Tämähän olikin maailman ihanin olento, juurikin sellainen liian hyvää ollakseen totta. Hälytyskellot toki soivat jo alkuajoista lähtien, mutta kuvitteli itsensä niin vahvaksi ettei ole hätää. Väärin.
Hän, ex-tyttöystäväni siis kertoi avoimesti suhteemme alussa vaikean lapsuutensa, ennen kaikkea isänsä joka oli ollut käytännössä täysi sadisti. Myös entinen poikaystävä oli ollut narsisti kertomansa mukaan. Ansa oli valmis. Nyt on tämän särkyneen enkelin vieressä sellainen kainalo, missä olisi turvassa kaikelta maailman pahuudelta. Näin vahva mieleni ajatteli ottaessaan tämän siipiensä suojaan. Sinne menivät sitten omatkin siivet. Yritä tässä nyt sitten jollekin kertoa, mikä meni metsään tällaisessa unelmaparissa? Eniten omalle mielelle, mikä kuitenkin yhä tuntee rakkautta.
Minä taas puolestani olin ala- ja yläasteen sekä vielä lukiossakin syrjitty ja halveksittu. En oikein koskaan teininä saanut pojilta sellaista hyväksyntää, jota olisin kaivannut, joten päädyin sitten ensimmäisen sellaisen kelkkaan joka tuntui unelmien mieheltä. Turha minun on itseäni siitä haukkua; on minussakin omat huonot piirteeni, mutta ei minun ole pakko koko ajan niiden takia sietää sitä suoranaista paskaa, jota narsku päälleni edelleenkin heittelee. Ei se, että haluan lukea rauhassa, voi olla mikään huonon ihmisyyden perusasia. Tai se etten käytä tietynlaisia verkkareita tai leikkaa tukkaani narskun haluamalla tavalla. Tai ole sievästi kotona jos hän niin haluaa.
Olen saanut kivasti yksityisviestejä, kiitokset. Saa kirjoittaa ja yritän vastailla mahdollisuuksieni mukaan. Vaikka vain miten miehenä näen jonkun asian. Koska me näemme niin monet asiat erilain eri sukupuolten välillä. Paitsi narsistinen käytös, se on aikalailla samanlaista molemmilla. Mutta mehän olemmekin ihmisiä.
Mun pointtinihan oli ketjun aloituksessa juurikin se, että katsottaisi aina ensimmäisenä sinne oman sydämen suuntaan. Eli onko itse oikeamielinen, vaatiiko itse mahdottomia, epäileekö, syyttääkö, kaivaako vanhoja, leikisti eroaa jne....
Eli muistettaisi että oikeita narsisteja on häviävän pieni osa keskuudessamme. Kusipäitä sitäkin enemmän ja valitettavan usein se löytyy peilistäkin. Sen peilikuvan rikkominen käy kipeää, mutta sirpaleiden takaa löytynyt usein niin uusi ja upea maailma mitä ei ole osannut kuvitella edes olevan.
Voit olla suhteessa myös paskahousun luuserin kanssa, joka lypsää rahasi pois ja maksattaa sulla kaiken? No saattaa se sinua rakastaa silti oikeasti, mutta se ei vaan ole onnistunut missään. Vaikka olisi kuinka yrittänytkin. Tai sitten ei ole yrittänyt yhtään mitään. Voit hyvinkin olla tämän ihmisen elämänsä rakkaus, mutta ei se vaan tahdo edes siinäkään onnistua. Kaataa sun niskaasi kaiken saastan sitten. On tämä mies tai nainen. Mutta kuitenkin vaan yleensä yhdenlainen reppana ihminen. Etenkin miespuolisessa tapauksessa kun tällaista reppanaa vielä narsistiksi alkaa kutsua parisuhteen sisällä, niin se hyppää sillalta. Se on sitä suomalaisuutta, joista saa lukea joka viikonlopun ilmoituksista.
Pitäisi siis em. suhteet osata päättää ajoissa ja edes jotenkin hyvissä väleissä. Koska suuressa osassa ei oikeasti ole ollut mitään narsismia, vain kaksi toistaan ymmärtämätöntä ihmistä. Mutta netin rajattoman tietomäärän vuoksi toinen onkin keksinyt että kumppani on narsisti. Tällä nyt tarkoitan lähinnä nuorten ihmisten suhteita. Kuinka usein nuoren miehen elämän päättymisen syyksi onkaan paljastunut epäonnistunut rakkaustarina ihan viime vuosienkin aikana? Liian usein.
