Vaimon persoonallisuus

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Purple, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Navigon

Vaimon persoonallisuus

Viesti Kirjoittaja Navigon »

Tässä hieman sekavaa ja nopeasti kirjoitettua
juttua. Saa kommentoida.

Olen pitkässä liitossa saanut paljon kuraa niskaani. Herkkänä ihmisenä kehitin suojakilven ympärilleni, jolla osoitan olevani haavoittumaton, vaikka haavoitunkin. Tämä on muodostunut selvästi ongelmalliseksi vaimolle, hän on sanonut esimerkiksi " en saa sinusta otetta". Miksi kenestäkään pitäisikään saada otetta?
Alkuvuosien avioerolla uhkailu on vähentynyt. "Jos en saa lasta, asuntoa jne. se on avioero". Myös ilmeily on vähentynyt.Kun olen maininnut vaimolle näistä uhkauksista, hän ei ymmärrä, miksi vielä voin vatvoa vanhoja asioita. Kun vaimo ei saa haluamaansa hän kertoo olevansa masentunut ja makoilee koko päivän tv:tä katsellen, tosin ei näytä masentuneelta. Häneen ei kuitenkaan päde mikään persoonallisuushäiriö suoraan. Itkiessään (syy ei aina selvillä) ei halua lohdutusta, koska hänen mielestään se on sääliä. Toisten huomioimisen kyky puuttuu joskus, mutta ei aina. Fyysistä väkivaltaa ei ole ollut, koska vaimo tietää jäävänsä kakkoseksi. Tuntuu, kuin rakkaudentunnustukset ( kun niitä joskus sattuu olemaan) olisivat keksittyjä, koska seuraavana päivänä saatan olla syypää kaikkeen. Ei oikeaa rakkautta voi säätää on/off nappulasta?
Joskus ajattelen, että vika on minussa ja sitä varmaan onkin, mutta sitä täytyy olla vastapuolessakin, jos olo on kuin muserretulla. Lasten aikana en halua riidellä ja tämän olen pitänytkin, tosin vaimon mielestä huudan kaikille ( en ole itse huomannut moista). Vaimo ei pysty hallitsemaan raivoaan, vaan huutaa pahaa oloaan, tai työahdistusta päälleni. Hän tavallaan "myrkyttää" kodin ilmapiiriä. Siirettyään pahan olonsa muihin, on selvästi huojentunut.
Kun vaimo juttelee jonkun tuttunsa kanssa ääni muuttuu täysin erilaiseksi ja kovaääniseksi. Tähän kuuluu myös teennäinen nauru. Olen joskus tuttavien luona tehnyt vaimosta "vilpitöntä leikinlaskua". Muutaman päivän kulutta vierailusta, vaimo saattaa syyttää tästä erittäin voimakkain sanankääntein ja sanoo olevansa todella loukkaantunut. Positiiviset asiat, kuten satunnainen koskettelu ja iloiset puheet tuntuvat tietysti sitäkin paremmilta, koska ne normaalisti puuttuvat. En ole huomannut mustasukkaisuutta muita naisia kohtaan ( kun niitä ei ole), mutta joitain elämässä onnistumisia tai vaikka hyvää suunnitelmaa kohtaan.
Karju

Re: Vaimon persoonallisuus

Viesti Kirjoittaja Karju »

Hei,

Oletko ajatellut asiaa siltäkannalta, että kumppanisi projisoi tunteitasi omikseen, kun ei saa muuten otetta sinusta. Kumppanisi yrittää näin epäsuorasti vaikuttaa sinuun ja koettaa saada näinollen henkisen yliotteen sinusta.
saminula2012

Viesti Kirjoittaja saminula2012 »

Hei,
Sinä olet uhri sama kuin minä! Sinä sanoit kaikki jo: "Hän tavallaan "myrkyttää" kodin ilmapiiriä"

"Hän tavallaan "myrkyttää" kodin ilmapiiriä" Se on tyypilista! Ja VAARALLISTA!!!!!!!!!!Haluaisin kontakti mies uhrin kanssa, jos sinulle sopisi lähetä email minulle. Se on varmasti hyödöllistä meilä!!! nula2012@outlook.com

Olen 45v- mies ja olen narsisti vaimon kanssa yli 10v ja meillä 2 lasta, minun iso veli on narsisti, minun eno oli narsisti ja väkivaltainen, hän kuoli vuonna 1989, ja lista jatkuu...

