24/7 pelko narsistista ja elämän uudelleen rakentamisen tuska/vaikeus

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Purple, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
kuolemanoma

24/7 pelko narsistista ja elämän uudelleen rakentamisen tuska/vaikeus

Viesti Kirjoittaja kuolemanoma »

Hei kaikille! Olen uusi täällä, vaikkakin forumia lukenut jo muutaman vuoden ajan. Kiitos kaikista keskusteluista, niistä on ollut paljon apua minullekin!

Täällä on siis yksi perhenarsistin aikuinen uhri lisää, mies-henkilö, ja narsu-isä orjuuttanut etenkin koko varhaisaikuisuuden ajan, kontrolloinut ja manipuloinut rahalla ja työelämässä. Välit on katkaistu narsisti-isään kovalla hinnalla, ja siinä meni koko omaisuus asuntoja myöten kun rahahanat meni kiinni. Työkyvytön koen olevani siitä asti kun välit katkaisin, olen kylläkin koittanut välillä jotain töitä tehdä kun sitä saanut (ei ole koulutus-taustaa juurikaan kertynyt kun "ohjeet" elämään on tullut narsulta..)

Lisäksi raha pelottaa niin paljon, ettei sitä jotenki kiinnosta ottaa vastaan senttiäkään enää. Tulee niin huono olo siitä.. Samoin jos joku auttaa minua, tuntuu että heti pitäisi olla maksamassa hänelle kiitokseksi ja että ilman rahaa ei täällä maailmassa apua saa. Itse kylläkin autan mielelläni muita ilman rahaa, mutta itse en uskalla apua ottaa vastaan ollenkaan, tottunut siitä aina nimittäin maksamaan vähintäänkin tuplahinnan takaisin..

Tuntuu myös että -aina- joudun työpaikkakiusattavaksi, tai että -aina- joku narsisti sieltä työympäristöstä löytyy, herää henkiin ja koittaa alkaa kiusaamaan minua. :x Ei huvita enää mennä mihinkään töihin kun tuntuu että olen vain joku narsistimagneetti joka paikassa. Olisipa Suomessa olemassa yrityksiä, jotka pitäisivät yllä narsisti-vapaita työympäristöjä, sellaiseen voisin mennä töihin samantien. :roll:

Välien katkaisun jälkeen täytynyt muuttaa pariinki kertaan jo eri paikkakunnille, että kokisi olevansa turvassa. Tuntuu että aina muu suku onnistuu kuitenkin paljastamaan sijaintini, kun se narsisti siellä urkkii heiltä tietoja. Tuntuu että he eivät usko tunteitani tai lähinnä syvää pelkoani narsistia kohtaan. Sanovat vaan että ei se sun kimppuun tuu, ja asia painetaan villaisella. Näin tuntuu ettei tunteeni saa mitään pintaa, ja siten myös ettei elämä ole vieläkään omissa käsissä ja masennus elämää kohtaa sen kuin kasvaa.

Kaipaan jatkuvasti, aamuin, päivin ja illoin vain paikkaa missä voisin olla rauhassa. Missä tietäisin olevani turvassa. Tällä hetkellä kaikki ulkoiset häiriötekijät laukaisee stressiä päälle ja pelottaa kokoajan, ja tämä pelko taas lamaannuttaa. Päivät menee sängyssä maaten, koittaa ettei ahdistus pääsisi ihan täydellä voimalla päälle ja miettii miten pääsisin täältä pois. Mistä löytäisin oman turvapaikan ja rauhan.. :roll:

Onko muilla ollut tällaisia pakonomaisia pakene tai kuole-tunteita? Nämä tuntuu käyvän itselle kaikista pahimmaksi, etenkin tällä hetkellä ja tällä vkolla tuli itsemurhaakin yritettyä. En kuitenkaan uskaltanut sitä ihan loppuun asti viedä, kuten varmaan voitte arvatakin kun tänne nyt kirjoitan (surullista itseironiaa tms.) mutta olo on todella tukala ja tuntuu että olen nyt pahimmassa umpikujassa kuin koskaan..