Vaihtoehtoja on monia, eli jne. Omissa kriteereissäni kuitenkin rajat menevät fyysisenä pahoinpitelynä, mikä on ehdoton raja. Ei myöskään minkäänlaista hyväksikäyttöä, missä on pakotettu toimimaan oman tahtonsa vastaisesti. Ei henkisesti eikä fyysisesti minkäänlaisen uhan alaisuudessa.
Mikäli itse toista epäilee pettämisestä, pitää sille oikeasti olla todisteet. Kyllä, juurikin niin. (No ei tietysti narskulla niitä ole, tiedän...) Jos joku suhteessa on pettänyt oikeasti ja vielä pystytty sen jälkeen jatkamaan, niin asia pitäisi olla sovittu? Jos vanhoja jauhetaan, niin pitää sitten katsoa kumman puolelta sitä jauhantaa tulee. Yleensäkään terveessä narsismissa ei saa kavahtaa kyseenalaistaa omia toimintamallejansa. Jos narsistisi sinua syyttää mustasukkaisuudesta ja kontrolloinnista tms, niin tulee oikeasti tutkia itseänsä. Oletko manipuloinnin ja itsesi epäilyn seurauksena todellakin vajonnut samalle tasolle.
Juu, kyllä. Näin kävi minullekin, mutta korjasin sen häiriötekijän itsestäni pois. Niin kauan kuin ei ole mitään oikeasti olemassa, niin silloin ei vaan sitä ole. Olet toisessa vaihtoehdossa eksynyt narsistiseen kelkkaan, missä kuvitelmat tai oma päättely ovat ottaneet vallan ja muodostaneet todellisuuden. Tiedän kyllä kokemuksesta, kuinka häilyvä sekin raja on. Ei sitä tarkastellessa tarvitse epäillä omaa mielenterveyttään yhtään silti. Omalla mielellä on myöskin maaginen valta ja sille pitää kyetä itse asettamaan rajat. Ihan samoin kuin jos vaatii/toivoo kumppaniltaankin. Sitä vaan ei tahdo aina itse muistaa omalta kohdaltaan tarkkailla. Ai mistä tiedän? No omasta kokemuksestani. Vain itseään voi muuttaa ja tähän sanon suoraan että jos ei se riitä niin ulos! Muutin muttei auttanut lopultakaan--->mä ulos ja loogisesti silloin pitää pysyä siellä. Ja siinä vaiheessa päätöstä pitää se.
Alkujaankaan ei saisi lähteä lähteä kiusaajaan kelkkaan. Se on loputon suo ja siinä jos missä voidaan käyttää kaikkea sanomaasi sinua vastaan. Ei auta yhtään enää, että niinhän säkin silloin näin mulle sanoit. Koska olet nyt sen itsekin tehnyt häntä kohtaan.
Se rakas kumppanimme, eli narsistinen osapuoli kumpi nyt onkaan. Kun se ei oikeasti ole aina niin varma asia. Ainoa varma asia on, että kaikki ihmiset jotka tänne kirjoitamme tai luemme näitä asioita on; rakkaus sitä kusipäätä kohtaan. Niin. Se oikutteleva ja ihana olento, joka kuitenkin on sisällänsä 4-vuotias lapsi.
Mutta Ihmiset, jotka ovat/ovat olleet oikeiden narsistien tai vielä pahempaa, psykopaattien alaisuudessa. Tämä kirjoitus ei ole heitä vastaan eikä vähättelyä. Vaan että aika suuri osa asioista on kuitenkin vain vastavuoroista, eriasteista kusipäisyyttä. Se vaan on niin ja valitettavaa että oikea narsismi jää sitten joka exän vittumaisuuden jalkoihin. Olen tänäänkin päivän keskustellut internetin välityksellä erään hienon ihmisen kanssa ja jakanut ajatuksiani. Kuinka oikeastaan oma, henkisesti alistettu narsistinen suhteeni olikaan vain pieni asia. Siis millaisia kauheuksia ovat jotkut ihmiset joutuneet kokemaan. Mutta kuitenkin siitä selviytyneet ylös ja voittajina! Sain tänään paljon uskoa, että kaikesta voi selvitä. Myös siitä kun joku tunkeutuu pääsi sisään, Sinun omalle alueellesi. Se tuntui itsestä vielä jokin aika sitten aika toivottomaltakin..
Kaikilla on kuitenkin rakkaudessaan jokin hätänä. Siis nimenomaan rakkaudessa, muutenhan sitä mitään tarvitsisi avautua. Rakkauttasi voidaan kutsua myös läheisriippuvaisuudeksi. Se on mielestäni hiukan outo ja harhaanjohtava sana. Jos ei ihminen oikeasti tee mitään pahaa toista kohtaan ja toimii vilpittömän oikeudenmukaisesti vain sydämensä ohjaamana ole mitään hävettävää. Oikeastaan olen sitä mieltä, että toi suomen kielen määritelmä on yhtä halventava ihmisiä kohtaan kuin pois julistettu neeke*i sana. Siis rakastuit narsistiin ja olet määritelty sen jälkeen läheisriippuvaiseksi...???? Hei haloo, rasismi ei ole nykypäivää!
