Mitkä asiat vahvistivat itselleni, että exäni oli narsisti

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Purple, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Awake

Mitkä asiat vahvistivat itselleni, että exäni oli narsisti

Viesti Kirjoittaja Awake »

1. Oli lapsellinen ja suuttui mitä pienimmistä asioista
2. Ei koskaan ollut se sovitteleva osapuoli; minä sain aina olla rauhantekijä, vaikka riita/väittely/kina hänen syytään
3. Kosti ja rankaisi erilaisin tavoin; verbaalisesti nälvien tai mielenosoituksin.
4. Rakasti esim. kiihdyttää autolla vauhtia, jos näki että jalankulkija oli erehtynyt kävelemään punaisilla suojatien yli. Luulin monesti, että haluaa oikeasti ajaa kävelijän päälle. Tokaisi "liikennesäännöt on liikennesäännöt". Eli ts. jalankulkijan päälle sai hänen mukaansa ajaa, sillä ei kävellyt suojatien yli vihreillä...
5. Ei koskaan osoittanut hellyydentunteita minua kohtaan. Sain aina tehdä aloitteet seksistä hellyydenosoituksiin. Vihjasi myös, että syy, miksei halua minua johtuu minusta.
6. Kritisoi puheitani/mielipiteitäni ollen omasta mielestään aina oikeassa.
7. Kun halusin keskustella parisuhteestamme ja siitä, millä tavoin hänen käytöksensä ja sanavalintansa loukkaavat minua, suuttui ja otti keskustelun henkilökohtaisena loukkauksena ja kritiikkinä.
8. Kun korotti ääntään ja pyysin häntä rauhoittumaan ja sanoin, ettei ole tarvetta nostaa desibelejä, alkoi hän puhua minulle kuin lapselle: "no miten mun pitäis sulle sitte puhua? Ai tälleenkö? Niin? Onks tää sopiva sävy?". Tämä siis itseään toistava kaava keskustella.
9. Valehteli asioista ja siitä, että exänsä oli ollut hullu jne. Osoittautui, että asia oli päinvastoin; joudun itse ottamaan selvää ja otin yhteyttä hänen exäänsä, joka kertoi silmiä avaavia asioita. Palat loksahtivat kohdilleen ja tajusin, että minulle oltiin valehdeltu vuoden ajan.
10. Patologinen valehtelija, joka jäi kiinni omista valheistaan aina säännöllisin väliajoin, mutta oli kuin mitään ei ikinä oltu valehdeltukaan. Jatkoi omaa, myrkyllistä käytöstään eikä tuntenut mistään morkkiksia.
11. Erosimme ja palasimme taas yhteen monta kertaa; aina kun erosimme, meni hän heti (samana iltana) Tinderiin matchailemaan sinne ihmisiä, joiden kanssa alkoi heti jutella ja vaihtoi jopa puhelinnumeroita, soitteli ja jatkoi tutustumista. Tinder-profiilissa lukee ammattina ties mitä, mikä ei pidä paikkaansa.
12. Etsimässä heti seuraa, kun "edellinen lähde" (minä) jättää, sillä ei pysty olemaan yksin. Ei, vaikka vannoi rakkauttaan minuun jne. Ei kukaan, joka rakastaa toista, mene heti Tinderiin etsimään uutta ihmistä; normaalit ihmiset käsittelevät tunteensa ja viettävät aikaa yksin, ennenkuin tuntevat ja kokevat voivansa olla valmiita henkisesti seuraavaan parisuhteeseen. Narsisti ei toimi näin, vaan tarvitsee heti uuden ihmisen, olivat puheet rakkaudesta toiseen ottaneet paikkansa viikko tai kaksi päivää takaperin. Sairasta, I know.
13. Todella outo suhde äitiinsä; soittelivat monta kertaa päivässä ihan pelkästä diipadaapasta. Myös ollessamme vielä yhdessä viestitteli minulle monta kertaa päivässä "missä meet?" tai muuta arkista, vaikka asuimme yhdessä = läheisriippuvuus?
14. Laskut useimmiten maksamatta, vaikka rahaa oli. Perintäkirjeitä tupsahti postiluukusta joka viikko.
15. Ei ikinä ottanut vastuuta sanomisistaan tai tekemisistään. Joudun aina sanomaan "mikset pyydä anteeksi?", ei koskaan itse oma-aloitteisesti ymmärtänyt pyytää anteeksi eri tilanteissa aiheuttamaansa hämmennystä/mielipahaa = empatian puute.
16. Erotessamme (ja sitten taas palatessamme yhteen) monia kertoja hoki, ettei kukaan pitänyt minusta ja että kaikki vihaavat minua. Mutta hän on ainoa, joka EI vihaa minua, koska tuntee minut ja ettei minun tulisi välittää, että muut minua (hänen sanojensa mukaan) vihaavat.
17. Suhteemme alussa harrasti "tekoitkua" ja teki siitä numeron; "kato.. mä itken..", joka oli todella, TODELLA outoa.
18. Hoki aina riidoissa, jotka aloitti ja jotka olivat -tottakai -minun syytäni; "mä tyydyn niin vähään.. en pyydä paljoa muuta ku puhuisit mulle nätimmin..." Ja puhuin hänelle siis aina nätisti. Käytin sanoja, kuten "rakas" tai "kulta" ennenkuin jatkoin itse asialauseella. Hän ei ikinä jutellut minulle samaan sävyyn tai käyttänyt noita nimiä aloittaessaan lauseita.
19. Kilahti mitä pienimmistä asioista; esim. jos lautanen oli tiskipöydällä, enkä sitä ollut muistanut tiskikoneeseen laittaa. Olin kuitenkin imuroinut, pyyhkinyt pölyt, pessyt kylpyhuoneen ja muuta, joilla ei lautaseen nähden ollut minkäänlaista merkitystä. Eli jos kaikki oli hyvin, piti draamaa kehittää itse tyhjästä.
20. Hoki aina, miten haluaa ja on valmis avioliittoon ja hankkimaan lapsia. Sai minut pysymään kanssaan tuon toiveen siivittämänä, sillä ne olivat asioita, joita itsekin palavasti halusin ja haluan edelleen, tosin en hänen kanssaan.
21. Lähipiirini äidistäni ja isästäni asti eivät pitäneet exästäni ja osasivat lukea häntä kuin avointa kirjaa. Harmi, etten itse osannut vasta kuin hieman yli vuoden jälkeen, jolloin tajusin asiat ja jätin hänet.
22. Syyllisti minua lähtemisestä (halusin aina riidoissa lähteä pois omaan kotiini, sillä en todellakaan halunnut jäädä kuuntelemaan hänen ilkeitä ja rikkovia sanojaan, vaan halusin mennä omaan kotiini rauhaan ja turvaan); "taas sä lähet ja jätät mut, siinä sä oot hyvä". Oikeuttaa oman käytöksensä sillä, että minä jätin hänet. Käytöksensä on siis sitä, että hokee miten paljon rakastaa, mutta on jo Tinderissä koska "sähän se mut jätit". Hokee "mä oon sinkku ja voin tehdä ihan mitä lystää, sähän se mut jätit". Ei halua keskustella eroon johtaneista asioista tai näe itsessään mitään vikaa/syytä eroon. Hokee ainoastaan, että minä jätin hänet.