On vain voimat niiiin loppu... en uskalla mennä töihin, olen ympäri veloissa, ei ole ollut rahaa kunnolla ruokaan yli vuoteen ja lähinnä kaurapuurolla joutunut elättämään itsensä. Tällä hetkellä asun asunnossa, josta en enää tykkää ja jossa en koe olevani turvassa enää. Tämänkin sijainti on paljastunut narsulle jo.. Ja tämä tunne lamaannuttaa minut totaalisesti! En saa enää vähäisiäkään juttuja aikaiseksi. Olen taas tämmösessä ultimaattisessa paskaloopissa, missä pitäisi mennä töihin että saisi rahaa että saisi itsensä jonnekin turvaan, mutta koen että pitäisi päästä ensin turvaan että saisi mielen rauhoittumaan että voisi ehkä tehdä töitä sitten.. Muu suku tuntuu pitää hulluna kun en mene töihin. Olen heiltä apua ja tukea kylläkin saanut, mutta en enää haluaisi sitä ottaa vastaan kun se tuntuu jotenkin ylläpitävän ja päästävän narsistin lonkeroita pääkoppaani, pitämällä sen suhteen auki sinne suuntaan. Olen terapiassa käynyt, sekä hyvin että hunoin kokemuksin, mutta luottoni suomalaista mielenterveystyötä kohtaan on rehellisesti sanottuna 0, ellei jopa miinuksen puolella..

Mitä tehdä kun ei ole ketään kenelle puhua? Ei rahaa terapiaan jne. Kukaan ei tunnnu ymmärtävän pelkoani, joka varmaan jatkuu loppuelämääni asti, tai ainakin niin pitkään kuin narsu elää. Työelämäni, työkykyni ja suhtautumiseni rahaan on tuhottu. Asun paikassa, jossa pelkään ja päivät menee vain miettin että miten pääsisin täältä turvaan, siihen mitenkään pääsemättä.. :|

Alkaa oleen olo etten tiedä ymmärtääkö tätä mun avautumistakaan kukaan, ja onko sitä vain itse jotenkin sekaisin ollut syntymästä asti, etenkin kun ei voi tehdä töitä ja olla yhteiskunnan mukana. Alkaa tuntumaan välillä että itse rakentanut koko narsisti-idean ja olen vain jotenkin muuten sekaisin oleva ihminen. Narsisti kun tuntuu pärjäävän paremmin ja paremmin (ainakin yhteiskunnan mittapuulla verrattuna) ja minä taas menen kokoajan sairaammaksi, köyhyys ja velat kasvavat ja katson sivusta kuinka elämäni hiljalleen tuhoutuu ja luisuu käsistäni pois. Näin tuntuu jo muu suku ajattelevan myös, inhottava sitten yrittää jutella heille pienistäkin tunteista kun kaikkiin tulee negatiivinen vastaus tai että olen jotenkin väärässä. Tuntuu että he pitävät minua jotenkin reppanana ja jonka tunteilla ei ole väliä.. "Taas se hullu siellä huutelee.."

Vinkkejä siis kaivataan, miten olette tällaista turvattomuuden tunnetta/pakokauhua kestäneet? Jakaako kukaan tällaisia tunteita kanssani?

Miten olette saanet raha-asioitanne paremmaksi tai asennetta muutettua rahaa kohtaan, etenkin jos se on ollut vallan käytön välineenä? Ihan step by step ja baby steps vinkkejä otetaan vastaan tähän ilomielin.

Se täytyy vielä sanoa että pahinta tässä on että uhka ei välttämättä ole edes konkreettinen, suurin osa siitä on ehkä harhaa ja mielen luomaa, mutta mieli ei sitä pysty erottelemaan, mielelle se on totta ja tuntuu kyllä kropan joka solussa asti. Miksi tämän pitää olla niin vaikeaa..?!

Voi kun vain pääsisi johonkin ja pystyisi taas hengittämään. Katsomaan rauhassa vaikka vain luontoa ja hengittään rauhassa ilmaa sisään.. kokemaan olevansa ehjä ja turvassa, jälleen kokonainen ihminen, oikeutettu omaan elämään ja sen pyörittämiseen. Onko se oikeasti liikaa vaadittu että olisi turvallinen paikka asua ja turvallinen työ mistä saisi rahaa ruokaan ja vuokraan.. phuuh.. :cry:

Kiitos teille jotka luitte. En kaikkea taustoja uskalla tänne kirjottaa kun pelko on niin voimakkaasti läsnä, etenkin tällä hetkellä... Tuli varmasti aika sekavasti kirjoitettua myös, pahoittelut siitä. :roll: Kiitos mahdollisista vastauksistanne etukäteen ja voimia myös muille selviytyville uhreille! Täällä sitä kamppaillaan.. still a live! :lol: :roll:
Wreck

Re: 24/7 pelko narsistista ja elämän uudelleen rakentamisen tuska/vaikeus

Viesti Kirjoittaja Wreck »

Hei, sydänlämpöinen halaus kanssakulkijalta, minulta sinulle.

