Fyysinen väkivalta parisuhteessa
Valvojat: Purple, NinniAnniina
Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.
Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.
Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.
Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.
Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.
Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.
Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
-
ninnu
Fyysinen väkivalta parisuhteessa
Mun on pitänyt pitkään avata tämä keskustelu. Eron jälkeen olen miettinyt voiko exäni olla väkivaltainen vaikkei koskaan käynyt muhun käsiksi. Missä vaiheessa fyysinen väkivalta astui mukaan parisuhteeseenne? Entä minkälaista fyysistä väkivaltaa esiintyi? Miten narsisti reagoi tilanteisiin, joissa joutui käyttämään väkivaltaa? Lisäksi olisi mukava tietää oliko narsisti somaattinen vai älyllinen.
Omalta osaltani sanon, että mies piti mua leikillään kiinni vaikka vain muutamia kertoja. Hän huitasi pari kertaa, mutta uskon ne vahingoiksi. Kaveriaan meinasi lyödä, mutta tajusi poistua toiseen huoneeseen. En kertaakaan pelännyt fyysistä vakivaltaa, mutta jouduin punnitsemaan tilanteita jatkuvasti. Mä en ole kova provosoimaan ja säilytän malttini vaarallisissakin tilanteissa. Kuitenkin nyt jälkeen päin mielessäni pyörii exän puheita, joissa väkivaltaan viitattiin. Usein ne koskivat hänen ex-naisiaan.
Omalta osaltani sanon, että mies piti mua leikillään kiinni vaikka vain muutamia kertoja. Hän huitasi pari kertaa, mutta uskon ne vahingoiksi. Kaveriaan meinasi lyödä, mutta tajusi poistua toiseen huoneeseen. En kertaakaan pelännyt fyysistä vakivaltaa, mutta jouduin punnitsemaan tilanteita jatkuvasti. Mä en ole kova provosoimaan ja säilytän malttini vaarallisissakin tilanteissa. Kuitenkin nyt jälkeen päin mielessäni pyörii exän puheita, joissa väkivaltaan viitattiin. Usein ne koskivat hänen ex-naisiaan.
-
shei
Re: Fyysinen väkivalta parisuhteessa
Meillä fyysistä väkivaltaa on ollut puolin ja toisin. Me molemmat provosoidaan ja provosoidutaan aika herkästi. Ensimmäisellä kerralla olin jo havainnut että alkoholin käyttö on jonkinsortin ongelma, ja kapinoin sitä vastaan kapakkareissun jälkeen yrittäen saada miehen luopumaan pullosta ja nukkumaan... kovaääninen riita, taisin hajottaa jonkun tavaran ja silloin tuli ensimmäinen isku päin näköä. Tämä siis noin 4kk kuluttua meidän ensimmäisestä tapaamisesta. Miksiköhän en tajunnut siinä vaiheessa häipyä? No kun se itkien pyysi anteeksi! Osti ja lahjoi merkkilaukuilla sun muulla. No ei kai se nyt toista kertaa noin tekis, ajattelin.
Näitä vastaavia tilanteita on sittemmin ollut muutamia. Joka kerta niin että mies on humalassa. Yks ihan todellinen ylilyönti mahtuu tähän aikaan, silloin oli lapset kotona ja tarvittiin ulkopuolista apua. Lapsiin ei kuitenkaan ole koskaan kohdistanut mitään purkauksia.
Lisäksi on kaksi kertaa, jolloin itse olen ajautunut niin älyttömään raivoon että olen käynyt miehen kimppuun, raapinut, yrittänyt lyödä. Ne tilanteet on päättyneet siihen että mies heittää mut kenttään ja pitää kiinni. Häpeän tätä.. eikä sitä voi oikein mitenkään puolustaa. Vaikka kuin on niinku nurkkaan ajettu eläin.
Näitä vastaavia tilanteita on sittemmin ollut muutamia. Joka kerta niin että mies on humalassa. Yks ihan todellinen ylilyönti mahtuu tähän aikaan, silloin oli lapset kotona ja tarvittiin ulkopuolista apua. Lapsiin ei kuitenkaan ole koskaan kohdistanut mitään purkauksia.
