Meidänkin yhteinen illanvietto muuttui yleensä siihen, että katsoin telkkaria yksin kotona tai hänen luonaan, kun yhtäkkiä hän lähtikin harrastamaan. Ei ollut OK sanoa, etten haluaisi hänen menevän (koska oltiin sovittu jo muuta), koska "meillä on kyllä aikaa".Aspire kirjoitti:
Toinen minkä tajusin vielä em. kirjoituksen jälkeen, että aina, kun hän tiesi, että olen jossain juhlissa esim. työpaikanpikkujoulut tai kaveriporukalla menossa, oli jatkuvaa viestittelyä: missä olen, miten menee, olenko jo ihan kännissä, milloin hän voi tulla hakemaan ym. Kerran jän jopa pisti pitkiä viestejä mitä sitten tehdään, kun olisin kotona. Kun hän sitten minut haki kotiin (kesken illanistujaiset, odotin innolla sitä, että pitkästä aikaa tekisimme yhdessä jotain kivaa) hän jätti minut kotiovelle ja jätti minut yksin. NÄin hienosti hän oli puheillaan saanut minut innostumaan kahden keskisestä illasta, olin jättänyt juhlat kesken hänen takiaan, ja lupauksista huolimatta minä jäin yksin kotiovelle seisomaan, kun hän kaahasi pihasta pois omille menoilleen. Näin...
Sen sijaan, kun minä satuin olemaan jossain, iski hänelle tämä huonous. Aina. Joka ikinen kerta. Hän on niin huono ja surkea, kukaan ei häntä voisi koskaan rakastaa, mikään ei tule muuttumaan ja hän "kuolee yksin". Itsetuhoisia viestejä, olinpa missä hyvänsä omissa menoissa, vaikka vain perheen kanssa kesämökillä. Jos taas olin viihteellä, saattoi mykkäkoulua jatkua 2 vrk sen jälkeen, kun hän ei vaan jaksa.
En alkuun tajunnut tätä kaavaa, jolla hän "kouluttaa" minua pysymään talutusnuorassaan. Koulutetaan pinnan alla siten, ettet edes tajua yhteyttä (kun olen jossain/teen jotain -> pahaa tapahtuu).