Narsistiseti käyttäytyvää ihmistä saa puolestani kutsua narsistiksi. Tuhoa hän tekee ja avaimet sen sanan merkityksen sisältä pääsemiseen ovat aina vain ja ainoastaan hänen omassa taskussaan. Kukaan muu niitä ei voi sieltä hänelle antaa ilman tämän omaa suostumustansa. Koska hän pelkää ylikaiken lukon avaamista, on se siksi aikasten mahdoton tehtävä yrittää suostutella. Kenen psyyke sellaiseen riittää?
Silti. Aina ennen ketään ihmistä leimaamasta narsistiksi, tarkista perinpohjin ettei se vain ole oman mielesi tuottama suoja itsellesi. Jos tuntuu tulevan stoppi vastaan, niin pitää ottaa joku kaveriksi ja jatkaa syvemmälle. Kun on varma lopulta oman mielen syövereistä kun rakkaus ei ole toiminut, voi usein ne syytkin nähdä erilain. Lopulta ja huomaamattansa vain näkee ehkä erilailla ja pienenä häivähdyksenä muistaa että turhaan pelkäsin katsoa.
Tämä tällaista iltatarinointia. Uskon ja näen, että sieltä oman mielen sopukoista löytyy aina se reitti eteenpäin. Kiitos vielä kerran tälle hyvälle keskustelukumppanilleni vkl aikana! Se on huimaa, kuinka saa mielestänsä avattua uusia polkuja esimerkin voimin! Koskaan, ei koskaan saa luovuttaa. Vaikeudet selätettyäsi olet aina vahvempi ihminen, eikä entinen ongelma ole siten enää ongelma mikäli kohtaat toisen kerran. Päinvastoin ongelma pakenee sinua, koska olet oppinut tuntemaan sen!
Taakka hyvä. Me olemme tuntevia ihmisiä meillä on oikeus puolustautua kun meitä uhataan tai meille kerrotaan valheita itsestämme.
Kiusaajamme ovat monesti niin taitavia että he todellakin saavat meidät tuntemaan huonoa omaatuntoa, vaikka olisivat itse provosoimalla saaneet ahdettua meidät nurkkaan jonka vuoksi toimimme kuin nurkkaan ahdettu eläin.
Ympärillämme olevan yhteisön suhtautminen on usein välinpitämätön tai jopa tuomitseva koska kiusaaja osaa asiansa ja valheita jopa valheellisia dokumentteja vilauttelemalla saa ympäristön puolelleen.
Terapia auttaa käsittelemään omia tunteita ja tapaa reagoida, se ei kuitenkaan poista jatkuvaa kiusantekoa jonka kohteeksi monesti kuitenkin joudumme. Koska kiusaaja ei käy terapiassa eikä ymmärrä tekojensa seurauksia, jotka voivat joskus olla kohtalokkaita. .
Joskus ainoa vaihtoehto eteenpäin pääsemiselle on paikkakunnan vaihdos mutta itse en oikein ymmärrä sitä miksi kiusatun pitää muuttaa tai muuttua ja kiusaaja saa edelleen toimia täysin omien halujnesa mukaisesti. Yhteiskunta ei tässä asiassa ole tasavertainen. Kiusan kohteena oleminen, ei terapiasta huolimatta, poistu ennenkuin kiusaaja ymmärtää tekojensa seuraukset tai jättää uhrinsa rauhaan.
Joten eletään itse rehellisinä mieli ja sydän avoinna.
JAtkoa edelliseen:
Me uhrit myönnämme syyllisyytemme asioihin mutta kiusaaja ei myönnä sitä koskaan. Jos joskus jonkun mieliksi myöntää tehneensä jotain väärää niin samaan hengenvetoon syyttää uhrin itse aiheuttaneen ilkeät tekonsa.
Minä puhun meidän uhrien oikeudesta omiin tunteisiimme, pelkoomme, loukkaantuneisuutemme. Kukaan toinen ihminen ei voi pyyhkiä pois kokemuksie jotka ovat meille totta.
Älä taakka hyvä anna masentaa itseäsi. Sinulla on lapsi joka tarvitsee sinua. Sinä olet arvokas kaikkine tuntemuksinesi ja pelkoinesi. Me jokainen olemme arvokkaita sellaisina kuin olemme.