Lisäksi on kaksi kertaa, jolloin itse olen ajautunut niin älyttömään raivoon että olen käynyt miehen kimppuun, raapinut, yrittänyt lyödä. Ne tilanteet on päättyneet siihen että mies heittää mut kenttään ja pitää kiinni. Häpeän tätä.. eikä sitä voi oikein mitenkään puolustaa. Vaikka kuin on niinku nurkkaan ajettu eläin.
-
Violettia
Hei Ninnu, kysyt väkivallasta ja sen kokemisesta. Me kaikki olemme varmasti joutuneet kohtaamaan enemmän kuin kourallisen henkistä väkivaltaa, mutta oletan, että viittaat etenkin fyysiseen. Nuo molemmat tosin kulkevat käsikädessä ja aika usein varmaan fyysinen väkivalta livahtaa mukaan aika yllättäen. Näin oli omalla kohdallani ainakin. Ensimmäisen kerran ymmärsin, että kumppanini tosiaankin oli kykenevä väkivaltaan, kun hän hyökkäsi toisen ihmisen kimppuun väittelyn tuloksena. Itse en kuullut mistä riideltiin, mutta kauhukseni näin ja kuulin kuinka löytiin niin, että veri turskahteli. Olin kauhusta lamaantunut pitkään, koska se kaikki vaikutti niin primitiiviseltä ja epätodelliselta, etten oikein tienyt onko se edes mahdollista. Miksi minun pitää edes nähdä tuommoista? Pian sen jälkeen mies alkoi näytellä minulle ja muille ruhjoituneita rystysiään esimerkkinä siitä, että osaa tapella.
Ensimmäisen kerran jouduin itse kohteeksi, kun en suostunut antamaan miehelle enää rahaa. Hän ei koskaan löynyt minua verille, mutta monille mustelmille. Muistan kuinka kerran hänen pidellessän kouriaan kaulani ympärillä ja sanoessa, että tapan sinut tänä yönä ajattelin, että tapa, tapa ja päästä minut tästä helvetistä. En koskaan voinut tehdä fyysistä vastarintaa, koska olen pieni ja heiveröinen. Tosin huusin usein. Huusin myös apua silloin, kun mies sulki minut ulos keskellä yötä. Se oli jopa fyysisesti kamalampaa kuin ne löynnit. Kun sain apua naapureita, oli mies tietysti lauhkea kuin lammas ja selvitti, että se olen minä se hullu; hyvin tyypillistä. Kun syytin häntä aggressiiviseksi, hän ilkkui ja sanoi, ettei kukaan usko mitään sellaista.
Oli myös toisenlaista väkivaltaa: teatraalisia itsemurhayrityslavastuksia. Mies sulkeutui kylpyhuoneeseen lukkojen taakse ja sanoi ripustautuvansa köyden silmukkaan tai otti suuren keittiöveistsen ja käänsi sen kohti mahaansa ja sanoi tappavansa itsensä, tai nieli monta panadolia… Jotenkin tiesin, ettei se tosissaan ollut, mutta silti olin paniikissa ja hädissäni. Kerran sain ensiapuihmiset paikalle ja ambulanssi kuljetti meidät psykiatriseen sairaalaan. Siellä mies yhtäkkiä virkistyi ja kertoi lääkäreille, että kysessä oli vain pieni burn-out. Minun olisi pitänyt silloin uskaltaa puhua lääkäreille ja kertoa, että hän manipuloi, että hänet kuuluu ottaa sisälle ja pitää siellä.
