Parisuhdeterapiaan menossa

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Purple, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Vastaa Viestiin
Lauri

Parisuhdeterapiaan menossa

Viesti Kirjoittaja Lauri »

Olen vaimoni kanssa minun ehdotuksestani menossa johonkin parisuhdeterapiaan. Mikä olisi hyvä sellainen pk-seudulla? Hänessä on mielestäni narsistisia piirteitä. Mitä suhtautumisesta terapiaan voi päätellä?
Seppä

Re: Parisuhdeterapiaan menossa

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Jostain lukeneena alkavat terapioimaan sinua jos vaimosi on narsisti. Ei hänessä mitään vikaa tietenkään ole. Ole tarkkana, jos jollain parempaa tietoa niin imformoikaa.
pilvilinna

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Hei. Minä ja silloinen mieheni kävimme terapiassa kerran. Terapia keskittyi minun mielen oikomiseen. Hänessä ei mitään vikaa, hän vain on kesstänyt minua ja lastani. Kun toinen on N niin hän kääntää asiat näyttämään siltä että sinä olet syyllinen ongelmiin. Meidän tapauksessa ei mies edes ottanut huomioon että hän eli minun ja lapseni kustannuksella.
Pariterapia on hyvä asia jos kumpikin ovat tosissaan avun hakemisessa. Toisen puolison mollaamisesta jää kyllä kiinni. Terapeutti sanoi minulle ymmärtäneensä että puolisoni ei ollut tosissaan.
Surusydän16

Viesti Kirjoittaja Surusydän16 »

Jos puoliso on narsisti, niin terapia ei tule onnistumaan. Päinvastoin saattaa olla sinulle äärimmäisen raskas kokemus ja etenkin jos terapeutti ei ymmärrä mistä on kyse. Taitava narsisti hämää jopa psygologeja.
Voimia!
pilvilinna

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Täysin samaa mieltä kanssasi surusydän16
Lauri

Viesti Kirjoittaja Lauri »

Kiitos vastauksista!

Niin no menin naimisiin mielestäni eri ihmisen kanssa ja nyt minusta tuntuu että joudun hiipimään kotona, soittamaan kavereilleni salaa jne. Kynttilät on aseteltu juhlapöytään väärin, kännykän räplääminen johtuu muka siitä että sinne tulee koko ajan jotain seksiviestejä jne. Kun yritin sanoa että en tunne oloani turvalliseksi kotona (joka oli ehkä virhe), hän suuttui ensin, sanoi lähtevänsä ja kun en estellyt, alkoi hyvitellä. Kysyy miksi menin alkujaan hänen kanssaan naimisiin.

Mutta ehkä tässä nyt alkaa ymmärtää mistä on kyse. Elämme pääosin minun tuloillani, minulla on omaisuutta ja hänellä kulutusluottovelkaa. En kuitenkaan ole erityisesti rajoittanut hänen rahankäyttöään ( joka vielä on pysynyt kohtuudessa) mutta nyt hän haluaisi "yhteiset rahat" kun se olisi "niin ihanaa". En taida suostua. Olin ihan puhki muutama kuukausi sitten ja kävin lääkärillä. Pillerien voimalla sain aiemmin sovitun avioehdon sentään tehtyä, joka varmaan ei olisi onnistunut ennen olisi sitä tajunnut etukäteen vaatia. Ettei kaikki itselle tärkeät asiat menisi. Ehkä siitä tunteesta olisi jo jotain pitänyt päätellä. Nyt olo on vähän parempi mutta eihän tämä näin voi jatkua. Näistä muiden kokemuksista ja vastauksista on apua.
Nyyti

Viesti Kirjoittaja Nyyti »

Hyvä Lauri, että olet tehnyt avioehdon. Olen vastikää eronnut ja meillä ei ollut avioehtoa. Mulle kaikki tärkeät asiat on tuhottu, odotan vaan talon myymistä, jotta tiedän kuinka pahoissa veloissa sen jälkeen vielä olen. Olen tohon terapiaan kans skeptinen, itse ehdotin sitä aikoinaan, ensin sano ok, mutta sitten mieli muuttui. Nyt on joutunut menemään itsenäisesti, koska kuvioissa runsas alkon käyttö eikä ole lapsiaan saanut tavata ollenkaan. Joutui aloittamaan terapian ja lopettamaan ryyppäämisen, jos meinaa lapsiaan nähä. Terapia on hyvä juttu, mutta siellä on oltava rehellinen tai se ei tule onnistumaan. Hyvät terapeutit näkevät, jos valehdellaan. Jos olis tarve vielä mennä, itse voisin ajatella seurakunnan parisuhdeneuvojia tai sitten ihan käydä terveysaseman ilmoitustaululta kattomassa mitä siellä tarjolla. Tsemppiä!
Surusydän16

