Oli pakko nostaa tämä ketju ylös. Olen viime aikoina miettinyt juuri näitä omia narsistisia piirteitä.
Olen viime aikoina lukenut paljon rajatilasta tai epävakaasta persoonallisuushäiriöstä. Vaikka olin aikoinani lukenut monta kirjaa narsismista, en osannut yhdistää asiaa äitiini ennen kuin psykologi väänsi asian minulle rautalangasta. Mutta rajatilasta tunnistan äitini kyllä hyvin. Samalla tunnistan itsestäni ihan niitä samoja rajatilaisuuteen liittyviä piirteitä. Meissä on kyllä samaa, alkaen ihan siitä että olemme traumatisoituneet jo lapsina. Trauma, suuret tunteet, vaikeudet läheisissä suhteissa, uhatuksi tulemisen tunne...mitä sitä nyt epävakauteen liittyykään.
Mutta. Meissä on myös paljon eroa. Siinä missä itse yritän tavallaan kohdata ja käsitellä ongelmani, pysähtyä, kestää tuskan, joka traumaani liittyy, äiti väistää. Keinoja hänellä on monta: työnarkomania, erilaiset valtavat projektit, jatkuva touhuaminen, liikkeessä oleminen, alkoholi, lääkkeet. Hän pitää monologia itsestään ja elämästään ja omista kiinnostuksen kohteistaan. Hän ei koskaan pydähdy aidosti kohtaamaan ja kuuntelemaan toisia ihmisiä, ei mieti miten on ihan oikeasti itse toiminut, miltä hänen toimintansa on vaikkapa hänen omista lapsistaan tuntunut. Itse mietin tällaisia asioita liiankin kanssa. Pyrin myös suojelemaan omia lapsiani vaikeilta asioilta ja omilta ahdistuksiltani, kun taas äitini viskoi omat ongelmansa päälleni ikään kuin hän olisi se lapsi ja minä äiti, jonka pitää ymmärtää, tukea ja kannustaa.
Itse yritän tavallaan tulla aidommaksi, löytää sen, miltä ihan oikeasti tuntuu ja tuoda sen ihmissuhteisiini, vaikka se tarkoittaisikin sitä, että olen ihan tavallinen, samanlainen pieni ihminen kuin kaikki muutkin. Äiti kehittää koko ajan jotain "suurta tarinaa", keskittyy siihen miltä asiat näyttävät. En usko, että hänellä on yhtä ainutta ihmistä, jonka kanssa hän jakaa sisintään. No, ei hän kyllä ole siihen sisimpäänsä itsekään missään kontaktissa, joten sikäli hän ei varmaan tästä henkisestä yksinäisyydestään kärsi.
Yksikään äidin parisuhde ei ollut rauhallinen ja onnellinen. Kaikki on ollut hirveää rakastumisen draamaa ja kiihkovaiheen jälkeen muuten vaan draamaa. Itse olen terapian jälkeen onnistunut elämään monta vuotta tasapainoisessa ja onnellisessa suhteessa. Joitakin draamoja on ollut, mutta niiden kautta olen ymmärtänyt paremmin traumojani ja päässyt työstämään niitä.
Olen miettinyt, että meillä on molemmilla sama ongelma, mutta olemme kehittyneet eri suuntiin: minä normalisoitunut ja tervehtynyt, äiti valunut pahasti narsismiin päin.
Toisaalta en kyllä ole varma. Jotkut äidin piirteet ovat niin narsistisia, että en osaa ajatella meidän olevan jotenkin "pohjimmiltamme samanlaisia". Ehkä yritän nähdä äidin "vain" rajatilaisena, kun kyse on ihan aidosta narsismista. Oma "rajatiaisuuteni" taas on liittynyt selkeästi vaikeaa posttraumaattiseen stressiin.
Lopuksi vielä tämä:
rajallinen kirjoitti: ↑26 Joulu 2017, 12:20
Minua ärsyttää se että narsismia kuvataan sanoilla "itsekäs" "itserakas" koska niillä sanoilla narsismin voi sekoittaa terveeseen itsestä välittämiseen, itsestä huolta pitämiseen, itsensä rakastamiseen niin ettei kohtele itseään kaltoin eikä salli muidenkaan niin tehdä. "Itserakkaus" kun ei ole muiden manipulointia ja väkivaltaista hyväksikäyttöä ja mitätöintiä. Päin vastoin, liitän itserakkauteen jotenkin sen että se on jotain sellaista jota narsistilla nimenomaan ei ole ja josta se on niin kateellinen että mielummin tuhoaisi ihmisen joka kykenee rakastamaan itseään kuin opettelisi itse rakastamaan ja välittämään itsestään.
Niin totta! Tuntuu myös hassulta, kun jotakuta syytetään narsistiksi, siksi että tämä on vähän omahyväinen ja kehuu itseään. Narsismi kun on jotakin paljon, paljon syvempää, mustempaa ja tuhoavampaa.