Olen tullut ekspertiksi!!!

DSM-IV:n kriteerit
DSM-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:[7]

suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan;
keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta;
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot;
vaatii korostunutta ihailua;
mielestään oikeus erityiskohteluun;
muiden hyväksikäyttö;
empatian puute;
kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä); ja
ylimielisyys ja röyhkeys.
Theodore Millonin jaottelu[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Psykologi Theodore Millon erottaa narsistisessa luonteessa neljä alatyyppiä, joista samalla henkilöllä voi esiintyä vain yksi tai kaikki yhtä aikaa: [8]

periaatteeton, epäsosiaalisia piirteitä
elitistinen, edellyttää etuoikeuksia, hyödyntää tuttavuuksia, julkisivu ei pidä yhtä todellisuuden kanssa
don Juan -tyyppi, viettelevä, hedonistinen, patologinen valehtelija
kompensatorinen, syvän huonommuuden tunteen täyttämistä ylemmyydentuntoisuudella.
Navigon

Karju kirjoitti:Hei,

Oletko ajatellut asiaa siltäkannalta, että kumppanisi projisoi tunteitasi omikseen, kun ei saa muuten otetta sinusta. Kumppanisi yrittää näin epäsuorasti vaikuttaa sinuun ja koettaa saada näinollen henkisen yliotteen sinusta.
Vaikeasti havainnoitava asia. Ymmärrän kyllä
projisoinnin. Itsekin huomaa joskus tekevänsä
sitä, eli sopivan keskustelukumppanin puherytmiin mukautuminen, tai istuminen kenossa, kun keskustelukumppanikin istuu. Projisointia käsittääkseni tuokin, mutta tuon analysoiminen tähän onkin aika haastavaa.
Navigon

saminula2012 kirjoitti:Hei,
Sinä olet uhri sama kuin minä! Sinä sanoit kaikki jo: "Hän tavallaan "myrkyttää" kodin ilmapiiriä"

"Hän tavallaan "myrkyttää" kodin ilmapiiriä" Se on tyypilista! Ja VAARALLISTA!!!!!!!!!!Haluaisin kontakti mies uhrin kanssa, jos sinulle sopisi lähetä email minulle. Se on varmasti hyödöllistä meilä!!! nula2012@outlook.com

Olen 45v- mies ja olen narsisti vaimon kanssa yli 10v ja meillä 2 lasta, minun iso veli on narsisti, minun eno oli narsisti ja väkivaltainen, hän kuoli vuonna 1989, ja lista jatkuu...

Olen tullut ekspertiksi!!!

DSM-IV:n kriteerit
DSM-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:[7]

suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan;
keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta;
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot;
vaatii korostunutta ihailua;
mielestään oikeus erityiskohteluun;
muiden hyväksikäyttö;
empatian puute;
kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä); ja
ylimielisyys ja röyhkeys.
Theodore Millonin jaottelu[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Psykologi Theodore Millon erottaa narsistisessa luonteessa neljä alatyyppiä, joista samalla henkilöllä voi esiintyä vain yksi tai kaikki yhtä aikaa: [8]

periaatteeton, epäsosiaalisia piirteitä
elitistinen, edellyttää etuoikeuksia, hyödyntää tuttavuuksia, julkisivu ei pidä yhtä todellisuuden kanssa
don Juan -tyyppi, viettelevä, hedonistinen, patologinen valehtelija
kompensatorinen, syvän huonommuuden tunteen täyttämistä ylemmyydentuntoisuudella.
Myrkyttäminen on kuin tupakan savu. Kun polttaja on poistunut, haju ja vaikutukset jäävät.
Vastaa Viestiin