Ensimmäisen kerran jouduin itse kohteeksi, kun en suostunut antamaan miehelle enää rahaa. Hän ei koskaan löynyt minua verille, mutta monille mustelmille. Muistan kuinka kerran hänen pidellessän kouriaan kaulani ympärillä ja sanoessa, että tapan sinut tänä yönä ajattelin, että tapa, tapa ja päästä minut tästä helvetistä. En koskaan voinut tehdä fyysistä vastarintaa, koska olen pieni ja heiveröinen. Tosin huusin usein. Huusin myös apua silloin, kun mies sulki minut ulos keskellä yötä. Se oli jopa fyysisesti kamalampaa kuin ne löynnit. Kun sain apua naapureita, oli mies tietysti lauhkea kuin lammas ja selvitti, että se olen minä se hullu; hyvin tyypillistä. Kun syytin häntä aggressiiviseksi, hän ilkkui ja sanoi, ettei kukaan usko mitään sellaista.
Oli myös toisenlaista väkivaltaa: teatraalisia itsemurhayrityslavastuksia. Mies sulkeutui kylpyhuoneeseen lukkojen taakse ja sanoi ripustautuvansa köyden silmukkaan tai otti suuren keittiöveistsen ja käänsi sen kohti mahaansa ja sanoi tappavansa itsensä, tai nieli monta panadolia… Jotenkin tiesin, ettei se tosissaan ollut, mutta silti olin paniikissa ja hädissäni. Kerran sain ensiapuihmiset paikalle ja ambulanssi kuljetti meidät psykiatriseen sairaalaan. Siellä mies yhtäkkiä virkistyi ja kertoi lääkäreille, että kysessä oli vain pieni burn-out. Minun olisi pitänyt silloin uskaltaa puhua lääkäreille ja kertoa, että hän manipuloi, että hänet kuuluu ottaa sisälle ja pitää siellä.
-
Saviola
No, läheskään kaikki narsistisen persoonallisuushäiriön omaavat henkilöt eivät ole väkivaltaisia. Ehkä 10-20% heistä on väkivaltaisia. Sanomalehtien jutuista saa helposti sellaisen kuvan, että narsisti on aina väkivaltainen, tai että narsistinen persoonallisuushäiriö on jokin väkivaltaisen miehen malli. Useimmilla väkivaltaisilla miehillä on jokin muu persoonallisuushäiriö, kuin narsistinen persoonallisuushäiriö.
Tyypillistä on, että narsistisen persoonallisuushäiriön omaavan henkilön puoliso ei tunnista tätä henkilöä persoonallisuushäiriöiseksi, ellei väkivaltaa ole ja siksi käsitys näiden väkivaltaisuudesta on usein värittynyt.
Väkivaltaisten henkilöiden suhteet eivät yleensä kestä kovin hyvin.
Tyypillistä on, että narsistisen persoonallisuushäiriön omaavan henkilön puoliso ei tunnista tätä henkilöä persoonallisuushäiriöiseksi, ellei väkivaltaa ole ja siksi käsitys näiden väkivaltaisuudesta on usein värittynyt.
Väkivaltaisten henkilöiden suhteet eivät yleensä kestä kovin hyvin.
-
Saviola
Yksi naisystäväni(sosiopaatti) uhkaili myös itsemurhalla. Uhkaukset liittyivät tilanteisiin, kun yritin jättää hänet. Kerran lähti kuulemma autolla moottoriliikennetielle ja aikoi törmätä vastaantulevaan rekkaan. Jotain kolme kertaa uhkasi vetää pillereitä niin, että henki lähtee. Soitin kerran ambulanssin paikalle, mutta hän ei ollutkaan oikeasti ottanut mitään, vaikka oli mulle niin väittänyt. Oli vissiin selittänyt niille ambulanssi-ihmisille, että mulla on jotain vikaa päässä.Violettia kirjoitti:Oli myös toisenlaista väkivaltaa: teatraalisia itsemurhayrityslavastuksia. Mies sulkeutui kylpyhuoneeseen lukkojen taakse ja sanoi ripustautuvansa köyden silmukkaan tai otti suuren keittiöveistsen ja käänsi sen kohti mahaansa ja sanoi tappavansa itsensä, tai nieli monta panadolia… Jotenkin tiesin, ettei se tosissaan ollut, mutta silti olin paniikissa ja hädissäni. Kerran sain ensiapuihmiset paikalle ja ambulanssi kuljetti meidät psykiatriseen sairaalaan. Siellä mies yhtäkkiä virkistyi ja kertoi lääkäreille, että kysessä oli vain pieni burn-out. Minun olisi pitänyt silloin uskaltaa puhua lääkäreille ja kertoa, että hän manipuloi, että hänet kuuluu ottaa sisälle ja pitää siellä.