Tiedän, miltä tuntuu, kun ei saakaan kannustusta ja rakkautta ihmisiltä, joilta sitä eniten odottaa. Tiedän, millaista on kuunnella loukkauksia ja elää "ulkopuolella". Tiedän, mitä se on, kun päivittäin taistelee päähän soimaan jääneitä muistijälkiä vastaan ja alkaa itsekin uskoa, että eihän tässä mihinkään kelpaa. Mutta juuri tätä narsistit haluavat. He haluavat, että uhri voi pahoin ja ontuu läpi elämänsä.

Miten epäreilua ja sairasta, että narsisti hoveineen vainoaa sinua yhä, vaikka olet paennut heitä niin pitkään. Kuka tahansa väsyisi tuollaisessa tilanteessa. Älä soimaa itseäsi! Itse asiassa olet ollut todella vahva ja sinnikäs. Paha olo, jota kannat, ei ole sinun taakkaasi, vaan kannat harteillasi narsistin pahaa oloa. Hän kun on itse liian heikko kohtaamaan omaa vajaavaista minäänsä. Heitä se narsistin pahan olon säkki jorpakkoon, ja jos siinä mukana roikkuu myös hovia kaksin käsin, päästä heistäkin irti. Välit poikki kokonaan! Ansaitset parempaa ja kun saat etäisyyttä ihmisiin ja tilanteisiin, joista tulee sulle paha olo, huomaat itsekin, miten musta pilvi alkaa väistyä. Ehkä pelkokin sitten helpottaa?

Taistelen parhaillaan saman asian äärellä.

Voimia, voimia, voimia, sinulle, minulle, meille kaikille.
Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus »

Kyllä tossa kuolemanoma samat tunteet on mitä muillaki. En oikeen osaa muuta neuvoa sanoa kuin välit poikki sukulaisiin jos ei anna tukea tai kunnioita sun pyyntöjä. Ehkä saat sen verran omaa tilaa että työnhaku alkas taas sujumaan.
Työelämässä narskut on perseestä kyl. Yleensä hyväksytään niin kauan kun niistä on ainaki näennäisesti hyötyä... eikä ketään voi oikeen velvottaa toimimaan niille lapsenvahtina vaikka semmosia varmaan tartteisivatki. :'D Siinä missä uhri/t alkaa hitaasti oireilemaan, varovaisuus ja stressi on normireaktio narskuihin. Mielenterveyspuolellaki varovaisuus on sairautta (paranoiaa?) jos sen katotaan haittaavan arjessa selviytymistä (johon työnteko kuuluu) vaikka noille tunteille olis ihan järkiperustelut (narskun käytös).

Wreckin ilmaus narskun pahan olon säkin jorpakkoon heittämisestä huvitti! :D Juuri näin. Ne haluu aina pistää toisen siihen asemaan mihin eivät ite uskalla mennä vaikka toisaalta sisimmässään ovat siinä aina.
Narsismista ollaan levitetty tietoa sukupolvien ajan, sanottu ettei tämä ole hyväksyttävää, mutta vieläkin ollaan siinä pisteessä ettei sille käytännössä tehdä yhtään mitään. Onko tästä siis hyötyä?
rajallinen

Viesti Kirjoittaja rajallinen »

Kirjoita tänne, soita vertaispuhelimeen, siinä juuri nyt ensiapu.

Tiedän aivan täsmälleen mistä kirjoitat. Olin työkyvytön vuosikaudet minäkin, korvia myöten veloissa kiitos narsistin, virallisesti mielenterveyskuntoutuja, masennuksen vuoksi. Ihan tavallinen tarina narsistin uhrille.

Siitä päivästä lähtien kun aloin uskomaan itseäni eli hyväksyin lopullisesti että vanhempani on narsisti, alkoi toipumiseni. Kirjaimellisesti ulos helvetistä.