Summa summarum, henkisesti todella kuluttavaa ja raskasta elää tuollaisen ihmisen kanssa, joka ei edes opi omista virheistään, vaan toistaa niitä ihan kuin mitään ei koskaan olisi tapahtunutkaan.

Tähän kuvioon liittyy tosiaan myös addiktio, joka tässä tapauksessa oli addiktio alkoholiin.
MariaS

Re: Mitkä asiat vahvistivat itselleni, että exäni oli narsisti

Viesti Kirjoittaja MariaS »

Mielenkiintoista luettavaa... hyvin paljon samaa kuin miesystävässäni.
Viimeksi muokannut MariaS, 24 Syys 2018, 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Awake

Mulla oli sama; siis että kaikki hellyydenosoitukset tuntuivat väkinäisiltä ja jotenki pakotetuilta. Ja niitä siis piti itse aina pyytää, joka sinällään ei oo normaalia.
Selkärangaton

Viesti Kirjoittaja Selkärangaton »

Hyvin paljon samaistuttavaa tuossa listassa.

Etenki nää kuulosti liian tutulta.

2. Ei koskaan ollut se sovitteleva osapuoli; minä sain aina olla rauhantekijä, vaikka riita/väittely/kina hänen syytään
- Joo ehkä kerran kuulin vuoden kestäneen suhteen aikana sanan anteeksi ja isoja riitoja oli PALJON. Alussa minä joskus sopiin riidat niin, että puhuin toisenkin puolesta, koska toista saanu osallistumaan niin minä höpisen sitten, että nii et varmaa sinäkää halua sitä ja tätä, sustaki varmaa tuntuu siltä ja tältä ja et nääkää haluu et mää tunnen niin ja näin..

