Tiedän tunteen. Myös minun on ollut äärettömän vaikeaa olla vastaamatta, koska se on lähtökohtaisesti todella epäkohteliasta ja jos koen olevani epäkohtelias, tunnen välittömästi myös syyllisyyttä.sydänrikki76 kirjoitti: 09 Huhti 2018, 11:16 APUA!!! No nyt siltä tuli taas viesti.. En edes uskalla lukea, mutta se vähän mitä kännykän näytöltä näin.. "Moikka, mielelläni sun kanssa olisin väleissä.."
Kuitenkin - usko minua kun kerron, että myös siihen tottuu kun vaan lopettaa vastaamasta ja reagoimasta (näkyvästi) narsistin viesteihin. Kyllä, sinä totut siihen! Se, että et vastaa narsistille ei tarkoita sitä, että olisit huono ihminen. Et vastaa vain siksi, että vastaaminen ei auta yhtään mitään. Vastaaminen altistaa sinut kärsimykselle ja sinulla on oikeus suojella itseäsi. Tottakai "tavallisten ihmisten" on vaikea käsittää, miten itseään voi suojella jos ei vastaa narsistille, mutta silti asia on meille ihan todellisuutta.
Narsisti lähettää minulle viestejä melkein joka päivä. Syyllistäviä, arvostelevia ja moittivia. En voi estää häntä ottamasta minuun yhteyttä, koska hän on yhteisen lapsemme äiti. Ja tätä tosiasiaa hän hyödyntää. Tämä tilanne on jatkunut jo muutaman vuoden. Vasta nyt noin 6kk olen pystynyt hillitsemään itseni niin, etten juuri lainkaan reagoi hänen jatkuviin provosointiyrityksiinsä. Ja olo on koko ajan parempi. Sitä on vaan pakko hokea itselleen ensimmäiset kuukaudet, että "älä reagoi, älä vastaa - hoida vain täydellisen pakolliset lapseen liittyvät asiat ja tee se aina asiallisesti!". Koko ajan narsisti punoo juoniaan ja kietoo myös lapsen mukaan kuvioihinsa, mutta kun erinäisiä temppuja osaa odottaa, niin asiat menevät paremmin. Nyt sinun täytyy tietää se, että narsisti tulee lähettelemään noita viestejään sinulle ja hänen ainoa motiivinsa on saada sinusta ulos reaktiota. Hän tuntee, että tilanne ja sinä olette hallinnassa, jos toimit hänen odottamallaan tavalla. Näytä hänelle, että et ole enää se ihminen millaisena hän sinua edelleen pitää. Tee selväksi, ettei hän hallitse sinua. Ja näyttämiseen riittää se, että ET REAGOI! Sinä pystyt siihen kyllä!