Enää en mieti onko aamulla kaurapuuroa vai ei sillä olen myös kaikkien tilastojen vastaisesti työkykyinen ja saanut sopivasti haluamiani töitä. Vain siksi että tajusin että vanhempani on narsisti. Kaikki yhteydenpito on lopullisesti lakannut. Ainoastaan "kautta rantain" tiedän jokusen sukulaisen utelevan kuulumisiani joista aina yhtä iloisesti kerron vain "säätilan", en mitään henkilökohtaista koska osaan lukea narsistia kuin avointa kirjaa. Ei voisi vähempää kiinnostaa.

Täydellisestä eristäytymisestä, työkyvyttömyydestä, elämänhaluttomuudesta, itsetuhoisuudesta, hämmennyksestä, toipuminen lähti täsmälleen siitä että lopetin täydellisen pskanjauhannan eli itseni epäilyn ja itseni syyttelyn asioista jotka eivät olleet minun syytäni. Hyväksyin että olen narsistin lapsi.

Narsisti rikkoo niiden ihmisten rajat ja käsitykset itsestään sellaisella voimalla ettei sitä voi tajuta ellei ole itse kokenut. Mutta siitä voi selvitä.

Ne haavat ja mustelmat tuntuvat mm juuri sellaisena turvattomuuden tunteena kuin mitä kuvailet. Usko, pois, voit selvitä. Olet jo ottanut ensimmäisen askeleen kohti toipumistasi kirjoittamalla.

Kolmas vinkki ensi avuksi: jos et ole sitä jo tehnyt niin ala tehdä nyt: ala kirjoittaa -faktoja- ylös. Tämä auttaa sinua tilanteissa jossa epäilet "kuvitelleesi kaiken". Siitä seuraa väistämättä se että alatkin uskoa itseesi kun näet faktoja nenäsi edessä. Koet täsmälleen niitä tunteita joita narsisti projisoi itsestään muihin omalla toiminnallaan. Syy ei ole sinun, et ole mitenkään voinut estää sitä tapahtumasta mitä on tapahtunut. Mutta voit toipua ja selvitä.

En tuntenut yhtään ketään ihmistä kenelle olisin voinut puhua, vielä pari vuotta sitten. Siitä se lähti, taistelu oman elämän puolesta, itseni puolesta. Kun sinulla on faktaa tiskissä, alat uskoa itseäsi ja alat puhua itsesi puolesta. Siten löydät ihmisiä ja paikkoja ja tilanteita jotka tukevat sinua toipumisessa. Niin vain tapahtuu.

Sattumalta on auki yks artikkeli joka liittyy turvattomuuden tunteeseen. Jos siltä tuntuu niin laita talteen myöhempää pohdiskelua varten.

Meitä on niin paljon ettet usko, ihmisiä jotka tietävät täsmälleen mistä kerrot, jotka ovat kokeneet saman eristämisen ja täydellisen itsensä epäilyn ja itsetuhon. Kun alat uskoa itseäsi, alat toipua. Lopeta epäily, kirjoita faktaa tiskiin itsellesi.

https://hidastaelamaa.fi/2017/05/tuntuu ... vahvistaa/
kuolemanoma

Viesti Kirjoittaja kuolemanoma »

Hei,

Kiitos mukavista vastauksistanne ja tuesta! :) Oli vaikea kirjoittaa aiemmin mitään takaisin, veti hiljaiseksi kaikki tänne kirjoittaminen, myös syyllisyyttä ja pelkoa aiheutti tämä kun puhuu tunteistaan.. pelkäsi että narsu hyökkää ja haukkuu tännekin :lol: mutta nyt on parempi hetki ja olo, kiitosta siitä kuuluu myös teille.

Todella hyviä pointteja ja näkökulmia toitte, sain paljon niistä kiinni.. Se hyväksyminen siitä että on tosiaan narsistin lapsi tulee varmasti auttamaan.. sen eteen pitää minulla selvästi tehdä töitä! Sisälläni on niin outo tunne, ihmeellinen pelko jolla ei ole rajoja. Tuskin olen sitä itse halunut tai luonut elämääni, vaan uskon että sen täytyy tulla todella syvältä lapsuudestani. Se on jotain mihin/missä minä olen kasvanut, kai aivoni on tottunut ajattelemaan niin. :lol:

Hyväksymällä tätä tunnetta että olen mikä olen, tulee olo että haluan kunnioittaa itseäni, etenkin tätä pelkoani, ja hakeutua paikkaan missä minun ei tarvitse pelätä.