Todella hyvä kun teit avioehdon. Yhteisiin rahoihin ei kannata suostua. Ikävä kyllä monet narsistit elävät toisten siivellä ja ovat holtittomia rahan käytössä. Mottohan niillä on : se mikä on sinun on myös minun, sekä mikä on minun on yksinään minun.
Sinulla on alkanut silmät aukeamaan, että suhde ei ole terveellä pohjalla, koska se syö sinulta noin paljon voimavaroja. Narsistin kanssa se ei parane koskaan, päinvastoin huononee koko ajan. Avioliiton jatkamista kannattaa tarkkaan miettiä. Koska elämä ei paremmaksi muutu, onko se sen arvoista, että menee itseltä henkinen ja fyysinen terveys.
Oliko teillä lapsia?
heme

Viesti Kirjoittaja heme »

Hei. Oma kokemus terapiayrityksestä on reilu puolen vuoden takaa. Olimme olleet jo 1,5v asuserossa. Mieheni oli ollut masennuksen takia hoidossa ja lääkitys sekä lääkärikäynnit jatkuivat osastojakson jälkeen. En ollut kuitenkaan ollut missään mukana, joten en tiennyt mikä kuva hoitohenkilöillä oli. Ilman mieheni suostumista minua ei niihin voitu ottaa.
Viime keväänä mies sitten halusikin vielä erään tahon kautta yhdessä lähteä yrittämään, jos saisimme apua.
Niin sitten suostuin siihen. Kävi kuitenkin niin, että tältä taholta miestäni kehotettiin pyytämään lääkäriltään apua ITSELLEEN.Kehoittaja oli lääkäri itsekin, mutta toimi muualla. Aluksi meni ok. Menin mukaan lääkäriin ja mies toimi miten oli neuvottu. Mulle selvisi, että hän oli lääkärissä kertonut masentuneensa asumuseron jälkeen, vaikka oli ollut jo kauan, miutta ei suostunut mihinkään yhdessä ollessa. Syyllisti minut masennuksestaan. Terapiasta keskusteltiin ja mies oli aluksi halukas siihen. Reilu kuukauden päästä kysyin asiasta, mutta sitte oliki taas tuttu ääni kellossa. Ei hän mitään terapiaa tarvii, että minä olen käsittänyt ihan väärin. Sitä ei sitten aloitettu.
Lääkäri kehoitti sitten perheasiainneuvottelukeskukseen varata aikaa. Olen pari jaksoa käynyt aiemmin yksin, koska mieheni ei ole kokenut tarvetta siihen. Nyt suostuin sillä ehdolla, että mies varaa ajan, jos kokee sen tarpeelliseksi. Lääkärin mielestä se oli kohtuullinen pyyntö. Seuraavalla kerralla ei ollut aikaa varannut, eikä seuraavalle. Lääkäriä hermostutti selvästi, koska mies oli antanut ymmärtää, että voisi vaikka harkita. Ja nimenomaan lasten takia, että voisimme heidän asiat ainakin hoitaa sopuisasti. Siihen jäi yritykset terapiasta ym. Enää ei ole lääkäriaikoja eikä muitakaan. Ne ei voi auttaa, koska ei ota apua vastaan. Ei ole tarvetta.
Tiedän, että alunperin miehen tarkoitus oli, että mulle sanottaisi selvät sävelet, koska en häntä usko. Mutta petttymys oli valtava, kun tuliki itselle.
Mun on vaikee uskoa, että narsisti oikeasti haluis edes mitään terapiaa. Sellasta peliä pelaa, että voittajana säilyy tai ainakin luulee niin. Mutta ei tiedä, kuinka läpinäkyvä on.
Surusydän16

Kannattaa lukea Iiris Mielosen Narsistin vuoristorata. Se on tosi tarina. Siinä Iiris varaa miehelle ajan lääkäriin, mutta lääkärissä narsisti käänsi asian niin, että Iiris oli sen avun tarvitsija. Se on järkyttävää luettavaa! Kannattaa olla varovainen kun.yrittää narskua auttaa, voi kääntyä itseään vastaan.
Vastaa Viestiin