-
Fleetwoodmac
Fyysinen väkivalta liittyi meillä aina seksiin. Seksistä tuli vastenmielistä sillä hän oli kovakourainen. Hän repi kovasti hiuksista ja läpsi kasvoille. Ei noteerannut vaikka sanoin, että nyt sattuu. Jälkeenpäin hän sanoi sen olevan vain rajua leikkiä.
Raju leikki olisi vielä pitänyt höystää pissaleikeillä.
Muutoin meillä ei ollut fyysistä väkivaltaa.
Raju leikki olisi vielä pitänyt höystää pissaleikeillä.
Muutoin meillä ei ollut fyysistä väkivaltaa.
-
KatariinaM70
Narsismi on usein, näyttäis siltä, yhteydessä misogynismiin eli naisvihaan? Periaatteessa loogista, kun narsistilla on joku outo lapsuuden kuvio vanhempiin jne. Tuo seksin kanssa alistaminen ja partnerin rusikoiminen, kun siihen vielä liittää tuon pissan kanssa temuamisen, niin eiköhän siinä ole narsistin vallankäyttöä jo aika selkeästi? Moni narsisti paitsi pissii toisten päälle (konkreetisti fyysisesti ja henkisesti), niin myös haluaa omalle lärvilleen kultaisen suihkun. Hänhän on "tuhma poika", tietää sen, ja näin siitä tulee seksileikki. Tiedän paritkin narsistit, joilla on vetoa ruumiin eritteisiin.
Narsistille käy vallankäyttö kaikissa muodoissa. Kokeilepas kaapata valta itsellesi? Muodossa missä tahansa. Tai älä sittenkään, jos tyyppi on jo siirtynyt väkivaltaan suhteessa. Katoa horisonttiin.
Narsistille käy vallankäyttö kaikissa muodoissa. Kokeilepas kaapata valta itsellesi? Muodossa missä tahansa. Tai älä sittenkään, jos tyyppi on jo siirtynyt väkivaltaan suhteessa. Katoa horisonttiin.
-
Fleetwoodmac
KatariinaM70 kirjoitti:Narsismi on usein, näyttäis siltä, yhteydessä misogynismiin eli naisvihaan?
Tämän huomasin itsekin.Tuntuu kuin hän olisi kostanut kaikki kokemansa vääryydet uudessa parisuhteessa kanssani. Sanoinkin hänelle, etten ole tehnyt hänelle mitään pahaa ja pyysin ettei hän kostaisi minulle vanhoja kaunojaan.
Tuntuu vain siltä, että hän kerää näitä kaunoja joka parisuhteesta. Näin seuraava uhri saa yhä painavamman lastin niskaansa.
-
ninnu
Muutama vuosi ennen kuin tutustuin exääni minulla oli pientä juttua erään miehen kanssa, joka on sittemmin myös paljastunut narsistiksi. Juttu kaatui kokoon ennen kuin se kerkesi edes alkaa luottamuspulan ja erinäisten sekoilujen seurauksena. Olen vieläkin ihmeissäni kuinka saatoin tuntea niin voimakkaasti tuota miestä kohtaan vaikka hän suhtautui muhun täysin kylmästi. Olin ikään kuin vedettynä hänen peliinsä. Lisäksi selkeitä väkivallan merkkejä oli ilmassa! Tuohon aikaan silmäni eivät olleet avautuneet narsismille joten mikään "red flag" varoitusmerkki ei saanut mua varuilleen. Seksiä emme koskaan päätyneet harrastamaan joka tietenkin oli pelastukseni. Silti annoin hänelle anteeksi seinään paiskaamiseni ja kaverini päälle hyökkäämisen. Selkeästi tämä mies on väkivaltainen ja olisi varmasti suhteen edetessä kyennyt vaikka mihin.