Mutta huomaan että nämä tunteet aiheuttaa sitten aika isoa ristiriitaa itseni kanssa, ns. "älä pakene ongelmiasi"-asenteen kanssa. Se kun tuntuu olevan niin ristiriidassa näiden narsistien kanssa. Sanotaan että ongelmat aina seuraavat jos pakenet niitä, mutta sitten taas narsistia on paras juosta karkuun..

Mutta miten se sitten menee, kai parasta olisi oppia elämään näiden pelkojen kanssa, ja oppia pitämään puolensa olipa narsu lähellä tai ei, mutta kai se on päästävä jotenkin lähtöruutuun mistä aloittaa se itsensä uudelleenrakentaminen ja eheytys? Ainakin toistaiseksi se on onnistunut vain silloin kun on ollu tunne että oma elämä on itsellä kontrollissa, eli toisin sanoen kokee olevansa rauhassa ja turvassa.

Nostan kyllä hattua kaikille niille, jotka lasten tms. myötä, joutuvat vielä narsistien kaa olemaan tekemisissä. Itse olisin varmasti liian heikko tällaiseen, toisaalta varmaan lasten eteen on valmis tekemään paljonkin asioita. Itsellä ei ole lapsia niin vaikea sanoa. Mutta olen siinä mielessä ehkä onnellinen, että minun ei ole pakko pitää narsistia ja hovia tässä elämässä mukana. Surettaa hirveästi muutama ihminen suvusta, joiden kanssa haluaisin olla tekemisissä jatkossakin. Mutta luotto kuitenkin heihin puuttuu ja sitä kautta koen etten uskalla olla heidän kanssaan tekemisissä.. Tämä tuntuu jotenkin loukkaavalta kääntää selkä heitä kohtaan, ihan vain koska minä en voi luottaa heihin kun ovat narsun kaa väleissä. :| Mutta kun ne omat rajatkin sitten pitäisi ottaa huomioon ja mitä vähemmän ihmiset taas narsun ympärillä tietää minusta niin rauhoittaa mieltä kovasti. Aina kun jää kuitenkin se mahdollisuus sille tiedon vuotamiselle, ja se pelottaa. :roll: Olisi myös todella typerää kieltää heitä olemasta narsun kaa tekemisissä, kun mielestäni se taas olisi toisten manipulointia, mutta samalla taas välien katkaiseminen tuntuu tältä samalta teolta.. kuin itse olisi se itsekäs narsisti joka ei voi heitä hyväksyä elämään kun ovat tän narsun kaa tekemisissä. Melkosta vuoristorataa, hyvä jos pysyy itsekään perässä :lol:
Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus »

Kuolemanoma, jos yhtään helpottaa tietään niin oon ollu ite jatkuvasti varuillani siitä "mitä jos joku narsku lukee näitä" mut tiedostamalla ton pelon rohkaistuin avautumaan täällä. Eihän toi asia oo kenenkään meistä hallittavissa mut eipä sitä tuppisuunakaan tukea saa yhtään sen paremmin. Miten ihmiset kohtelee sua kertoo jo niistä itestäänkin paljon vaik joskus sit on tullu syyllisyydentunne ku sanottu "älä oo niin sulkeutunu", joskus semmosten suusta joita kohtaan ollu syystäkin varautuneempi. Pitäny vaan oppia elää sen kanssa niinkuin sanoit. :)
kuolemanoma kirjoitti: Mutta miten se sitten menee, kai parasta olisi oppia elämään näiden pelkojen kanssa, ja oppia pitämään puolensa olipa narsu lähellä tai ei, mutta kai se on päästävä jotenkin lähtöruutuun mistä aloittaa se itsensä uudelleenrakentaminen ja eheytys? Ainakin toistaiseksi se on onnistunut vain silloin kun on ollu tunne että oma elämä on itsellä kontrollissa, eli toisin sanoen kokee olevansa rauhassa ja turvassa.
Toi on hyvä esimerkki siitä miten narsku saa uhrinsa kärsimään. Onko Maslown tarvehierarkia tuttu?
Narsismista ollaan levitetty tietoa sukupolvien ajan, sanottu ettei tämä ole hyväksyttävää, mutta vieläkin ollaan siinä pisteessä ettei sille käytännössä tehdä yhtään mitään. Onko tästä siis hyötyä?
Vastaa Viestiin