3. Kosti ja rankaisi erilaisin tavoin; verbaalisesti nälvien tai mielenosoituksin.
- minun yleisin rangaistus oli katoaminen. Ja kun narsku tiesi, että minulle on tosi hankalaa, että riita jätetää auki ja toinen häipyy vihaisena pois. Minä en ees osaa nukkumaan alkaa vihasena vaan haluan sovinnon. Rangaistukset kesti yleesä 2-3 päivää. Pitempää sillon sitten, kun hän testas, että oonko nyt oppinu läksyni ja unohtanut riidan. Jos otin riitaan liittyvää vielä puheeksi, rangaistusaikaa jatkettiin. Ja se katoominen oli sitä, ettei toiseen saa yhteyttä mitenkää. Se ei vastaa viestiin eikä soittoo enkä tiedä missä se on.

7. Kun halusin keskustella parisuhteestamme ja siitä, millä tavoin hänen käytöksensä ja sanavalintansa loukkaavat minua, suuttui ja otti keskustelun henkilökohtaisena loukkauksena ja kritiikkinä.
- No meillä ei oikeestaan keskusteltu koskaan mistään mikä vähäänkää saatto olla vaikeaa tai jotenki ikävä asia. Ei narskua saanu siihen osallistumaan. Mutta se on aina suoranaista kritisointia ja haukkumista, jos koitat jotain puhua toiselle ongelmista. Narsku ei osaa erottaa sitä, että toinen on vihanen/loukkaantunut jostain asiasta ja haluaa tästä keskustella vaan hän kokee että siinä tilassa vihataan häntä henkilökohtaisesti ja kaikki syy koitetaan vyöryttää hänen niskaansa. Ja tämän syyhän on se kun narsisti itse ei osaa käsitellä suuttumustaan vain siihen asiaan liittyen vaan suuttuessaan hän vihaa sinua henkilökohtaisesti jokaista solua myöden.

14. Laskut useimmiten maksamatta, vaikka rahaa oli. Perintäkirjeitä tupsahti postiluukusta joka viikko.
- en tosiaan ymmärrä mihin narskulla meni kaikki rahat, mutta aina oli palkkapäivänä tili tyhjä ja hulluinta kun hänellä ollut edes vuokramaksuja, jotka yleensä on se isoin lovi tuloista.

15. Ei ikinä ottanut vastuuta sanomisistaan tai tekemisistään. Joudun aina sanomaan "mikset pyydä anteeksi?", ei koskaan itse oma-aloitteisesti ymmärtänyt pyytää anteeksi eri tilanteissa aiheuttamaansa hämmennystä/mielipahaa = empatian puute.
- joo ne ei ymmärrä empatiaa. Viimisin riita mitä meillä oli äity osin fyysiseksi ja sitten kun sen jälkeen nähtiin niin kysyin tuliko hänelle mitään jälkiä siitä riidasta, en kyllä uskonutkaan, että oisin niin pahasti kontrollini menettänyt, eikä hänellä niitä ollut. Kun näytin omani, jalkani oli melkein musta niin ei se aiheuttanut toisessa mitään tuntoja, liekkö aatellu, että siitäpä sait, toivottavasti opit nyt jotain. Lemmikkini sairastaminen ja lopetusuhka mikä oli suhteen alussa niin sen käsittelin ja surin väärin, ja hänen työpäivän pilasin, kun lääkäristä laitoin viestiä, etten tiedä joko eläin jää sillä reissulla sinne.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Exäni teki myös tekoitkua, vaikka vaan pari kertaa koko suhteen aikana. Yks näistä kerroista oli super omituinen ja jäi mun mieleen erityisesti. Se tapahtui aivan alussa, ehkä kolmannella kerralla, kun vietettiin aikaa yhdessä ja mulle tuli koko episodista todella oudot fiilikset. Oltiin muistaakseni juteltu ihan normaaleja asioita, ei siis mitään tunteita nostattavia, kun yhtäkkiä mies kattoo mua ja sanoo et hänellä on ollut tosi raskasta viime aikoina, koska hänen hyvän ystävän vaimo on kuollu äskettäin. Saman tien mies alko kyynelehtimään, mut ei ollenkaan aidosti. Kiinnitin huomiota siihen, et exä seuras intensiivisesti sitä miten mä tähän hänen tunteenpurkaukseensa reagoin. En pystynyt aidosti osottamaan myötätuntoa, koska olin niin hämmentynyt. Koko itku päättyi yhtä nopeasti, kun oli alkanutkin. Jälkeenpäin tarkasteltuna luulen, että koko homman idea oli testata mua ja sitä miten mä reagoin.
Awake

Tässä teille kaikille hyvä seurattava instassa:

https://www.instagram.com/narcissist.psychopath.free

Tsemppaa mua hyvin :)
Vastaa Viestiin